Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Era mobile w Polsce - 7 zaskakujących wniosków z badań

5 min 861

Era mobile

Nie ulega wątpliwości, że z urządzeń mobilnych korzystamy coraz częściej i w coraz większym stopniu. Obserwujemy osoby korzystające ze smartfonów i tabletów w autobusach, tramwajach, kolejkach sklepowych czy na skwerach miast. Używamy ich obecnie najczęściej, aby zabić nudę lub żeby nie tracić cennego czasu – przeglądamy blogi, portale społecznościowe, czytamy ciekawe artykuły branżowe, słuchamy podcastów. Dzięki tym urządzeniom coraz częściej robimy też zakupy - wśród danych analitycznych sklepów internetowych obserwujemy konwersje zakupowe dzięki nim wygenerowane. 

Prognozy 2020

Według prognoz prezentowanych przez Cisco Visual Networking Index™ (VNI) Global Mobile Data Traffic (2015-2020) do 2020 roku z urządzeń mobilnych korzystać będzie 70 % światowej populacji, czyli niemal 5,5 miliardów osób. Inteligentne urządzenia mobilne, czyli te o zaawansowanych funkcjach multimedialnych, do 2020 roku będą stanowiły 72% wszystkich urządzeń mobilnych. Dla porównania – jak podaje Cisco – w 2015 roku odsetek ten wynosił 36%. Nie mniej ciekawym wydaje się fakt, że popularność smartfonów i tabletów rośnie w takim tempie, że najprawdopodobniej (wg przewidywań Cisco) do 2020 roku więcej ludzi będzie miało telefon komórkowy (5,4 mld), niż dostęp do elektryczności (5,3 mld) czy bieżącej wody (3,5 mld). 

Analiza danych i zaskakujące wnioski

Czy era mobile jest już w Polsce zauważalna? Aby dowiedzieć się o tym na własnej skórze, przeprowadziliśmy analizy ruchu naszych klientów pod względem ruchu z urządzeń mobilnych oraz współczynnika odrzuceń w okresach marzec 2015, październik 2015 oraz marzec 2016. Łącznie analizowany był rok kalendarzowy. Do analizy wybraliśmy zarówno witryny o dużym ruchu jak i mniejsze domeny. Wnioski wyciągnięte z odczytanych danych są niezwykle zaskakujące.

  1. Największy obserwowany wzrost ruchu w przypadku większości domen przypada na okres październik 2015 – marzec 2016. Jest to związane ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych w tym okresie.
  2. Wśród analizowanych domen zaobserwowano 29 domen, w których współczynnik odrzuceń związany z odwiedzinami z urządzeń mobilnym sukcesywnie wzrasta. Są to zwykle domeny, które nie posiadają wersji responsywnej lub są źle zaprojektowane pod urządzenia mobilne.
  3. Zaobserwowano również zjawisko wzrostu współczynnika odrzuceń w pierwszym okresie, czyli w okresie wprowadzenia Google algorytmu związanego z urządzeniami mobilnymi, a następnie w kolejnym okresie zaobserwowano spadek. Najprawdopodobniej związane jest to z wprowadzeniem nowej strony przystosowanej do wymagań urządzeń mobilnych.
  4. Zaobserwowaliśmy, że są domeny, w których wzrósł zarówno ruch z urządzeń mobilnych jak i współczynnik odrzuceń. Takim domenom należałoby się przyjrzeć pod względem funkcjonalności oraz łatwości korzystania ze stron internetowych pod względem urządzeń mobilnych. Rekomendowanym działaniem byłyby tu testy z użytkownikami, dzięki którym można zauważyć od razu, w którym momencie strona jest nieczytelna i powoduje odrzucenia.
  5. Wzrost ruchu był bardzo zróżnicowany i indywidualny w zależności od wielkości i popularności witryny. Wahał się od ułamków procent do nawet ponad 1000%.
  6. Największy wzrost zaobserwowany wśród domen to skok o 1200% - z 2605 sesji z urządzeń mobilnych w październiku 2015 do 33308 w marcu 2016.
  7. W okresie marzec 2015 – październik 2015 zaobserwowano wzrost ruchu z urządzeń mobilnych na poziomie kilkunastu procent, natomiast na okres październik 2015 – marzec 2016 przypada największy wzrost ruchu – obserwowany jest wzrost po kilkaset procent.

 

Rys. 1 Wyniki analizy zmian ruchu mobilnego w okresie 3.2015-3.2016 w odniesieniu do 64 domen

Podsumowanie

Stwierdzenie, które nasuwa się po przeanalizowaniu wszystkich danych jest jedno: era mobile powoli rozkwita i jest już widoczna nie tylko na ulicach. Dlatego każdemu klientowi, który nie posiada strony przyjaznej użytkownikowi korzystającemu z urządzeń mobilnych rekomendujemy przystosowanie się do nowych warunków, aby podnieść współczynnik konwersji na swojej stronie, a co za tym idzie – podnieść swoje przychody.  

Paulina Strejczek-Jaźwińska

PromoTraffic

Pełni żalu i bólu zawiadamiamy, że osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród nas, pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym i wszystko u niej dobrze. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie, ale nie uświadczycie tu „martwej ciszy”, jesteśmy pełni życia!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.