• 1
    • 5 min
    Krzysztof Klasa
    Napisane przez
    Krzysztof Klasa

    Odkąd w 2014 roku Google ogłosiło, że protokół HTTPS jest jednym z czynników rankingowych, w branży SEO nastał prawdziwy boom na certyfikaty SSL. I choć z całą pewnością nie jest to czynnik kluczowy, to na pewno warto pomyśleć o wdrożeniu SSL w swojej witrynie – zwłaszcza, że Google regularnie daje nam ku temu coraz więcej powodów.

    Dlaczego warto przejść na HTTPS?

    Od jakiegoś czasu przeglądarka Chrome informuje użytkowników o niebezpiecznym połączeniu na stronach, gdzie nie ma certyfikatu SSL, a występuje formularz hasła bądź karty kredytowej.

    Od października 2017 Chrome idzie o krok dalej – będzie ostrzegał o zagrażającym połączeniu, gdy użytkownik zacznie wypełniać jakikolwiek formularz (np. wyszukiwarka lub zapis do newslettera).

    Część witryn dostała nawet powiadomienia w Google Search Console:

    Czy bezbolesne przejście na szyfrowane połączenie jest możliwe?

    Z powyższych powodów, coraz więcej właścicieli witryn decyduje się na przejście na bezpieczny protokół HTTPS. Czy w takim razie możliwe jest bezbolesne przejście na szyfrowane połączenie (tzn. takie, które nie będzie skutkować utratą ruchu z wyników organicznych)?

    Uważam, że tak, chociaż z pewnością nie w każdej sytuacji. Wydaje się jednak, że samo Google znacznie lepiej radzi sobie z takimi migracjami niż jeszcze jakiś czas temu. Rok lub dwa lata temu na takie pytanie odpowiedziałbym, że raczej nie da się uniknąć czasowych spadków – o czym zresztą ostrzega sam Google:

    5 kroków, by zminimalizować ryzyko spadku ruchu

    Jest kilka rzeczy, o które należy zadbać podczas przechodzenia na HTTPS, które pozwolą zwiększyć prawdopodobieństwo “bezbolesnej” migracji.

    1. Zadbaj o poprawne przekierowanie starych adresów

      Należy zadbać o to, aby każdy stary adres (HTTP) kierował bezpośrednio na nowy (HTTPS). Oczywiście przekierowaniem jakiego należy użyć jest 301.

    2. Pomyśl o linkowaniu wewnętrznym

      Linkowanie zewnętrzne to coś, co często “umyka” właścicielom stron. Dzieje się tak ponieważ część linków na stronie może być określona ścieżką bezwzględną i po wejściu na stronę w wersji HTTPS nadal będą wskazywać wersję HTTP – linki te oczywiście należy poprawić. Cała nawigacja na stronie i wszystkie linki wewnętrzne powinny uwzględniać szyfrowany protokół. Warto również zweryfikować linki kanoniczne w sekcjistrony – one również muszą mieć na początku HTTPS.

    3. Uwzględnij odniesienia do wewnętrznych i zewnętrznych zasobów

      Oprócz linków wewnętrznych również wszystkie odniesienia do plików graficznych, zasobów arkuszy stylów, czy skryptów js muszą uwzględniać nowy protokół. Brak takiej poprawki skutkuje błędami typu “Mixed content” w przeglądarce oraz brakiem zielonego koloru protokołu w pasku adresu (w przypadku przeglądarki Chrome).  Porównaj:

     

    versus

    Wskazówka: w znalezieniu odnośników wewnętrznych oraz innych zasobów ze starym protokołem bardzo pomoże np. Screaming Frog:

    1. Zweryfikuj wersję HTTPS w Google Search Console

      Nową wersję witryny, z bezpiecznym protokołem HTTPS należy zweryfikować w panelu Google Search Console, na tym samym koncie, na którym mamy już zweryfikowaną witrynę z protokołem HTTP.

    2. Wygeneruj nowy plik sitemap.xml dla HTTPS

      Dla nowej wersji witryny należy wygenerować plik sitemapy, który będzie uwzględniał wyłącznie nowe adresy. Plik oczywiście wgrywamy w panelu GSC jako mapa strony.

    Podsumowanie

    Zadbanie o wszystkie powyższe aspekty nie gwarantuje w 100% bezbolesnej migracji, ale z pewnością znacznie ograniczy ryzyko spadków. Teraz już tylko trzymamy kciuki i śledzimy statystyki ruchu w Google Analytics. Trzeba się też uzbroić w cierpliwość – cały proces przeindeksowania może potrwać kilka, a nawet kilkanaście tygodni, w zależności od wielkości witryny.

     

     

    Krzysztof Klasa
    Napisane przez
    Krzysztof Klasa

    Dodaj komentarz

    1 Komentarz do "Bezbolesne przejście na HTTPS. 5 kroków, które zmniejszą ryzyko spadku ruchu"

    Powiadom o
    avatar
    Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
    trackback

    […] Uważam, że tak, chociaż z pewnością nie w każdej sytuacji. Wydaje się jednak, że samo Google znacznie lepiej radzi sobie z takimi migracjami niż jeszcze …czytaj więcej […]

    wpDiscuz

    Zapisz się do newslettera

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.