Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

PPC

Czym jest i jak stworzyć poprawny feed produktowy dla Google Merchant Center?

5 min 660
Artur Kuropaś | 02.09.2021

Dla wielu przedsiębiorców, posiadających własny sklep internetowy, przychodzi moment w ich biznesowym życiu, w którym decydują się na wdrożenie możliwości, jakie daje im Google Ads. Taki krok wiąże się z wyborem odpowiednich udogodnień, jakie daje ten system. Bezsprzecznie, gdy w grę wchodzi e-commerce, najlepszym typem kampanii jest Kampania PLA - wraz z jej możliwość tworzenia reklam produktowych. Natomiast o ostatecznym wyglądzie reklamy decyduje feed produktowy. W poniższym artykule postaram się przybliżyć specyfikę pliku produktowego oraz wyjaśnić, jak poprawnie go stworzyć.

Reklamy produktowe są absolutną podstawą, kiedy naszym celem jest promocja sklepu internetowego w Google Ads. Nie jest tak z byle powodu. W porównaniu ze swoim tekstowym odpowiednikiem, kampania PLA charakteryzuje się o wiele większą precyzją kierowania. Produkt, który zostaje wyświetlony potencjalnemu klientowi, zawiera już informacje o cenie, tytuł, opis i zdjęcie, których nie zobaczymy w reklamach tekstowych. Za te dodatkowe informacje odpowiedzialny jest właśnie feed produktowy.

Czym właściwie jest feed produktowy?

Feed produktowy, czy stosując bardziej polskie nazewnictwo - plik produktowy, jest to posiadający swoje specyfikacje dokument w formacie .xml lub .csv, który zwiera szczegółowe informacje o produktach aktualnie dostępnych w sklepie, jak również informacje o tym, czego aktualnie nie ma w sklepie dostępnego.

Bez niego niemożliwe byłoby użycie reklam produktowych.

Informacje o produktach określone są za pomocą konkretnych wytycznych, zwanych atrybutami. Uławiają one potencjalnym klientom wyszukiwanie i znajdowanie produktów, które oferuje dany sklep internetowy - zarówno w Google Shopping, jak i w narzędziach takich jak porównywarki cenowe (np. Ceneo).

Platforma Google Ads ma najbardziej rozbudowany system feedów i to właśnie na niej się teraz skupię.

Co to jest Google Merchant Center?

Myślę, że jest to dobry moment do tego, aby wspomnieć o roli narzędzia, jakim jest Google Merchant Center, który oferuje popularną usługę z tak dobrze znanej nam rodziny Google.

Feed produktowy i jego możliwości nie byłyby możliwe do zastosowania gdyby nie właśnie to narzędzie. To do niego wgrywa się feed produktowy, a ono przekazuje informacje zawarte w pliku do Google Ads. To dzięki tej współpracy, właściciele sklepu internetowego będą w stanie stworzyć kampanie produktowe w sieci reklamowej Google, zarówno w kampaniach płatnych, jak i w bezpłatnej promocji.

Jakie atrybuty są potrzebne, aby feed produktowy był poprawny?

Istnieje lista atrybutów stworzona przez Google, która w jasny sposób wyjaśnia jakie atrybuty są wymagane do tego, aby dane produkty mogły wyświetlać się za pomocą reklam produktowych. Są to informacje szczególnie istotne dla reklamodawców. Opuszczenie choćby jednego, wymaganego atrybutu wiążę się z nie pojawieniem się danego produktu w wynikach wyszukiwania Zakupów Google.

Dodatkowo, dodanie tych atrybutów, które oznaczone są jako opcjonalne, może doprowadzić do zwiększenia się częstotliwości wyświetlania produktów. Powyższe argumenty powinny utwierdzić Was w przekonaniu, że warto zapoznać się z dokumentem przedstawiającym specyfikacje danych produktów.

Do atrybutów, które są absolutnie konieczne należą:

  • unikalny identyfikator Twojego produktu (id [identyfikator])
  • nazwa produktu (title [tytuł])
  • opis produktu (description [opis])
  • strona docelowa produktu (link [link])
  • URL głównego zdjęcia produktu (image_link [link do zdjęcia])
  • dostępność Twojego produktu (availability [dostepność])
  • cena produktu (price [cena]).

Dokładna lista, która posiada wyszczególnione atrybuty wymagane, opcjonalne oraz typu "to zależy" można znaleźć na stronie Supportu Google.

Kolejną rzeczą, którą należy mieć na uwadze jest to, że nie wszystkie typy produktów są według Google odpowiednie do reklamowania. Tutaj z pomocą po raz kolejny przychodzi nam strona Supportu Google.

Możemy dowiedzieć się z niej, że Google nie zezwala na:

  • treści niebezpieczne lub obraźliwe
  • treści o charakterze jednoznacznie seksualnym
  • oferowanie usług seksualnych za opłatą
  • materiały wizualne związane z wykorzystaniem seksualnym dzieci
  • międzynarodowe usługi matrymonialne
  • tematykę tylko dla dorosłych w treści dla całej rodziny
  • szokujące treści
  • zdarzenia o charakterze wrażliwym
  • okrucieństwo wobec zwierząt
  • materiały polityczne uzyskane w niezgodny z prawem sposób.

W celu lepszego zrozumienia tego, co Google ma na myśli pisząc np. szokujące treści, polecamy odwiedzenie strony Supportu.

Feed produktowy w Google Merchant Center

Jedną z wytycznych Google odnoszących się do tego, jak powinien wyglądać feed produktowy jest to, aby jego podstawowa forma miał postać jednego pliku. Dozwolone jest stworzenie go w pliku Microsoft Excel lub w specjalnie przygotowanym szablonie dostępnym na stronie Google.

To, jak feed produktowy ma wyglądać, zostało ściśle określone w zasadach Google. Bardzo istotną informacją jest to, aby przesyłane dane miały odpowiednią jakość. To one będą widoczne w wyświetlanych reklamach, także zadbanie o to, żeby nie posiadały błędów jest ważne. Poza tym, im więcej informacji zawrzemy w pliku, tym Google będzie miał większe pole do optymalizacji reklam.

Tak jak wspominałem powyżej, informacje z feedu produktowego to atrybuty.

Feed w swojej strukturze może posiadać dużą liczbę atrybutów dotyczących produktów. To właśnie dzięki atrybutom Google będzie mógł wyświetlać reklamy na odpowiednie frazy oraz te produkty, które chcemy sprzedać. Dobrze zbudowany feed jest bardzo ważny, ponieważ ma wpływ na wyświetlanie reklam oraz na końcowy wynik sprzedaży.

Gdy stworzymy taki podstawowy plik, będziemy w stanie wprowadzać i usuwać nowe produkty oraz zmieniać ustawienie kraju i języka. Nasz podstawowy plik można dodatkowo uzupełniać innymi plikami, zawierającymi informacje na temat produktów. Takie pliki będą łączyć się z plikiem podstawowym za pomocą unikalnego identyfikatora produktu, który jest wymaganym atrybutem (dlatego bardzo istotne jest to, żeby każdy produkt posiadał unikalne ID).

Jak dodać feed produktowy do GMC?

Pierwszym krokiem w celu przesłania pliku produktowego na konto Google Merchant Center jest wybranie po lewej stronie głównego panelu zakładki "Produkty", a potem wybranie "Zobacz wszystkie metody".

Google Merchant Center - screen

Następnie wybieramy kraj sprzedaży oraz język.

W następnym kroku wybieramy nazwę naszego pliku danych oraz to, w jaki sposób nastąpi przesłanie pliku. Do wyboru mamy cztery możliwości:

  • Arkusze Google
  • Zaplanowane pobieranie
  • Przesyłanie
  • Content API

Podczas wyboru metody przesyłania pliku, każda z opcji jest dokładnie opisana oraz posiada odnośniki kierujące do dodatkowych informacji.

Na potrzeby tego artykułu wybrałem opcję Zaplanowane pobieranie.

screen z google merchant center

Jeszcze raz wpisujemy nazwę pliku danych. Myślę, że dobrą praktyką w tym przypadku jest ustawienie Częstotliwości pobierania na Codziennie, natomiast Godzinę pobierania na godziny nocne, kiedy ruch na witrynie jest najmniejszy. Dodatkowo, sprawdzamy prawidłowość strefy czasowej oraz wklejamy URL do wcześniej utworzonego feedu produktowego.

W tej chwili pozostaje nam jedynie wciśnięcie przycisku "Utwórz kanał".

Myślę, że warto tutaj dodać to, iż plik będzie musiał być jeszcze zweryfikowany i zaakceptowany.

Co to jest Google CSS?

CSS, czyli Comparison Shopping Services, to nic innego jak porównywarka cenowa.

Google daje nam możliwość wykorzystania swojej porównywarki. Ewentualnie możemy skorzystać z innych porównywarek, utworzonych przez innych wydawców. Warto wiedzieć, że gdy korzystamy z porównywarki Google, do stawki za kliknięcie doliczona zostaje 20% marża. W innych porównywarkach cenowych zazwyczaj nie musimy płacić, więc możemy zaoszczędzić na ich używaniu.

W PromoTraffic jako agencja posiadamy naszą własną porównywarkę cenową, co pozwala nam uniknąć płacenia 20% marży Google.

Optymalizacja pliku produktowego

Oczywiście, stworzony feed produktowy to nie wszystko, co musimy zrobić, aby odnieść sukces Kolejnym bardzo ważnym procesem jest optymalizacja już gotowego pliku produktowego.

Więcej na ten temat możecie przeczytać w artykule "Jak w 8 krokach prawidłowo zoptymalizować plik produktowy".

 

Artur Kuropaś

PPC Executive

Na co dzień w PromoTraffic zajmuję się tworzeniem i analizą kampanii reklamowych Google, Facebook oraz LinkedIn. W wolnym czasie stara się spędzać czas aktywnie. Jego sposobem na zachowanie dobrego humoru jest brazylijskie jiu-jitsu. Lubi też pooglądać dobry film, czy pograć w dobrą grę.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.