Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

5 prostych sposobów na poprawę widoczności w Google

157
Michał Gwóźdź | 18.11.2021

Dobra widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania to dla wielu być albo nie być. Pierwsza dziesiątka w wyszukiwarce Google to miejsce, w którym chce się znaleźć każdy gracz oferujący konkretne produkty lub usługi. W dzisiejszych czasach podstawowym aspektem sukcesu w prowadzeniu strony internetowej jest odpowiednia optymalizacja. Podpowiadamy, na jakie elementy należy zwracać szczególną uwagę, aby podnieść swoją widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Uzyskanie odpowiedniego poziomu widoczności w Google często wiąże się ze żmudnym procesem optymalizacyjnym. Działania optymalizacyjne dzielą się na on-site (działania prowadzone w obrębie witryny) oraz działania off-site (działania prowadzone poza witryną np. linkbuilding). W przypadku działań optymalizacyjnych on-site efekty na stronie są dużo szybciej zauważalne, dlatego w tym artykule poruszymy podstawowe elementy, których odpowiednia zmiana może przynieść bardzo wymierne efekty.

Meta title - czyli odpowiedni tytuł strony to podstawa!

Tytuły są jednymi z ważniejszych czynników mający wpływ na widoczność strony. Długość tytułów stron nie powinna przekraczać 60 znaków (ok.600px) czcionką używaną w SERP przez Google. Nieznaczne przekroczenie tej granicy nie będzie wpływać na wyniki pozycjonowania - jedynie ucierpi sposób prezentowania strony ze względu na ucięcie tytułu i zastąpienie go trzema kropkami.

Większość systemów CMS pozwala na samodzielne edytowanie tego znacznika w standardowych funkcjach lub po zainstalowaniu odpowiednich wtyczek. Jeśli strona jest oparta na systemie WordPress, to odpowiednią wtyczką do zarządzania tytułami będzie Yoast SEO.

Najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać optymalizując meta title

Słowo kluczowe - tytuł ma duży wpływ na pozycjonowanie, dlatego warto starannie go budować zamieszczając najważniejsze słowa kluczowe przypisane do danego URLa. Najlepiej, jeśli słowa kluczowe będą zamieszczone w tytule w nie odmienionej formie.

Kolejność słów - bardzo ważne jest również to, aby zachować odpowiednią kolejność słów kluczowych. Przykładowo dla frazy: buty sportowe na lato dużo korzystniejszy będzie tytuł “Buty sportowe na lato”, niż “Sportowe buty na lato”.

Brak rozdzielania najważniejszych fraz - Podobnie jak o kolejność słów kluczowych, należy dbać również o to, aby nie rozdzielać najważniejszych fraz innymi słowami - posługując się wcześniejszym przykładem bardziej korzystny będzie tytuł “buty sportowe na lato”, niż “fajne buty sportowe na lato”.

Unikalność - Ostatnią sprawą, o której należy pamiętać tworząc tytuły, jest unikalność. W przypadku użycia takiego samego tytułu na innej stronie (albo bardzo podobnego) możemy narazić wyszukiwarkę na problemy z ustaleniem trafności wyników dla wybranego zapytania. Jest to pierwszy element, na bazie którego wyszukiwarka bada występowanie duplikatów w obrębie witryny, dlatego wszystkie powtórzenia są również raportowane w GSC.

banner seo

Meta description - wartość (nie)istotna dla Google

meta desctiption - przykład

Opisy stron nie mają większego wpływu na pozycje stron, ale po części od nich zależy, czy internauta kliknie w link. Opis powinien przede wszystkim zachęcać użytkownika do wejścia na stronę i się wyróżniać na tle innych. Warto analizować opisy wyświetlającej się konkurencji i starać się stworzyć treść, która bardziej zainteresuje użytkowników.

Meta description jest wykorzystywane przez wyszukiwarkę jako podsumowanie najważniejszych informacji danej podstrony. Co prawda odpowiednia optymalizacja opisu nie ma znaczenia w przypadku widoczności witryny, ale będzie mieć ogromny wpływ na klikalność.

O czym należy pamiętać przy tworzeniu opisów meta description?

Długość - długość opisu powinna mieścić się w 160 znakach. Przekroczenie tej granicy nie wpłynie negatywnie na optymalizację witryny, a jedynie zostanie obcięty w wynikach wyszukiwania.

Wyróżniki - opis powinien zawierać np. cenę, informacje o promocji itp. Celem zmian jest podniesienie współczynnika CTR. Zaleca się również wykorzystanie w tym miejscu pasujących kontekstowo elementów emoji, co będzie przyciągało wzrok użytkowników.

Obecność słowa kluczowego - obecność frazy w opisie spowoduje jej pogrubienie w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w nasz wynik, który zostanie mu wyświetlony wśród innych.

Nagłówki - najważniejsze wyróżniki dla Google

nagłówek h1

Nagłówki są to elementy opisujące zawartość każdej z podstron. Do wyboru jest 6 stopni nagłówków, jednak należy używać ich zgodnie z potrzebami. Google największą wartość przywiązuje do nagłówka h1 oraz h2, dlatego tworząc strukturę należy umieszczać w tych dwóch słowa kluczowe. Rzeczy nie mające związku z wpływem na pozycje jak np. cena, telefon umieszcza się w niższych nagłówkach (h3 itd).

Każda podstrona musi mieć swój unikatowy nagłówek h1 zawierające najważniejsze słowa kluczowe przypisane do tego adresu. Nagłówek h2 powinien być rozbudowaną formą nagłówka h1 - również zawierającą słowa kluczowe. Niższe nagłówki są podtytułami. Bardzo rzadko zachodzi potrzeba stosowania akurat wszystkich nagłówków, dlatego nie jest wskazane na siłę używać ich wszystkich. Najważniejszym, o czym należy pamiętać, są nagłówki h1, h2 oraz h3 w odpowiedniej strukturze (h3 musi być powiązany z h2 i stanowić rozbudowane informacje odnoszące się do h1). Dzięki temu wyszukiwarka może trafniej interpretować zawarte w strukturze treści.

Na co zwracać szczególną uwagę podczas optymalizacji nagłówków?

Obecność słów kluczowych - nagłówki powinny być konstruowane przede wszystkim pod kątem użytkownika, jednak należy wykorzystać je do umieszczenia najważniejszych słów kluczowych - najlepiej robić to bardzo dyskretnie, aby nagłówek nie stał się listą słów kluczowych. Konieczne jest zatem znalezienie kompromisu pomiędzy naturalnością, a tym, co korzystnie wpłynie na pozycje strony.

Linkowanie wewnętrzne - fundament prawidłowej indeksacji witryny

przykład linkowania wewnętrznego

 

Linkowani wewnętrzne ma bardzo duże znaczenie pod kątem SEO - prawie tak duże jak pozyskiwanie linków z wiarygodnych źródeł zewnętrznych. Główną funkcją linków wewnętrznych na stronie jest poprawa nawigacji dla użytkowników poruszających się po witrynie. Poprzez linki wewnętrzne możemy kierować odbiorcę do miejsc na stronie, w których dowie się jeszcze więcej na temat, który go interesuje. Dzięki temu możemy w łatwy sposób wpływać na jakość danych behawioralnych, ponieważ poprzez tego typu działania wydłużamy czas interakcji użytkownika ze stroną.

Miejsca, w których szczególnie warto pamiętać o linkach wewnętrznych:

Menu główne - przy tworzeniu menu głównego korzystniej będzie zastosować menu tekstowe w porównaniu z menu graficznym (banerowym). Warto pamiętać o zastosowaniu słów kluczowych, które są najbardziej priorytetowe.

Menu boczne (sidebar) - dodatkowe miejsce, w którym również warto uwzględnić linkowanie wewnętrzne. Jest to łatwy i szybki sposób na poprawę struktury linków wewnętrznych przy jednoczesnym ułatwieniu nawigacji.

Opisy strony - treści na stronie to jedne z najważniejszych miejsc, w których powinny znaleźć się linki wewnętrzne - zarówno w opisach kategorii, jak również w artykułach blogowych. Linki wewnętrzne w treści powinny być widoczne - dobrze będzie je wyróżnić innym kolorem dodatkowo przy tym je podkreślając tak, aby użytkownik nie miał problemu z rozpoznaniem i przejściem do innej podstrony, jeśli będzie zainteresowany dodatkową dawką wiedzy z danego obszaru.

Stopka - jest to miejsce, w którym użytkownicy szukają dodatkowych informacji o witrynie, dlatego warto również tam zamieszczać linki wewnętrzne prowadzące do najważniejszych stron informacyjnych w witrynie.

Treści w witrynie w myśl zasady “content is king”

Content w witrynie to jeden z elementów, nad którym warto pracować. Opisy na usługach jak również stronie głównej należy edytować dostosowując optymalizację do wybranych słów kluczowych.

Naturalną rzeczą jest wielokrotne powtarzanie słów kluczowych w treści, ale najważniejsze jest zadbanie o taki styl pisania, aby był on przyjazny dla użytkowników, a dopiero na drugim miejscu zoptymalizowany pod kątem SEO. Unikalność treści w dzisiejszych czasach już nie wystarcza, ponieważ Google ocenia również takie czynniki jak wkład pracy włożony w przygotowanie materiałów, stopień zaawansowania oraz przede wszystkim merytorykę.

Na jakie elementy szczególnie zwracać uwagę przy tworzeniu i optymalizowaniu treści?

Zastosowanie słów kluczowych w niezmienionej formie - zaleca się, aby główne słowo kluczowe przypisane do danej strony zamieść w treści przynajmniej jeden raz w formie nieodmienionej np. “zwiększenie widoczności w Google” zamiast “widoczność w Google - zwiększenie”. Nie należy z tym przesadzać, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego.

Zastosowanie słów kluczowych w zmienionych formach - stosując słowa kluczowe przy kolejnych powtórzeniach wskazane jest odmieniać je przez przypadki lub w liczbie mnogiej/pojedynczej w zależności od tego, jaka jest wersja pierwotna. Wystarczy trzymać się zasady pisania dla użytkownika, a nie dla Google. Wtedy korzystać będziemy z różnych wariacji frazy będącej tematem podstrony.

Stosowanie synonimów - oprócz odmian Google dopuszcza możliwość korzystania z synonimów, które również przypisuje do fraz głównych na stronie. Dzięki temu tekst brzmi naturalnie, nie zawiera nagminnie powtarzanych słów i jest przyjazny dla użytkownika.

Unikanie zbyt częstych powtórzeń słów kluczowych - nasycając treści słowami kluczowymi należy pamiętać o zachowaniu naturalności. Zbyt duża ilość fraz znajdujących się w krótkim fragmencie tekstu może negatywnie wpłynąć na naturalność i odbiór treści przez użytkownika.

Optymalizowanie na bazie korelacji - tworząc opisy warto analizować również opisy naszych konkurentów w naturalnych wynikach wyszukiwania. Należy zwracać uwagę na takie elementy jak np. długość treści, liczba paragrafów, liczba nagłówków, liczba multimediów, liczba linków wewnętrznych itp. Świetnie sprawdzającym się narzędziem, które automatyzuje tego typu analizy jest SurferSEO, gdzie narzędzie w kilka minut przeanalizuje wyszukiwarkę pod kątem konkretnej frazy wskazując nam na koniec docelowe wytyczne związane z optymalizacją treści.

Podsumowanie

Wyżej opisane obszary to zaledwie próbka elementów, które mają największe znaczenie pod kątem SEO (zgodnie z oficjalnymi informacjami ze strony pracowników Google tych czynników istnieje ponad 150). Jednak podchodząc do optymalizacji witryny są to elementy od których warto będzie zacząć i które nie wymagają szczególnych umiejętności specjalistycznych. Oczywiście nie dają gwarancji na znalezienie się w TOP3 na najbardziej konkurencyjne frazy, ale zdecydowanie mogą poprawić sytuację na stronie, jeśli chodzi o ruch.

 

Michał Gwóźdź

SEO Expert

Z branżą związany od 2013 roku. W Promotraffic od 2 lat. Pracując obecnie na stanowisku Expert SEO Development do jego głównych obowiązków należy rozwijanie usług SEO Premium dla klientów, realizacja i nadzór na procesami związanymi z kampaniami kreatywnymi oraz szukanie i testowanie nowych rozwiązań w dziale. Prywatnie fanatyk sportu, motoryzacji i szybkich, sportowych samochodów.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Pobierz bezpłatny e-book

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.