Home Blog W poszukiwaniu pucharu – jak piłkarski mundial wygląda w zapytaniach do Google?

W poszukiwaniu pucharu – jak piłkarski mundial wygląda w zapytaniach do Google?

Czas czytania : 4 min
22 czerwca 2018

Karty zostały rozdane, kości rzucone, a mundialowa gorączka sięgnęła zenitu. Po pierwszej kolejce fazy grupowej mistrzostw świata w Rosji znamy już pierwszych faworytów, „czarne konie” i największe rozczarowania rozgrywek (nie wytykamy palcami!). Warto jednak w tym uniesieniu ostudzić emocje i chłodnym (choć wciąż bardzo przymrużonym) okiem spojrzeć na to, jak piłkarska impreza odbiła się w… zapytaniach kierowanych do wyszukiwarki Google. Nie zgadniecie, które państwa najbardziej interesują się mundialem, a kto woli oglądać „Avengersów”!

Pamiętacie fenomenalne statystyki, które na tegorocznej edycji #Ilovemkt pokazała Janina Bąk? Wykres „udowadniał” powiązanie użycia Internet Explorera z liczbą popełnianych morderstw w USA. W naszych statystykach również postanowiliśmy zainspirować się tą metodą badawczą. 🙂

Ostatni będą pierwszymi

Przed rozpoczęciem mundialu w Rosji temat mistrzostw świata w piłce nożnej przez rok największym zainteresowaniem cieszył się w… Panamie. Wcale nie powinno to dziwić, gdyż Panama to debiutant na tej imprezie, przy czym bukmacherzy dają jej najsłabsze widoki na ostateczne zwycięstwo. Obecność Peru i Urugwaju w pierwszej piątce również jest zrozumiała. Obie drużyny grają w tegorocznych finałach i upatrują tam swoich szans na mniejsze lub większe sukcesy. Bardzo ciekawi natomiast popularność mundialu w Kongo i Ghanie. Kongo od lat jest nieobecne na MŚ, a Ghana najwyraźniej tęskni – przez ostatnie trzy edycje osiągała niezłe wyniki i na imprezie brakuje jej pierwszy raz od dwunastu lat!

MŚ w piłce nożnej przez ostatni rok na świecie:

Egzotyczny przeciwnik

Przyjrzyjmy się trendom wyszukiwania w Polsce. Statystyki przedstawiające zainteresowanie mistrzostwami świata w piłce nożnej 2018 wyglądają podobnie jak na całym świecie – wzrosty można zauważyć w czasie ostatnich meczów eliminacji, a tuż przed rozpoczęciem finałów wykres zaczyna się stromo piąć. W Polsce podobieństwo do tej krzywej można zauważyć w tej, która określa liczbę zapytań o… Senegal.

MŚ 2018 vs. Senegal przez ostatni rok w Polsce:

Zapytań o Senegal jest niewspółmiernie mniej niż zapytań o tegoroczny mundial, lecz łatwo zauważyć pewne wspólne tendencje. 1 grudnia, czyli po losowaniu grup na mundial, Polacy ewidentnie postanowili dowiedzieć się, kim jest ich nowy rywal. Parę dni temu zainteresowanie Senegalem – podobnie jak zainteresowanie samym mundialem – powróciło.

Sport to zdrowie!

Ciekawie prezentuje się globalne porównanie liczby zapytań o mistrzostwa świata w piłce nożnej 2018 z liczbą zapytań o McDonald’s przez ostatni rok. Szczególnie interesującą zależność widać na kontynentach amerykańskich.

MŚ 2018 vs. McDonald’s przez ostatni rok na świecie:              

Na czerwono Google Trends zaznaczył państwa, w których częściej wyszukiwany jest temat McDonald’s, a na niebiesko te, gdzie dominują MŚ w piłce nożnej 2018. Wyniki wyraźnie podpowiadają nam, kto zakwalifikował się do imprezy, a kto nie, i być może tłumaczą nawet – dlaczego.

Wyjątkiem jest Chile, którego nieobecność w finałach jest dość sporym zaskoczeniem. Jako że na tej mapie ma kolor niebieski, nie wypada nam oskarżać jego drużyny o zamiłowanie do niezdrowego jedzenia.

Walka o widza

Nie od dziś wiadomo, że mundial to jeden z największych wrogów kina. Dystrybutorzy unikają organizowania głośnych premier w trakcie mistrzostw, celując w weekendy przed lub po imprezie. Przez cały miesiąc wielu z nas przedkłada mecze ponad filmy. Tym bardziej warto rzucić okiem na to, jak przez ostatnie miesiące wyglądała w wyszukiwarce Google walka MŚ 2018 z hasłem „avengers”, związanym z najbardziej kasowym filmem tego roku – „Avengers: Wojna bez granic”.

MŚ 2018 vs. avengers przez ostatni rok na świecie:

 

Wśród państw najbardziej zainteresowanych mundialem: gospodarz i paru faworytów do tytułu mistrza. Wśród zainteresowanych wojną o wszechświat – cztery państwa, które do finałów się nie dostały, oraz Australia, której wobec powyższej statystyki sukcesu na mistrzostwach nie wróżymy.

Najbardziej piłkarski naród świata?

Nie zaszkodzi na mundial spojrzeć z szerszej perspektywy. Cofając się o pięć lat, możemy zaobserwować dość osobliwe tendencje w wyszukiwarce Google. Zacznijmy jednak od początku. Jakim zainteresowaniem cieszył się ogólny temat mistrzostw świata w piłce nożnej przez ten czas?

MŚ w piłce nożnej przez ostatnie 5 lat na świecie: Jak widać, największe uniesienia dopiero przed nami. Liczba zapytań o mundial powinna w ciągu najbliższych tygodni dosięgnąć tej sprzed czterech lat, kiedy to po raz ostatni emocjonowaliśmy się rozgrywkami o puchar świata. A który kraj był w perspektywie ostatnich pięciu lat najbardziej zainteresowany mistrzostwami świata w piłce nożnej? Odpowiedź może mocno zaskakiwać. MŚ w piłce nożnej przez ostatnie 5 lat na świecie:

Chodzi o Nepal! Nepal, który nigdy nie zagrał w finałach mundialu ani nawet w finałach Pucharu Azji. Największy sukces tej reprezentacji to wygrana 7:0… z Bhutanem.

Największy apetyt na sukces

Żeby na mundialu odnieść sukces, wypada umieć grać w piłkę nożną. Liczba zapytań o tę dyscyplinę zdecydowanie przewyższa liczbę zapytań o mistrzostwa świata w tej grze. Łatwo jednak zauważyć, że obie wartości wzrastają w podobnych momentach. MŚ w piłce nożnej vs. piłka nożna przez ostatnie pięć lat na świecie:

Według statystyk widzowie przypominają sobie, czym w ogóle jest piłka nożna, podczas każdej większej imprezy tego typu. „Czerwone wierchy” na powyższym wykresie to MŚ 2014 i Euro 2016. Podobnej zwyżki możemy spodziewać się lada dzień. Na sam koniec spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie, która z drużyn grających w finałach tegorocznych mistrzostw świata ma największy apetyt na zwycięstwo w turnieju. Wyłącznie w tym kraju w ciągu ostatnich pięciu lat liczba zapytań o mundial przerosła liczbę zapytań o piłkę nożną jako taką! Wcale nie chodzi o Brazylię, Argentynę czy Niemcy, ale o…

 

MŚ w piłce nożnej vs. piłka nożna przez ostatnie pięć lat na świecie:

… Arabię Saudyjską! Złośliwi stwierdzą, że taki stan rzeczy to efekt małej popularności piłki nożnej w tym kraju czy petrodolarów pompowanych wyłącznie w narodową reprezentację. My pozostańmy jednak niepoprawnymi optymistami i pozazdrośćmy Saudyjczykom ekscytacji sportowym świętem!

Zamiast podsumowania…

… podkreślmy jeszcze raz zupełnie niezobowiązujący i humorystyczny ton powyższych statystyk oraz przestrzeżmy przed wyciąganiem z nich daleko idących wniosków. Podnieśmy też na duchu kibiców, którzy wciąż leczą depresję po porażce z Senegalem. Dopóki piłka w grze, możemy marzyć jak kibice Panamy, Arabii Saudyjskiej, a nawet Nepalu!

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.