FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Napisane przez
    Paulina Strejczek-Jaźwińska

    Era mobile

    Nie ulega wątpliwości, że z urządzeń mobilnych korzystamy coraz częściej i w coraz większym stopniu. Obserwujemy osoby korzystające ze smartfonów i tabletów w autobusach, tramwajach, kolejkach sklepowych czy na skwerach miast. Używamy ich obecnie najczęściej, aby zabić nudę lub żeby nie tracić cennego czasu – przeglądamy blogi, portale społecznościowe, czytamy ciekawe artykuły branżowe, słuchamy podcastów. Dzięki tym urządzeniom coraz częściej robimy też zakupy – wśród danych analitycznych sklepów internetowych obserwujemy konwersje zakupowe dzięki nim wygenerowane.

    Prognozy 2020

    Według prognoz prezentowanych przez Cisco Visual Networking Index™ (VNI) Global Mobile Data Traffic (2015-2020) do 2020 roku z urządzeń mobilnych korzystać będzie 70 % światowej populacji, czyli niemal 5,5 miliardów osób. Inteligentne urządzenia mobilne, czyli te o zaawansowanych funkcjach multimedialnych, do 2020 roku będą stanowiły 72% wszystkich urządzeń mobilnych. Dla porównania – jak podaje Cisco – w 2015 roku odsetek ten wynosił 36%. Nie mniej ciekawym wydaje się fakt, że popularność smartfonów i tabletów rośnie w takim tempie, że najprawdopodobniej (wg przewidywań Cisco) do 2020 roku więcej ludzi będzie miało telefon komórkowy (5,4 mld), niż dostęp do elektryczności (5,3 mld) czy bieżącej wody (3,5 mld).

    Analiza danych i zaskakujące wnioski

    Czy era mobile jest już w Polsce zauważalna? Aby dowiedzieć się o tym na własnej skórze, przeprowadziliśmy analizy ruchu naszych klientów pod względem ruchu z urządzeń mobilnych oraz współczynnika odrzuceń w okresach marzec 2015, październik 2015 oraz marzec 2016. Łącznie analizowany był rok kalendarzowy.

    Do analizy wybraliśmy zarówno witryny o dużym ruchu jak i mniejsze domeny. Wnioski wyciągnięte z odczytanych danych są niezwykle zaskakujące.

    1. Największy obserwowany wzrost ruchu w przypadku większości domen przypada na okres październik 2015 – marzec 2016. Jest to związane ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych w tym okresie.
    2. Wśród analizowanych domen zaobserwowano 29 domen, w których współczynnik odrzuceń związany z odwiedzinami z urządzeń mobilnym sukcesywnie wzrasta. Są to zwykle domeny, które nie posiadają wersji responsywnej lub są źle zaprojektowane pod urządzenia mobilne.
    3. Zaobserwowano również zjawisko wzrostu współczynnika odrzuceń w pierwszym okresie, czyli w okresie wprowadzenia Google algorytmu związanego z urządzeniami mobilnymi, a następnie w kolejnym okresie zaobserwowano spadek. Najprawdopodobniej związane jest to z wprowadzeniem nowej strony przystosowanej do wymagań urządzeń mobilnych.
    4. Zaobserwowaliśmy, że są domeny, w których wzrósł zarówno ruch z urządzeń mobilnych jak i współczynnik odrzuceń. Takim domenom należałoby się przyjrzeć pod względem funkcjonalności oraz łatwości korzystania ze stron internetowych pod względem urządzeń mobilnych. Rekomendowanym działaniem byłyby tu testy z użytkownikami, dzięki którym można zauważyć od razu, w którym momencie strona jest nieczytelna i powoduje odrzucenia.
    5. Wzrost ruchu był bardzo zróżnicowany i indywidualny w zależności od wielkości i popularności witryny. Wahał się od ułamków procent do nawet ponad 1000%.
    6. Największy wzrost zaobserwowany wśród domen to skok o 1200% – z 2605 sesji z urządzeń mobilnych w październiku 2015 do 33308 w marcu 2016.
    7. W okresie marzec 2015 – październik 2015 zaobserwowano wzrost ruchu z urządzeń mobilnych na poziomie kilkunastu procent, natomiast na okres październik 2015 – marzec 2016 przypada największy wzrost ruchu – obserwowany jest wzrost po kilkaset procent.

    Rys. 1 Wyniki analizy zmian ruchu mobilnego w okresie 3.2015-3.2016 w odniesieniu do 64 domen

    Podsumowanie

    Stwierdzenie, które nasuwa się po przeanalizowaniu wszystkich danych jest jedno: era mobile powoli rozkwita i jest już widoczna nie tylko na ulicach. Dlatego każdemu klientowi, który nie posiada strony przyjaznej użytkownikowi korzystającemu z urządzeń mobilnych rekomendujemy przystosowanie się do nowych warunków, aby podnieść współczynnik konwersji na swojej stronie, a co za tym idzie – podnieść swoje przychody.

     

    Napisane przez
    Paulina Strejczek-Jaźwińska

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl