FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Robert Stolarczyk
    Napisane przez
    Robert Stolarczyk

    Które platformy wybrać do marketing automation? W jaki sposób można kreatywnie wykorzystać technologię VR? Jak należy wzmacniać personalizację i budować lojalność? A w końcu – jakie pytania warto sobie zadać przed stworzeniem strategii e-commerce? Wszystkie odpowiedzi uzyskasz, czytając ten artykuł. Zainspiruj się i zwiększaj swoją sprzedaż!

    1. Zadbaj o użytkownika YouTube’a

    YouTube to wciąż druga największa wyszukiwarka na świecie. Kampanie z wykorzystaniem YouTube przy tworzeniu kanału stricte związanego z branżą danego e-commerce, stają się coraz bardziej popularne. Świetnie budują zasięg i kreują wizerunek marki. Dla przykładu: kiedy ktoś zajmuje się sprzedażą opon samochodowych, z pewnością grono jego klientów jest zainteresowane różnymi testami, oglądaniem filmików porównujących wytrzymałość danych modeli itp. Warto więc stworzyć dedykowany kanał i umieszczać na nim krótkie materiały wideo. To wcale nie jest trudne! Należy pamiętać, że kanał na Youtube może być źródłem taniego zasięgu i ruchu, bo wyświetlenie ponad 30 sekundowe można zdobyć już za kilkadziesiąt groszy.

    Youtube ma ponad miliard użytkowników. Liczba widzów w wieku od 18 do 34 lat i od 18 do 49 lat, którzy oglądają YouTube, nawet jeśli liczyć tylko wersję na urządzenia mobilne, jest większa niż w przypadku jakiejkolwiek telewizji kablowej w Stanach Zjednoczonych.

    Działania do wykonania:

    # Zrób dokładny research kanałów zajmujących się interesującą Cię tematyką.
    # Zastanów się, w czym Twoja treść będzie lepsza i jaką będzie dawać wartość.
    # Odpowiedz sobie na pytanie: do kogo chcę dotrzeć?
    # Znajdź silnego partnera ze specjalizacją w reklamie na YT

     

    2.Pobierz aplikację do tworzenia i edycji wideo

    Produkcja wideo staje się coraz prostsza. Co więcej, dzisiaj do odbiorców przemawiają nie tyle dopracowane technicznie materiały, ale te, które niosą wartościową treść. Liczy się przede wszystkim merytoryczność, a oprawa schodzi na dalszy plan, więc nie powinniśmy powstrzymywać się przed publikacją nagrań wykonywanych smartfonem. Kamery w urządzeniach mobilnych są na tyle dobre, że można robić naprawdę wysokojakościowewideo. Jeżeli chodzi o edycję nagrań wideo, rekomendujemy stosowanie aplikacji Flix.

    Działania do wykonania:

    # Zrób research aplikacji służących do edycji wideo (polecamy przetestowanie aplikacji Flix).
    # Pobierz tę najbardziej dopasowaną do Twoich potrzeb.

    3. Pomyśl o wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości

    Przykładem kreatywnego wykorzystania tej technologii jest salon samochodowy, który wysyła okulary VR, umożliwiając wirtualny spacer po salonie i zapraszając na premierę nowego modelu. Jako inny przykład można podać sytuację, gdy deweloper na dniach otwartych inwestycji rozdaje okulary, wizualizujące przez aplikację już wyposażone wnętrze.

    Technologie umożliwiające oglądanie wirtualnej rzeczywistości w 360 stopniach stwarzają ogromne możliwości. Warto zastanowić się, jak moglibyśmy wykorzystać to z perspektywy swojego sklepu, swoich produktów, przekazów do potencjalnego klienta. Uważamy, że zdecydowanie warto skorzystać z takich rozwiązań jak Oculus czy Google Cardboard. Co więcej, są już pierwsze projekty wirtualnej rzeczywistości, wykorzystujące technologię low energy. Mają też miejsce pierwsze wdrożenia z okularami VR i rozszerzoną rzeczywistością w sklepach stacjonarnych.

    Działania do wykonania:

    # Zrób research w kwestii kreatywnych zastosowań, które powstały do tej pory.
    # Zastanów się, w jakich branżach i sytuacjach taka technologia może się przydać (np. projektowanie, sprzedaż stacjonarna, szkolenia).
    # Ustal, jaką wartość możesz dostarczyć Twojej grupie docelowej.

    4. Personalizuj przekaz!

    Dziś nie wystarczy, gdy wyślemy do użytkownika maila z jego imieniem w tytule. To zdecydowanie za mało. Powinniśmy budować wartościowe przekazy do swoich klientów na podstawie tego, jakie aktywności podejmują w sklepie. Wzorując się na tym, co robią i kim dokładnie są, możemy bardziej automatyzować i personalizować komunikację. Zapomnijmy o wysyłce mailingu do wszystkich klientów, skierowania pop-up’u do wszystkich użytkowników lub wyświetlenia go w zależności od danej czynności, nie zważając na to, kto ją wykonał.

    Ewolucja polega na tym, że kiedyś projektowało się różne procesy tylko ze względu na wykonanie jakiejś akcji czy wydarzenia, a dziś dochodzi do tego szereg innych czynników: kto to wykonuje, w jakim kontekście itp. Łączy się to z mikromomentami Google – sytuacjami, w których marki powinny być jak najbliżej użytkownika i dostarczać odpowiedzi na kluczowe w danej chwili potrzeby czy pytania.

    Podsumowując, powinniśmy robić wszystko, by wciąż pogłębiać naszą wiedzę na temat obecnych oraz potencjalnych klientów. W celu agregacji i interpretacji danych o użytkownikach warto wykorzystać np. UserEngage. Narzędzie to w bardzo prosty sposób umożliwia projektowanie procesów czy sekwencji wydarzeń, które wykonuje użytkownik na naszej stronie i automatyzowanie reakcji na nie w formie SMS-a, maila, pop-up’u, spersonalizowanego czatu czy też innych form Google komunikat. To wszystko pomaga budować lojalność naszych klientów.

    Działania do wykonania:

    # Wybierz technologię do testów (np. SALESmanago, UserEngage).
    # Wybierz zdarzenia, które można zautomatyzować.
    # Zaprojektuj treść komunikatów, ich formę graficzną i testuj.

    5. Nie zapominaj o marketing automation

    Od czego powinniśmy zacząć? Po pierwsze – polecamy zastanowienie się nad wyborem platformy czy rozwiązania, które moglibyśmy zaimplementować, żeby zacząć gospodarować obszarem marketing automation. Dobrze sprawdzają się w tym obszarze narzędzia SALESmanago i UserEngage. To, co warte uwagi w pierwszym z nich, to ilość wdrożeń (ponad 5 tys. na całym świecie), łatwy support (wielu konsultantów) i stale rozwijana technologia (większe serwisy z kompetencjami IT). Tutaj sensowna byłaby implementacja w największych serwisach, mających bardzo silne wewnętrzne kompetencje IT. Natomiast kiedy dana firma ich nie posiada, gdy wdrażaniem ma zająć się zespół marketingowy, warto zastanowić się nad UserEngage (przyjazny interfejs, prosta implementacja), gdzie możemy samodzielnie te procesy zaplanować oraz wdrożyć.

    W kolejnym kroku należy zastanowić się nad tym, co dokładnie chcemy osiągnąć. Możemy np. dążyć do uratowania porzuconego koszyka, wzmocnienia personalizacji, zbudowania lojalności. Są to trzy ważne cele przy okazji implementacji marketing automation.

    Przeciwdziałanie porzuconemu koszykowi

    Weźmy pod lupę pierwszy z nich: przeciwdziałanie porzuconemu koszykowi. W sytuacji, gdy ktoś dodał produkt do koszyka i jest na etapie wypełniania kolejnych pól, możemy zaprojektować taki schemat, który spowoduje, że w momencie, gdy ktoś zatrzymał się na jakimś polu dłużej niż przewidywaliśmy, wyświetli się pop-up w formie czatu z powitaniem i informacją: jeżeli masz problem z wypełnieniem pola nr 3, napisz, a doradzimy Ci. Kiedy ktoś porzucił swój koszyk, a my mamy zgodę marketingową, możemy wysłać maila. Dana osoba w ciągu 24h dostanie od nas spersonalizowaną wiadomość, mimo że nie dokonała zakupu. Możemy też spróbować wyświetlić specjalny pop-up, kiedy ktoś chce zamknąć podstronę, na której aktualnie ma otwarty koszyk.

    Bez większego problemu jesteśmy w stanie wywołać zdarzenie, polegające na wyświetleniu efektywnego pop-upu, bądź czatu z imiennym powitaniem w sytuacji, gdy system orientuje się za pomocą plików cookies, że dany użytkownik już kiedyś z nami był i w jakiś sposób zostawił nam swoje imię. Z pewnością jest duża różnica w powitaniu kogoś: Witaj Mario zamiast Witaj użytkowniku. Teraz pop-up’y nie są takie irytujące, jak były kilka lat temu. Świecą wartościami, dają zniżki i rabaty, dzięki czemu ludzie chętnie z tego korzystają. Bardzo dobrą praktyką jest pop-up ze zniżką na pierwsze zakupy, wykonane w przeciągu kilku dni od zapisania się na newsletter.

    Działania do wykonania:

    # Zastanów się nad wyborem platformy.
    # Wyznacz konkretny cel.
    # Zintegruj działania Twojego zespołu.

    6.Przed stworzeniem strategii, zadaj sobie kilka niezbędnych pytań

    Zanim przystąpimy do budowania strategii rozwoju naszego e-commerce, powinniśmy odpowiedzieć sobie na to:

    • kto jest beneficjentem naszych usług (gdzie mieszka, jakie stanowisko obejmuje, z jakimi problemami się styka i wiele innych, czyli – staranny opis persony. Możemy do niego wykorzystać np. makemypersona).
    • jakie korzyści mogą dać odbiorcom nasze produkty bądź usługi, co mogą zmienić.
    • ile wynoszą nasze koszty stałe
    • jaki dokładnie przychód chcemy osiągnąć
    • jaka jest średnia wartość naszego koszyka
    • ile koszyków dziennie, a ile miesięcznie musimy wygenerować, aby osiągnąć odpowiedni przychód

    Uwaga! Średnia wysokość koszyka w większości branż to 1%, co oznacza, że jedna na 100 osób coś kupi. Jeżeli cel to 100 koszyków, musi wystąpić 1000 odwiedzin, pod warunkiem, iż są one trafione.

    Działania do wykonania:

    # Spisz listę kluczowych pytań, które pomogą Ci stworzyć profesjonalną strategię rozwoju → bit.ly/2g49ZT0
    # Zapisz możliwie najbardziej sprecyzowane odpowiedzi.

    7. Zaplanuj synergię działań online i offline

    Warto wykorzystać takie elementy komunikacyjne, jak dobre CTA, mówiące o tym, że jeżeli jesteś z Krakowa, masz darmową dostawę, odbiór na miejscu albo możesz daną rzecz przymierzyć. Jeżeli będąc w Warszawie wpiszemy w wyszukiwarkę ‘fajne koszulki’ w Google wyskoczy nam mnóstwo reklam. Pytanie, ile z nich będzie miało CTA, mówiące nam, że zawsze jest darmowa dostawa na terenie Warszawy albo odbiór osobisty na terenie Warszawy w ciągu 24h. Po pierwsze, warto używać z tego typu CTA w przypadku e-commerce, które są też offline  w tych miejscach, w których mają swoje siedziby. Po drugie, należy wykorzystywać możliwości jakie daje reklama mobilna. Bez problemu możemy reklamę AdWords rozszerzyć o lokalizację, która ułatwi kontakt mailowy lub telefoniczny czy też face to face poprzez przełączenie się na mapę, która poprowadzi nas do sklepu. Świetnie robi to chociażby Answear, który gwarantuje, że jeśli kupimy coś w sklepie internetowym w Krakowie lub Warszawie do danej godziny, tego samego dnia możemy ten towar odebrać na miejscu albo że możemy tam przyjść i go przymierzyć, mimo że jest to sklep głównie internetowy. Polecamy tego typu strategię, ale należy pamiętać, że wszystko rozbija się o to, kto jest klientem, jaką mamy personę. To uzależnia tę synergię.

    Działania do wykonania:

    # Zaprojektuj customer journey (dowiedz się jak to zrobić: → bit.ly/1tYckS6)

    8. Dywersyfikuj budżet

    Niezależnie od wielkości danego sklepu internetowego i tego, ile czasu funkcjonuje on na rynku, powinniśmy starać się dywersyfikować budżet. Od czego należy zacząć? Niezbędna jest dokładna strategia contentowa, która pozwala na szczegółowe wyznaczenie i opis kierunków rozwoju. Co więcej, zawsze powinniśmy pamiętać nie tylko o działaniach organicznych, ale również o płatnych. Należy zadbać zarówno o dobrą optymalizację serwisu pod wyszukiwarki i regularne zdobywanie wartościowych linków, jak i o działania typu performance. Chodzi o to, aby generować sprzedaż, zanim content bardzo dobrze się rozwinie. AdWords, kampanie banerowe, czy kampanie w wyszukiwarce Google to wskazane działania.

    Działania do wykonania:

    # Przygotuj dokładną strategię contentową.
    # Stwórz szczegółowy plan pozyskiwania wartościowych linków.
    # Zaplanuj działania wspomagające, promujące content (np. kampanie AdWords).

    9. Wykorzystuj mikromomenty

    Świetnie działają i ciągle mamy z nimi do czynienia. Konteksty są ważne i tak naprawdę to, w jakim kontekście zakupowym w przypadku e-commerce będziemy działać, jest bardzo istotne w kwestii doboru komunikatów oraz kanałów dystrybucji reklam i generowania ruchu w sklepie. Jeżeli mamy kogoś na początkowym etapie zakupowym, to ten ktoś (siedząc na kanapie i przeglądając Facebooka) niekoniecznie wtedy chce kupić, ale możemy w tym momencie dotrzeć do niego poprzez ciekawą reklamę, czy to karuzelową czy leadową (dającą zniżkę na 1 zakupy). Ta osoba jeszcze nie szuka. Mamy wtedy pierwszy mikromoment (ktoś z telefonem na kanapie w naszej grupie docelowej jest beneficjentem wartości, które zawierają nasze produkty bądź usługi, ale jeszcze nie ma potrzeby zakupu). Możemy oczywiście pomóc takiej osobie poprzez implementację marketing automation. Możemy, a nawet powinniśmy spowodować, że osoba ta zacznie poszukiwać informacji w danej tematyce, szukać porównań produktów, opinii, testów. Kłania się tutaj kanał na YouTube, nasz blog, poradnik. Dobrze przygotowana strategia pod konkretne persony podsunie content, który sprzeda tej osobie pewne korzyści, jakie da produkt czy usługa, a dobrze zrobiona reklama AdWords spowoduje, że osoba, na której najbardziej nam zależy, trafi na nasz content. Kiedy na tym etapie dodamy do contentu retargeting, personalizację czy automatyzację, spowoduje to, że zaczniemy na etapie rozważania budować przewagę komunikacyjną. Przekłada się to na etap zakupu.  Oznacza to, że jeśli ktoś jest zdecydowany po researchu, porównaniu i testach chce już kupić. Wtedy też powinniśmy zadbać o spójną komunikację.

    Działania do wykonania:

    # Dostosuj aktywności online do 4 etapów:

    • Zainteresowanie – musimy zaintrygować potencjalnego klienta na tyle, aby chciał sięgnąć po więcej
    • Rozważanie – powinniśmy zlokalizować potencjalne wątpliwości odbiorcy i zaprojektować proces dzielenia się z nim treścią, dzięki remarketingowi i marketing automation w taki sposób, aby budować pozytywne wyobrażenie na temat naszego produktu czy też usługi oraz tworzyć wrażenie przewagi rynkowej, jeśli to właśnie nas wybierze
    • Decyzja – na tym etapie dobrze sprawdza się remarketing dynamiczny, pokazujący oglądany wcześniej produkt na Facebooku czy w sieci reklamowej Google (GDN). Dobrze dodać do tego zachętę w postaci możliwości odbioru osobistego w tym samym lub kolejnym dniu (gdy sklep online ma siedzibę w mieście, w którym przebywa użytkownik).
    • Budowanie lojalności – w tej fazie warto zastanowić się, kiedy kończy się cykl życia usługi czy też produktu, z jakiego skorzystał klient i zadbać o to, aby w odpowiednim czasie zachęcić go do zakupu produktu komplementarnego lub po prostu nowego, bo poprzedni uległ zużyciu.

     

    10. Jeżeli planujesz rozwój za granicą, znajdź silnego, lokalnego partnera

    Najlepszą praktyką jest znalezienie partnera na rynku zagranicznym, na którym chcemy działać, z silnymi kompetencjami oraz partnera lokalnego w Polsce. Do efektywnych metod nie należy raczej zlecanie tematu związanego z researchem obcego rynku (wraz ze strategią wejścia na niego, analizą konkurencji itp.) agencji z Polski, nie mającej doświadczenia na danym rynku zagranicznym. Może zdarzyć się sytuacja, w której agencja nie ma w tym doświadczenia, ale ma silnego partnera na lokalnym rynku. W PromoTraffic byliśmy uczestnikami sytuacji, w której lokalny partner na etapie tworzenia strategii doradził nam, że chcąc sprzedawać na tym rynku przez Internet, musimy mieć na to certyfikat, ponieważ dla tej grupy docelowej nieposiadanie certyfikatu oznacza, że dany e-commerce nie jest wiarygodny. Inna sytuacja: lokalny partner podpowiedział nam, że jeżeli nie znajdziemy się w danym spisie firm, prawdopodobnie będziemy uznani jako e-commerce o niepotwierdzonej reputacji.

    Działania do wykonania:

    # Zastanów się, na jakim rynku najbardziej Ci zależy.
    # Dowiedz się, jaką znajomością tego rynku wykazuje się dana agencja.
    # Przypilnuj, aby wybrać naprawdę silnego, lokalnego partnera.

     

    Robert Stolarczyk
    Napisane przez
    Robert Stolarczyk

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl