• 0
    • 5 min
    Jakub Kuchtar
    Napisane przez
    Jakub Kuchtar

    Rewolucja nadchodzi już dziś – już wkrótce, dobrze znane nam wyświetlane listy wyników wyszukiwania ustąpią miejsca odpowiadającemu na nasze konkretne zapytanie asystentowi! Mowa tutaj o coraz bardziej popularnym wyszukiwaniu głosowym (z ang. Voice Search), z którego z roku na rok korzysta coraz to więcej osób. Czym tak właściwie jest wyszukiwanie głosowe, na czym ono polega i jak przygotować do niego swoją stronę pod kątem SEO? O tym wszystkim dowiesz się w tym artykule.

    Czym jest Voice Search?

    Wszechobecny postęp technologiczny dotyka również i świat wyszukiwarek internetowych. O tym jakie zmiany nadchodzą i dokąd zmierza SEO można przeczytać w artykule Maćka – SEO w 2018 roku. Na świecie z wyszukiwania głosowego korzysta na co dzień coraz to więcej osób. Rosnący trend korzystania z wyszukiwarek za pomocą głosu wpływa jednocześnie na zmniejszenie ilości wyszukiwań w tradycyjny sposób z wykorzystaniem klawiatury. Jak pokazują dane statystyczne w 2016 roku 20% wyszukań w aplikacji Google stanowiły wyszukania głosowe.

    voice search

    Źródło: Google Data, Google App, Android, U.S., May 2016.

     

    Na czym w ogólę polega Voice Search? Wyszukiwanie głosowe pozwala na interakcję z wyszukiwarką za pomocą komend głosowych. Efektem tego jest znacznie szybsze i prostsze wyszukiwanie informacji korzystając z urządzeń mobilnych oraz komputerów.

    Na czym polegają główne różnice pomiędzy wyszukiwaniem głosowym, a tym z użyciem klawiatury?

    1. Zapytania w wyszukiwaniu głosowym są znacznie dłuższe
    2. Forma zapytań w wyszukiwaniu głosowym jest bardziej naturalna i ma postać pełnych zdań
    3. Wyszukiwanie głosowe ma bardzo dużą wartość dla zapytań lokalnych ponieważ dotyczy ono głównie tego, co aktualnie dzieje się wokół nas.

    Kiedy używamy wyszukiwania głosowego?

    Z wyszukiwania głosowego korzystamy między innymi w sytuacjach uniemożliwiających nam komfortowe wpisywanie tekstu na klawiaturze – prowadząc samochód, biorąc kąpiel, trenując czy też czekając z zamarzniętymi rękami na przystanku. W sytuacjach tych, voice search jest idealną alternatywą spełniającą naszą aktualną potrzebę – pragnę szybko i łatwo zdobyć potrzebną mi informację!

    Jak wynika z danych opublikowanych przez Google zarówno nastolatkowie, jak i dorośli najczęściej używają wyszukiwania głosowego podczas oglądania TV oraz spotkań ze znajomymi.

    voice search

    Źródło: Official Google Blog

     

    W jaki sposób można wykorzystać Voice Search?

    Po pierwsze skorzystać możemy z opcji “Wyszukiwanie głosowe” w wyszukiwarce Google, które to kryje się pod ikoną mikrofonu, w pasku wyszukiwania.

     

    voice search

     

    Funkcja ta dostępna jest zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych. W przypadku komputerów czy też laptopów konieczne będzie posiadanie mikrofonu oraz udzielenie dla Google zgody na korzystanie z niego w celu wyszukiwania.

    Oprócz tej metody z Voice Search korzystać możemy poprzez wykorzystanie inteligentnych głośników Google Home, Amazon Echo lub inteligentnych asystentów mobilnych Google Now, Cortana Microsoft, Siri Apple.

    voice search

     

    Urządzenia te wykorzystują asystenta głosowego, dzięki któremu potrafią one odpowiadać ludzkim głosem na zadane przez nas pytania. Najbardziej popularnymi asystentami głosowymi na świecie są aktualnie Google Assistant oraz Alexa Amazon. Powstanie tego typu rozwiązań jest kolejnym krokiem technologicznym w wyszukiwarkach, które już nie tylko wyświetlają listę wyników, ale i same udzielają nam odpowiedzi!

    Wyszukiwanie głosowe z wykorzystaniem asystentów jest ciągle w fazie rozwoju. Na ten moment rozwiązania te dostępne są tylko w najpopularniejszych językach. Cały czas czekamy na wdrożenie polskiej wersji językowej, co Google w przypadku swojego rozwiązania zaplanowało na rok 2018. Konkretnej daty jednak jak dotąd nie poznaliśmy.

    Na jakiej zasadzie działa wyszukiwanie głosowe?

    Wszystkie czynniki wpływające na prawidłowość funkcjonowania wyszukiwania głosowego sprowadzają się do 3 elementów:

    • użytkownik musi wyraźnie powiedzieć pytanie,
    • wyszukiwarka musi poprawnie przetworzyć zadane pytanie,
    • wyszukiwarka musi na podstawie zaindeksowanych stron przekazać jak najbardziej trafną odpowiedź

    Poniżej zilustrowane zostało porównanie schematu wyszukiwania głosowego bez asystenta wraz z klasycznym wpisywaniem na klawiaturze zapytania.

    voice search

    Źródło: https://www.kaizensearch.co.uk/

     

    Zatem chcąc uzyskać informacje przy użyciu wyszukiwania głosowego konieczne jest przejście 4 kroków:

    1. Wypowiedzenie zapytania
    2. Przekonwertowanie przez Google wypowiedzi na tekst
    3. Wykonanie zapytania przez algorytm
    4. Wyświetlenie wyników wyszukiwania

    O ile w przypadku wyszukiwania głosowego bez asystenta otrzymujemy klasyczną listę wyników wyszukiwania, o tyle korzystając z asystenta, wynik zapytania otrzymamy w postaci głosowej. Od razu nasuwa się pytanie o to, który z wyników przeczyta asystent? Przecież irracjonalne byłoby czytanie całej listy wyników – przedsięwzięcie z pewnością okazałoby się zbytnio czasochłonne.

    Wyszukiwarki znalazły na ten problem rozwiązanie – są nim wyświetlane fragmenty z odpowiedzią tzw. featured snippets. Ze względu na swoje umiejscowienie, które znajduje się nad organicznymi wynikami, featured snippets nazywane są również często jako pozycja zerowa.

    voice search

    Po zadaniu pytania w wyszukiwaniu głosowym z wykorzystaniem asystenta, np. “Co to jest marketing”, przeczyta nam on krótki urywek informacji zebrany w featured snippet. Niestety Google nie ujawnił informacji na temat tego w jaki sposób dobiera strony pokazujące się w featured snippets. Pewne jest jednak to, że tego typu karty informacyjne wyświetlają się w wyszukiwarce tylko dla zapytań zaczynających się pytaniem.

    Mikromomenty, czyli intencja wyszukiwania w Voice Search

    Zapytania formułowane w wyszukiwaniu głosowym znacząco różnią się od klasycznych wyszukiwań tekstowych. Główne różnice stanowią: forma zapytania oraz jego intencja. W marketingu w wyszukiwarkach (SEM) wyróżnia się tzw. mikromomenty. Mikromomentami nazywa się chwile w naszym życiu, w których to za intencją wyszukiwania przejawia się pewna nasza potrzeba, która powinna być zrealizowana tu i teraz. W obecnych czasach nic nas nie ogranicza – każdą informację uzyskać możemy w dowolnym miejscu i czasie przy użyciu swojego smartfona. Dlatego też ludzie przyzwyczajeni są do tego, że w kilka sekund mogą zaspokoić swoją potrzebę. W przypadku wyszukiwania głosowego większość zapytań dotyczy właśnie mikromomentów.

     

    voice search

     

    Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/

     

    Przykładowo dla e-commerce mikromomentami, które zaspokajają określone potrzeby będą:

    • Chcę wiedzieć – jakie torebki są najpopularniejsze w 2018 roku?
    • Chcę iść – jak dojadę do najbliższego paczkomatu z przesyłką?
    • Chcę coś zrobić – jak mam zmierzyć talię by dobrać odpowiednie ubranie?
    • Chcę coś kupić – gdzie kupię skórzaną torebkę damską do 200 zł?

     

    Każda z tych potrzeb zaspokajana może być przy użyciu Voice Search – w końcu na mikromomenty potrzebujemy szybkiej i trafnej odpowiedzi. W przypadku wyszukiwania głosowego mówione przez nas zapytania znacznie się różnią od ręcznego wpisywania słów kluczowych na klawiaturze. Najczęściej przyjmują one formę pytań lub pełnych zdań, zamiast tradycyjnych fraz. Należy pamiętać, że wyszukiwanie głosowe to dialog ze sztuczną inteligencją, z którą to komunikujemy się tak jak z prawdziwym człowiekiem. Dla przykładu: chcąc zapytać przechodnia na ulicy o godzinę nie użyjemy przecież krótkiego “godzina”, ale pełnego pytania “która jest teraz godzina?”.

    Przygotowując się do optymalizacji witryny pod Voice Search należy mieć świadomość, że użytkownicy w wyszukiwaniu głosowym zadają znacznie dłuższe zapytania, niż w wyszukiwaniu przy użyciu klawiatury. Nie jest to już zapytanie na krótką frazę typu “buty męskie adidas”, tylko pełne i naturalne pytanie skierowane do wyszukiwarki “gdzie kupię buty męskie marki adidas”. Jak wskazują dane statystyczne w wyszukiwaniu tekstowym zapytanie najczęściej składa się 1-2 słów. Natomiast w przypadku wyszukiwania głosowego największy odsetek stanowią zapytania posiadające od 2 do 4 słów, a długi ogon zapytań posiada dużo większy potencjał wyszukiwań niż w wersji klawiaturowej.

     

    voice search

    Źródło: https://moz.com/blog/how-voice-search-will-change-digital-marketing-for-the-better

     

    Dlaczego tak się dzieje? Wyszukiwanie poprzez wprowadzanie tekstu szczególnie na smartfonach jest dla użytkowników uciążliwe. Dąży się do tego, aby w jak najkrótszym czasie wpisać dane słowo kluczowe. W przypadku wyszukiwania głosowego możemy swobodnie powiedzieć pełne zdanie bez zbędnego wysiłku. Dodatkowo ogranicza nas tempo pisania na klawiaturze, które statystycznie wynosi około 40 słów na minutę. Mówić możemy natomiast w tempie nawet do 160 słów w przeciągu minuty! Zatem w wielu sytuacjach wyszukiwanie głosowe będzie dla nas o wiele korzystniejszym rozwiązaniem.

    Zapytania za pomocą pytań w wyszukiwaniu głosowym przyjmują formę lejka sprzedażowego, gdzie w zależności od intencji wyszukiwania użytkownik charakteryzować się będzie inną gotowością do działania.

    voice search

    Źródło: https://www.campaignlive.co.uk/article/just-say-it-future-search-voice-personal-digital-assistants/1392459

     

    Przykładowo zainteresowany produktem klient będzie zadawał pytania typu co, kto i jak. Klient świadomy chęci zakupowej, będący jednocześnie gotowy do działania zada pytania typu kiedy i gdzie. Dążąc do zaspokojenia potrzeb korzystających z voice search klientów na każdym etapie ich ścieżki zakupowej należy prawidłowo zoptymalizować swoją witrynę. Optymalizacja ta polegać powinna przede wszystkim na udzieleniu odpowiedzi na wszystkie możliwe pytania, jakie mogą być zadane poprzez głosowe wyszukiwanie.

    Odejście od słów kluczowych w zamian na zapytania w formie wypowiadania długich zapytań całkowicie zmienia dotychczasowy proces pozycjonowania strony. Dotąd opierał się on na pozycjonowaniu w oparciu o konkretne słowa kluczowe dobrane pod poszczególne podstrony. Sytuacja ta zmienia model optymalizacji strony, w którym to teraz znacznie większą uwagę przykładać powinno się na optymalizacji nie pod frazę, a pod tematykę.

    Optymalizacja SEO pod Voice Search

    Optymalizacja SEO pod wyszukiwanie głosowe składa się z 6 podstawowych elementów, wszystkie one pobieżnie zostały przedstawione na infografice poniżej. Jednak zawarta w niej wiedza nie wystarczy, by odpowiednio przygotować się na wdrożenie Voice Search SEO, dlatego każdy z tych elementów opisuję szerzej w dalszej części artykułu.

     

    Voice Search SEO

    Kliknij, aby pobrać infografikę w większym rozmiarze!

    Dobór słów kluczowych

    Jak wspomniałem już w poprzedniej części artykułu, dla wyszukiwania głosowego zasady doboru słów kluczowych są całkowicie inne niż w przypadku wyszukiwania tekstowego. Nasze działania skoncentrować powinniśmy na znalezieniu słów kluczowych z długiego ogona oraz możliwych pytań zadawanych przez użytkowników w obrębie określonej tematyki danej podstrony.

    W dobieraniu słów kluczowych pod voice search w postaci stawianych przez użytkowników pytań przydać mogą nam się pewne narzędzia. Pierwszym z nich jest darmowe narzędzie https://answerthepublic.com/Po wpisaniu słowa kluczowego z krótkiego ogona (np. buty sportowe) otrzymamy listę wygenerowanych pytań, które wokół niego zadawać mogą osoby zainteresowane danym tematem.

    voice search

    Innym tym razem płatnym narzędziem jest Ahrefs, a w zasadzie jego funkcja generatora pytań. Z wykorzystaniem tego narzędzia nie tylko poznamy listę możliwych pytań, ale również ich potencjał wyszukiwania, koszt kliknięcia CPC oraz trudność danej frazy.

    voice search

    Jak to wszystko wykorzystać? W przypadku tej samej kategorii produktu raz dobrana lista pytań będzie się powtarzała – w końcu pytanie jak wiązać buty będzie brzmiało tak samo dla różnych marek. Dlatego też więcej czasu poświęciłbym na dokładnej analizie kategorii produktów niż osobnych ich rodzajów.

    Content

    O ile w wyszukiwaniu tekstowym treść strony optymalizowana była pod konkretne słowa kluczowe, o tyle w erze wyszukiwania głosowego witrynę zoptymalizować należy w oparciu o zadawane przez użytkowników pytania. Poprzez rosnące zainteresowanie voice search jeszcze większego znaczenia nabiera wartość treści. Każdy content tworzony na stronie musi odpowiadać na jakieś pytanie. Użytkownik wchodzący na witrynę robi to w celu zaspokojenia ściśle określonej potrzeby w postaci uzyskania odpowiedzi na pytanie, np. co to jest, ile to kosztuje, jak to zamówię…

    Jak zatem tworzyć content pod wyszukiwanie głosowe? W przypadku e-commerce klasyczny opis produktu bądź kategorii uzupełnić należałoby o sekcję Q&A. Musimy starać się przenieść obsługę klienta ze sklepu stacjonarnego na sklep internetowy. Zatem najczęstsze pytania na jakie odpowiada klientom sprzedawca w stacjonarnym sklepie powinny znaleźć się naszej stronie. Oprócz elementów z Q&A dla produktów i kategorii, na stronie nie może zabraknąć dobrze rozwiniętej sekcji FAQ. Dążąc do jak najlepszej optymalizacji pod Voice Search zalecane jest utworzenie osobnej podstrony dla każdego pytania z FAQ, dzięki temu będziemy w stanie nadać podstronie unikalny title zawierający konkretne pytanie.

    Czas wczytywania

    Wszystko co związane z przyszłością i nową technologią powinno się szybko ładować. Aktualnie wraz z wejściem Mobile-First Index wyszukiwarka Google przykłada jeszcze większą uwagę do czasu wczytywania się stron. Istotne jest zatem, aby strona wczytywała się szybko na urządzeniach mobilnych. Przydatnym narzędziem do sprawdzenia aktualnego czasu ładowania się strony na urządzeniach mobilnych jest https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl

    voice search

    Podając naszą stronę otrzymamy aktualny wynik, porównanie naszego czasu z konkurencją w branży oraz podstawowe zalecenia optymalizacyjne. Innym narzędziem również od Google jest Lighthouse.

    voice search

     

    Narzędzie to jest znacznie bardziej rozbudowane. Znaleźć możemy w nim znacznie bardziej szczegółowe informacje dotyczące optymalizacji prędkości ładowania naszej strony.

    Posiadanie szybko wczytującej się strony pozytywnie wpływa na jej pozycjonowanie się w Voice Search. W końcu użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego pragną uzyskać potrzebną informację jak najszybciej!

    Strona przyjazna mobile

    Z racji tego, że większość wyszukań głosowych odbywa się na urządzeniach mobilnych, strony powinny być tym bardziej przystosowane pod tego typu urządzenia. W końcu osoba wchodząca na stronę musi w łatwy i przyjazny sposób móc poruszać się po niej. Jak sprawdzić czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Można w tym celu skorzystać z dostępnych narzędzi od Google. Pierwszym z nich jest https://search.google.com/test/mobile-friendly .

    Jeżeli nie przejdziemy testu prawidłowo to ukaże nam się taki oto komunikat:

    voice search

    Strona może nie być dostosowana pod urządzenia mobilne z wielu powodów. Najczęściej występującymi problemami, które utrudniają prawidłowe funkcjonowanie na urządzeniach mobilnych są m.in.:

    • brak responsywności witryny i dostosowywania się do rozdzielczości ekranów,
    • występowanie treści we Flash, która nie jest obsługiwana przez mobilne przeglądarki,
    • stosowanie zbyt mały rozmiarów czcionek,
    • niedopasowanie treści (w tym obrazków) do wielkości ekranów,
    • umieszczanie klikalnych elementów zbyt blisko siebie.

     

    Informacje o prawidłowym dostosowaniu strony pod urządzenia mobilne znaleźć możemy również w Google Search Console. W tym celu należy wejść w zakładkę Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie wybrać Obsługa na urządzeniach mobilnych.

    voice search

    Jeżeli na stronie występować będą problemy z obsługą na urządzeniach mobilnych to znajdziemy tam wgląd w dokładny problem oraz podstrony na jakich on występuje:

    voice search

    Jak informuje Google rozwiązanie problemów z obsługą strony na urządzeniach mobilnych jest kluczowym czynnikiem w SEO, ponieważ podstrony z występującymi błędami nie będą w stanie zajmować wysokich pozycji na konkurencyjne słowa kluczowe. Dlatego też chcąc przystosować się pod wyszukiwania głosowe, należy posiadać stronę łatwą w obsłudze na urządzeniach mobilnych. Więcej o tym, jak zoptymalizować swoją stronę pod mobile przeczytasz tutaj.

    SSL

    W obecnych czasach w internecie bardzo duża uwaga przykładana jest do bezpieczeństwa danych – w maju 2018 roku w życie wejdzie RODO. Google swoją przygodę z ochronę informacji podawanych online rozpoczęło w 2014 roku. W tym okresie Google ogłosiło, że HTTPS zaczyna być brany pod uwagę jako jeden z czynników rankingowych. Jak wskazują wyniki przeprowadzonych badań w wynikach wyszukiwania głosowego znaczna część stron będąca na topowych pozycjach posiada wdrożony certyfikat SSL.

    voice search

    źródło: https://backlinko.com/voice-search-seo-study

    Wdrożenie SSL może zatem przyczynić się do poprawy aktualnych pozycji w wynikach wyszukiwania głosowego.

    Dane strukturalne

    Celem danych strukturalnych jest pomoc robotom wyszukiwarek w prawidłowym zidentyfikowaniu poszczególnych elementów na stronie takich jak adres firmy, godziny jej otwarcia, informacje o cenie produktu i wiele więcej. Prawidłowe oznaczenie danych strukturalnych wpływa na atrakcyjność wyglądu wyniku wyszukiwania, co przekłada się na wzrost jego współczynnika klikalności.

    W voice search wyszukiwarki jeszcze bardziej muszą dążyć do prawidłowego zbierania informacji i wyświetlania spersonalizowanych wyników dla konkretnego użytkownika. Dlatego też zalecane jest oznaczenie jak największej ilości elementów dla poszczególnych kategorii podstron, które to odpowiadać będą na wszystkie pytania zadawane poprzez wyszukiwanie głosowe. Listę z pełnymi do wykorzystania możliwościami znaleźć można na stronie schema.org. W przypadku e-commerce niezwykle istotnym elementem optymalizacji jest prawidłowe wdrożenie danych strukturalnych dla produktów – http://schema.org/Product.

    W jaki sposób przeanalizować aktualny stan danych strukturalnych na stronie? Skorzystać możesz darmowego narzędzia od Google – Narzędzie do testowania danych uporządkowanych.

    voice search

    Narzędzie to pozwala przetestować dowolną podstronę na witrynie. W wyniku testu otrzymujemy wyszczególnione obecnie zastosowane dane strukturalne, a także znalezione błędy i ostrzeżenia. Nawet jeżeli dane strukturalne zostały wdrożone prawidłowo i nie pojawiają się żadne błędy w przeprowadzonym teście – zalecane jest szukanie dodatkowych możliwości na wprowadzenie kolejnych oznaczeń.

    Podsumowanie

    Podsumowując voice search to technologia przyszłości – jest prosta, wygodna w użyciu i znacząco ułatwia nam wyszukiwanie informacji. Patrząc na tempo rozwoju wyszukiwania głosowego na zachodzie, należy już teraz przygotować się na nadchodzącą rewolucję w wyszukiwaniu informacji. Z pewnością wraz z pojawieniem się pierwszych polskojęzycznych asystentów głosowych, ilość użytkowników korzystających z tego typu rozwiązań w Polsce znacząco wzrośnie. Niezależnie od tego czy prowadzisz działalność lokalną czy też sklep internetowy, optymalizacja Twojej strony pod kątem voice search SEO to konieczność, która pomoże Ci zdobyć znaczącą przewagę nad konkurencją!

    Pragniesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami ze świata wyszukiwarek? Zapisz się do naszego Newslettera.

     

     

    Jakub Kuchtar
    Napisane przez
    Jakub Kuchtar

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz