Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

SEO

Bezbolesne przejście na HTTPS. 5 kroków, które zmniejszą ryzyko spadku ruchu

5 min 2674
Krzysztof Klasa | 25.10.2017

Odkąd w 2014 roku Google ogłosiło, że protokół HTTPS jest jednym z czynników rankingowych, w branży SEO nastał prawdziwy boom na certyfikaty SSL. I choć z całą pewnością nie jest to czynnik kluczowy, to na pewno warto pomyśleć o wdrożeniu SSL w swojej witrynie - zwłaszcza, że Google regularnie daje nam ku temu coraz więcej powodów.

Dlaczego warto przejść na HTTPS?

Od jakiegoś czasu przeglądarka Chrome informuje użytkowników o niebezpiecznym połączeniu na stronach, gdzie nie ma certyfikatu SSL, a występuje formularz hasła bądź karty kredytowej. Od października 2017 Chrome idzie o krok dalej - będzie ostrzegał o zagrażającym połączeniu, gdy użytkownik zacznie wypełniać jakikolwiek formularz (np. wyszukiwarka lub zapis do newslettera).

Część witryn dostała nawet powiadomienia w Google Search Console:

Czy bezbolesne przejście na szyfrowane połączenie jest możliwe?

Z powyższych powodów, coraz więcej właścicieli witryn decyduje się na przejście na bezpieczny protokół HTTPS. Czy w takim razie możliwe jest bezbolesne przejście na szyfrowane połączenie (tzn. takie, które nie będzie skutkować utratą ruchu z wyników organicznych)? Uważam, że tak, chociaż z pewnością nie w każdej sytuacji. Wydaje się jednak, że samo Google znacznie lepiej radzi sobie z takimi migracjami niż jeszcze jakiś czas temu. Rok lub dwa lata temu na takie pytanie odpowiedziałbym, że raczej nie da się uniknąć czasowych spadków - o czym zresztą ostrzega sam Google:

5 kroków, by zminimalizować ryzyko spadku ruchu

Jest kilka rzeczy, o które należy zadbać podczas przechodzenia na HTTPS, które pozwolą zwiększyć prawdopodobieństwo “bezbolesnej” migracji.

  1. Zadbaj o poprawne przekierowanie starych adresów

    Należy zadbać o to, aby każdy stary adres (HTTP) kierował bezpośrednio na nowy (HTTPS). Oczywiście przekierowaniem jakiego należy użyć jest 301.
  2. Pomyśl o linkowaniu wewnętrznym

    Linkowanie zewnętrzne to coś, co często “umyka” właścicielom stron. Dzieje się tak ponieważ część linków na stronie może być określona ścieżką bezwzględną i po wejściu na stronę w wersji HTTPS nadal będą wskazywać wersję HTTP - linki te oczywiście należy poprawić. Cała nawigacja na stronie i wszystkie linki wewnętrzne powinny uwzględniać szyfrowany protokół. Warto również zweryfikować linki kanoniczne w sekcjistrony - one również muszą mieć na początku HTTPS.
  3. Uwzględnij odniesienia do wewnętrznych i zewnętrznych zasobów

    Oprócz linków wewnętrznych również wszystkie odniesienia do plików graficznych, zasobów arkuszy stylów, czy skryptów js muszą uwzględniać nowy protokół. Brak takiej poprawki skutkuje błędami typu “Mixed content” w przeglądarce oraz brakiem zielonego koloru protokołu w pasku adresu (w przypadku przeglądarki Chrome).  Porównaj:

  versus

Wskazówka: w znalezieniu odnośników wewnętrznych oraz innych zasobów ze starym protokołem bardzo pomoże np. Screaming Frog:

  1. Zweryfikuj wersję HTTPS w Google Search Console

    Nową wersję witryny, z bezpiecznym protokołem HTTPS należy zweryfikować w panelu Google Search Console, na tym samym koncie, na którym mamy już zweryfikowaną witrynę z protokołem HTTP.
  2. Wygeneruj nowy plik sitemap.xml dla HTTPS

    Dla nowej wersji witryny należy wygenerować plik sitemapy, który będzie uwzględniał wyłącznie nowe adresy. Plik oczywiście wgrywamy w panelu GSC jako mapa strony.

Podsumowanie

Zadbanie o wszystkie powyższe aspekty nie gwarantuje w 100% bezbolesnej migracji, ale z pewnością znacznie ograniczy ryzyko spadków. Teraz już tylko trzymamy kciuki i śledzimy statystyki ruchu w Google Analytics. Trzeba się też uzbroić w cierpliwość - cały proces przeindeksowania może potrwać kilka, a nawet kilkanaście tygodni, w zależności od wielkości witryny.    

Krzysztof Klasa

PromoTraffic

Osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie – w oczekiwaniu na nowe teksty polecamy przejrzeć nasze archiwum!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.