Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Najczęstsze błędy w optymalizacji feedów produktowych

5 min 389
Karolina Motyczyńska | 29.07.2022

Z poradnikami na temat tego, jak stworzyć feed produktowy zapoznał się chyba każdy, kto chciał rozpocząć reklamowanie swoich produktów.  Wiedza o tym, jakich błędów możemy się spodziewać już w trakcie działań reklamowych, nie jest już tak powszechna. W artykule wyszczególnię najczęściej pojawiające się błędy w optymalizacji pliku produktowego.

Co to feed produktowy?

Feed produktowy jest niezbędny, aby skutecznie promować produkty online. Jest to plik danych, zazwyczaj w formacie XML lub CSV, który zawiera szczegółowe dane o produktach ze sklepu internetowego. Musimy zadbać, aby dostarczyć jak najwięcej jakościowych, odpowiednich informacji o produktach tak, aby trafnie odpowiadały na zapytania użytkowników nie tylko w Google Shopping, ale i w porównywarkach cenowych. Dzięki feedowi możemy prowadzić kampanie produktowe Google Ads, które bezpośrednio czerpią z niego zasoby. Więcej informacji o tworzeniu feedu produktowego można znaleźć w artykule: https://promotraffic.pl/blog/czym-jest-plik-produktowy-dla-google-merchant-center

Komunikaty dotyczące pliku produktowego Google Merchant Center

Optymalizacja pliku produktowego pomaga nam w osiągnięcie lepszych wyników. Ze względu na to, że w kampaniach produktowych nie mamy wpływu na to, na jakie frazy wyświetla się nasza reklama, niezmiernie ważne jest, aby w tytule, opisie oraz w atrybutach produktu umieścić odpowiednie słowa kluczowe. Dzięki takiemu zabiegowi pomożemy algorytmowi wybierać adekwatne do wyszukiwań produkty. Warto pamiętać również o tym, że algorytm Google w czasie rzeczywistym ocenia jakość feedu produktowego. Wiąże się to z tym, że produkty pochodzące z plików o wysokiej jakości są premiowane i częściej wyświetlane. Wysoka jakość feedu jest również czynnikiem, który może pomóc w  zmniejszeniu stawek CPC.

Gdzie znaleźć informację o aktualnych komunikatach?

Po przejściu na zakładkę Produkty > Diagnostyka otrzymamy widok na wszelkie komunikaty dotyczące zawartości naszego feedu. U samej góry widoku możemy zauważyć wykres skumulowany produktów i ich stanu.

Dzięki takiemu przedstawieniu danych możemy szybko oszacować aktualny stan naszych produktów w feedzie.  

Dzięki regularnej obserwacji statusu produktów z poziomu Google Merchant Center i informacji o ewentualnych powiadomieniach, błędach oraz ostrzeżeniach pliki produktowe, których używamy, będą miały szanse być zawsze wysokiej jakości.
Zaraz pod wykresem możemy znaleźć listę problemów. Informacje o problemach wyświetlają się według priorytetu. W pracy z plikami produktowymi każdy z nas spotkał się z różnego rodzaju komunikatami o produktach z poziomu Google Merchant Center. Zapewne nie każde powiadomienie było traktowane z taką samą uwagą lub część z nich była nawet ignorowana. Wiemy jednak, że bez względu na to, czy powiadomienie dotyczyło odrzucenia produktu, czy jedynie informacji o możliwości optymalizacji, pomaga nam w utrzymaniu odpowiedniej jakości feedu.

Rodzaje komunikatów

Na pewno nie jeden raz zdarzyło się, że w panelu Google Merchant Center pojawiły się alerty dotyczące Twoich produktów. Aby rozgraniczyć poszczególne komunikaty, należy poznać różnice między nimi. Dzielą się one na trzy kategorie:
Alerty - powiadomienia o kwestiach, wymagających rozwiązania przez sprzedawcę (np. problemy z plikami danych), które dzielą się na dwie podkategorie:

Sugestie - są to powiadomienia, które sugerują opcjonalne działania dla poprawienia skuteczności. Sugestie dzielą się na kolejne trzy podkategorie:

Ogłoszenia - to wiadomości dotyczące nowych funkcji lub aktualizacji. Dzielą się również na dwie podkategorie:

Skupiając się dziś jedynie na komunikatach niecierpiących zwłoki wskażę najczęstsze problemy, na które możemy napotkać w pracy z feedem produktowym.

Zbyt krótki tekst w atrybucie opis
Jednym z ważniejszych elementów jest opis naszego produktu. Pomaga on zarówno klientom znaleźć pożądany przez nich produkt ze wszystkimi jego cechami, jak i algorytmowi - w podawaniu dopasowanych wyników wyszukiwań. W opisie należy uwzględnić istotne cechy produktu, takie jak jego rozmiar, wielkość, materiał, z którego jest wykonany, funkcje, jakie pełni i inne. Warto zwrócić uwagę również na takie cechy jak faktura produktu, kształt, krój. Dzięki dokładnemu opisowi z uwzględnieniem wszystkich cech produktu, będziemy mogli docierać do większej ilości zapytań użytkowników. 

Warto zachować jednak umiar. Kolejnym częsty błędem w kontekście opisów i tytułów produktów jest obcięta (za długa) wartość ze względu na przekroczenie dozwolonej ilość znaków.
Dobrze pamiętać, że w przypadku tytułów maksymalna ilość znaków wynosi 150, ale w produktowych i bezpłatnych informacjach wyświetlane jest tylko 70 znaków.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku opisów produktów. Maksymalną ilością znaków w tym przypadku jest 5000, jednak w reklamach produktowych i bezpłatnych informacjach o produktach zaleca się, aby zawierały one od 500 do 1000 znaków,.Tutaj również ilość wyświetlanych znaków jest ograniczona. Ważne jest, aby na początku tytułów i opisu zawrzeć najważniejsze informacje takie jak wielkość, materiał, krój czy specjalne cechy.

Kolejnym błędem, który może pojawić się w warstwie tekstowej opisującej produkt, jest nadmierne użycie wielkich liter w atrybucie title.
Należy wystrzegać się nadmiernego użycia wielkich liter, które miałoby jedynie na celu efekt wizualny. Takie praktyki są często stosowane w przypadku spamu lub przez podejrzanych reklamodawców. Takie działanie wpływa na negatywny odbiór treści przez użytkowników, którzy mogliby potraktować je jako niegodne zaufania, a dodatkowo nie są poprawne gramatycznie, co również nie jest odbierane dobrze przez algorytm. Pominięcie prawidłowego opisu produktu i zdjęć produktu także prowadzi do naruszenia zasad.

Odrzucenie ze względu na zasady Google

Przed rozpoczęciem działań warto zapoznać się z zasadami Google, dotyczącymi produktów. Produkty z kategorii nieodpowiednich mogą łatwo zostać odrzucone. Google automatycznie odrzuca promocję produktów, które są niebezpieczne, objęte ograniczeniami przez rząd danego kraju, mają znaki towarowe itp. Na przykład Google może uznać za niebezpieczne dowolne produkty, takie jak amunicja, przełączniki, petardy i wiele innych.

Produkty dodane do Google Merchant Center nie powinny naruszać zasad Google. Reklamowane produkty muszą być również legalne.

Nieprawidłowa cena i dostępność

To częste niedociągnięcie, które pojawia się w feedach produktowych. Ceny w pliku danych muszą być takie same jak w witrynie lub na stronie docelowej. Algorytm Google szuka wszędzie informacji o produkcie, m.in sprawdza, czy ceny w pliku są zgodne z tymi na stronie. W przypadku, gdy ceny produktu równią się, nie zostaną one zatwierdzone. Taki błąd występuje często, kiedy po zmianie ceny na stronie internetowej, plik danych nie został odświeżony lub poprawnie zaktualizowany.

Aby uniknąć takiego błędu, należy odświeżać plik po każdej zmianie na stronie. W przypadku zmiany cen na skutek promocji pomocny będzie dodatkowy atrybut jakim jest cena promocyjna [sale_price]. W przypadku wyprzedaży lub promocji należy zmienić cenę promocyjną, a nie rzeczywistą cenę produktu.

Problemy z indeksowaniem produktów

Strony docelowe oraz zdjęcia produktów są regularnie indeksowane przez Google w celu sprawdzenia ich jakości. Błędy indeksowania produktu na stronie docelowej powodują odrzucenia produktów do momentu aż indeksowanie się nie powiedzie.

Najczęstsze przyczyny problemów z indeksowaniem:

  • Błąd „Nie znaleziono strony (404)” - adres URL jest nieprawidłowy. Należy upewnić się, czy URL jest prawidłowy, a witryna jest dostępna.

- Plik robots.txt na serwerze nie zezwala na dostęp -  brak dostępu na potrzeby indeksowania do pliku „robots.txt” na serwerze. Strony zawierające takiego typu pliki i zakazy nie mogą być indeksowane. W celu rozwiązania ten problem należy skonfigurować plik „robots.txt” tak, aby umożliwić nam indeksowanie.

- Nieprawidłowy adres URL -  adres URL zawiera niepoprawne znaki lub nie ma formatu prawidłowego linku.

Stałe dbanie o wysoką jakość feedów produktowych pomoże nam w zdobyciu lepszej oceny zarówno w oczach Google, jak i użytkowników. Dzięki dobrze skonstruowanemu feedowi będziemy bardziej promowani przez algorytm i lepiej widoczni w wynikach zapytań użytkowników. Regularna optymalizacja plików produktowych nie zajmuje wiele czasu, a pozwoli nam osiągnąć lepsze wyniki naszych działań sprzedażowych.
Więcej o optymalizacji feedu produktowego można znaleźć w artykule: Jak w 8 krokach prawidłowo zoptymalizować plik produktowy?

 

Karolina Motyczyńska

PPC Specialist

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Pobierz bezpłatny e-book

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.