Home Blog SEO vs. UX: Jak poprawnie skonstruować nawigację na stronie?

SEO vs. UX: Jak poprawnie skonstruować nawigację na stronie?

Czas czytania : 4 min
12 sierpnia 2015

Działania SEO niezaprzeczalnie pomagają poprawić pozycje strony w wyszukiwarce na wybrane frazy kluczowe. Jednak cały ten trud może zostać zmarnowany, jeśli pomimo wysokich pozycji strona posiada kiepski ruch oraz wysoki współczynnik odrzuceń. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w wielu czynnikach, m.in. w złym doborze fraz lub w samej stronie (jej wyglądzie, nawigacji itp.). Warto zatem pamiętać, że liczy się nie tylko zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarce – poprawnie skonstruowana, przyjazna dla użytkowników witryna znacznie poprawia ruch na stronie oraz wspomaga działania SEO.

Witryna internetowa vs. użytkownik

Każda strona internetowa powinna być tak skonstruowana, aby użytkownik z łatwością mógł odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania:

  Najważniejsze są pierwsze sekundy. Jeśli użytkownicy będą mieli problem z określeniem w mgnieniu oka tematyki strony i nie odnajdą odpowiedzi na nurtujące ich pytania, szybko opuszczą stronę i raczej już na nią nie wrócą.  Z tego powodu warto jest przestrzegać kilku zasad podczas konstruowania nawigacji na stronie.

Jak poprawnie skonstruować nawigację dla SEO i UX wg Steve’a Kruga, autora serii książek o UX „Don’t Make Me Think”:

Z perspektywy UX nawigacja na stronie ma dwa zadania:

  Dobrze zbudowana nawigacja sprzyja także poprawnej indeksacji witryny. Pozwala swobodnie poruszać się robotom między podstronami i indeksować je, co jest bardzo istotne dla SEO.

Globalne menu nawigacyjne

Menu tego typu pojawia się na każdej podstronie serwisu (z wyjątkiem podstrony z formularzem). Dzięki jego niezmienności użytkownik otrzymuje jasną informację, że cały czas porusza się w ramach tej samej witryny. W skład nawigacji globalnej wchodzą:

  Doskonałym przykładem zastosowania menu globalnego jest menu na portalu allegro.pl: 

Logo

Buduje tożsamość witryny. Zazwyczaj umieszcza się je w jej lewym górnym rogu i okrasza łączem do strony głównej tak, by nawet najbardziej zagubiony użytkownik odnalazł drogę do “domu” z każdej podstrony serwisu. Częstym błędem jest brak linka w logo.

Wyszukiwarka wewnętrzna

Przy konstruowaniu serwisów, zwłaszcza tych z dużą ilością podstron, należy pamiętać, że nie każdy użytkownik szuka “ręcznie” przedmiotu, który go interesuje. Część z nich korzysta z wyszukiwarki, dlatego prócz standardowego menu nawigacyjnego zawsze należy pamiętać o umieszczeniu dobrze widocznego okna wyszukiwarki.

Powinno być ono widoczne na każdej z podstron serwisu, jasno oznaczone symbolem lupy lub przyciskiem “Szukaj” (w tym przypadku lepiej nie stosować żadnych “udziwnień”, ponieważ jest to element, który wszedł do kanonu konwenansów budowy witryn internetowych).

Jeśli wyszukiwarka przy każdym wyszukiwaniu generuje adresy URL, należy ją zablokować atrybutem NOINDEX, ponieważ tworzy to duplikaty treści.

Łącza do kategorii i podkategorii

Umieszczając łącza do kategorii i podkategorii w globalnym menu nawigacyjnym, dochodzi do ich powtórzenia na każdej podstronie serwisu. Dzięki temu roboty wyszukiwarek wiedzą, które z podstron serwisu są najważniejsze. W niektórych przypadkach warto również w stopce strony wskazać robotom najistotniejsze pod względem sprzedażowym kategorie, umieszczając w niej łącza do nich.

Podczas konstruowania adresów URL należy pamiętać, żeby zdecydowanie unikać wykorzystania technologii Java Script. Łącza zbudowane za pomocą tej technologii mogą nie być indeksowane, ponieważ nie zostaną “zauważone” przez wyszukiwarkę.

Adresy URL kategorii powinny nawiązywać do nazwy kategorii. Jest to jeden z czynników, który pomaga odnaleźć się użytkownikom na stronie. Warto również wykorzystywać w adresach dłuższych niż jedno słowo myślniki (“-“) jako separatory. Ten znak jest korzystniej postrzegany przez roboty wyszukiwarki Google niż podkreślnik (“_”).

Gdy już znajdziemy się na podstronie danej kategorii lub podkategorii, warto wykorzystać w nich tzw. “breadcrumbs”. Dzięki nim użytkownik widzi swoją ścieżkę ze strony głównej do obecnego punktu oraz w łatwy sposób może się cofnąć, klikając w jeden z punktów na ścieżce. Dodatkowo „breadcrumbs” ułatwiają robotom wyszukiwarki indeksację witryny, a także wzmacniają linkowanie wewnętrzne, co przyczynia się do lepszej widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Utilities

Umieszczanie w globalnym menu nawigacyjnym łączy do podstrony rejestracji, logowania, koszyka i innych tego typu miejsc na stronie jest polecanym rozwiązaniem. Dzięki temu użytkownik ma do nich łatwy dostęp. Jednak przez to, że są umieszczone w menu nawigacyjnym, boty mogą je traktować jako strony istotne i nadać im wyższą rangę niż np. stronom podkategorii. Dlatego zaleca się wyindeksowanie utilities za pomocą atrybutów NOINDEX, NOFOLLOW

Podsumowanie

SEO ma za zadanie przede wszystkim zadowolić roboty wyszukiwarek, UX natomiast – użytkowników. Należy jednak pamiętać o tym, że samym wyszukiwarkom zależy przede wszystkim na zadowoleniu użytkowników. Kolejne poprawki i zmiany w algorytmach mają za zadanie prezentowanie w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania tych stron, które w jak najściślejszy sposób odpowiadają na zapytania użytkowników. Dlatego właśnie specjaliści SEO analizując stronę pod kątem zaleceń Google, nie powinni zapominać o użytkownikach. Odkryj znaczenie User Experience – sprawdź nasz audyt UX  

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.