• 0
    • 5 min
    Magdalena Majewska
    Napisane przez
    Magdalena Majewska

    Zarządzasz dużymi kampaniami i masz mnóstwo na głowie? Chciałbyś zautomatyzować pracę nad nimi, a przy tym zyskać dodatkowy czas? To możliwe, dzięki skryptom AdWords. Czas, żeby przyjrzeć się im nieco bliżej! Wspomniane skrypty będą pomocne także w odniesieniu do mniej rozbudowanych kont.

    Niniejszy artykuł to wstęp do skomplikowanego zagadnienia jakim są skrypty AdWords. W kolejnych miesiącach będziemy pokazywać te z nich, które naszym zdaniem są godne uwagi i z pewnością przydadzą się przy codziennej optymalizacji konta. A teraz do dzieła! Zyskaj cenną wiedzę o skryptach AdWords.

    Skrypty AdWords – co to takiego?

    Skrypty AdWords to fragmenty kodu JavaScript, które można wdrożyć na kontach AdWords lub w ramach jednego MCK (My Client Center). Mogą one służyć zarówno do raportowania, tworzenia niestandardowych alertów, jak i do optymalizacji, czyli automatycznego wprowadzania zmian na koncie na podstawie wcześniej zdefiniowanych reguł.

    Tego rodzaju skrypty przydają się przede wszystkim przy dużych kontach, kiedy to dokładna analiza danych oraz późniejsza optymalizacja pochłaniają bardzo dużo czasu, jednak raportowanie oraz alerty dobrze sprawdzają się także przy mniejszych kontach.

    Kto może korzystać ze skryptów?

    Aby móc napisać własny skrypt AdWords, trzeba umieć programować w języku JavaScript. Na szczęście w otchłaniach Internetu można znaleźć wiele gotowych skryptów, które wystarczy skopiować na konto. Warto jednak poznać trochę podstaw, aby później móc swobodnie poruszać się w kodzie oraz naprawić go, jeśli coś nie działa.

    Na początku najlepiej skorzystać z jednego z internetowych szkoleń, np. bit.ly/2khBGYV.

    Warto także zapoznać się z dokumentacją AdWords API – bit.ly/2kiOC51.

    Jeśli wydaje Ci się to skomplikowane, nie przejmuj się. Większość gotowych skryptów napisana jest w taki sposób, abyś mógł włożyć jak najmniej siły w jego implementację i nie musiał posiadać wiedzy programistycznej.

    Skrypty AdWords – pierwsze kroki

    Na koncie AdWords skrypty znajdziesz z lewej strony w „Operacjach zbiorczych”.

    Kliknij w + Skrypt, aby móc utworzyć nowy skrypt. Po załadowaniu się strony, nadaj mu nazwę.

    Wklej interesujący Cię kod, uzupełnij potrzebne w nim dane, a następnie wybierz „Autoryzuj”.

    Później wystarczy sprawdzić skrypt poprzez „Podgląd”, a następnie, gdy wszystko będzie działać poprawnie, uruchomić go.

    Jak raportować przy pomocy skryptów?

    Swoją przygodę ze skryptami najlepiej zacząć od utworzenia niestandardowych raportów. Nie ingerują one w ustawienia konta, więc przy niepowodzeniu co najwyżej zniszczymy wcześniej przygotowany przez nas arkusz Google.

    Przedstawione poniżej raporty mają na celu dogłębną analizę obszarów, których ręczne badanie byłoby problematyczne lub czasochłonne.

    1. Raport skuteczności reklam – Google Developers

    Raport pokazuje jakie wyniki uzyskały poszczególne reklamy. Składa się z 8 arkuszy:

    • Headline – z najważniejszymi statystykami takimi jak liczba reklam z danymi nagłówkami, wyświetlenia, kliknięcia, wskaźniki CTR oraz łączny koszt reklam
    • Final URL – bardzo podobny do Headline, jednak podzielony zgodnie z URL w reklamach
    • Headline-CTR – wykres słupkowy przedstawiający CTR poszczególnych nagłówków
    • Headline-NumAds – wykres słupkowy przedstawiający liczbę reklam z poszczególnymi nagłówkami
    • Headline-Cost – wykres słupkowy przedstawiający koszt poszczególnych nagłówków
    • FinalURL-CTR – wykres słupkowy przedstawiający CTR poszczególnych adresów URL
    • FinalURL-NumAds – wykres słupkowy przedstawiający liczbę reklam z adresami URL
    • FinalURL-Cost – wykres słupkowy przedstawiający koszt poszczególnych adresów URL nagłówkami

    Przy dużych kontach „Raport skuteczności reklam” pomaga zobrazować z jakimi nagłówkami lub gdzie kierowane reklamy przeważają na koncie oraz które mają najlepsze wyniki.

    Plusy:

    • łatwe oraz czytelne wykresy,
    • raport pozwala w szybki sposób przeprowadzić optymalizację reklam,
    • gotowy raport wysyłany jest na podany adres e-mail.

    Minusy:

    • brak uwzględnienia drugiego nagłówka oraz opisów reklam,
    • brak całościowej analizy reklam. 
    1. Raport wyników jakości na koncie – PPC Epiphany

    Pozwala poznać wynik jakości całego konta oraz procent słów kluczowych o danym wyniku, tym samym udostępniając dane, które nie są szybko dostępne w narzędziu AdWords.

    Przy każdym uruchomieniu skrypt zapisuje wyniki w osobnym arkuszu, dzięki czemu można przeanalizować jakie wyniki uzyskuje konto w danym okresie czasu, a gdy tendencja jest spadkowa, podjąć odpowiednie kroki optymalizacyjne na koncie.

    Plusy:

    • brak konieczności tworzenia osobnego arkusza Google,
    • dane przedstawione w czytelny sposób, za pomocą wykresów słupkowych,
    • zbieranie danych historycznych.

    Minusy:

    • brak raportu przedstawiającego słowa kluczowe z najniższym wynikiem jakości,
    • gotowy raport nie jest wysyłany na adres e-mail. 
    1. Raport godzinowy z mapami ciepła dla najważniejszych statystyk kampanii – Brainlabs

    Ten skrypt AdWords pozwala zobaczyć, jak zmieniają się wyniki kampanii w poszczególnych godzinach, za pomocą map ciepła. Na 12 arkuszach w obrazowy sposób przedstawiane są najważniejsze statystyki w każdej kampanii AdWords.

    Plusy:

    • czytelne przedstawienie danych,
    • pomoc w ustaleniu harmonogramu wyświetleń reklam,
    • dane podzielone są także ze względu na urządzenie z jakiego korzystał użytkownik.

    Minusy:

    • gotowy raport nie jest wysyłany na adres e-mail,
    • skrypt aktualizuje zawsze ten sam arkusz AdWords, przez co tracone są wcześniejsze wyniki. 
    1. Raport n-gram słów kluczowych – Brainlabs

    Słowa kluczowe często składają się z kilku wyrazów, które w zależności od kontekstu mogą mieć kilka znaczeń. N-gramy to frazy składające się z „n” wyrazów: 1-gram to jeden wyraz, a 2-gram to fraza składająca się z dwóch słów np. drewniany zegarek.

    Raport n-gram rozkłada wszystkie frazy na pojedyncze słowa oraz pokazuje ich wyniki. Jeśli wyniki jakiegoś słowa są dobre, można pomyśleć nad dodaniem go do konta. Jeśli jednak generuje ono duże koszty, a nie doprowadza do konwersji, warto je całkowicie wykluczyć z konta.

    Plusy:

    • możliwość dokładnej analizy danych, które nie są dostępne w narzędziu AdWords,
    • przy pomocy odpowiedniego filtrowania można szybko wyciągnąć wnioski, których wdrożenie może znacznie zmniejszyć koszty kampanii.

    Minusy:

    • brak przedstawienia danych w formie graficznej,
    • przy dużych kontach występuje konieczność jego podzielenia i uruchamiania skryptu kilka razy,
    • ze względu na deklinację w języku polskim raport jest mniej czytelny. 
    1. Audyt konta AdWords – Russell Savage

    Skrypt utworzony przez Rusella Savage’a pozwala zrobić szybki audyt konta AdWords, który sprawdzi strukturę, kierowanie oraz rozszerzenia na koncie. Wszystkie potrzebne parametry ustawia się na początku skryptu, dzięki czemu można go dostosować na podstawie swoich doświadczeń w optymalizacji konta. Wyniki po zakończonym audycie znajdują się w „Dziennikach wykonanego skryptu”.

    Plusy:

    • szybki audyt konta, nawet przy dużych kontach,
    • możliwość dostosowania skryptu do własnych potrzeb.

    Minusy:

    • brak osobnego dokumentu, w którym wyświetlane były wyniki audytu,
    • przy dużych, niezoptymalizowanych kontach skrypt pokazuje dużo danych, które mogą być trudne do analizowania. 

    Podsumowanie

    Korzyści, jakie przynosi używanie skryptów są wielorakie. Dzięki różnym funkcjonalnościom są w stanie znacznie usprawnić zarządzanie kampaniami. Jeżeli jeszcze ich nie stosujesz, mamy nadzieję, iż przekonaliśmy Cię, że warto. A jeśli chcesz przetestować jakiś konkretny skrypt, koniecznie napisz do nas. Zrobimy to dla Ciebie!

     

    Magdalena Majewska
    Napisane przez
    Magdalena Majewska

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Zapisz się do newslettera

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.