Facebook
Promotraffic – marketing internetowy, pozycjonowanie stron wwww
Fundusze unijne
+48 512 044 729
PL EN

Jutro mija termin dodania numerów GTIN. Spiesz się!

Jutro mija termin dodania numerów GTIN. Spiesz się!

Magdalena Majewska
PPC Specialist
13 lutego 2017
Kategorie: E-commerce , PPC
0 283 4 min

Z artykułu
dowiesz się:

  • Co to jest numer GTIN?
  • Jakich produktów dotyczy ten numer?
  • Gdzie możesz znaleźć numery GTIN?
  • Dlaczego warto uzupełnić plik produktowy o GTIN?

14 lutego mija termin dodania numerów GTIN do pliku produktowego w Google Merchant Center. Obowiązek ten dotyczy wszystkich produktów, które posiadają ten numer nadany przez właściciela marki.

 

Czym jest GTIN?

GTIN to inaczej Globalny Numer Jednostki Handlowej (ang. Global Trade Item Number), czyli unikalny numer dla każdego produktu z kodem kreskowym.

Może on zawierać 12, 13, 14 lub 8 cyfr, w zależności od zastosowań, rodzaju towaru i rynku docelowego. Pierwsze 3 cyfry oznaczają kraj, w którym doszło do rejestracji danego produktu (dla Polski jest to 590). Ostatnia cyfra to tzw. „cyfra kontrolna”, która sprawdza poprawność numeru.

GTIN-numery-promotraffic
źródło: gtin.info

Pamiętaj, że każda wariacja produktu ma inny kod GTIN. Dla przykładu:

- Apple iPhone 7 32GB (srebrny) Smartfon - 190198067302

GTIN-numer-promotraffic

- Apple iPhone 7 32GB Black - 190198066947

GTIN-promotraffic-numer

Jakie produkty muszą mieć numer GTIN?

Wszystkie produkty w sklepie mające nadany numer GTIN powinny zawierać go w pliku produktowym. W praktyce jednak wygląda to trochę inaczej.

Informacje o tym, które produkty muszą zostać uzupełnione o numer GTIN znajdziesz w diagnostyce na koncie Google Merchant Center.

 GTIN-numery-PromoTraffic1

Przeważnie jest to dużo mniejsza liczba niż się spodziewasz. U każdego z naszych klientów jest to mniej niż 30% wszystkich produktów i tylko one nie zostaną zaakceptowane po 14 lutego. To na nich powinniśmy się skupić na samym początku.

Oznacza to, że pozostałych produktów Google nie połączył z tymi, które już ma w swojej bazie danych. Jest to dobra informacja, ponieważ nie musimy się martwić, że nasze reklamy produktowe przestaną się wyświetlać po ostatecznym terminie wprowadzenia zmian.

Jednak należy się zastanowić dlaczego tak się stało. Bardzo możliwe, że nie zostały dostarczone wszystkie informacje, które jednoznacznie wskazywałyby na konkretny produkt. W praktyce sprowadza się to do tego, że reklamy nie wyświetlają się na wszystkie możliwe zapytania, a tym samym tracimy potencjalnych klientów.

Jeśli sprzedajesz produkty własnej marki, produkty używane lub towary niestandardowe, numer GTIN nie jest wymagany i wystarczy tylko marka oraz numer mpn.

Poniżej tabela przedstawiająca wymagane unikalne identyfikatory produktów. Żarówka oznacza, że dany atrybut jest opcjonalny.

promotraffic-GTIN-numery

Jeżeli sprzedajesz produkty w przygotowanych przez Ciebie pakietach wystarczy, że podasz numer GTIN głównego produktu, a w atrybucie is_bundle [w_pakiecie] prześlesz zmienną “yes”. Identycznie należy postąpić w przypadku posiadania w sprzedaży produktów spersonalizowanych.

 

Gdzie można znaleźć numery GTIN?

Jeśli jesteś producentem i nie masz jeszcze nadanych numerów GTIN, a chcesz to zrobić, możesz skontaktować się z GS1 (http://www.gs1pl.org/). Jest to międzynarodowa organizacja, która zarządza systemem standardów i rozwiązań biznesowych w skali świata.

Jeśli jednak jesteś jedynie pośrednikiem w sprzedaży informacje o numerach GTIN możesz poznać z kilku źródeł:

  • Kontaktując się bezpośrednio z producentem
  • Sprawdzając z systemie Zarządzania Łańcuchem Dostaw
  • Sprawdzając na opakowaniu produktu w miejscu kodu kreskowego

     

Podsumowanie

Dlaczego więc warto dodać numery GTIN? Im więcej dostarczysz informacji o danym produkcie, tym większe prawdopodobieństwo, że dane reklamy wyświetlą się odpowiednim użytkownikom na właściwe zapytania.

Sprzedawcy, którzy uzupełnili plik produktowy o numery GTIN zauważyli, że ich reklamy są 40% częściej klikane oraz 20% częściej dochodzi do konwersji.

Dzięki Globalnemu Numerowi Jednostki Handlowej Google może znaleźć produkt w swojej bazie i tym samym lepiej dopasowywać reklamy do zapytań użytkowników. Użytkownik natomiast może porównać cenę w Twoim sklepie do konkurencji, uzyskać więcej informacji oraz poznać opinie o produkcie innych użytkowników. 

Zostało mało czasu na dodanie, więc spiesz się! W razie pytań, zapraszamy do kontaktu, chętnie pomożemy.

Szkolenia

Poznaj Google Analytics i Google AdWords w jeden dzień!

 

Marketing w Internecie to branża, w której niezbędna jest umiejętność prawidłowej analizy danych dostępnych w Google Analytics oraz znajomość najpopularniejszego systemu reklamowego – AdWords.

 

Dzięki naszemu jednodniowemu szkoleniu poznasz wszystkie informacje niezbędne do swobodnego poruszania się po obu tych platformach.