• 0
    • 5 min
    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Storytelling (marketing narracyjny) to zdecydowanie jeden z najsilniejszych trendów ostatnich lat. W swoich kampaniach wykorzystują go największe światowe marki tj. Coca-Cola, Honda, Apple, Jack Daniels, McDonald’s. Coraz bardziej widoczny jest też na polskim podwórku, czego przykładem może być spektakularny sukces kampanii Allegro.

    Skąd ta nagła popularność i moc historii? Na czym polega siła takiego sposobu komunikacji? I jak budować historie, żeby trafić do odbiorców i sprawić, aby chcieli nas słuchać?

    Siła opowieści

    Moc i skuteczność historii to wbrew pozorom nie odkrycie kilku sprytnych specjalistów od marketingu. Opowieści towarzyszą ludzkości od zawsze, wystarczy spojrzeć na mity i legendy czy inne historie, najpierw przekazywane sobie ustnie, potem zapisywane, czytane, potem wykorzystywane też w filmie czy dziennikarstwie.

    Dobre historie działają na naszą wyobraźnię i zmysły. Sprawiają, że łatwo je zapamiętujemy i chcemy dzielić się nimi z innymi, bo są dla nas zabawne, piękne, ciekawe, wzruszające. Dobre historie nas wciągają, skupiają uwagę, przenoszą do innej rzeczywistości. Nie da się ukryć, żyjemy przez nie otoczeni i co więcej, nie znam chyba takiej osoby, która nie lubiłaby opowiadać historii albo chociaż ich słuchać.

    Można zaryzykować stwierdzenie, że naturalnym zjawiskiem jest wkroczenie opowieści w świat reklamy. Tym bardziej teraz, gdy żyjemy w świecie zmęczenia informacją (attention crash) – będąc zalewani newsami, wiadomościami, postami w social mediach jesteśmy zmuszeni ignorować niektóre komunikaty i skupiamy się tylko na tym, co nas zainteresuje i zaintryguje.

    Tak samo jest z reklamami, treściami na stronie internetowej, artykułami blogowymi – jeśli nie przyciągną one uwagi klienta, ten po prostu je zignoruje, wyłączy i najprawdopodobniej jak najszybciej o nich zapomni.

    Aby to zrobić i wyprzedzić konkurencję, warto spróbować stworzyć swoją własną opowieść, która pomoże sprzedać ci nie tylko sam fizyczny produkt, ale szerszą idee. Dzięki opowieści nie tylko skupisz zainteresowanie odbiorcy na tyle, by zapoznał się z twoim komunikatem i zapamiętał go spośród tysięcy innych, ale też stworzysz więź pomiędzy marką, a klientem, zbudujesz zaufanie, lojalność oraz wygenerujesz wirusowość swojego komunikatu.

    Wiesz już, że jeśli chcesz być skuteczny w swoich działaniach marketingowych musisz opowiadać swoim klientom historie. Jednak jak je opowiadać żeby były skutecznie?

    1. Zbuduj więź

    Słuchając historii, angażujemy nasze zmysły i wyobraźnię, wchodzimy w skórę bohaterów i przeżywamy te same emocje co oni. Inaczej mówiąc, między bohaterem a odbiorcą buduje się więź, którą możesz też wykorzystać do stworzenia emocjonalnej więzi z twoją marką, produktem czy usługą. Jak to zrobić?

    Uświadom sobie, kto jest twoim odbiorcą.

    Wyobraź go sobie i opisz. Zadaj sobie podstawowe pytania – Ile ma lat? Gdzie mieszka? Gdzie pracuje? Jak wygląda jego droga do pracy? Jak spędza czas wolny? Często może być to więcej niż jedna osoba. Dzięki stworzeniu person potencjalnych klientów, łatwiej będzie ci stworzyć komunikat skierowany do konkretnej osoby, zrozumieć jej potrzeby i to, co zaangażuje ją emocjonalnie lub zainteresuje.

    Pokaż kawałek siebie.

    Podziel się z klientami tym, w co wierzysz, do czego dążysz, jakie wartości budują twoją markę, pokaż jaki świat kreujesz, opowiedz o historii i tradycji swojej firmy. Dzięki temu, pokażesz klientowi, że warto ci zaufać i że jesteś wierny swoim ideom i przekonaniom. Zbudujesz też pozytywne nastawienie do brandu. Jeśli klienci polubią ciebie, polubią też twój produkt.

    ZAINSPIRUJ SIĘ!

    Jako przykład może posłużyć tu kampania Chanel, która w swoim cyklu filmów opowiada o różnych aspektach kultowej marki, m.in. o historii powstania czy o swojej charyzmatycznej założycielce.

    2. Oddziałuj na emocje

    Oddziaływanie na emocje to podstawa każdej dobrej historii. Odbiorcy, zamiast słuchać suchych informacji o zaletach produktu czy faktów, o których już doskonale wiedzą, dużo chętniej zainteresują się poruszającą, dającą do myślenie i wciągającą historią.

    Jak to zrobić?

    Nie wypuntowuj po raz kolejny cech twojego produktu, ale pokaż konkretną sytuację, w której widoczny jest efekt, który on daje, np. aparat fotograficzny daje możliwość zatrzymania wyjątkowych chwil z podróży, restauracja to miejsce spotkań z bliskimi czy świadek wyjątkowych momentów z życia gości. Możesz też pójść o krok dalej i pokusić się o historie mówiące o bardziej uniwersalnych wartościach, które przyświecają twojej marce czy o twojej misji. Pokaż swoim klientom, że razem z nimi chcesz zmieniać świat.

    ZAINSPIRUJ SIĘ!

    Jako przykład mogą posłużyć tu kampanie Dove dotyczące akceptacji siebie i swojego ciała przez kobiety czy niedawno powstała kampania AXE o tancerce, która musi zmagać się z zaburzeniami kostnymi. Informuje ona jednocześnie o inwestowaniu przez markę w projekty badawcze poprawiające życie i bezpieczeństwo ludzi.

    Jako świetna inspiracja do tworzenia pełnych emocji treści jest też jedna z ostatnich reklam marki Volvo, która w krótkim filmie pokazuje całe życie małej dziewczynki, promując w ten sposób zastosowane w aucie systemy bezpieczeństwa.

    3. Bądź autentyczny

    Storytelling bardzo mocno wiąże się z autentycznością. Tylko prawdziwe opowieści przekazane w ciekawy sposób przyciągną odbiorców i będą na nich oddziaływać.

    Jeśli chcesz, aby klienci ci zaufali, pokaż siebie i swoją markę w sposób zgodny z prawdą, bez przekłamywania i manipulacji. Zastanów się, co jest wyjątkowego w tobie, w twojej firmie albo w tym, do czego chcesz przekonać innych. Jak chcesz żeby odbiorcy cię zapamiętali? Czy ktoś, kto zobaczy twoją opowieść, a potem spotka cię na ulicy lub kupi twój produkt, będzie miał poczucie, że spotyka tę sama osobę, trzyma w rękach obiecany przedmiot?

    Zadbaj o to, aby twoja marka była autentyczna i aby mówiła swoim własnym głosem.

    Klienci to docenią i z pasją oraz entuzjazmem będą ci kibicować i słuchać twoich opowieści. Jeśli pokażesz im autentyczny kawałek swojej historii, także w chwilach słabości czy porażek, stworzy się między wami więź, która sprawi, że twoi klienci cię polubią i uwierzą ci.

    ZAINSPIRUJ SIĘ!

    Na autentyczną opowieść postawiła IKEA w swojej kampanii #jesiennezmiany. Bohaterami reklam jest para młodych ludzi oczekująca narodzin dziecka i ich kilkunastomiesięczna córka Helenka. IKEA weszła z kamerą do domu swoich potencjalnych klientów, pokazując ich codzienne, nieidealne, zwykłe życie, tym samym ukazują samą markę jako tę, która chce odpowiadać na potrzeby autentycznych młodych ludzi.

    Świetnym przykładem autentycznej komunikacji z klientami jest marka Ministerstwo Dobrego Mydła, prowadzona przez dwie siostry – Anię i Ulę Bieluń. Zarówno na swojej stronie, jak i w social mediach stawiają na autentyczny przekaz, prezentując kulisy powstawania swoich produktów czy zdjęcia ukazujące ich sposób życia. Tworzą tym samym opowieść, że ich produkty są tak samo naturalne i autentyczne, jak one same.

    Podsumowanie

    Storytelling to strategia, która z sukcesami stosowana jest przez marki z całego świata w spotach telewizyjnych, social mediach, artykułach blogowych czy webinarach. Stosując się do tych kilku wymienionych wyżej zasad storytellingu sprawisz, że ty, twój produkt i marka staniecie się zauważeni dla odbiorców, zostaniecie przez nich zapamiętani, a może nawet i pokochani.

     

    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Zapisz się do newslettera

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.