Kampanie influencer marketingowe mogą przynieść wiele korzyści dla Twojej firmy zarówno pod kątem wizerunkowym, jak i sprzedażowym. Są one jedną z najpopularniejszych form reklamy w social media. W ostatnich latach współpraca z influencerami stała się istotnym elementem strategii najszybciej rozwijających się marek. Nic więc dziwnego, że marki wybierają właśnie tego typu działania reklamowe, które dodatkowo mają na celu budowanie rozpoznawalności na portalach społecznościowych, a także pogłębianie relacji ze swoimi odbiorcami.
Z tego artykułu dowiesz się:
Influencer marketing to działania marketingowe, które polegają na nawiązaniu współpracy między marką a influencerem, a więc osobą posiadającą zwykle szerokie grono swojej społeczności w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok czy YouTube. Dzięki tej formie reklamy marki mają możliwość dotarcia do nowych klientów, zwiększenia świadomości marki, oraz promocji swoich produktów lub usług.
Pozostaje pytanie, jak wygląda taka współpraca? Najczęściej influencerzy publikują posty, story, zdjęcia lub filmy, w których prezentują dany produkt lub usługę. Zdarza się często, że tworzą także dedykowane treści, takie jak recenzje, poradniki czy testy produktów. W zamian za to otrzymują ustalone wynagrodzenie lub produkty w postaci barteru od firm. Ważne jest, aby marki wybierały takie osoby, których wartości i estetyka są zgodne z ich własnymi przekonaniami.
Influencer marketing jest skuteczną strategią marketingową, ponieważ konsumenci coraz częściej polegają na rekomendacjach osób, którym ufają. Bez wątpienia influencerzy mają silny wpływ na decyzje zakupowe swoich obserwujących, a ich polecenia produktów są odbierane jako bardziej autentyczne i wiarygodne niż tradycyjne reklamy.
Ich aktywność pomaga także budować świadomość marki, a także docierać do nowych odbiorców, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Influencer marketing pozwala także na dotarcie do tysięcy obserwujących, w tym do młodszych grup, które często są bardziej odporne na powszechne treści reklamowe. Ponadto influencer marketing jest często bardziej opłacalny względem finalnych wyników, co sprawia, że coraz więcej marek decyduje się na wykorzystanie tej strategii w swoich kampaniach marketingowych.
Influencerów możemy charakteryzować pod względem wielkości ich grupy followersów, zaczynając od tych, którzy liczą ich najmniej, czyli: mikro-influencerów, następnie makro-influencerów oraz nano-influencerów. Czasami warto zdecydować się również na współpracę z celebrytami, których wielkość i wpływ wynika z ich statusu i rozpoznawalności. Pamiętajmy jednak, że cena takiej usługi może być zdecydowanie wyższa.
Influencerzy specjalizują się często w tematach, takich jak: zdrowie, gotowanie, podróże, uroda, moda, lifestyle, fitness i wiele innych. Dzięki swojej popularności i wiarygodności promując dany produkt czy też usługę, są w stanie wpłynąć na decyzje i preferencje swoich obserwujących. Dlatego warto wybierać osoby, które najbardziej pasują do Twojej branży.
Każdy z nich ma swój własny styl i sposób przyciągania uwagi za pośrednictwem indywidualnej komunikacji, konkursów czy też podejmując różnego rodzaju działania aktywizujące takie jak: wyzwania, statusy lub po prostu ankiety. Niezaprzeczalnie ich wpływ na społeczeństwo i trendy w obecnych czasach jest ogromny.
Planując kampanię influencer marketingu wybór odpowiedniego influencera, którego profil odpowiada charakterowi marki, jest bardzo istotny, jeżeli chcemy, aby odbiorcy byli realnie zainteresowani udostępnianymi treściami. Dodatkowym i kluczowym elementem jest prawidłowe rozpoznanie grupy docelowej, w tym celu wykorzystujemy niezastąpione narzędzie, jakim jest TGI.
Dlatego ważne jest, aby wybrać odpowiednią osobę, ponieważ pozwoli to na bardziej efektywną komunikację i dotarcie do Twojej grupy docelowej.
Przed rozpoczęciem współpracy należy jasno określić cele, jakie chce się osiągnąć. Czy chodzi o zwiększenie sprzedaży, budowanie wizerunku czy zwiększenie zasięgu? Treści, jakie zostaną stworzone przez influencera, powinny być dopasowane do potrzeb i oczekiwań, a także przyczyniać się do budowania rozpoznawalności marki. Dzięki temu kampania będzie bardziej spójna i efektywna.
Ważne, aby informować odbiorców, że treści zostały stworzone w ramach kampanii. W ten sposób uniknie się wrażenia reklamy ukrytej i zwiększy zaufanie do marki.
Współpraca z influencerami może być wysoce korzystna, pod warunkiem że zostanie przeprowadzona odpowiednio i zgodnie z zasadami uczciwej reklamy.
Jak odszukać influencera? W tym celu posługujemy się narzędziami analitycznymi, jednym z nich jest influtool, który pomaga przeprowadzić skuteczną kampanię związaną z influencer marketingiem. Daje możliwość odnalezienia influencerów, którzy wypowiadali się w określonym temacie np. dotyczącym zdrowego stylu życia lub nowoczesnych technologii.
Podczas weryfikacji influencerów zwracamy uwagę na ich statystyki, a także styl komunikacji. Precyzyjny dobór influencerów oparty jest na szczegółowej analizie. Pod uwagę bierzemy m.in. influscore, współczynnik zaangażowania, miesięczny przyrost liczby obserwujących, zasięgi oraz poszczególne kanały komunikacji, które są dobrane pod względem efektów, jakie chcemy uzyskać oraz grupy docelowej.
W pierwszej kolejności warto szczegółowo napisać o tym, jaka jest misja i wizja planowanej kampanii influencer marketingu, a także kilka słów o samej marce. W możliwie najbardziej przystępny sposób należy przedstawić, na czym dokładnie będzie polegała współpraca, wszystko po to, aby uniknąć potem na etapie realizacyjnym niechcianych nieporozumień. Kolejnym krokiem jest przesłanie materiałów w postaci moodboardów, prezentacji lub inspiracji, aby zwizualizować, czego dokładnie oczekujemy.
Niekiedy, jeżeli nie mamy konkretnego pomysłu, warto zostawić część kreatywną po stronie influencera, dzięki czemu nadesłany content będzie bardziej naturalny. Jeżeli współpraca dotyczy produktów, należy przesłać je w formie paczki kreatywnej lub jeśli jest to sklep stacjonarny poprosić o udanie się do niego. Po nadesłaniu gotowych materiałów od influencera następuje ich akceptacja i publikacja na ustalonych kanałach social media.
Pamiętajmy, że influencerzy cieszą się dużym zaufaniem swoich obserwatorów, którzy uważają ich za autorytety w danej dziedzinie. Dlatego ich rekomendacje mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe.
Dobra współpraca z influencerem może przyczynić się do zbudowania pozytywnego wizerunku marki. Dzięki temu można wyróżnić się na rynku i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Prawidłowe dotarcie do grupy docelowej jest kluczowa w kontekście efektywności podjętych działań. Wybierając odpowiedniego influencera, który jest autorytetem, a więc wpływa na decyzje zakupowe swoich odbiorców, marka ma szansę zainteresować swoim produktem potencjalnych nabywców.
Dodatkowo należy wybrać odpowiedni kanał społecznościowy, w którym przebywa grupa docelowa, która potencjalnie będzie zainteresowana Twoją marką. Media społecznościowe bez wątpienia opanowały internet, są dynamiczne, a niektóre kanały ulegają ciągłym przemianom. Przez co nie w każdym z nich, marka znajdzie swoich odbiorców.
Przed rozpoczęciem współpracy należy jasno określić cele, jakie chce się osiągnąć. Czy chodzi o zwiększenie sprzedaży, wzrost świadomości marki, budowanie lojalności klientów lub promocja nowego produktu w mediach? Dzięki temu będziemy mieli punkt odniesienia podczas oceny skuteczności kampanii.
Materiały, jakie zostaną stworzone przez influencera, powinny być dopasowane do potrzeb i oczekiwań marki. Dzięki temu kampania będzie bardziej spójna i efektywna.
Obecnie według przyjętych zasad influencer musi informować odbiorców, że treści zostały stworzone w ramach kampanii reklamowej. Współpraca z influencerami może być korzystna, pod warunkiem że zostanie przeprowadzona odpowiednio i zgodnie z zasadami uczciwej reklamy.
Po zakończeniu współpracy ważne jest, aby przeanalizować wyniki i ocenić, czy cele zostały osiągnięte. Ocena skuteczności kampanii influencer marketingowej to proces, który wymaga odpowiedniej analizy i wyciągnięcia wniosków niezwykle istotnych podczas planowania kolejnej kampanii influencer marketingu.
W przypadku osiągnięcia celów należy przeanalizować czynniki, które przyczyniły się do sukcesu kampanii, a także zidentyfikować obszary, w których można wprowadzić poprawki w celu osiągnięcia jeszcze lepszych wyników w przyszłości.
Jednak w sytuacji, gdy cele nie spełniły wyznaczonych oczekiwań, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy, aby zidentyfikować przyczyny niepowodzenia i określić działania, które należy podjąć, aby uzyskać lepsze wyniki w kolejnych kampaniach. Wnioski z kampanii influencer marketingowych są kluczowe dla dalszego rozwoju strategii marketingowych i zwiększenia ich efektywności w mediach społecznościowych.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.