FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Napisane przez
    Krzysztof Krzeczowski

    Działania w zakresie SEO jak i wszelkie aktywności marketingowe w wynikach wyszukiwania ogromnymi krokami zmierzają w kierunku urządzeń mobilnych. Przeciętny użytkownik spędza około 70% więcej czasu przeglądając Internet za pośrednictwem tabletu czy smartfona niż za pomocą komputera stacjonarnego czy laptopa.

    Google idąc z duchem czasu, postawiło sprawić, że treści na urządzeniach mobilnych będą ładować się błyskawicznie i tak powstała technologia AMP, czyli Accelerated Mobile Pages.

    Czym dokładnie jest AMP?

    AMP to funkcja pozwalająca na szybsze ładowanie treści na urządzeniach mobilnych. W skrócie chodzi o to, że treść nieobciążona ładującymi się długo kodami JavaScript, kodami śledzącymi i innymi mechanizmami, skutkuje znacznym skróceniem czasu ładowania się strony.

    Oczywiście programiści są w stanie osiągać podobne rezultaty poprzez częste optymalizowanie wydajności, jednak po pewnym czasie napotkają blokadę w postaci ograniczonych środków.

    Technologia AMP w Twojej witrynie?

    Posiadanie strony AMP jest dodatkiem, osobnym elementem, jaki powinien być ładowany z innego katalogu i systemu plików. Posiadając witrynę, w której publikowane są artykuły, należy pamiętać, aby mieć dwie wersje każdej strony artykułu: oryginalną, dostępną z każdego urządzenia oraz wersję AMP.

    Ponieważ system AMP nie zezwala na wykorzystanie wielu elementów JavaScript, możliwe, że konieczne będzie osobne przepisanie szablonu strony. Dodatkowo różne elementy, takie jak czcionki, muszą być ładowane przy użyciu specjalnego rozszerzenia amp-czcionki, aby przyspieszyć ich ładowanie.

    Multimedia również posiadają swoje własne rozszerzenie. Jeśli chcemy, aby nasz artykuł był wzbogacony o obraz, musi on być wygenerowany za pomocą parametru AMP-img i musi zawierać wyraźne szerokość i wysokość. Do osadzania wideo musimy wykorzystać stosowane lokalnie, hostowane przez HTML5 wideo, zwane amp-video. Istnieje również wsparcie dla dodatków takich jak pokazy slajdów poprzez amp-carouseli i amp-image-lightbox. Te oraz rozszerzone tagi nie są trudne w użyciu, wymagają po prostu dobrego zaplanowania w projekcie serwisu.

    Aby Google było w stanie wykryć artykuł w wersji AMP, należy zmodyfikować oryginalną wersję strony artykułu. Oryginalna strona publikacji musi zawierać następujący tag zasadniczo kanoniczny dla stron AMP:

    <link rel=”amphtml” href=”http://www.example.com/blog-post/amp/„>

    Jak zainstalować AMP na WordPressie?

    Jeśli Twoja strona oparta jest na silniku WordPress, aby czerpać korzyści z AMP, wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę dostępną pod tym linkiem: wordpress.org/plugins/amp/.

    Po zainstalowaniu i uruchomieniu wtyczki wszystkie posty i wpisy powinny obsługiwać AMP. A jak sprawdzić czy posty i wpisy rzeczywiście to robią? Wystarczy, że na końcu adresu URL interesującego nas wpisu dodamy /amp/ i całość wpiszemy w przeglądarkę, czyli np. http://mojblog.pl/moj-pierwszy-wpis/amp/. Jeśli pojawi się nam strona, wszystko działa.

    Śledzenie ruchu na stronach AMP w Google Analytics

    Jeśli korzystasz z WordPressa i do korzystania z technologii AMP wykorzystałeś wtyczkę, o której mowa powyżej, Twój Google Analytics bez problemu poradzi sobie ze zbieraniem danych z odwiedzin stron z AMP.

    Natomiast w przypadku witryn, które korzystają z dedykowanych platform CMS, posiadając indywidualne strony AMP, umieść w kodzie źródłowym  strony indywidualny kod Google Analytics, aby witryna była poprawnie interpretowana przez validatory stron AMP.

    Śledzenie ruchu – kolejne kroki

    Aby dodać funkcjonalności analityki do stron AMP:

    1. Wklej poniższy skrypt w sekcji <head>, przed biblioteką AMP JS:

    <script asnyc custom-element=”amp-analytics”
    src=”https://cdn.ampproject.org/v0/amp-analytics-0.1.js”></script>

    2. Dodaj element amp-analitycs w sekcji <body> swojej strony:

    3. Gotowe! Możesz sprawdzić w panelu Google Analytics w raporcie „Na żywo”, czy aktywność ze stron AMP jest prawidłowo widoczna.

    Jaki wpływ na SEO ma technologia AMP?

    Wraz ze znacznym polepszeniem szybkości ładowania witryny, strony posiadające AMP pojawiają się w specjalnej karuzeli w górnej części wyników wyszukiwania, a to bezpośrednio może przełożyć się na:

    • Wzrost CTR – witryny pojawiające się na samej górze wyników wyszukiwania będą bardziej rzucały się w oczy użytkownikom mobile, więc będą częściej klikane.
    • Zwiększenie liczby wyświetleń – strony posiadające technologię AMP będą częściej wyświetlane w SERPach na urządzeniach mobilnych.
    • Zmniejszenie czasu ładowania – jest ważnym czynnikiem w rankingu SERP; przeciętny użytkownik telefonu nie będzie czekać dłużej niż sześć sekund, aby załadować stronę.
    • Spadek współczynnika odrzuceń – chociaż nie może być najważniejszym czynnikiem rankingu SEO, niski współczynnik odrzuceń pomaga wyszukiwarkom zweryfikować, że strony oferują to, o czym mówią. Niski współczynnik odrzuceń w pewnym stopniu podniesie zaufanie Trust Flow.

    Accelerated Mobile Pages – za i przeciw

    Plusy AMP:

    • technologia ta jest zatwierdzone Google,
    • zapewnia szybsze ładowanie treści na urządzeniach mobilnych,
    • treści mobilne pojawiają się w specjalnej karuzeli w górnej części organicznych wynikach wyszukiwania, co wpływa na klikalność,
    • wdrożenie za pomocą WordPressa jest bardzo łatwe (to tylko plugin),
    • umożliwia podniesienie współczynnika CTR,
    • wpływa na wyższy ranking stron w Google.

    Minusy AMP:

    • nie wszystkie strony współpracują z AMP,
    • brak zewnętrznych stylów CSS,
    • przeznaczona głównie dla stron z artykułami prasowymi lub blogami,
    • bez pluginu WordPressa jest to trudne do wdrożenia (ewentualnie przez koder strony)

    Podsumowanie

    W czasach mobilności każdy dla kogo kluczowe jest dostarczenie użytkownikowi treści w błyskawicznym tempie, powinien zainteresować się systemem AMP.

    Dla stron posiadających dedykowane systemy CMS niestety koszty zastosowania AMP na stronie mogą być wysokie, lecz w dłuższej perspektywie czasu wprowadzenie AMP na stronie przyniesie duże korzyści, nie tylko pod kątem SEO, ale również w odniesieniu do innych działań marketingowych. Zwiększenie szybkości witryny, wzrost CTR oraz ruchu na stronie czy zmniejszony współczynnik odrzuceń są parametrami na jakie każdy właściciel witryny powinien zwracać uwagę.

    Warto obserwować rozkwit tej technologii i pomyśleć o niej w kontekście rozwoju swojego biznesu internetowego. Szczególnie, jeśli zależy nam na pozyskiwaniu wartościowych użytkowników do naszego serwisu oraz utrzymywaniu się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

     

    Napisane przez
    Krzysztof Krzeczowski

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl