Home Blog 10 pytań o content marketingu, na które znalazłam odpowiedzi po #KongresCM w Polsce

10 pytań o content marketingu, na które znalazłam odpowiedzi po #KongresCM w Polsce

Czas czytania : 4 min
20 czerwca 2017

W ostatni czwartek w Warszawie odbyła się konferencja Certyfikowany Content MarketingManager. Składała się ona z czterech warsztatów, które prowadzili topowi praktycy marketingu internetowego w Polsce.

Pojechałam na kongres głównie po to, aby zaktualizować wiedzę. Co więc nowego w świecie content marketingu (i nie tylko)?

1. PO CO PLANOWAĆ KAMPANIE CONTENT MARKETINGOWE? 

Nie da się prowadzić skutecznej kampanii marketingowej bez przygotowania. Nawet real-time marketing powinien w jak największym stopniu być zaplanowany – tylko tak ma szansę na sukces.

2. ILE TRWA DOBA W 2017 ROKU?

Podczas warsztatów Artur Maciorowski pokazał ciekawą statystykę. Jak bardzo na przestrzeni lat zmieniła się liczba komunikatów reklamowych, którymi jesteśmy codziennie atakowani: – w 1971 roku – codziennie mieliśmy kontakt z 560. reklamami,

– w 1971 roku – codziennie mieliśmy kontakt z 560. reklamami,

– w 1997 roku – było to już 3000 reklam,

– w 2017 roku – codziennie widzimy 5000 reklam.

To dlatego marki nie mogą być już egocentryczne, skupione na sobie, kiedy większość konsumentów nie jest przywiązana do firm. Z badań Google wynika, że w B2B, aby złożyć zapytanie, 60% klientów szuka na temat firmy informacji i opinii na www czy w social mediach.

3. JAK PRZYWIĄZAĆ DO SIEBIE KLIENTÓW?

Nie da się tego zrobić bez budowania relacji na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzisiaj customer journey to podróż skomplikowana, która w łatwy sposób może się urwać. Jesteśmy rozkojarzeni, robimy po kilka rzeczy w jednym czasie. To zabawne, ale Maciorowski pokazał na wykładzie statystykę, z której wynikało, że doba ma 31,5 godziny. Tak, rozciągamy czas.

Żeby coś dostać (czyli żeby sprzedać), najpierw firma musi zadbać o to, by klient chciał wejść w nią w kontakt. A żeby klient chciał nawiązać relację, komunikaty muszą być maksymalnie spersonalizowane. Czasy, kiedy wysyłaliśmy jeden newsletter do wszystkich, już dawno minęły. Im bardziej treści będą dopasowane do konkretnego użytkownika, tym chętniej będzie chciał go przeczytać. Nie mówię tutaj tylko o marketing automation, ale o podstawowym projektowaniu person, do których firma ma mówić, gdzie ma mówić, w jaki sposób i dlaczego.

4. PO CO FIRMOM CONTENT MARKETING?

Cele prowadzenia komunikacji mogą być różne. W B2B najczęściej celem będzie budowanie rozpoznawalności, zdobywanie i pielęgnowanie leadów, sprzedaż. W B2C o wiele bardziej liczy się budowanie świadomości, zaangażowania klientów, ewangelizacja i wpływ na retencję. Zależnie od naszych celów, powinniśmy dobrze dobierać narzędzia i metryki, w jaki sposób będziemy mierzyć efekty. Content marketing nie może być tylko sztuką dla sztuki – powinien przynosić wymierne efekty, wspomagać działania płatne i pozycjonowanie, dzięki któremu wzrasta sprzedaż. Jakie efekty może przynieść content marketing?

  1. Wartościowy ruch na stronie.
  2. Wzrost konwersji.
  3. Leady marketingowe, które wykorzystamy do sprzedaży.

5. JAKA JEST PRZYSZŁOŚĆ CONTENT MARKETINGU?

Według drugiego prelegenta, Grzegorza Miłkowskiego, content marketing dopiero nabiera rozpędu w Polsce. Jego zdaniem za trzy czy cztery lata każdy będzie go musiał robić projekty contentowe, będą one jednak wtedy znacznie droższe. 

6. JAK OSIĄGNĄĆ WSPÓŁCZYNNIK ODRZUCEŃ NA POZIOMIE 8%?

Ile publikować treści? Tyle, ile trzeba, ile mamy do powiedzenia. W content marketingu jakość zawsze jest ważniejsza od ilości.

Jeśli chodzi o interesujące liczby, które podał Miłkowski, współczynnik odrzuceń na blogu z dobrze dobranymi treści pod grupę docelową może być na poziomie 8-30%. Wartościowe mailingi mają potencjał na 20-30% otwieralności i 10-15% CTR. Można? A jak jest u Ciebie?

7. PO CO COPYWRITING, UX i DESIGN W CONTENT MARKETINGU?

Artur Jabłoński na warsztatach udowadniał, jak istotna jest wiedza z zakresu webwritingu dla tworzenia jakichkolwiek treści – nieważne czy to na strony www, czy do wydań papierowych.

Żadna treść na stronie nie powinna być przypadkowa – każde zdanie powinno stać w konkretnym miejscu w jakimś celu. Okazuje się, że często zbyt długo zastanawiamy się co powiedzieć, a zapominamy o tym, w jaki sposób to powiedzieć i gdzie.

Żeby ułatwić użytkownikom czytanie tekstu, powinniśmy zwrócić uwagę między innymi na:

– wielkość czcionki,

– interlinię,

– styl fontu,

– odległość między akapitami,

– długość akapitów,

– śródtytuły,

– wyróżniki (wypunktowania, pogrubienia).

8. JAKIE SĄ CECHY DOBREGO STYLU?

Jabłoński powiedział istotną rzecz: jeśli będziemy pisać teksty pod ludzi, Google też je polubi. Poza tym prelegent wymienił najważniejsze jego zdaniem cechy dobrego stylu:

– zwięzłość (co nie oznacza, że teksty muszą być krótkie),

– unikanie strony biernej (bo myślimy stroną czynną),

– konkret (zamiast ogólników),

– obrazowanie (wpływanie na wyobraźnię poprzez kontekst),

– prostota (szukanie słów najprostszych, nie górnolotnych),

– używanie języka korzyści (zamiast opisywania produktu czy usługi).

9. CONTENT MARKETING TO NOWA ULOTKA?

Anna Ledwoń na początku warsztatu porównała content marketing do social mediów. O ile według niej content marketing to nowa ulotka, to social media są nowym telefonem.

W naszych czasach social media nie są tylko zabawą. Świadczą o jakości produktu, podejściu marki do nowych technologii. Jeśli widzimy strony, które nie są aktualizowane, zastanawiamy się czy firma dobrze funkcjonuje. W social mediach sprawdzamy opinie, dzięki nim podejmujemy decyzje zakupowe.

10. SOCIAL MEDIA TO NOWY TELEFON?

W social mediach nie możemy sprzedawać twardo. Tutaj liczy się budowanie zaangażowania, które jest dobrym polem wyjściowym to poproszenia (a nie atakowania!) użytkownika do zainteresowania się naszym produktem.

W social mediach liczy się niezobowiązujący styl. Nawet, jeśli nasz biznes jest poważny, ukierunkowany na przykład na sprzedaż B2B, to właściciele firm czy dyrektorzy szukają w social mediach luźnych, rozrywkowych treści. Prowadząc poważny biznes powinniśmy używać emoji, natomiast możemy wybrać te bardziej stonowane (np. strzałki). Co ciekawe, emoji zwiększa konwersję nawet do 60%.  

Podsumowując konferencję, warto było usystematyzować lub uzupełnić wiedzę dotyczącą nie tylko content marketingu, ale marketingu online w ogóle. Dodatkowo była to okazja do poznania innych praktyków marketingu, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.    

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.