Facebook
Promotraffic – marketing internetowy, pozycjonowanie stron wwww
Fundusze unijne
+48 512 044 729
PL EN

8 zasad prawidłowej optymalizacji kart produktowych

8 zasad prawidłowej optymalizacji kart produktowych

Magdalena Baran
SEO Specialist
7 sierpnia 2017
Kategorie: E-commerce , SEO , UX
2 409 8 min

Odpowiednia optymalizacja kart produktowych to sukces każdego sklepu internetowego. Właściwy opis oraz konstrukcja strony produktowej ma znaczący wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania oraz wielkość ruchu organicznego. To też wizytówka produktu, która ma bardzo istotny wpływ na konwersję w sklepie. Niestety fakt ten wciąż jest bagatelizowany przez właścicieli sklepów internetowych.

Oto kilka zasad, o których musisz pamiętać, aby właściwie zoptymalizować kartę produktową pod kątem UX oraz SEO.

1. Zadbaj o właściwy adres URL

Adres URL powinien:

  • być przyjazny – nie zawierać zbędnych parametrów, a poszczególne jego elementy powinny być oddzielone symbolem „-„;
  • zawierać słowa kluczowe – inaczej mówiąc, powinien posiadać słowa kluczowe; 
  • nie być zbyt długi – nie powinien zawierać zbyt dużej ilości katalogów, a sama długość nie powinna przekraczać 90-120 znaków;
  • wskazywać kontekst – dobrym zwyczajem jest sytuacja, w której ścieżka produktu poprzedzona jest katalogiem, w jakim się on znajduje.

2. Zrób research słów kluczowych

Optymalizację należy rozpocząć od wyszukania odpowiednich słów kluczowych dla konkretnego produktu. Dzięki temu strona będzie widoczna na tzw. długi ogon słów kluczowych. Zazwyczaj maksymalna liczba słów, jakimi można nasycić kartę produktową, to do 10 słów kluczowych. Słowa powinny znaleźć się w opisie, w title oraz meta description.

Uwaga! Prócz słów charakterystycznych dla danej branży, każda karta produktowa powinna posiadać słowa charakterystyczne dla sklepu internetowego (z danej branży) czyli „cena”, „producent/dystrybutor”, „opinie”, „skład”, „pojemność”.

3. Zadbaj o jakość opisu produktu

Opis produktu:

  • nie powinien być duplikatem – jest to bolączka większości sklepów internetowych. Rozwiązaniem problemu jest stworzenie nowych unikalnych opisów. Taka operacja wiąże się jednak ze znacznymi kosztami. Kompromisem może być posegregowanie produktów według ich potencjału SEO i potencjału biznesowego oraz ustalenie zasady regularnego, comiesięcznego tworzenia np. 30 opisów produktowych. Poza tym, niektórzy producenci wymagają ustawienia oryginalnego opisu produktu. W takich przypadkach warto rozszerzyć istniejącą treść, dzięki czemu tekst stanie się bardziej unikalny. Bardzo dobrym sposobem na zwiększenie ilości tekstu na stronie produktowej oraz zwiększenie unikalności jest możliwość zostawiania opinii o produkcie przez użytkowników;
  • nie powinien być zbyt krótki. Jego minimalna długość to 1000 znaków.

Co powinien zawierać dobry opis produktu?

  • Słowa kluczowe – nasycając opis słowami kluczowymi, należy pamiętać, aby zachować jego naturalność i nie upychać ich na siłę. Teoretycznie jedno słowo powinno powtarzać się w treści dwa razy, powinno być także umieszczone na początku tekstu i na końcu. Ważne, aby opis był napisany językiem korzyści.
  • Nagłówki Hx – nagłówek H1 powinien zostać umieszczony w nazwie produktu, natomiast nagłówki H2 powinny zostać wykorzystane w opisie. Nagłówki także powinny zawierać słowa kluczowe, jednak należy mieć na uwadze ich naturalność i nie upychać w nich na siłę słów kluczowych.
  • Specyfikację produktu, czyli listę jego cech np. pojemność, waga, rodzaj opakowania, przeznaczenie itp.

specyfikacja produktu

 

  • Ikonograficzne przedstawienie najważniejszych zalet i przeznaczenia produktu - czasem jest to tożsame z cechami wypisanymi w specyfikacji, jednak tego typu rozwiązanie jest łatwiejsze do przyswojenia przez użytkowników. Szybki rzut oka na ikony sprawia, że skraca się czas zapoznawania się z treścią.

ikony

 

  • Oceny i opinie o danym produkcie – mają one znaczy wpływ na zachowania użytkowników, wzbudzają zaufanie oraz wpływają bezpośrednio na zakup. Dzięki nim treść na stronie jest wzbogacana o kolejne fragmenty unikalnego tekstu.

opinie klientów

4. Grafiki

Grafiki przede wszystkim powinny być skompresowane tak, aby nie zajmowały dużo miejsca i nie wpływały negatywnie na długość wczytywania się strony. 

Co ważne, każda grafika powinna mieć opisany atrybut ALT. W treści powinna znaleźć się nie tylko nazwa produktu, ale też jego numer seryjny. Dzięki temu strona będzie widoczna w graficznych wynikach wyszukiwania. 

Istotne są również tytuły plików. Są one ważnym czynnikiem rankingowy w wyszukiwarce graficznej Google. 

Grafiki pomimo mocnej optymalizacji powinny być atrakcyjne dla użytkownika. Dobrze, aby można było je powiększyć i obejrzeć każdy detal produktu.

5. Nie bagatelizuj linkowania wewnętrznego

Można wyróżnić kilka sposobów linkowania wewnętrznego na kartach produktowych:

  • linkowanie z treści opisu – dzięki temu możemy mieć wpływ na anchor tekst linka i możemy linkować do produktów powiązanych ze sobą;
  • linki umieszczone w slajderach typu „Polecane”, „Inne z tej kategorii” – dzięki tego typu slajderom zwiększamy prawdopodobieństwo, że użytkownik doda do koszyka produkty powiązane;

proponowane produkty jako przykład linkowania wewnętrznego

 

  • linki do wpisów blogowych/poradnikowych powiązanych z tematyką danego produktu – jeśli strona posiada blog, a powinna, to w artykułach blogowych koniecznie należy używać linków wewnętrznych powiązanych z treścią wpisu.

6. Zadbaj o odpowiednie umieszczenie oraz kolor przycisków „Dodaj do koszyka”

Nieprzypadkowo użyłam powyżej liczby mnogiej. Bardzo często zdarza się, że przycisk znajduje się tylko w górnej części strony. Przycisk „Dodaj do koszyka” powinien znajdować się również pod opisem produktu tak, żeby użytkownik nie musiał scrollować strony w celu zakupu produktu.

Kolor również ma znaczenie. Najlepiej, aby był on spójny z całą stroną. Powinien on kontrastować z kolorystką witryny, jednocześnie jej nie zakłócając.

Wygląd ikony koszyka z perspektywy strony produktowej jest również istotny. Ważne, aby wyróżniał się on na tle strony, pokazywał liczbę produktów w koszyku oraz jego wartość. Najlepiej, aby wartość koszyka była podliczona bez kosztów wysyłki, jednak jeśli tak nie jest, należy umieść informację, że podana suma zawiera koszt przesyłki.

koszyk elfa 1

 

Jeśli np. sklep posiada opcję darmowej wysyłki, np. od kwoty 100, warto w przypadku, gdy użytkownik przekroczy tę kwotę, poinformować go o tym na poziomie karty produktowej:

koszyk elfa 2

 

7. Najważniejsze informacje pod ręką

Zadbaj, aby takie informacje jak: dostępność produktu, koszty wysyłki (od jakiej kwoty przesyłka jest darmowa), przybliżony czas wysyłki, gwarancja oraz ocena produktu przez innych użytkowników, były łatwo dostrzegalne dla użytkownika. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał przeklikiwać się przez stronę w poszukiwaniu np. kosztów przesyłki.

informacje o dostawie pod ręką

informacje o dostawie pod ręką 2opinie klientów pod ręką

 

Przykład poprawnie zoptymalizowanej karty produktowej

8. Pamiętaj o mobile

Konstruując kartę produktową, nie należy ignorować jej wyglądu w wersji mobilnej. Wszystkie powyżej opisane zasady odnoszą się również do wersji mobile.

Warto zwrócić uwagę na długość takiej podstrony. Nie może być ona  zbyt długa, dlatego część opisu produktowego można umieścić pod rozwijanym przyciskiem:

schowane opisy produktowe dla mobile

Pod takim opisem powinien również znajdować się przycisk „Dodaj do koszyka”.

9. Zadbaj o rich snippets

Dzięki posiadaniu przez daną kartę produktową rich snippetsów, Google w wynikach wyszukiwania wyświetla dodatkowe informacje o cenie i dostępności produktu, liczbie i średniej ocenie danego produktu itd. Rich snippetsy to fragmenty kodu, które można wygenerować np. za pomocą narzędzia dostępnego w Google Search Console i dodać do kodu strony.

Link znajdujący się w SERPach i posiadający rich snippets bardziej przyciąga uwagę użytkowników, jego opis jest bardziej rozbudowany, wzbudza większe zaufanie i dlatego też użytkownicy częściej w niego klikają.

Podsumowanie

Czynniki wymienione powyżej to tylko część bardzo ważnych zasad, które powinny spełniać strony produktowe. Budując sklep internetowy, należy skupić swoją uwagę na prawidłowej ich konstrukcji. Warto również testować ich wygląd za pomocą map ciepła lub testów A/B.

  • SfeoPL

    Artykuł spoko ale w kwestii obrazków to oprócz alt fajnie jeszcze uzupełnić titile ;) taki mały szczegół.

    • http://www.promotraffic.pl Klaudia Raczek – PromoTraffic

      Dziękujemy za uwagę. :-)