Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Rola account managera. Tłumacz czy szef zespołu?

5 min 2160
Michał Smajek | 03.07.2017

Account manager to kluczowe stanowisko w każdej agencji reklamowej. Bez niego komunikacja pomiędzy specjalistami (realizacją) a klientem byłaby bardzo utrudniona, a w wielu przypadkach niemożliwa. 

Account manager jako tłumacz

Nieporozumienia może powodować różnica pomiędzy językiem, jakim posługuje się klient, a mocno technicznym językiem specjalistów. Uwypukla się to szczególnie w agencjach takich jak PromoTraffic, gdzie poziom zaawansowania i skomplikowania usług jest wysoki, a co za tym idzie, realizacja ma wysoko rozwinięte kompetencje analityczne i specjalistyczne. Na co dzień specjaliści używają żargonu, który dla klienta może być zupełnie niezrozumiały.

Równocześnie klient definiuje cele marketingowe lub biznesowe, które często wymagają szerszego spojrzenia lub wyjścia poza schematy.

Właśnie w tym punkcie wyjątkowo mocno ujawnia się ważna rola account managera, który najpierw potrafi zrozumieć  jakie cele chce zrealizować klient, a następnie może przekazać te potrzeby specjalistom w agencji ich językiem.

Account manager na początku projektu

Początek projektu to kluczowy etap w drodze do sukcesu. Rozpoczyna się on podpisaniem umowy. Obie strony są bardzo pozytywnie nastawione do współpracy i oczekują spektakularnych efektów.

Warto jednak zwrócić uwagę, że tak naprawdę agencja nie ma jeszcze wystarczająco szerokiej wiedzy o kliencie, jego usłudze lub produkcie, jego klientach, modelu biznesowym, sezonowości, konkurentach i innych warunkach biznesowych.

Bardzo rzadko się zdarza, aby klient chciał podzielić się tą wiedzą przed rozpoczęciem współpracy. To oczywiste - na etapie wyboru agencji, klient jest zainteresowany znalezieniem odpowiedniego partnera, więc to on pyta i weryfikuje kompetencje.

Agencja otrzymuje zestaw informacji wystarczający do przygotowania oferty, ale na pewno zbyt ubogi, by w pełni wykorzystać wszystkie szanse i możliwości w ramach stałej współpracy biznesowej.

W tym momencie ujawnia się po raz pierwszy ważna rola account managera. Zanim rozpocznie się bieżąca współpraca, konieczne jest zaangażowanie po obu stronach i przygotowanie pełnego, wyczerpującego briefu.

Czym jest brief w agencji i do czego służy?

Briefem w PromoTraffic nazywamy dokument służący zebraniu wszystkich kluczowych informacji dotyczących klienta i jego biznesu, na bazie których stworzony zostanie plan kampanii.

W ramach briefu account zbiera informacje na temat:

  • grupy docelowej,
  • produktu lub usługi,
  • sezonowości,
  • marżowości,
  • procesu zakupowego konsumentów marki (etapów lejka sprzedażowego),
  • konkurencji,
  • przewag konkurencyjnych,
  • zasobów klienta (IT, graficy, specjaliści ds contentu itd.),
  • dotychczasowych kampanii marketingowych klienta,
  • narzędzi marketingowych używanych klienta,
  • ograniczeń prawnych,
  • działań zabronionych przez politykę czy filozofię marki/klienta,
  • oczekiwanej formy komunikacji,
  • celów i sposobów ich mierzenia.

 

Kiedy account ma już komplet informacji, może powołać zespół, który będzie realizował projekt. Tu po raz kolejny ujawnia się jego znaczenie dla powodzenia współpracy. To od jego energii i entuzjazmu zależy zaangażowanie całego zespołu.

Account manager jako szef zespołu

Account przekazuje swoją wiedzę, zwraca uwagę na kluczowe dla klienta aspekty, podkreśla ważność klienta w agencji. To on przenosi na zespół pozytywne nastawienie i tłumaczy cele współpracy. W efekcie tworzy grupę osób, które chcą wspólnie osiągnąć stawiane cele i identyfikują się z nimi.

Równocześnie razem z zespołem tworzy harmonogram oraz listę elementów niezbędnych dla poprawnego działania całego ekosystemu.

Zanim ruszy projekt, a właściwie zanim klient odczuje pozytywne efekty biznesowe, konieczne jest przejście przez aspekty techniczne współpracy.

Z pomocą accounta konieczne będzie zadbanie o odpowiednie przygotowanie analityki internetowej, narzędzi reklamowych, list remarketingowych, grafik, poprawienie i dostosowanie strony internetowej.

Warto na tym etapie zbudować właściwe środowisko pracy, by później móc skupić się już tylko na rozwoju, korygowaniu drobnych elementów i zwiększaniu skali działań.

Ten etap kończy ostatnia ważna rola account managera. Musi on ostatecznie sprawdzić i potwierdzić, że obie strony są gotowe do bieżącej współpracy. Oznacza to w praktyce, że cały system został poprawnie skonfigurowany, zarówno klient jak i agencja tak samo rozumieją cele, będą je identycznie weryfikować i w ten sam sposób ocenią osiągnięty efekt.

Account manager to tłumacz oraz szef zespołu

Podsumowując, rola account managera jest szersza, niż na początku mogłoby się wydawać. Account jest nie tylko tłumaczem pomiędzy klientem a realizacją, jest także szefem zespołu projektowego. To account koordynuje prace, prowadzi jasną i efektywną komunikację pomiędzy stronami. To od jego zaangażowania i energii niejednokrotnie zależy powodzenie współpracy.

Michał Smajek

Wiceprezes Zarządu

W 2003 roku ukończył studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, na kierunku Ekonomia. Od ponad 20 lat związany z mediami i marketingiem. W latach 2000-2008 w ramach koncernu mediowego Agora pracował dla spółek AMS oraz Grupa Radiowa Agory. Zdobywał doświadczenie mediowe oraz w zarządzaniu kolejno na stanowiskach: Specjalisty ds Reklamy, Menadżera Zespołu Sprzedaży, Dyrektora Sprzedaży oraz Regionalnego Dyrektora Sprzedaży. Ostatnim rozwijanym projektem w ramach współpracy z Agora SA był projekt rozwoju oferty reklamowej dla internetowego radia Tuba.fm. Od 2011 roku związany z branżą digital oraz e-commerce. W tym czasie budował dział new business oraz obsługi klienta w Agencji Semahead należącej do Grupy Interia.pl, a od 2016 roku w roli Head of Client Service w Agencji PromoTraffic. W roku 2017 został udziałowcem agencji PromoTraffic, w której w roli Wiceprezesa Zarządu odpowiada za rozwój obszarów: Customer Success, SEO, Content Marketing oraz Marketing Automation.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.