Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

PPC

Dlaczego kampanie na YouTubie nie są skuteczne?

5 min 1266
Natalia Chrobak | 25.09.2017

Kampanie AdWords na YouTubie stają się coraz bardziej popularne. Reklamodawców przyciąga niska cena reklam oraz duże zasięgi. Dlaczego więc tak wielu z nich jest niezadowolonych z efektów kampanii? Przede wszystkim źle prowadzona kampania jest jak krzyczenie w pustą przestrzeń. Niby ktoś coś słyszy, ale tak naprawdę nikogo to nie interesuje.

SEO w służbie SEM

Robert Heath napisał w książce Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy: „Nie zwracam uwagi na reklamy, ponieważ żyjemy w przekonaniu, że nie dowiemy się z nich niczego nowego czy interesującego.” I to jest prawda. YouTube jest obecnie traktowany przez użytkowników jak zagłuszacz ciszy, zabijacz nudy, miejsce do szukania rozwiązań, przestrzeń do relaksu, telewizja, miejsce gdzie odgrywają się decyzje zakupowe. Jak więc poprowadzić skuteczną kampanię? Przede wszystkim wybrać grupę docelową i przygotować kanał na przybycie użytkowników. Rozłożyć dla nich czerwony dywan i dać im to, czego potrzebują.

Jak to zrobić?

Musimy myśleć o YouTubie jak o wyszukiwarce, w której użytkownicy poszukują konkretnych treści. Aby poprawić jakość kanału i pozwolić użytkownikom odnaleźć interesujące ich materiały, należy wdrożyć strategię SEO w kanale.

Które elementy zoptymalizować na kanale YouTubie?

  1. Wygląd

Źródło: Castorama Polska, https://www.youtube.com/user/CastoramaPolska, dostęp: 24.09.2017.

To jak wygląda kanał, do którego chcemy przyciągnąć użytkownika jest niezwykle ważne. Zadbajmy o to, żeby zdjęcie główne było estetyczne, znajdował się na nim brand, żeby użytkownik wiedział gdzie jest i co go czeka.

  1. Nazwa kanału

Jeśli prowadzimy kanał danego brandu to należy to zaznaczyć. Kto z nas chciały przenieść się do z reklamy o wiertarkach do kanału o nazwie „pączek na słodko”? Wszystko to, co pokazujemy użytkownikowi ma być spójne i jasne.

  1. Informacje o kanale

Zadbajmy też o to, żeby informacje o kanale były maksymalnie proste i aktualne. Dzięki temu zyskujemy zaufanie wśród użytkowników.

Źródło: Castorama Polska, https://www.youtube.com/user/CastoramaPolska, dostęp: 24.09.2017.

  1. Playlisty

Dobrze pozycjonowany kanał musi mieć odpowiednią strukturę. Co to oznacza? Użytkownik, który jest do niego przekierowywany musi w nim zostać, znaleźć to co go interesuje i się zaangażować. Podobna sytuacja występuje w przypadku SEO w wyszukiwarce Google. W chwili kiedy użytkownik z wyniku organicznego trafia na stronę i szybko z niej wychodzi, witryna „spada” w dół w wynikach wyszukiwania (oczywiście jest to uproszczona wersja zdarzeń).

Źródło: Castorama Polska, https://www.youtube.com/user/CastoramaPolska, dostęp: 24.09.2017.

Dużym błędem jest jednak robienie tych wszystkich rzeczy jednego dnia. W pozycjonowaniu na YouTubie liczy się regularność, stałe dbanie o kanał i zapełnianie go wartościową treścią. Dla przykładu, kanał będzie lepiej pozycjonowany, jeśli zmiany będą następowały regularnie. Oznacza to, że np. jednego dnia tworzymy playlistę, kolejnego wrzucamy do niej film itd. Jeśli nie będziemy postępować w ten sposób to nasze wysiłki spełzną na niczym, a wiadomo, że jeśli chce się ukryć trupa, najłatwiej jest to zrobić na drugiej stronie wyników wyszukiwania.

  1. Przygotowanie filmu

Przed rozpoczęciem kampanii AdWords należy też w odpowiedni sposób przygotować kreacje. Samo wrzucenie ich na YouTube to za mało. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

  • Linkowania zewnętrzne i wewnętrzne – umożliwiają kierowanie użytkowników zarówno do innych filmów na YT, jak „wyprowadzają” użytkowników z kanału, wyznaczają im konkretną ścieżkę kontaktu i nie pozwalają im się zagubić;
  • Opis filmu – użytkownik może sprawdzić o czym jest film, sprawdzić przed jego włączeniem czy dana treść go interesuje. Jest to bardzo ważne zwłaszcza przy długich filmach. Należy także pamiętać, że przez YouTubie przechodzą roboty i to one „decydują”, co widzą, dlatego w opisie należy zawrzeć słowa kluczowe na jakie chcemy się pozycjonować. Działanie to poprawi pozycję filmu i kanału w organicznych wynikach wyszukiwania;

Źródło: Castorama Polska, https://www.youtube.com/user/CastoramaPolska, dostęp: 24.09.2017.

  • Tytuł filmu – tytuł filmu jest pierwszym, co widzi użytkownik i pierwszym co interesuje roboty. Podobnie jak w przypadku standardowego SEO, słowa kluczowe się liczą. Jeśli użytkownik poszukuje sposobu na otworzenie słoika to w tytuł powinien brzmieć „Jak otworzyć słoik?”, „Co zrobić jeśli słoik nie chce się otworzyć?”. Dzięki temu będziemy mieć też większą szansę na to, że użytkownik wybierze właśnie nasz film. Powodem tego jest to, że wybierając film do obejrzenia użytkownik zdecyduje się na ten, który zawiera jego zapytane, jest wysoko w wynikach wyszukiwania i ma interesującą miniaturę;
  • Tagi – filmy możemy także otagować. Należy skupić się na czterech typach tagów, które poprawią widoczność filmu w wynikach wyszukiwania i wspomogą wyświetlanie się filmu na konkretne zapytania użytkowników. Pierwszym typem tagów, które powinny zostać wykorzystane precyzyjnie przedstawiające, co znajduje się w filmie. W przypadku filmu „Jak otworzyć słoik?” powinny znaleźć się takie wyrażenia: zakleszczony słoik, słoik nie do otwarcia, zamknięty słoik, itd. Drugim typem są taki opisowe np. jak otworzyć słoik, sposoby na otwarcie słoika. Kolejnymi tagami, które trzeba dodać, są tagi opisujące format np. wywiad, rozmowa, reportaż. Ostatnim, czwartym typem są tagi z błędami w pisowni: sloik nie do otwarcia, zamkniety sloik.

Dzięki zastosowaniu tych zasad zyskamy:

1. Lepszą widoczność filmu;

2. Będą do nas trafić bardziej zaangażowani użytkownicy, a więc ci lepiej konwertujący;

3. Obniżymy koszty reklamy.

Teoria teorią, a kiwi kiwi kiwi

Teoria zawsze prezentuje nam idealny świat, któremu powinniśmy się bez reszty oddać. Przejdźmy więc przez proces dodawania filmu. Pierwszym etapem jest zalogowanie się do kanału na YouTubie i przesłanie filmu. Aby to zrobić należy kliknąć na strzałkę w górnym prawym rogu.

Źródło: Własne, dostęp: 24.09.2017.

Przed przesłaniem filmu wybieramy ustawienia prywatności. Jeśli chcemy, żeby każdy mógł zobaczyć nasz materiał wideo, należy wybrać ustawienie „publiczny”. Następnie przechodzimy do dodania filmu.

Źródło: Własne, dostęp: 24.09.2017.

Po przesłaniu filmu ustawiamy wcześniej wspomniane elementy, a więc: tytuł, opis, dodatkowe elementy tj. linki, tagi oraz miniaturę, czyli to co zobaczy użytkownik w wyszukiwarce YouTube po wpisaniu zapytania. Po wprowadzeniu tych informacji publikujemy film.

Źródło: Własne, dostęp: 24.09.2017.

Następnie przechodzimy do „Studia twórców” i dodajemy dodatkowe elementy, które uatrakcyjnią nasz przekaz. Więcej o nich dowiecie się z artykułu Kampania YouTube dla producenta – a po co? A dlaczego?

Źródło: Własne, dostęp: 24.09.2017.  

Podsumowując, dobra i skuteczna kampania reklamowa na YouTubie to nie tylko wrzucenie filmu i ustawienie kierowania w AdWords. To zespół czynników, które wzajemnie na siebie oddziałują. Bez dobrej optymalizacji, contentu, kreacji i kierowania nie ma skutecznych działań reklamowych w tym kanale. Samo dodanie filmu to dopiero początek.    

Natalia Chrobak

PromoTraffic

Pełni żalu i bólu zawiadamiamy, że osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród nas, pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym i wszystko u niej dobrze. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie, ale nie uświadczycie tu „martwej ciszy”, jesteśmy pełni życia!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.