• 2
    • 5 min
    Natalia Chrobak
    Napisane przez
    Natalia Chrobak

    Nic tak nie poprawia działania sklepu jak świadomość tego, co się w nim właściwie sprzedaje. Dlatego włączenie konwersji e-commerce jest rzeczą niezbędną. Naprzeciw naszym oczekiwaniom wychodzi Google Tag Manager. Jak go wykorzystać do konfiguracji i czy jest to trudne? Nie, ale wymaga pomocy programisty lub webmastera.

     

    Ile tego i tamtego się sprzedaje?

    W celu śledzenia transakcji w Google Analytics należy skonfigurować e-commerce w tym narzędziu. Należy zalogować się do GA i wybrać w Widoku Ustawienia E-commerce. Następnie włączyć Stan i Włączyć pokrewne usługi. Jeśli zależy nam na precyzyjnym śledzeniu ścieżki zakupowej klientów, należy włączyć ulepszone e-commerce i ewentualnie ustawić kroki ścieżki. Jest to jednak czynność opcjonalna i nie jest konieczna, aby transakcje pojawiły się w GA.

     

    Bez dataLayer się nie obędzie

    Teraz nadchodzi ta mroczna chwila, kiedy niezbędny będzie programista, który doda do strony odpowiedni kod. W tym kroku ważne jest, aby kod nie znalazł się byle gdzie na stronie, ale dokładnie przed kodem GTM. W innym wypadku dane, jeśli zostaną wysłane do GA, nie będą precyzyjne. Jest to spowodowane schematem przesyłania informacji – jeśli kody nie znajdą się w odpowiednich miejscach, będzie to wyglądało tak, jakbyśmy próbowali wcisnąć okrągły klocek do kwadratowego otworu.

    Przykładowy dataLayer powinien wyglądać w następujący sposób:

    dataLayer.push({

    ‘ecommerce’: {

    ‘purchase’: {           

    ‘actionField’: {

    ‘id’: ”,

    ‘affiliation’: ”,

    ‘revenue’: ”,

    ‘tax’:”,

    ‘shipping’: ”,

    ‘coupon’: ”

    },

    ‘products’: [{

    ‘name’: ”,

    ‘id’: ”,

    ‘price’: ”,

    ‘brand’: ”,

    ‘category’: ”,

    ‘variant’: ”,

    ‘quantity’: ,

    ‘coupon’: ”

    },

    {

    ‘name’: ”,

    ‘id’: ”,

    ‘price’: ”,

    ‘brand’: ”,

    ‘category’: ”,

    ‘variant’: ”,

    ‘quantity’:

    }]

    }}});

    Więcej o dataLayer i konfiguracji możecie przeczytać tutaj: developers.google.com/tag-manager/enhanced-ecommerce

    W przypadku, gdy konfigurujemy konwersje e-commerce w sklepach, w których w CMS przygotowane jest miejsce do wpięcia modułu przekazującego transakcje do warstwy danych, należy z niego skorzystać. Nadmierna i nieuzasadniona ingerencja w kod nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem i rzadko dobrze się kończy.

     

    GTM na warstwie danych

    Ostatnim elementem konfiguracji jest ustawienie Tagu w Google Tag Managerze. W przypadku mojej konfiguracji wykorzystałam zdarzenie jako typ śledzenia. Jest to spowodowane tym, że strona, na której ustawiam konwersje, nie jest typowym e-commerce. Wybieram także identyfikator śledzenia tj. wpisuję kod GA, w którym transakcje będą widoczne.

     

    Źródło: Własne, data: 06.11.2017 r.

    Następnie przechodzę do elementu tagu Więcej ustawień i wybieram z menu E-commerce, włączam funkcję ulepszonego e-commerce i klikam w Użyj warstwy danych. Dzięki temu ustawieniu Tag będzie wiedział skąd ma pobierać dane i który element kodu jest dla niego istotny.

     

    Źródło: Własne, data: 06.11.2017r.

    Ostatnim elementem jest ustawienie Reguły, na którą tag będzie się „odpalał”. W przypadku mojej konfiguracji będzie to finalna strona zamówienia, czyli ta, na której wszystkie dane w dataLayer zostaną już spisane.  

     

    Źródło: Własne, data: 06.11.2017r.

     

    Testy, zawsze testy

    Teraz należy przejść do próbnego zamówienia i sprawdzić, czy Tag odpala się we właściwy sposób i czy w dataLayer zbierają się dane. No i czy widać to w GA, bez tego nie możemy jeszcze świętować (transakcja powinna się pojawić od 15 minut do maksymalnie 3 dni w Google Analytics – kiedy tak się stanie można otwierać szampana).

    Aby zobaczyć, czy Tag działa, klikamy podgląd w GTM i przechodzimy na stronę, na której wprowadzaliśmy wdrożenie.

    Robimy test zakupu. Pierwszym, co powinniśmy zobaczyć, jest Tag, który przechodzi do rubryki odpalonej na finalnej stronie zamówienia. Nie wcześniej, nie później. Będzie to oznaczało, że Tag sam w sobie działa dobrze, czyli uruchamia się w odpowiednim miejscu.

     

    Źródło: Własne, data: 06.11.2017r.

    Następnie klikamy w Data Layer i sprawdzamy jakie dane zostały odczytane. Jeśli widzimy, że poszczególne elementy kodu zawierają informacje o transakcji, wtedy dane zostały zebrane we właściwy sposób i za chwilę pojawią się w GA.

     

    Nie działa

    Czasem bywa tak, że mimo naszych najszczerszych chęci nic w GA się nie pojawia. Co może być tego powodem?

     

    • DataLayer znajduje się w złym miejscu – należy to sprawdzić w kodzie strony lub przez Google Tag Assistanta.
    • DataLayer jest źle zakodowany – jeśli widzisz w kodzie strony dataLayer, skontroluj, czy został on we właściwy sposób napisany. Każda, nawet najmniejsza nieprawidłowość spowoduje, że GA odbierze dane, ale nie będzie wiedział, co z nimi zrobić, więc je porzuci.
    • Tag się nie odpala – być może ustawiłeś złą regułę i Tag nie uruchamia się w miejscu, na którym ci zależy.

     

    Wdrożenie konwersji e-commerce jest bardzo istotne, ponieważ dzięki temu możliwe jest śledzenie transakcji w GA, a nie tylko w statystykach strony. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy mogli w łatwiejszy sposób prowadzić działania promocyjne, decydować o zapotrzebowaniu sklepu na dane produkty lub tworzyć raporty niestandardowe z dodatkowymi zmiennymi.  

     

    Natalia Chrobak
    Napisane przez
    Natalia Chrobak

    Dodaj komentarz

    2 komentarzy do "E-commerce w Google Tag Manager. Jak z niego korzystać?"

    Powiadom o
    avatar
    Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
    Przemek
    Gość

    E-commerce w Google Tag Manager? A nie odwrotnie?

    Natalia
    Gość

    Słuszna uwaga :). Wybrana nazwa specjalnie jest przewrotna 😉 Co sądzisz o tym wdrożeniu?

    wpDiscuz

    Zapisz się do newslettera

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.