• 0
    • 5 min
    Robert Stolarczyk
    Napisane przez
    Robert Stolarczyk

    20 Listopada odbyło się ostatnie w tym roku, podsumowujące spotkanie z cyklu Google Rising Stars. Myślę, że warto napisać kilka zdań o samym projekcie, jego efektach oraz perspektywach dla agencji po roku uczestnictwa w nim.

    Czym jest program Google Rising Stars?

    Jest to projekt do którego Google Polska zaprosiło 25 najdynamiczniej rozwijających się agencji, które są partnerami Google oraz prowadzą dla swoich klientów kampanie Adwords.

    Co jest wskaźnikiem dynamiki rozwoju?

    Między innymi liczba klientów i kont oraz budżety przeznaczane na kampanie AdWords. Patrząc na przekrój firm zaproszonych do programu – Google musiało brać pod uwagę nie tylko twarde statystyki, ale też retencję klientów, liczbę pracowników, tempo zmian i rozwoju względem rynku. W programie znalazły się zarówno firmy zatrudniające do 10 pracowników, jak i firmy, które na co dzień współpracują z kilkudziesięcioma specjalistami.

    Idea programu Rising Stars

    Od momentu wprowadzenia w życie kar ręcznych nakładanych przez pracowników Google Search Quality Team oraz wielkiej czystki w wynikach wyszukiwania Google (wydarzenia te można osadzić w czasie równo z pojawieniem się pierwszej wersji Pingwina i Pandy) Google zmieniło komunikację. Wcześniej firma będąca Partnerem Google, czyli kupująca ruch za minimum 10 tysięcy dolarów na kwartał oraz zatrudniająca minimium jednego certyfikowanego specjalistę, mogła liczyć jedynie na kilka maili z linkami od czasu do czasu, zwalanie wszystkiego na algorytm i czynniki X oraz średnio opracowane materiały przygotowujące do egzaminów certyfikacyjnych.

    Od około 2 lat zauważyć można duże zmiany. Dzięki Mattowi Cuttsowi, byłemu szefu GSQT, Google zaczęło tłumaczyć zmiany, odpowiadać na pytania, uczyć, nawiązywać bezpośredni kontakt i bliżej pracować z partnerami i specjalistami z całego świata. Od jakiegoś czasu Google rozumie, że najwięcej jest w stanie osiągnąć (liczba nowych kont, budżety, specjaliści, efekty) pracując z firmami (partnerzy, agencje, pośrednicy zarządzający kontami Adwords), które pracują z ich końcowymi klientami (docelowy klient na zlecenie, którego jest tworzona i zarządzana kampania Adwords). Efektem zmiany sposobu pracy z klienta B2C na B2B jest m.in. powstanie programu Google Rising Stars. Google zrozumiało, że jeśli zależy im na szybkim rozwoju rynku, zwiększaniu liczby nowych kont, zmniejszeniu retencji obecnych i w konsekwencji – na wzroście budżetów, to muszą skupić się na wzmocnieniu biznesowych i specjalistycznych kompetencji Partnerów.

    Program Rising Stars w Praktyce

    Co z perspektywy agencji oznaczał udział w programie Google Rising Stars? Celem było to, żeby agencje zatrudniały nowych specjalistów, aby obecni specjaliści zwiększali swoje kompetencje, klienci osiągali lepsze rezultaty i inwestowali więcej. Jedną z dróg do osiągnięcia tych celów były sesje biznesowe organizowane średnio raz w miesiącu w siedzibie Google w Warszawie. Na tego typu sesje byli zapraszani specjaliści w danych dziedzinach, którzy prowadzili zajęcia dotyczące konkretnego obszaru, np. z budowania marki, HR, sprzedaży, zarządzania. Poza sesjami biznesowymi średnio raz na 2 miesiące orgaznizowane były spotkania warsztatowe, na których pod okiem opiekuna programu po stronie agencji – Łukasza Skoczylasa – przedstawiciele kilku agencji w małych grupach mogli dyskutować i wymieniać się doświadczeniami i dobrymi praktykam. Uzupełnieniem były spotkania organizowane w siedzibach firm, które indywidualnie umawiały się z Łukaszem na warsztaty.

    Efekty programu Google Rising Stars

    Z udziałem w szkoleniach i konferencjach, czy z uzyskiwaniem nowej wiedzy teoretycznej, jest niestety tak, że 99% osób nie wdraża w praktyce tego, czego się dowiedziało. 1% wdraża cokolwiek i to zwykle już jest sukces i wartość dodana. Rozmawiając z przedstawicielami agencji uczestniczących w GRS przekonuję się, że niestety tak faktycznie jest. Niektórzy nie zrozumieli i nie wynieśli z programu nic albo prawie nic. Dziesiątki godzin spędzonych z trenerami, doradcami, przedstawicielami analogicznych firm nie dały im nic albo bardzo niewiele. Na szczęście tego typu agencje należą raczej do nielicznych.

    Mimo to efekty programu przeszły oczekiwania organizatorów. Opiekun programu podsumował działania agencji uczestniczących w Google Rising Stars w ten sposób: „Rozwijacie się szybciej niż rynek”. Myślę, że taki rozwój cieszy obie strony.

    Poniżej kilka statystyk:

    • Agencje uczestniczące w GRS rozwijają się średnio 3x szybciej niż rynek,
    • Przez 6 miesięcy udało się zrealizować 92 projekty rozwojowe, które jako cele wyznaczały sobie na początku programu same agencje,
    • W ciągu 6 miesięcy agencje zatrudniły 67 nowych specjalistów,
    • W tym samym czasie pracownicy agencji zdobyli 27 nowych certyfikatów Google z takich dziedzin jak reklama tekstowa, graficzna, mobilna itd.

    Efekty programu Rising Stars dla Promotraffic

    Podobno liczby nie kłamią, dlatego zaraz do nich przejdę. Muszę jednak stwierdzić, że bardzo mnie cieszy efektywność tego typu projektów jak GRS, szczególnie dla agencji. Na etapie rozpoczęcia programu mieliśmy już opracowany bardzo dokładny biznes plan na rok 2016, który zakładał rekrutację nowych specjalistów, zdobycie nowych klientów, rozwój obecnych, rozwój kompetencji zespołu, itd. GRS wsparł osiągnięcie tych celów i tylko zwiększył motywację. Nie ma przyjemniejszego uczucia niż osiąganie wyznaczonych wcześniej celów, tym bardziej jeśli nie są błahe, a ambitne. Tak też było w naszym przypadku:

    • 300% – o tyle wzrosły wydatki reklamowe w Google klientów, których kontami zarządzamy
    • 100% – o tyle wzrosła liczba klientów, dla których projektujemy, wdrażamy i optymalizujemy kampanie reklamowe PPC
    • 100% – o tyle wzrosła liczba certyfikowanych specjalistów pracujących w Promotraffic dla naszych klientów
    • 5 – tyle nowych certyfikatów zdobyli nasi specjaliści przez okres trwania Google Rising Stars

    Co dalej?

    Na szczęście to nie koniec, a uczestnictwo w Google Rising Stars okazało się być czymś pomiędzy byciem „zwykłym” Partnerem Google, a uczestnikiem jednego z dwóch programów dla Agencji, które mogą wnieść tempo rozwoju na jeszcze wyższy level. Jestem bardzo podekscytowany tą wizją i przekonany o tym, że za kilka miesięcy będę mógł pochwalić się tutaj wrażeniami z uczestnictwa w jednym z nich. Stay tuned!

     

    Robert Stolarczyk
    Napisane przez
    Robert Stolarczyk

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz