YouTube jest zaraz po Google najbardziej popularną wyszukiwarką na świecie – dociera do ponad 73% użytkowników w Polsce. Z serwisu korzystamy prawie codziennie – słuchając muzyki w pracy, włączając dzieciom bajki czy szukając przepisu na kolację.
Z tego powodu jest to także najlepsze miejsce na wyświetlanie naszych reklam, zaraz po Google. Jak lepiej zainteresować użytkownika swoją marką odzieżową niż podczas oglądania haula znanej youtuberki?
Google AdWords umożliwia wyświetlanie reklam na YouTubie w formie graficznej oraz wideo. Jednak sama optymalizacja jest bardzo utrudniona. W panelu znajdziemy jedynie informacje podczas jakich filmików wyświetlają się reklamy oraz jakie wyniki uzyskały. Nie wiemy nic na temat filmów, podczas których pojawiają się reklamy oraz nie znamy kanału, liczby komentarzy czy wyświetleń danego filmu. Dopiero wchodząc kolejno na poszczególne miejsca docelowe jesteśmy w stanie to stwierdzić.
Z pomocą przychodzą skrypty AdWords, które umożliwiają połączenie z YouTube API. Dzięki niemu mamy dostęp do wszystkich danych filmów w kilka sekund.
Frederick Vallaeys (https://searchengineland.com/heres-script-stop-ads-showing-next-offensive-videos-272850) utworzył skrypt, który pozwala wyciągnąć informacje na temat negatywnych reakcji na film. Skrypt ułatwia szybką identyfikację filmów, które mają wysoki procent „łapek w dół” w stosunku do polubień. Jest to szczególnie ważne dla dużych marek, które nie chcą być kojarzone z contentem budzącym skrajne emocje.
Artykuł Fredericka zainspirował mnie do modyfikacji skryptu w taki sposób, aby wyciągał innego typu dane tj.:
Dzięki niemu, jesteśmy w stanie odnaleźć te kanały, w których nasza kampania radzi sobie najlepiej i podbić tam stawki. Możemy także poddać analizie jak często nasze reklamy wyświetlają się na kanałach anglojęzycznych.
Pierwszym krokiem jest wygenerowanie i pobranie raportu z linkami do filmów, podczas których wyświetlały się twoje reklamy. Dane można pobrać zarówno z kampanii w sieci reklamowej jak i wideo.
Gdy już masz dane, możesz zabrać się za wgrywanie skryptu na stronę.
Jeśli nie wiesz jak to zrobić, najpierw przeczytaj mój wcześniejszy artykuł na ten temat -> http://old.promotraffic.pl/blog/5-skryptow-adwords-ktore-ulatwia-twoja-codzienna-prace/ Aby skrypt zadziałał, włącz Zaawansowane interfejsy API, a następnie zaznacz YouTube.
Następnie przejdź na stronę Google Developer’s Console (https://console.developers.google.com/apis/) oraz wyszukaj i włącz YouTube Data API v3.
Po uruchomieniu skryptu twój arkusz z danymi zostanie uzupełniony o nowe kolumny. Teraz wystarczy przeanalizować dane dzięki np. tabelom przestawnym.
Połączenie skryptów AdWords w YouTube API umożliwia dużo głębszą analizę danych. Możesz poznać, na jakich kanałach nasze reklamy uzyskują najlepsze wyniki oraz czy nie wyświetlają się podczas filmów, które budzą skrajne emocje. Oprócz samej optymalizacji konta połączenie tych narzędzi pozwala także rozbudować strukturę konta o nowe kierowania, dzięki napisaniu skryptu, który wyrzuca filmy z np. danym słowem kluczowym. Ograniczeniem są tylko nasze umiejętności w pisaniu skryptów 🙂
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.