Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Jak wyglądał rok 2021 w branży SEO i czego możemy spodziewać się w 2022?

606
PromoTraffic | 22.12.2021

Po roku 2020, któremu towarzyszył ogromny rozwój  e-commerce, rok 2021 przyniósł ze sobą wiele wyzwań. Zarówno dla całej branży e-commerce (więcej na ten temat napisaliśmy tutaj), jak i świata marketingu digitalowego. Ten rok nie był łatwy szczególnie dla SEO: rosnąca konkurencja, zmiany algorytmów Google oraz wyświetlania wyników płatnych to tylko wierzchołek góry lodowej. Nasi eksperci od SEO podsumowują, co wydarzyło się w roku 2021 oraz czego można spodziewać się w 2022.

Podsumowanie roku 2021 okiem Szymona Parzycha, SEO Senior Specialist

Jakie zmiany w SEO zaszły w 2021?

Rok 2021 był dla SEO rokiem przepełnionym istotnymi zmianami.

Nieustępująca pandemia tylko przyspieszyła nieuchronny trend coraz większej popularności zakupów online. Sklepy, które zadbały o swoje e-commercy, mogły w 2021 zacierać ręce z zadowolenia. Chociaż nie obyło się bez problemów.

Głównym była logistyka związana z obsłużeniem znacznie większej liczby zamówień. Wielu dostawców nie było gotowych na znacznie większe zapotrzebowanie na swoje produkty lub zwyczajnie miało problem w zdobyciu niezbędnych materiałów. A to negatywnie odbijało się na czasie realizacji zamówień.

Drugim problemem była olbrzymia aktywność Google. W 2021 roku mieliśmy do czynienia z kilkoma większymi aktualizacjami algorytmu:

  • Passage Ranking Update 2.2021
  • 100% mobile-first indexing 3.2021
  • MUM Update 5.2021
  • Link spam Update 7.2021
  • Page Experience Update 7.2021
  • Page Title Update 8.2021
  • Spam Update 11.2021
  • November Core Update 11.2021
  • A przed nami jeszcze końcówka roku. 

Zmiany algorytmu często odbijały się negatywnie na organicznych wynikach wyszukiwania i wymuszały wprowadzanie licznych zmian w strategiach SEO oraz CM.

Na tym nie koniec. Wzrost popytu na handel online przyczynił się do znacznego zwiększenia liczby konkurentów. Wiele e-commerców poważnie podeszła do SEO, co dodatkowo zwiększyło konkurencyjność w Google.

Na domiar złego obserwujemy niepokojący trend pogarszania się współczynnika klikalności w Google. Wynika on głównie z coraz większej liczby dodatkowych elementów w SERP-ach oraz coraz większej konkurencji w postaci… płatnych wyników wyszukiwania. Co to oznacza? Wiele witryn, które zachowały podobne pozycje organiczne co w 2020 roku, odnotowało zauważalne spadki liczby odwiedzających.

Czy rok 2021 był więc zły dla właścicieli e-commerce? Tylko jeśli zignorowali dynamicznie zmieniające się otoczenie. Tort sprzedaży online był znacznie większy niż w 2020 roku, ale by dostać swój kawałek trzeba się było zdecydowanie bardziej napracować.

Czego się spodziewać po SEO w 2022 roku?

Na pewnie nie wolniejszego tempa. Rok 2021 był tylko rozgrzewką dla Google. Spodziewam się, że większe aktualizacje będą wypuszczane częściej, a ich wpływ będzie większy niż kiedykolwiek wcześniej. Podejście reakcyjne do algorytmów będzie coraz mniej wykonalne. Zamiast tego SEO będzie musiało skupić się na tym, by regularnie dostarczać użytkownikom coraz lepszej wartości na każdej możliwej płaszczyźnie. Czyli dokładnie to, na czym zależy Google już od wielu lat.

W 2022 roku konkurencja w Google będzie coraz silniejsza. Mówię tu nie tylko o SEO, ale też o kampaniach płatnych i rozszerzonych wynikach wyszukiwania. Spodziewam się dalszego zmniejszania się współczynnika CTR dla organicznych wyników wyszukiwania.

Co będzie szczególnie ważne dla SEO w 2022 roku? Moim zdaniem:

  • Page Experience i Page Speed – wrażenia użytkownika z przeglądanych stron będą ważne nie tylko po to, by zajmować wyższe pozycje. Będą to też kluczowe czynniki w budowaniu przewagi konkurencyjnej wśród coraz większej liczby e-commerce. Strona ma działać szybko i bezproblemowo. Użytkownik ma bez problemu trafiać na stronę maksymalnie precyzyjnie zaspokajającą jego potrzeby. Proces konwersji powinien być dopieszczony na każdym kroku.
  • Content – pseudo-seowy bełkot będzie miał coraz mniejszą rację bytu. Kluczowe będzie dostarczanie trafnych, realnie wartościowych dla klientów treści/funkcjonalności. Lanie wody tylko po to, by wykorzystać określone frazy w określonej ilości będzie coraz mniej skuteczne. Na stronie będą musiały się znaleźć wszystkie niezbędne dla klienta informacje – i tylko takie.
  • Zarządzanie ruchem robotów na stronie – Wbrew zapewnieniom Google, że ich roboty są coraz mądrzejsze, te wciąż potrafią 90% czasu spędzić na crawlowaniu bezużytecznych stron np. filtrów. Jednocześnie wartościowe strony są rzadko odwiedzane lub całkowicie ignorowane. Tym samym mogą osiągać gorsze wyniki – o ile w ogóle znajdą się w wynikach wyszukiwania. Widzę wielki potencjał w tym, by do porządku zadbać o to, jak roboty Google skanują Twoją witrynę.
  • I zbiorczo: AI w SEO, Voice Search, Featured Snippets, linkowanie wewnętrzne.

Na koniec jeszcze jedna rzecz. Podaż w postaci specjalistów SEO nie nadążała w 2021 roku za popytem na usługi pozycjonowania. Trudno o specjalistów SEO, a Ci lepsi są dosłownie zakopani olbrzymią ilością pracy, jaka przed nimi stoi. W 2022 roku sytuacja się nie zmieni. Liczba nowych specjalistów na rynku pracy nie sprosta zapotrzebowaniu.

Z jednej strony oznacza to dobre wieści dla specjalistów – rynek pracy stanie się w jeszcze większym stopniu rynkiem pracownika. Z drugiej strony – oczekiwania względem specjalistów wzrosną. By poradzić sobie z olbrzymim zapotrzebowaniem na pracę, kluczowa będzie należyta samoorganizacja, automatyzacja pracy i przestrzeń na sporo nadgodzin 😉

Podsumowanie roku 2021 okiem Damiana Zająca, SEO Team Leadera

Co przyniósł rok 2021?

Rok 2021 był na pewno niełatwym rokiem dla branży e-commerce oraz SEO. Pandemia, która zaczęła się w 2020 roku sprawiła większe zainteresowanie zakupami online i można było zauważyć, że pojawiało się wiele nowych sklepów. Rok 2021 pokazał jednak, że nie każda witryna była w stanie wytrzymać tempo rozwoju e-commerce i rosnącą konkurencję, co sprawiało, że wiele sklepów upadło lub odnotowało spadek przychodów.

W wielu branżach pojawił się także problem z dostawami, związany z brakiem produktów lub półproduktów. Użytkownicy tymczasem coraz bardziej zwracają uwagę na porównywanie opinii, czasu dostawy i cen.

W tym roku zaobserwować można było także dużą aktywność Google, które zapewniło nam wiele aktualizacji. 

Spowodowały one duże wahania widoczności witryn w Google, co z kolei sprawiło, że strategię SEO oraz Content Marketingu należało modyfikować i dostosowywać do obecnych warunków.

Zmiany, jakie wdrożyło Google, w wielu witrynach doprowadziło także do pogorszenia współczynnika klikalności. Powodem tego był aktualizacja generowania title, gdzie Google mogło zmienić znacznik title w serpach, ale także zwiększenie ilości reklam. Aktualnie można zaobserwować od 2 do 4 reklam, które są widoczne przed wynikami organicznym, a dodatkowo pojawiają się także wyniki z Google Maps czy grafiki. To sprawiło, że mimo utrzymania pozycji w TOP3 zauważalne były spadki ruchu na stronach.  

Trudnością w 2021 było także poprawienie lub nawet utrzymywanie wyników przychodów i ruchu na podobnym poziomie co w 2020.Nie było to łatwe, ze względu na nietypowe, napędzane pandemią wzrosty w 2020. Jednak utrzymywanie trendy wzrostowego w 2021 było możliwe, jeśli zaopiekowało się witrynę pod kątem technicznym, contentowym i optymalizacyjnym. 

Czego można spodziewać się w 2022?

Spodziewać się można na pewno kolejnych aktualizacji, które będą mocno wpływały na wyniki. Już wiemy, że w lutym 2022 będzie wdrażany Core Web Vital na desktop. To pokazuje, że Google będzie dalej dynamicznie wprowadzało zmiany i spodziewam się, że niebawem zobaczymy kolejne duże aktualizacje algorytmów. Przypuszczam, że SEO w 2022 roku będzie musiało skupić się na dostarczaniu coraz lepszej jakości na kilku płaszczyznach, czy to w treściach, czy technicznych. Tutaj na pewno warto spojrzeć na:

  • page speed,
  • page experience,
  • content,
  • crawlowanie witryn przez roboty,
  • linkowanie wewnętrzne.

Należy także pamiętać o innych kanałach jak kampanie płatne, marketing automation czy social media bo korelacja tych kanałów jest w stanie przynieść najlepsze wyniki. Dlatego firmy w 2022 powinny zaopiekować wszystkie kanały i realizować w nich jedną spójną strategię.

Podsumowanie roku 2021 okiem Moniki Śmigli, SEO Team Leader

Jakie trendy dominowały w SEO w 2021?

Moim zdaniem ciężko określić dokładnie, jaki jeden konkretny trend zdominował SEO w 2021. Był to rok sporej niepewności, zarówno jeśli chodzi o zachowania użytkowników, jak i samego Google. Wszystko, dosłownie wszystko - od potencjału słów kluczowych po decyzje zakupowe użytkowników, zależne było od globalnej pandemii. Zmieniające się środowisko nie było łatwe dla SEO-wca, ponieważ wymagało bycia na bieżąco nie tylko z nowinkami z naszej specjalizacji (a tych było sporo przez szereg update`ów algorytmów Google), ale także musieliśmy śledzić pandemiczne obostrzenia, które miały ogromny wpływ na zachowania klientów sklepów internetowych. 

Ten rok można określić także jako dynamiczny pod względem powstawania nowych sklepów i przenoszenia biznesów online. To wiąże się też z większą konkurencją w organicznych wynikach wyszukiwania w wielu branżach. 

Zauważalnym w tym roku trendem było jakościowe SEO, działania SEO-PR oraz UX skierowane nie tylko na roboty indeksujące stronę, ale przede wszystkim na usera. W wielu swoich aktualizacjach zwracało na to uwagę także Google, m.in wypuszczając wskaźniki jakościowe Core Web Vitals. 

Jakie zmiany w branży wydają ci się najważniejsze?

Przede wszystkim patrzenie na SEO jak na działania, które mają przynieść wysokiej jakości ruch i konwersję, a nie tylko sztuczną widoczność i pozycje. Dziś wiemy, że pozycja TOP3 nie konwertuje już tak samo, jak jeszcze 1-2 lata temu, bo miejsca w serpach na organiczne wyniki jest znacznie mniej. Ważne są też działania globalne na stronie, np. zmiany techniczne, które dają znacznie lepszy efekt niż zmiana pojedynczego Titla. 

Co było wyzwaniem w pracy specjalisty SEO w 2021?

Po pierwsze, wyzwaniem była edukacja klientów, którzy pod wpływem pandemii weszli w świat digital by utrzymać swój biznes, ale nie mają o nim wiedzy. Jednak systematyczną współpracą udało się w wielu przypadkach znaleźć właściwą drogę dla rozwoju naszych klientów. 

Po drugie, wyzwaniem były częściowo zawieszane działania SEO związane z Covid-19, braki produktów lub materiałów spowodowane blokadami ze Wschodu, a co za tym idzie spadki w ruchu i przychodach wielu biznesów. 

Po trzecie: wprowadzane, zmieniane i stopowane obostrzenia dotyczące pandemii. Konsekwencje tego widzieliśmy w różnicach potencjałów słów kluczowych w 2019/20/21 w wielu branżach. Wielu klientów porównując swoje wyniki 2020 vs. 2021 nie rozumiało spadków. Dla wielu z nich 2020 był świetny, ponieważ lockdown zmusił wielu ludzi do zakupów głównie online. 

Po czwarte, Google nie oszczędzało SEO-wców serwując im największą liczbę update`ów w ciągu roku  w historii. Od maja do listopada średnio co miesiąc miał miał miejsce kolejny update algorytmu związany z kolejnymi elementami. To z kolei zmuszało wielu specjalistów SEO do weryfikacji swoich strategii lub zmiany priorytetów. 

Po piąte, to w 2021 borykaliśmy się ze zmianami w serpach, które zaczęły się już w poprzednich latach. Począwszy od jeszcze większej ilości miejsca przeznaczonej na Google Ads, Mapek, Grafik a skończywszy na automatycznym zmienianiu Title (jednego z kluczowych elementów) na stronie przez Google na takie, które uważa za stosowne. W wielu przypadkach prowadziło to do spadków pozycji oraz/lub CTR. 

Na co powinny zwracać uwagę firmy po 2021?

Myślę, że przed nami nieco spokojniejszy rok, jeśli chodzi o pandemię i to jaki ma ona wpływ na świat digital. Użytkownicy przywykli do nowych warunków, przez co też ich zachowania będą bardziej przewidywalne. Jednak przez to, że świat online tak mocno zyskał w ostatnim czasie możemy spodziewać się też znacznie częstszych aktualizacji algorytmów Google i zmian dostosowanych do zachowań usera.

Na pewno wciąż ważne będzie zadbanie o SEO na mobile oraz techniczne przygotowanie witryny związane z jej jakością i prędkością ładowania się.

Jak wyglądała praca przy SEO w PT? Co udało się osiągnąć?

2021 rok był dla nas bardzo pracowity. Szereg nowych projektów, obsługa dużych brandów i pandemiczne warunki sprawiły, że rozwinęliśmy się jako dział ale też czujemy level up w przypadku niemal każdego specjalisty, który jest obecny na pokładzie PromoTraffic. 

To, co udało się nam w tym roku zrobić, to m.in  

  • zbudowanie procesu i przeprowadzenie 6 kampanii kreatywnych, z których jedna została wyróżniona nagrodą na SEM Krk  (w trakcie kolejne 3, których finał nastąpie w 2022 roku)
  • automatyzacja części procesów oraz działań SEO, które wykonujemy na co dzień dla naszych klientów (np.analiza konkurencji, analiza słów kluczowych, raporty), co pozwoliło nam zyskać czas na myślenie strategiczne 
  • szkolenia i rozwój nowych subusług SEO m.in YouTube SEO, ASO, Audyty UX
  • wprowadzenie w codzienne działania nowych narzędzi, które podnoszą jakość usługi m.in.: DataStudio, SurferSEO, SurferLocal
  • wprowadzenie codziennej organizacji pracy na wyższy level poprzez panele współdzielone z klientami  
  • rozbudowa zespołu SEO o 5 nowych osób w tym 2 z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży 
  • fokus na jakość obsługi klienta
  • praca w 3 teamach SEO prowadzonych przez Team Leaderów pilnujących jakości działań i wspierających specjalistów w codziennych zadaniach
  • wyłonienie z zespołu 2 Team Leaderów i szkolenia podnoszące skille managerskie 

 

 

PromoTraffic

PromoTraffic

Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie – w oczekiwaniu na nowe teksty polecamy przejrzeć nasze archiwum!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Pobierz bezpłatny e-book

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.