• 0
    • 5 min
    Milena Konieczko
    Napisane przez
    Milena Konieczko

    SEO czy PPC? Na którą strategię warto postawić, aby działania online zaczęły przynosić coraz większe zyski? Odpowiedź można zmieścić zaledwie w dwóch słowach – surround effect. Jak brzmi jego definicja? Wspólne działanie wszystkich części jest znacznie większe, niż indywidualne oddziaływanie poszczególnych części. Jak ma się to do marketingu w Internecie? Wyjaśniamy to w poniższym artykule.

    Chcemy dziś przedstawić Wam powody, dla których warto zadbać o synergię działań SEO oraz PPC. Dzięki ich umiejętnemu połączeniu  jesteśmy w stanie zminimalizować ryzyko związane z niewłaściwym wykorzystaniem budżetu. Przekonajcie się, jakie dokładnie korzyści niesie za sobą synergia SEO i PPC.

    #1. Skuteczny remarketing

    Przypuśćmy, że Mateusz chce znaleźć tanią ofertę rodzinnych wakacji w Egipcie. Wpisuje w wyszukiwarkę frazę „hotel Egipt”. Klika w pierwszy organiczny wynik wyszukiwania. Zapoznaje się z ofertą hotelu Iks i opuszcza stronę. Przez kilka kolejnych dni wyświetla mu się reklama bannerowa hotelu Iks, której celem jest przypomnienie się użytkownikowi i zadbanie o wizerunek hotelu. Mija kolejny tydzień, użytkownik wpisuje bezpośrednio w wyszukiwarkę nazwę domeny hotelu Iks, po czym dokonuje rezerwacji.

    Gdyby nie remarketing i skierowana do użytkownika reklama w sieci AdWords, prawdopodobnie nie doszłoby do konwersji.

    Remarketing jest więc silnym argumentem, potwierdzającym konieczność połączenia działań SEO oraz PPC. Nierzadko podjęcie decyzji zakupowej trwa bardzo długo. Zanim do tego dojdzie, użytkownik odwiedza mnóstwo witryn, porównuje, analizuje. Powinniśmy to wykorzystać, kierując reklamę w różne miejsca w sieci.

    #2. Dokładniejsza analityka

    Philip Kotler powiedział kiedyś, że „marketing rozpoczyna się od poznania potrzeb konsumentów i składa się z wiedzy o tym, jak je zaspokoić”. Kluczem do dokładnego zrozumienia odbiorców, czyli odkrycia ich najważniejszych potrzeb i problemów, jest wyznaczenie persony. Aby stworzyć ją we właściwy sposób, potrzebujemy wielu danych z różnych źródeł. Zawsze należy patrzeć na nie szeroko, uwzględniając wiele zmiennych. Pozwoli to na kreowanie bardziej trafnych przekazów, a co za tym idzie zwiększenie liczby konwersji w postaci, np. wypełnienia formularza kontaktowego czy zapisania się do newslettera.

    Odpowiednio zaplanowane i realizowane strategie SEO i PPC, umożliwiają zebranie kompleksowych i obszernych danych. Możemy poznać charakterystyczne zachowania osób, które wchodzą na stronę z reklam AdWords oraz z organicznych wyników wyszukiwania, różnice w zaangażowaniu, konwersji, późniejszych działaniach na stronie itp. Wyciągnięte w ten sposób wnioski mogą znacznie pomóc w ulepszaniu i bieżącej optymalizacji działań w obu kanałach (organic i paid).

    #3. Optymalizacja słów kluczowych

    Kampanie AdWords umożliwiają sprawdzenie skuteczności różnych słów kluczowych, które następnie mogą zostać wykorzystane do bardziej efektywnego pozycjonowania danej witryny. Warto testować jak najwięcej fraz. Należy postarać się, aby były to zarówno słowa ogólne, jak i szczegółowe (hasła związane stricte z daną działalnością), najlepiej z użyciem dopasowania przybliżonego. Dzięki temu możliwa będzie analiza zarówno wybranych słów kluczowych, jak i tych powiązanych z nimi, które wyszukują internauci.

    Ponadto, ogólne frazy kluczowe mogą przyczyniać się do późniejszych konwersji wspomaganych, co możemy dokładnie przeanalizować dzięki ścieżkom zakupowym i konwersjom wspomaganym wyszczególnionych fraz, opracowując tym samym idealny model atrybucji.

    #4. Wybór skutecznych komunikatów

    Można poświęcić wiele godzin na tworzenie treści na stronę internetową, ale jak zyskać pewność, że będą one efektywne? Jesteśmy w stanie szybko to zweryfikować, analizując skuteczność tekstów reklamowych, wykorzystywanych w kampaniach AdWords. Warto zwrócić uwagę np. na to, jakie CTA było najczęściej klikane lub na jakich stronach docelowych (do których kierowała reklama) użytkownicy spędzali najwięcej czasu. Pozwoli nam to na wyciągnięcie niezwykle przydatnych wniosków na temat tego, jakie treści najbardziej wpływają na grupę docelową. Dzięki temu możemy sprawić, że nasza strona internetowa będzie bardziej przyjazna dla odbiorców, będą oni skłonni do większego zaangażowania.

    #5. Większa widoczność w wynikach wyszukiwania

    Zastanówcie się, jak często przechodzicie na drugą stronę w wynikach wyszukiwania Google? No właśnie, większość z nas ogranicza swoje poszukiwania do pierwszej strony, a raczej do kilku czołowych pozycji. Najczęściej klikamy w pierwsze 3 wyniki organiczne oraz pierwsze dwa linki sponsorowane. Prowadząc zatem zarówno działania SEO, jak i PPC, możemy znacznie zwiększyć swoją widoczność, a co za tym idzie, doprowadzić do wzrostu ruchu na stronie.

    Na powyższym screenie możemy zobaczyć, że po wpisaniu frazy ‘koszulki patriotyczne’, sklep Surge Polonia zajmuje topową pozycję w wynikach wyszukiwania. Firma, poprzez szerokie działania z zakresu SEO oraz PPC (reklama AdWords, organiczne wyniki wyszukiwania oraz reklama PLA), znacznie zwiększa prawdopodobieństwo dokonania konwersji przez użytkowników.

    Warto dodać, że w przypadku e-commerce, reklamy PLA są bardzo dobrym rozwiązaniem. Użytkownicy w łatwy sposób z pozycji wyszukiwarki mogą przejrzeć dane produkty i szybciej dokonać zakupu. Efekt taki nie byłby możliwy, gdyby reklamodawca skupił się tylko na działaniach SEO.

    Co poza efektem synergii?

    Wykraczając poza efekt synergii, należy wspomnieć o jeszcze jednym ważnym aspekcie. Chodzi tutaj o sytuacje, w których dochodzi do dużych wahań pozycji serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania lub nałożenia filtra przez Google. Jeżeli jednocześnie prowadzimy kampanie AdWords, wejścia z nich są w takim wypadku dużą pomocą. Mimo odnotowania niższych pozycji lub nałożenia filtra, biznes ma szansę generować ruch i przychody.

    Kolejną ważną kwestią są rozszerzone linki w Google.

    Pod tekstem reklamy możliwe jest wyświetlanie linków do różnych stron w danej witrynie, dzięki czemu klienci łatwiej mogą znaleźć to, czego szukają. Na desktopach oraz tabletach można wyświetlić od 2 do 6 dodatkowych linków, natomiast w przypadku telefonów komórkowych maksymalnie 4 dodatkowe adresy URL. Aby skuteczność reklam była jeszcze większa, warto wzbogacić je o krótkie opisy.

    Główną zaletą takiego rozwiązania jest chociażby łatwa aktualizacja – tekst linku i URL można zmieniać w dowolnym momencie, dzięki czemu reklama może odzwierciedlać aktualne promocje i najnowsze propozycje. Analizując dane i sprawdzając, w jakie linki najczęściej klikają internauci oraz gdzie przechodzą w następnej kolejności, wyciągniemy wnioski, które pomogą nam w późniejszej optymalizacji poszczególnych podstron i zwiększeniu ich skuteczności. Jeżeli odpowiednio przeanalizujemy reklamy rozszerzone, będziemy w stanie podnieść dotychczasową pozycję danych podstron w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Podsumowanie

    Reklamodawcy będący zwolennikami intensyfikacji działań PPC pewnie powiedzą, że ich przewaga tkwi w tym, iż na efekty nie trzeba długo czekać. Owszem, w przypadku SEO trzeba postawić na długofalowe działania, a cały proces trwa dłużej, natomiast z czasem koszty SEO znacznie się obniżają. Dzięki połączeniu obu kanałów otrzymujemy wspomniany wcześniej efekt synergii – obie formy marketingu internetowego uzupełniają się wzajemnie.

    Mamy nadzieję, że przytoczone powyżej argumenty wyraźnie pokazują, jak wiele można zyskać, łącząc SEO i PPC. Chyba każdy specjalista e-marketingu zgodzi się ze stwierdzeniem: „no SEM campaign is complete without SEO”. Prowadząc synergiczne działania online, (kampanie SEO i PPC) przede wszystkim znacznie zwiększymy swój zasięg w sieci, nasza marka będzie zdecydowanie bardziej rozpoznawalna oraz wzrosną nasze szanse dotarcia do pożądanych odbiorców.

     

    Milena Konieczko
    Napisane przez
    Milena Konieczko

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz