FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Napisane przez
    Dorota Wołkowska

    W jaki sposób klienta poszukującego produktu zmienić w tego, który dokona transakcji? Jak zachęcić do powrotu tych, którzy przerwali zakupy? Jak zdobyć dane kontaktowe nowych klientów? Przeczytaj artykuł, a znajdziesz odpowiedź na postawione pytania!

    Obecnie pozyskanie lojalnego klienta nie jest prostym zadaniem. Właściciele różnych e-biznesów prześcigają się w kreatywnych pomysłach. Nowe trendy w ich działaniach pojawiają się w coraz krótszych odstępach czasu. Walka o konsumenta jest coraz bardziej zacięta. W takich okolicznościach, prowadząc sklep internetowy, musisz pamiętać o 4 podstawowych elementach.

    Po pierwsze: AdWords Search

    Jak sama nazwa wskazuje, AdWords Search to sposób na pozyskanie klientów będących na etapie poszukiwania artykułu. W tej grupie znajdują się użytkownicy, którzy zdecydowali, że zakupią konkretny produkt np. telefon określonej marki, modelu, a nawet koloru. Aby porównać oferty różnych sklepów internetowych, korzystają z wyszukiwarki Google. Co zrobić, aby trafili na stronę Twojego sklepu internetowego?

    Jedną z najskuteczniejszych metod (jeśli potrafimy ją odpowiednio wykorzystać) jest właśnie AdWords Search, czyli kampanie tekstowe na pierwszej stronie Google. Od pewnego czasu możemy zauważyć, że Google zwiększył ilość pozycji reklamowych z trzech do czterech wyników.

    Taki stan rzeczy powoduje, że większość ekranu jest zdominowana reklamami Google,
    a w przypadku wyszukiwań lokalnych (gdy może pojawić się także mapka) zdarza się, że pierwsze pozycje wyników naturalnych znajdują się już poniżej zgięcia ekranu!

    Możliwości możliwościami, ale jak stworzyć skuteczną reklamę? Tutaj zaczyna się prawdziwa sztuka. O efektywności Twojej reklamy będzie informował współczynnik ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji. Skuteczna reklama to taka, która generuje zyski zadowalająco (lub zachwycająco!), czyli wysokie w stosunku do poniesionych kosztów (zarówno budżetu przeznaczonego na kampanię jak i marży dla agencji). Do takiego sukcesu doprowadzić może tylko złożony i trwający co najmniej kilka tygodni proces. Listę działań koniecznych przy  tworzeniu i prowadzeniu kampanii znajdziesz poniżej:

    • Dokładna charakterystyka grupy docelowej wraz z określeniem sposobu wypowiadania się w Internecie – jest to najważniejszy element przygotowań do stworzenia kampanii. Aby potencjalnego klienta skierować do sklepu internetowego, musimy wiedzieć, kim jest i w jaki sposób wyszukuje informacji.
    • Obserwacja rynku i analiza konkurencji.
    • Dobór słów kluczowych do kampanii – dobór fraz odbywa się nie tylko poprzez dopasowanie odpowiednich wyrażeń do produktów sklepu internetowego, ale wyróżnienie tych, które mają największą ilość wyszukiwań (i dobry stosunek ceny do wyszukiwań), a także które odpowiadają rzeczywistym zapytaniom użytkowników. Należy też wybrać ich odpowiednią ilość.
    • Przygotowanie struktury kampanii, czyli stworzenie grup reklam, dopasowanie słów kluczowych do odpowiednich reklam oraz adresów URL w Twoim sklepie, oszacowanie wskaźnika ruchu, klikalności i ROI, przygotowanie targetowania ze względu na porę dnia i lokalizację
    • Stworzenie tekstów reklamowych i analiza ich skuteczności przez specjalistów PPC.
    • Integracja z Google Analytics i kontrola wskaźników.
    • Optymalizacja kampanii: monitorowanie zachowań użytkowników, wykluczanie fraz nietrafnych, testowanie różnych tekstów reklamowych, wprowadzanie rozszerzeń do reklam, analiza zaawansowanych statystyk: udziału w wyświetleniach, względnego CTR, analizy aukcji czy zapytań.
    • Kontrola nad budżetem dziennym i miesięcznym – optymalizacja stawek w zależności od generowanego ruchu i ilości transakcji.
    • Raportowanie wyników kampanii.

     

    Wykorzystaj możliwości reklamy PLA

    PLA (Product Listing Ads) to forma reklamy przeznaczona głównie dla reklamodawców branży e – commerce. Jest ona sposobem na pokazanie Twojego produktu bezpośrednio w oknie wyszukiwarki! Reklamy mogą pojawiać się po prawej stronie wyników wyszukiwania:

    lub powyżej (jako pierwszy wynik!):

    Oczom użytkownika ukazują się zdjęcia produktu z opisem, ceną oraz nazwą sklepu. Po kliknięciu w wybrany produkt zostajemy przekierowani bezpośrednio na kartę produktową sklepu internetowego, dzięki czemu w maksymalny sposób skracamy ścieżkę zakupową naszego klienta i minimalizujemy prawdopodobieństwo, że będzie on przeglądał różne produkty w sklepie i nie dokona transakcji. Proces zakupowy możemy więc zamknąć w 4 prostych krokach:

    1. wpisanie zapytania do wyszukiwarki,
    2. wybór produktu,
    3. dodanie produktu do koszyka,
    4. płatność.

     

    Reklama PLA jest skutecznym sposobem na to, by klientów z etapu poszukiwania przenieść na etap konwersji. Na dowód skuteczności tego kanału przedstawiam przykładowe dane z kampanii jednego z naszych klientów. Na pierwszym screenie z Google Analitycs widzimy efekty z grudnia 2014 roku, gdy dla klienta prowadziliśmy kampanię w AdWords Search rozszerzoną o działania DSA:

    W 2015 roku klient zainwestował dodatkowy budżet w kanał PLA:

    Inwestując nieco ponad 2000 zł, klient osiągnął przychody na poziomie 32 tysięcy złotych (tylko z kanału PLA!), co daje wynik prawie ośmiokrotnie wyższy niż w poprzednich kampaniach, w których wykorzystywano inne kanały.

    Po drugie: remarketing

    Klient opuszczający koszyk w Twoim sklepie internetowym nie jest klientem straconym! Na szczęście jest remarketing. Daje on możliwość wyświetlania produktów użytkownikom, którzy już odwiedzili daną stronę www. Kampanie remarketingowe można stosować zarówno w ujęciu tekstowych (remarketing w AdWords Search), jak i graficznym (remarketing w GDN). Aby przypomnieć Twojemu klientowi o zakupie, którego nie dokonał, warto zastosować tzw. remarketing dynamiczny. Są to reklamy produktowe generowane na podstawie danych z Google Merchant Center. Jak to działa?

    Źródło: smartyou.pl/blog

    • krok 1 – do Google Merchant Center należy wprowadzić informacje o Twoich produktach,
    • krok 2 – klienci odwiedzają Twoją stronę i przeglądają różne artykuły,
    • krok 3 – automatycznie są zapisywani na listę remarketingową,
    • krok 4 – reklamy produktów, które przeglądali użytkownicy, wyświetlają się na innych portalach, na których przebywają.

    Po trzecie: baza mailowa klientów

    Jak komunikujesz się ze swoimi klientami? Publikacja treści na stronie internetowej i na portalach społecznościowych nie wystarczy. Aby móc trafiać do nich bezpośrednio, polecamy wszystkim firmom, niezależnie od branży, podjąć działania dążące do zebrania adresów mailowych swoich klientów. Jak to zrobić?

    Jeśli chcesz zebrać dane kontaktowe nowych klientów, zaplanuj kampanię leadową. Lead to Twój potencjalny klient, który zostawi dla Ciebie swoje dane kontaktowe. Kampanie leadowe można prowadzić za pomocą różnych kanałów, np. na Facebooku czy LinkedIn’ie lub poprzez sieć wyszukiwania i stworzenie landing page z formularzem kontaktowym. Pamiętaj! Nie wszyscy klienci lubią dzielić się swoimi danymi w obawie przed zbyt częstym kontaktowaniem się z nimi. Przygotuj więc zachętę dla klientów – bardzo prawdopodobne, że podzielą się swoim adresem mailowym jeśli np. dostaną na niego wartościowego e-booka, ciekawy katalog, darmową wycenę lub zniżkę na Twoje usługi lub produkty.

    O adresy mailowe stałych klientów możesz poprosić na swojej stronie www lub portalu Facebook. Zasada jest taka sama – w zamian za adres, klient powinien otrzymać dodatkową zniżkę lub atrakcyjny (dla niego!) materiał. Wprowadź je na swoją stronę www i przesyłaj klientom po wpisaniu przez nich adresu e-mail.

    Po czwarte: newsletter

    Kiedy już dysponujesz bazą e-mailową klientów, trzeba ją mądrze wykorzystać. Podczas prowadzenia newslettera pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

    • Newsletter wysyłasz klientom po to, aby „dawać”. Jeśli będziesz rozsyłać tylko informacje handlowe szybko stracisz zainteresowanie klientów. Oferty – owszem, ale w atrakcyjnej formie i nie częściej niż inne materiały. Co można przesyłać? Ciekawostki z branży, wywiady tematycznie dostosowane do Twojej działalności, informacje o wydarzeniach, w których firma brała udział (pamiętaj o dodaniu zdjęć!), ciekawe artykuły.
    • Przygotuj strategię działania – wysyłka newslettera nie może być przypadkowa, należy zaplanować tematykę wiadomości na 3 – 6 miesięcy, ustalić, co chcielibyśmy osiągnąć za ich pomocą (np. zwiększyć ruch na stronie o X procent lub sprzedaż danego produktu o Y procent), przygotować materiały.
    • Zadbaj o formę graficzną newslettera – jeśli nie będzie kreatywny i przejrzysty, klient szybko zmęczy się czytaniem. Warto zaplanować także odpowiedni stosunek materiałów zdjęciowych do treści.
    • Nie wysyłaj go zbyt często – raz na 2 tygodnie lub miesiąc to wystarczająca częstotliwość (oczywiście wszystko zależy od branży i celu).
    • Monitoruj zainteresowanie – za pomocą Google Analytics sprawdzaj jak dużo klientów otwiera maile, które materiały są dla nich najciekawsze, przy których spędzają najwięcej czasu. Na tej podstawie możesz planować dalsze działania newsletterowe.

    Doceń stałych klientów

    Sukcesem w prowadzeniu własnego biznesu jest utrzymanie jak największej liczby stałych i lojalnych klientów – takich, którzy Twoje usługi i produkty będą polecać znajomym, a zachęcenie ich do skorzystania z oferty konkurencji byłoby niezwykle trudne. Pięknie to brzmi, prawda? Taki stan rzeczy jest jednak możliwy do osiągnięcia tylko, jeśli będziesz dbał o swojego klienta na każdym etapie zakupowym, a szczególnie na tym, który następuje po konwersji (zakupie). Przygotuj dla stałych klientów dodatkowe rabaty lub systemy zachęcające do ponownego skorzystania z Twoich usług. Możliwości jest wiele – możesz wprowadzić system lojalnościowy, przesyłać wiadomości klientom, którzy dawno nie skorzystali z Twoich usług oraz obdarowywać tych, którzy często dokonują zakupu. Nie masz pomysłu? Chętnie doradzimy!

    Podsumowanie

    Chcąc osiągnąć sukces w e-commerce, musisz pamiętać o tym, aby w miarę możliwości aktualizować Twoją ofertę i dawać użytkownikom takie rozwiązania, które jeszcze bardziej ułatwią i uprzyjemnią ich zakupy. Nie możesz tylko oczekiwać od nich, że będą dokonywać coraz większej liczby transakcji. Powinieneś dzielić się z nimi czymś ciekawym i wartościowym, aby odpowiednio uatrakcyjnić swoje usługi. W powyższym artykule, przedstawiliśmy Ci, co powinieneś robić, zarządzając sklepem internetowym. Pamiętaj o tym, że konkurentów jest wiele, a ich liczba stale rośnie. Radzimy, abyś na bieżąco monitorował ich działania i starał się, aby Twoja oferta była z każdym kolejnym tygodniem czy miesiącem coraz bardziej zachęcająca.

     

    Napisane przez
    Dorota Wołkowska

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz