FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Według raportu „Content Marketing in Europe, 2016” sporządzonego przez HubSpot, 21% marketerów uważało content marketing za najbardziej efektywną kosztowo technikę promocyjną, a aż 67% z nich z roku na rok produkowało coraz więcej treści.

    To połączenie skuteczności contentu i ogromnych chęci wykorzystania go w swoich działaniach, skutkuje obecnie coraz większym przesyceniem rynku. Z jednej strony wiemy, że content działa i chcemy z niego korzystać, z drugiej, słyszymy coraz częściej o takim zjawisku jak content shock – ograniczona grupa docelowa naszych odbiorców nie jest już w stanie skonsumować tak wielkiej ilości treści i coraz trudniej dotrzeć nam z naszymi tekstami do użytkownika! Zatem…

    …czy content shock zwiastuje koniec marketingu treści?

    Koniec content marketingu to przerażająca wizja, szczególnie dla osób takich jak ja, zajmujących się nim na co dzień. Przyjmując, że content marketing to po prostu tworzenie treści do komunikacji marketingowej, nie musimy się wcale obawiać, że treści kiedykolwiek będzie za dużo! A content shock, jak w jednym ze swoich artykułów zauważył Mark Schaefer, nie jest problemem, ale rozwiązaniem “problemu”. Grunt, to podejść do niego z głową i zastanowić się, jaki content tworzyć, by mimo wszystko został on zauważony w sieci i dotarł do twojej grupy docelowej. Stajemy tutaj jednak przed kolejnym ważnym pytaniem – jakie treści tworzyć, by działały?

    Na to pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi, bo wszystko zależy od tego, jaki jest cel twoich działań, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć, jakie masz do dyspozycji kanały dystrybucji. Jeśli odpowiesz sobie na te strategiczne pytania, to do osiągnięcia pożądanego rezultatu, może doprowadzić się kilka dróg.

    Czy warto publikować krótkie treści?

    Spróbujmy zastanowić się nad zaletami krótkich treści, które możesz tworzyć dla swojej marki:

     

    1. łatwo się konsumują – są dużo bardziej atrakcyjne, zachęcają do przeczytania oraz poświęcenia czasu na przejrzenie;
    2. nie zabierają czasu czytelnikom – istnieje bardzo duża szansa, że użytkownik zechce poświęcić czas na ich przeczytanie i raczej nie zadziała tu zasada „tldr” bez zajrzenia nawet do kawałka materiału;
    3. łatwiej się nim dzieli – bardzo prawdopodobne, że twoje krótkie treści staną się viralami, szczególnie jeśli zawrzesz w nich ciekawe dane, infografiki, obrazy;
    4. nie wymagają czytania, a internetowi użytkownicy preferują skanowanie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Nielsen Norman Group nad tym, jak ludzie czytają strony internetowe, badacze z stwierdzili, że 79% użytkowników „skanowało” każdą nową stronę, na którą natrafili, a tylko 16% czytało słowo po słowie.
    5. Krótsze teksty sprzyjają użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnym są dużo wygodniejsze w przyswajaniu i można je szybko przeczytać w oczekiwaniu na autobus czy kawę.

     

    To teraz pora przyjrzeć się zaletom innej drogi, którą możesz pójść.

    Dlaczego warto publikować długie treści?

     

    1. Można w nich dużo więcej wyjaśnić – treść przedstawiasz w nich z reguły w szerszym i głębszym kontekście, dlatego dużo lepiej jesteś w stanie wytłumaczyć odbiorcom dane zagadnienie;
    2. lepiej się pozycjonują – algorytm Google zdecydowanie bardziej preferuje dłuższe formy, a więcej treści to też większa możliwość zamieszczenia większej liczby słów kluczowych;
    3. zwiększają czas przebywania na stronie – użytkownik musi poświęcić więcej czasu na ich przeczytanie, a co za tym idzie, zostanie na stronie dłużej, zwiększy zaangażowanie oraz szansę na konwersję;
    4. pomagają w budowaniu pozycji eksperta – istnieje duża szansa, że odbiorcy z czasem zaczną postrzegać cię jako autorytet oraz eksperta w danym temacie i w razie problemów czy chęci skorzystania z usług, mogą zgłosić się właśnie do ciebie. Taki tekst ma też większą szansę zostać poleconym przez kogoś w Internecie, czy udostępnionym w social mediach.

    A co z ilością publikowanych treści?

    To, jak dużo publikować treści w swoich kanałach, to kolejny ważny problem, z którym musisz się zmierzyć.

    Według badań przeprowadzonych przez HubSpot, którego badacze szukali odpowiedzi na pytanie, ile wpisów na blogach musi publikować firma co miesiąc, wynika, że prawie we wszystkich badanych przypadkach, więcej miesięcznych postów na blogach prowadziło do wyższego ruchu przychodzącego.

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

    źródło: https://neilpatel.com/blog/blog-post-quality-vs-quantity/

     

    Wynika z tego, że jeśli chcesz zgromadzić jak największy ruch na twojej stronie, wystarczy, że będziesz publikował jak najczęściej i jak najwięcej. Jednak warto zauważyć, że to badanie pomija jeden z bardzo ważnych aspektów – jakość badanych blogów!

    Pisanie dużej ilości tekstów zwiększy twój ruch, ale tylko, gdy nie zapomnisz o jakości, tym bardziej, jeśli chcesz, żeby twoje treści działały nie tylko w momencie publikacji, ale w dłuższej perspektywie i przez cały czas generowały na twojej stronie wartościowy ruch. Warto o tym pamiętać, gdyż dla algorytmów Google’a jakość tekstów też jest ważna – dużo lepiej będą pozycjonować się treści, które są przydatne dla użytkowników.  

    Pamiętaj! Nie twórz i nie publikuj tak wielu treści, jak możesz. Badaj swoją konkurencję, analizuj potrzeby swoich użytkowników i twórz przydatne, interesujące treści wysokiej jakości, dzięki którym ty i twoi użytkownicy, będziecie czerpać długoterminowe korzyści.

     

     

    W tym miejscu, chciałabym podzielić się z tobą jeszcze jedną kwestią, która może wpłynąć na jakość twoich treści. Podczas ustalania harmonogramu publikacji pamiętaj, aby zostawić miejsce na elastyczność i kreatywność. Z doświadczenia wiem, że w takich sytuacjach, często zbyt skupiamy się na sztywnych ustaleniach, a dążenie do publikowania treści

    w regularnych odstępach czasu może czasami nie iść w parze z tworzeniem treści, które faktycznie będą służyć odbiorcom.

    No dobrze, to jakie treści w końcu mam publikować?

    Podejrzewam, że to głównie pytanie, które teraz ciśnie Ci się na usta. 🙂 Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, ale postaram się ułatwić ci sprawę.

     

    1. Przede wszystkim, przed przystąpieniem do pisania, przeprowadź dogłębne badania i dowiedz się jak najwięcej o swojej marce, działaniach konkurencji i przede wszystkim o swoich odbiorcach. Zrozumienie twojej grupy docelowej jest kluczowe do tworzenia treści, które będą dla niej atrakcyjne. Określić, czego Twoi odbiorcy szukają w Internecie, określ ich zainteresowania, nawyki, dane demograficzne, dowiedz się, w których kanałach spędzają najwięcej czasu.

     

    Możesz wykorzystać do tego takie narzędzia, jak SimilarWeb czy Google Analytics.

     

    Z SimilarWeba dowiesz się między innymi:

    • z jakich krajów pochodzą twoi użytkownicy,

      lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych
    • z jakich kanałów przychodzą na twoją stronę,

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

    • czym się interesują,

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

    • jakie podobne strony www odwiedzają.

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych


    Google Analytics powie ci m.in.:

    • w jakim wieku i jakiej płci są twoi użytkownicy,

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

    • jakim językiem się posługują,

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

    • z jakiego rodzaju urządzeń najczęściej odwiedzają twoją stronę,lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych
    • jakiej jakoś ruch generuje twój blog.

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych


    Dysponując takimi informacjami jak na powyższym przykładzie, wiesz już, że w wypadku twoich użytkowników dobrze mogą sprawdzić się dłuższe treści na blogu, dobrze zoptymalizowane pod SEO i dotyczące tematów takich, jak elektronika i komputery.

    Dobrym rozwiązaniem może być też wymienianie krótszych treści z dłuższymi. Dzięki temu zadowolisz zarówno odbiorców wymagających, jak i tych, którzy szybko konsumują treści. Dodatkowo, krótkimi treściami możesz złapać nowych odbiorców, a potem przekonać ich do siebie i zbudować zaufanie dłuższymi materiałami.

    Jak dopasować długość treści do rodzaju Twojego biznesu?

    To, jakiego rodzaju działania prowadzi twoja marka też jest bardzo istotne. Jeśli to biznes B2B, dużo ważniejsze dla ciebie będzie przekonanie potencjalnych klientów, zbudowanie zaufania i pokazanie, że jesteś ekspertem w swojej branży czy w danym temacie. Pomogą ci w tym, co pewnie już wiesz, znacznie dłuższe materiały, dzięki którym wyjaśnisz więcej kwestii i przedstawić szerzej dany problem.

    Firma Baseline na swoim blogu publikuje dłuższe artykułu dotyczące elektronicznego obiegu dokumentów w firmie, zarządzania czasem oraz tematów szeroko związanych z biznesem i kreatywnością. Dzięki temu buduje zaufanie swoich klientów, kreując się na specjalistę w interesujących ich tematach.

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych
    W branży e-commerce produkty nie muszą się w ten sposób prezentować. Tutaj lepsze będą krótsze treści, ale takie, które pozwolą klientom zapamiętać twoją markę.

    Z takiego założenia wychodzi między innymi Tołpa, która zrezygnowała z długich poradnikowych artykułów na blogu, na rzecz krótkich postów na Facebooku, które nie tylko promują kosmetyki tej marki, ale w angażujący sposób przekazują też wartości przyświecające ich użytkowniczkom:

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

     

    Jak dopasować długość treści do kanału dystrybucji?

    Pamiętaj też o doborze rodzaju treści do kanału, w którym będziesz ją publikować. Krótkie treści dobrze sprawdzą się w social mediach jako tweety, posty na Facebooku czy LinkedInie. Na bloga użytkownicy wchodzą raczej z zamiarem przeczytania dłuższego artykułu, który wyczerpuje interesujący ich temat.

    Zobacz, czym różni się content publikowany na LinkedInie (po lewej) od tego, który pojawia się na Twiiterze (po prawej:

    lepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszychlepiej napisac 1 dlugi tekst czy 10 krotszych

    Jak dopasować długość treści do celu, który chcesz osiągnąć?

     

    Kolejną ważną kwestią,  która pomoże ci wybrać rodzaj treści, to cel, który dzięki nim chcesz osiągnąć:

    • dzięki krótki materiałom możesz zainspirować czytelnika, zachęcić go do share’owania i osiągnąć większe zasięgi;
    • dłuższe treści edukują i zachęcą do dyskusji. Pomogą też twojej stronie znaleźć się wyżej w przeglądarce i zbudują twoją pozycję eksperta.

     

    Twoi odbiorcy, rodzaj biznesu i cel są bardzo ważne, ale pamiętaj też o sobie! Zastanów się, czy masz zasoby, które umożliwią ci tworzenie długich, wyczerpujących treści i pomyśl, czy dysponujesz do tego wystarczającą ilością czasu:

    • jeśli dopiero zaczynasz budowanie swojej marki, będzie ci trudniej o dłuższe treści, bo nie zawsze znajdziesz na nie czas i budżet,
    • natomiast jeśli chcesz zacząć budować głębsze relacje i nie musisz się śpieszyć lub masz już dużo treści, możesz zacząć tworzyć bardziej rozbudowane materiały.

    Czasem też zamiast tworzyć nowe treści warto optymalizować te, które już znajdują się na przykład na blogu – uzupełnij teksty o najpopularniejsze słowa kluczowe, linkuj wewnętrznie, aktualizuj treść, rozbuduj ją, dodaj CTA. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule naszego copywritera Bartka

    To też dobrze rozwiązanie w wypadku, gdy twój content nie działa tak dobrze, jakbyś tego oczekiwał. W takiej sytuacji nie ma sensu tworzyć go więcej, a lepiej zadbać o to, żeby ten, który już masz, zaczął działać lepiej.

    Warto wziąć to też pod uwagę w obliczy obecnych zmian w algorytmach Facebooka i ciągłym obcinaniu przez niego zasięgów. Nie ryzykuj uzależniania swojego ruchu na stronie od sociala. Skup się na wyszukiwarce i optymalizuj treści, które już dobrze działają, by ściągały na twoją stronę jeszcze bardziej wartościowy ruch.

    Podsumowanie

    Jak pewnie zdążyłeś zauważyć, nie ma jednej odpowiedzi, na to, czy lepsze są dłuższe, czy krótsze teksty. Jedno jest jednak pewne, content shock nie oznacza końca marketingu treści. Musisz tylko zrozumieć, że w zalewie materiałów generowanych przez firmy w Internecie, jedynie wysokiej jakości content ma szansę przebić się do odbiorcy.

    Podsumowując więc, jeśli chcesz odnieść sukces:

    • spraw, by twój blog był lepszy od twojego konkurenta i stań się ekspertem w swojej dziedzinie;
    • dbaj o to, by treści, które tworzysz były najwyższej jakości, publikuj regularnie i tak często, jak tylko możesz;
    • badaj potrzeby swoich odbiorców, bądź elastyczny, zajmuj się unikatowymi tematami i twórz treści, które dogłębnie podchodzą do tematu;
    • optymalizuj wciąż ich zawartość;
    • dobieraj rodzaj treści w zależności od celu, który chcesz osiągnąć.

    Tworzenie treści zacznij od strategii marketingowej

    W określeniu tych wszystkich punktów, które wymieniłam, pomoże Ci strategia marketingowa.

    Według raportu IAB Polska z 2017 roku, tylko 35% polskich firm posiada jasno określoną i udokumentowaną strategię działań content marketingowych, a 68% tych respondentów jako cel swoich działań określiło budowanie pozycji ekspertów. Ten wynik jasno wskazuje, na wciąż niską świadomość polskich firm, dotyczącą potrzeby tworzenia strategii marketingowych oraz tego, że to właśnie dzięki niej określisz swoją grupę docelową i cel działań, dowiesz się jaki rodzaj treści wybrać, usystematyzujesz cykl wydawniczy, określisz czas na produkcję contentu, a jego dystrybucja nie będzie chaotyczna. I przede wszystkim to ona umożliwi ci tworzenie treści naprawdę najwyższej jakości!

     

    Często w swoich działaniach marketingowym staramy się być usilnie oryginalni i wymyślać koło na nowo – to błąd! Często dobry kierunek w którym jako firma powinniśmy się rozwijać, potrafi wskazać nam dobrze przeprowadzona analiza konkurencji. Sprawdź, jak to zrobić tutaj!  

    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl