FreshMail.pl
    • 2
    • 5 min
    Milena Konieczko
    Napisane przez
    Milena Konieczko

    Następny rok będzie rokiem mobile. Takie zdanie pojawiało się w wielu wypowiedziach w przeciągu ostatnich kilku lat i wreszcie… stało się! Mamy rok mobile. Skoro the winner is mobile, chcemy dzisiaj podzielić się z Wami wiedzą na temat mobile-first index.

    Specjaliści Google wspominali o mobile-first index już ponad rok temu, jednak dopiero pod koniec 2016 zaczęli testować nowy model indeksowania. Co takiego on oznacza? Aby przybliżyć Wam tę kwestię, zebraliśmy najważniejsze rzeczy w kolejnych punktach. Do dzieła! Pora przekonać się, co jest prawdą w kontekście mobile-first.

     

    1. Co to jest mobile-first index?

    W skrócie chodzi o to, że jeżeli testy zakończą się pozytywnie, wyniki wyszukiwania będą bazowały na mobilnej wersji strony, nawet w przypadku, gdy użytkownik będzie wyszukiwał danych informacji na desktopie.

     

    2. Czy konieczna będzie modyfikacja tagów kanonicznych?

    Tagów kanonicznych używamy wtedy, kiedy mamy w danej witrynie internetowej zduplikowany content. Dzięki tagom mamy możliwość wskazania wyszukiwarce preferowanej wersji strony. W związku z informacją o nowym indeksowaniu, Google zaprzecza, jakoby wymagana była ich zmiana.

     

    3. Czy zmienią się linki oraz ranking?

    Treści w wersji mobilnej strony będą zawierać mniej linków niż content na desktopie. Jako że wyniki wyszukiwania uzależnione są w bardzo dużym stopniu od linków, sytuacja ta wpłynie również na ranking. Kwestia ta nie jest jednak  do końca jasna.

     

    4. Czy obecnie możliwe jest dostrzeżenie zmian w wynikach wyszukiwania?

    Na etapie testów nie można zobaczyć wpływu indeksowania mobile-first. Przeprowadzane są one globalnie, aczkolwiek o efektach nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się w obecnej fazie prac.

     

    5. Czy mniej treści w wersji mobilnej niż desktopowej to duży problem?

    Jeżeli strona mobilna zawiera mniej contentu niż desktopowa, Google najprawdopodobniej ‘zobaczy’ pierwszą z nich, co oznacza, że użytkownik otrzyma mniej rozbudowaną treść, a co za tym idzie, z pewnością trudniej będzie spełnić jego oczekiwania względem udostępnianych informacji. Dobrze więc, aby strona mobilna zawierała taką samą lub zbliżoną ilość tekstu, co desktopowa.

    6. Czy należy się obawiać, jeżeli nie posiadamy mobilnej wersji strony?

    Oczywiście mobilna wersja serwisu jest w dzisiejszych czasach dużym plusem, ale w odniesieniu do pytań dotyczących mobile-fist index, Google mówi: Don’t worry. W przypadku braku mobilnej strony, Google będzie indeksować wersję desktopową pod kątem jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

    Uwaga! Do oceny mobilnych stron polecamy proste w obsłudze narzędzie, jakim jest test optymalizacji mobile od Google.

    A jeżeli chcesz zwiększyć szybkość ładowania się Twojej strony, sprawdź tutaj, jak możesz to zrobić.

     

    7. Czy ‘rozszerzony content’ ma istotne znaczenie w indeksowaniu?

    Jeżeli chodzi o strony przeznaczone do wyświetlania na desktopach, zdaniem Google content w postaci zakładek, akordeonów i elastycznych boxów nie byłby wysoko oceniany. Natomiast w odniesieniu do mobilnych wersji strony byłyby to korzystne rozwiązanie, ponieważ ułatwiłoby użytkowniki korzystanie ze strony (oczywiście, jeżeli przygotowano by je zgodnie z zasadami UX).

     

    8. Czy metody indeksowania będą różne dla mobile i dla desktopów?

    Obecnie, w fazie testów, funkcjonują dwie metody: mobile-first i desktop-first. Google planuje jednak wprowadzenie jednej metody indeksowania, która będzie bazować na danych pobranych z mobilnej wersji strony, ale wpłynie na obie wersje (mobilną oraz desktopową). Jeżeli jednak to rozwiązanie się nie sprawdzi, Google zapowiada, że powróci do indeksowania desktop-first.

     

    9. Czy czynniki rankingowe będą brane pod uwagę na podstawie wersji mobilnej zamiast desktopowej?

    Google będzie budował swój ranking, bazując na sygnałach pochodzących z mobilnej wersji strony. Dlatego też chociażby szybkość ładowania się strony będzie wpływała na ranking zarówno dla mobilnej, jak i desktopowej wersji serwisu. Google będzie również brało pod uwagę takie elementy jak: title, nagłówki H1, struktura kodu oraz content pobierane ze strony mobilnej, ale mające także wpływ na indeksowanie strony desktopowej.

    10. Czy mobile-friendly podniesie ranking strony?

    Zgodnie z informacjami podanymi przez Google, strony będące mobile-friendly będą indeksowały się lepiej niż te, które nie będą spełniały tego warunku. Obecnie sytuacja wygląda tak, że ranking mobile-friendly jest używany tylko do mobilnych wyszukiwań. Natomiast w przypadku nowej metody indeksowania, mobilny content będzie miał znaczenie zarówno dla wyników wyszukiwania mobile, jak i desktop.

    Dzięki przystosowaniu serwisu do urządzeń mobilnych, możemy ułatwić potencjalnym klientom dotarcie do oferty witryny i tym samym usprawnić poprawne indeksowanie przez roboty wyszukiwarek. Udział ruchu z komórek i tabletów będzie wzrastał w jeszcze szybszym tempie, zważywszy na fakt, iż od niedawna możemy dostosowywać stawki w kampaniach AdWords do trzech urządzeń oddzielnie – desktop, mobile i tablet – komentuje nasz PPC Manager, Krystian Kucharski.

    Wersja mobilna witryn internetowych przestała być już czymś dodatkowym i w końcu stała się bardzo ważnym elementem każdego serwisu. Mobile-first indexing wpływa również na wynik jakości kampanii AdWords, dlatego jeśli podejmujemy decyzję o rozbudowie serwisu, powinniśmy w pierwszej kolejności zaplanować odpowiednie przygotowanie wersji mobilnej.

    Pamiętajmy również o możliwościach Google Analytics i funkcji User ID, która przy wzrostach udziału ruchu z komórek i tabletów pomoże dokładnie przeanalizować ruch pojedynczego użytkownika na wielu urządzeniach, dzięki czemu upewnimy się, które z nich inicjuje wizytę i doprowadza do ostatecznej konwersji – dodaje Krystian.

     

    Podsumowanie

    Kiedy opisywana zmiana zostanie wprowadzona? Google nie chce póki co podawać konkretnej daty, jednak prawdopodobnie musi upłynąć jeszcze kilka miesięcy, zanim metoda indeksowania mobile-first zostanie na dobre wdrożona.

    I na koniec mała podpowiedź: warto wykorzystać narzędzie Fetch and Render, dostępne w Google Search Console, aby sprawdzić czy Google widzi mobilną wersję strony.

    Jeśli nadal czujesz niedosyt wiedzy na temat mobile, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem 8 sposobów na sukces w mobile, czyli relacja z Mobile Trends Conference 2017.

     

    Źródło: http://searchengineland.com/faq-google-mobile-first-index-262751

    Milena Konieczko
    Napisane przez
    Milena Konieczko

    Dodaj komentarz

    2 komentarzy do "10 rzeczy, które warto wiedzieć o Mobile-First Index"

    Powiadom o
    avatar
    Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
    trackback

    […] czas czekamy na Mobile First Index, który może dużo zmienić w mobilnych wynikach […]

    Dominik
    Gość

    Jeśli chodzi o wejście w życie to można by podać konkretniejsze dane, pewnie do połowy roku zmianę zrobią, ale mniejsza z tym. Ważniejsza jest kwestia tego co w punkcie 6, że niby don’t worry jak ktoś nie będzie miał wersji mobilnej. Jest właśnie o co się martwić, bo jak ktoś nie będzie miał wersji mobilnej, to go prawie, że w indeksie nie będzie… WIDAĆ, bo ta zmiana ma być rewolucją, w indeksie na topowych pozycjach będą praktycznie, jeśli na pewno – same wersje mobilne.

    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl