Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Poznaj zagraniczne rynki e-commerce: Francja

5 min 980
Magdalena Kubasiewicz | 03.03.2021

Z tego wpisu dowiesz się:

  • W jaki sposób z internetu korzystają konsumenci we Francji
  • Jak wygląda i rozwija się francuski rynek e-commerce
  • Czy warto wejść na francuski rynek

Jak korzystają z internetu Francuzi?

Wedle danych ze strony statista.com w 2020 roku liczba internautów we Francji sięgnęła 50.74 miliona. W przeciągu pięciu lat urosła o około pięć milionów (45.77 – stan na 2015). Przy liczbie mieszkańców, która w 2020 przekroczyła 67 milionów, oznacza to, że z Internetu korzysta około 75,6% Francuzów. Inne statystyki przedstawia Internet Words Stats – według ich szacunków we Francji mamy około 60,4 miliona internautów (92% estymowanej populacji z 2021). Tym samym czyni to Francję piątym krajem Europy pod względem liczby użytkowników internetu.

Źródło: statista.com

Francuzi chętnie korzystają z internetu mobilnie – szacuje się, że blisko 90% z nich posiada smartfony. Zdecydowanie większą popularnością cieszą się urządzenia z systemem Android (w zależności od danych szacuje się, że tym systemem operacyjnym posługuje się 70 – 80% użytkowników).

Jak wygląda francuski rynek e-commerce?

Rynek e-commerce we Francji jest jednym z największych w Europie. Wpływają na to m.in. duża liczba ludności, stosunkowo duże PKB na jednego mieszkańca i wysoki poziom penetracji nowych technologii. Wedle Izby Gospodarki Elektronicznej online kupuje około 40 milionów Francuzów, a w 2020 wartość rynku e-commerce sięgnęła około 115 milionów euro. (Statistica.com przychód e-commerce w 2021 szacuje na ok. 58.22 m dolarów amerykańskich.)

Najpopularniejszym sklepem internetowym we Francji jest Amazon. Miesięcznie odwiedza go około (znów: w zależności od źródeł dane nieco się różnią) od piętnastu do dwudziestu milionów użytkowników. Innymi platformami, cieszącymi się we Francji popularnością, są także Cdiscount, Fnac oraz Veepee.

Jak szacuje FEVAD (Francuska Federacja E-commerce) w 2019 roku Francuzi wydawali średnio 2,5 tysiąca euro rocznie na transakcje internetowe.

Najpopularniejszą kategorią w e-commerce jest moda – Francuzi szczególnie chętnie kupują w internecie ubrania oraz buty). Dużą popularnością cieszą się także kategorie „podróże” oraz „dobra kulturowe”.

Jak wygląda ścieżka zakupowa internautów we Francji?

W przypadku 60% internautów pierwszy kontakt z produktem następuje przez wyszukanie informacji w internecie. Dla około 9% pierwszy kontakt to reklama. 32% internautów, nawet jeśli kupuje „offline” przygotowuje się do zakupu online. Również 32% to w internecie poszukuje inspiracji i większej ilości informacji. Aż 49%, zanim dokona zakupu, porównuje oferty w internecie – a 36% szuka porad online. Wreszcie, 45% wykorzystuje wyszukiwarki podczas podejmowania decyzji o zakupie. (Źródło)

Czy Francuzi kupują za granicą?

30,9% Francuzów deklaruje, że robi zakupy za granicą przynajmniej raz w roku. 10,9% takich zakupów dokonuje rzadziej niż raz na rok. W obliczu dużej liczby mieszkańców Francji oznacza to, że we Francji każdego roku przeprowadzane są miliony transakcji zagranicznych.

Jakie metody płatności i dostawy preferują Francuzi?

We Francji najpopularniejszą metodą płatności jest karta – około 80% transakcji dokonywanych jest za jej pomocą. Przelewy bankowe to 11%.

Jeśli chodzi o metody dostawy, Francuzi najczęściej oczekują, że przesyłka zostanie dostarczona na ich adres domowy – z tej formy dostawy korzysta 85% e-konsumentów. 68% z nich korzysta z punktów odbioru, a 28% - z dostawy do sklepu. (Źródło)

Wejście na francuski rynek e-commerce

Na francuskim rynku wciąż działa stosunkowo niewielu sprzedawców. Podstawową barierą wejścia jest w tym przypadku język – w Polsce znacznie popularniejszymi językami obcymi są niemiecki, angielski i rosyjski. Tymczasem konsument we Francji oczekuje obsługi w swoim własnym języku: m.in. francuskiego opisu produktów czy możliwości odpowiedzenia na mail po francusku. Drugim czynnikiem zniechęcającym do ekspansji jest odległość – wiele firm e-commerce wybiera rynki nam „bliższe”: np. niemiecki, austriacki albo czeski. Transport towarów na te obszary jest tańszy oraz szybszy.

Mimo tych barier, Francja stanowi atrakcyjny rynek zbytu. Dzieje się tak m.in. ze względu na:

  • Dużą liczbę e-konsumentów i transakcji – każdego roku Francuzi składają miliardy zamówień!
  • Zasobność portfeli Francuzów – PKB na mieszkańca we Francji w 2019 wyniosło 44317 USD. Dla porównania w Polsce – 17387 (źródło).
  • Zwyczaje Francuzów – blisko 1/3 z francuskich e-konsumentów regularnie dokonuje zakupów za granicą. W PromoTraffic posiadamy doświadczenie w działaniach na zagraniczne rynki e-commerce.

Chętnie wspomożemy Twoją firmę w opracowaniu strategii oraz działalności marketingowej - m.in. kampaniach reklamowych oraz SEO.

 

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing Specialist

Od dawna związana ze środowiskiem marketingu internetowego. Przez lata pracowała najpierw jako copywriter, później w roli content marketing specialist. Pisanie to dla niej nie tylko praca, ale także pasja, którą praktykuje również „po godzinach”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.