Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

PPC

Pobieraj i analizuj dane z Youtube'a

5 min 1253
Magdalena Majewska | 28.08.2017

YouTube jest zaraz po Google najbardziej popularną wyszukiwarką na świecie – dociera do ponad 73% użytkowników w Polsce. Z serwisu korzystamy prawie codziennie – słuchając muzyki w pracy, włączając dzieciom bajki czy szukając przepisu na kolację.

Z tego powodu jest to także najlepsze miejsce na wyświetlanie naszych reklam, zaraz po Google. Jak lepiej zainteresować użytkownika swoją marką odzieżową niż podczas oglądania haula znanej youtuberki?

Po co łączyć skrypty AdWords z YouTube API?

Google AdWords umożliwia wyświetlanie reklam na YouTubie w formie graficznej oraz wideo. Jednak sama optymalizacja jest bardzo utrudniona. W panelu znajdziemy jedynie informacje podczas jakich filmików wyświetlają się reklamy oraz jakie wyniki uzyskały. Nie wiemy nic na temat filmów, podczas których pojawiają się reklamy oraz nie znamy kanału, liczby komentarzy czy wyświetleń danego filmu. Dopiero wchodząc kolejno na poszczególne miejsca docelowe jesteśmy w stanie to stwierdzić.

Z pomocą przychodzą skrypty AdWords, które umożliwiają połączenie z YouTube API. Dzięki niemu mamy dostęp do wszystkich danych filmów w kilka sekund.

Frederick Vallaeys (https://searchengineland.com/heres-script-stop-ads-showing-next-offensive-videos-272850) utworzył skrypt, który pozwala wyciągnąć informacje na temat negatywnych reakcji na film. Skrypt ułatwia szybką identyfikację filmów, które mają wysoki procent „łapek w dół” w stosunku do polubień. Jest to szczególnie ważne dla dużych marek, które nie chcą być kojarzone z contentem budzącym skrajne emocje.

Artykuł Fredericka zainspirował mnie do modyfikacji skryptu w taki sposób, aby wyciągał innego typu dane tj.:

  • daty dodania filmu,
  • nazwy kanału,
  • ID kanału,
  • język (jeśli został określony),
  • nazwy filmu.

Dzięki niemu, jesteśmy w stanie odnaleźć te kanały, w których nasza kampania radzi sobie najlepiej i podbić tam stawki. Możemy także poddać analizie jak często nasze reklamy wyświetlają się na kanałach anglojęzycznych.

Jak uruchomić skrypt?

Pierwszym krokiem jest wygenerowanie i pobranie raportu z linkami do filmów, podczas których wyświetlały się twoje reklamy. Dane można pobrać zarówno z kampanii w sieci reklamowej jak i wideo.

  1. Przejdź do kampanii, w której kierujesz reklamy na Youtubie.
  2. Przejdź do zakładki Wideo lub Sieć reklamowa, a następnie Miejsca docelowe.
  3. Jeśli pobierasz dane z zakładki Sieć wyszukiwania pamiętaj, aby dodać filtr tylko na miejsce docelowe youtube.com.
  4. Zaznacz wszystkie strony, a następnie kliknij w Zobacz szczegóły i Wybrane.
  5. Pobierz dane.
  6. Wklej pobrane dane do Google Spreadsheet.

Gdy już masz dane, możesz zabrać się za wgrywanie skryptu na stronę.

POBIERZ SKRYPT

Jeśli nie wiesz jak to zrobić, najpierw przeczytaj mój wcześniejszy artykuł na ten temat -> http://old.promotraffic.pl/blog/5-skryptow-adwords-ktore-ulatwia-twoja-codzienna-prace/ Aby skrypt zadziałał, włącz Zaawansowane interfejsy API, a następnie zaznacz YouTube.

Następnie przejdź na stronę Google Developer’s Console (https://console.developers.google.com/apis/) oraz wyszukaj i włącz YouTube Data API v3.

Po uruchomieniu skryptu twój arkusz z danymi zostanie uzupełniony o nowe kolumny. Teraz wystarczy przeanalizować dane dzięki np. tabelom przestawnym.

Podsumowanie

Połączenie skryptów AdWords w YouTube API umożliwia dużo głębszą analizę danych. Możesz poznać, na jakich kanałach nasze reklamy uzyskują najlepsze wyniki oraz czy nie wyświetlają się podczas filmów, które budzą skrajne emocje. Oprócz samej optymalizacji konta połączenie tych narzędzi pozwala także rozbudować strukturę konta o nowe kierowania, dzięki napisaniu skryptu, który wyrzuca filmy z np. danym słowem kluczowym. Ograniczeniem są tylko nasze umiejętności w pisaniu skryptów :)  

Magdalena Majewska

PPC Team Leader

Team Leader działu PPC w PromoTraffic, gdzie prowadzi własne projekty i pomaga działowi osiągać jak najlepsze efekty. Od Erasmusa zakochana w Szwecji (co bezpośrednio przekłada się na miłość do tamtejszego jedzenia, bez którego nie wyobraża sobie świąt i uwielbienie dla skandynawskich kryminałów). Kolekcjonuje kolczyki i zegarki, a po każdym sezonie „Gry o Tron” stwierdza z pełnym przekonaniem, że „książka była lepsza”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.