Jednym z najważniejszych aspektów, związanych z działaniami SEO, jest analiza segmentu rynku, w ramach którego prowadzimy zabiegi związane z SEO. Pojawia się jednak pytanie, jak skutecznie prowadzić kampanie w przypadku biznesów sezonowych lub produktów, na które popyt występuje tylko przez pewien okres czasu? Wyjaśniamy to w poniższym artykule.
Każdy specjalista SEO zgodzi się z nami, że podstawą udanej strategii SEO jest analiza działalności pozycjonowanych stron oraz specyfiki branży. Mając do czynienia z biznesami przeżywającymi swój rozkwit podczas jednego okresu (np. kwartału), takimi jak: wypożyczalnie nart, sprzedaż ozdób świątecznych czy sprzedaż rowerów, warto zwrócić szczególną uwagę na panujące trendy i szukać słów kluczowych ściśle związanych z daną branżą oraz widocznością analizowanej witryny. Dzięki zauważonym tendencjom (wzrostem ilości wyszukań grupy słów kluczowych oraz ich spadkiem, jak i ogólną widocznością witryny) będziemy w stanie określić cztery wartościowe trendy.
To pierwszy etap w branżach sezonowych, który widoczny jest poprzez początkowe wzrosty w ilości zapytań w organicznych wynikach wyszukiwania, związane z działalnością w określonej branży.
Dla przykładu, dla branży zajmującej się sprzedażą dekoracji bożonarodzeniowych trend widoczny jest poprzez wzrost ilości zapytań obejmujących takie frazy, jak np. „ozdoby świąteczne”.
Źródło: www.google.pl/trends/ Wzrost zainteresowania widoczny jest też we wzroście widoczności sklepu internetowego sprzedającego ozdoby świąteczne.
Źródło: www.senuto.com
To drugi etap w branżach sezonowych, w którym zaobserwować można duże zainteresowanie ofertą, widoczne w ilości zapytań, w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy związane z działalnością branży.
Przykładowo, dla branży związanej z serwisem rowerów największe zainteresowanie na frazę „serwis rowerów” widoczne jest w okresie marzec – sierpień.
Źródło: www.google.pl/trends/
Trend II, podczas którego występuje największa ilość zapytań związanych z działalnością branży serwisów rowerowych, również wpływa na zwiększenie widoczności stron oferujących daną usługę.
Źródło: www.senuto.com
Dochodzimy do trzeciego etapu w branżach sezonowych, kiedy to zauważalne są spadki zainteresowania danymi usługami, poprzez zmniejszenie liczby wyszukań fraz związanych z działalnością branży. Przykład? Dla biznesu specjalizującego się w wypożyczaniu nart widoczny spadek zainteresowania zaobserwować możemy w okresie luty – marzec.
Źródło: www.google.pl/trends/
Spadek zainteresowania usługami związanymi z wypożyczeniem nart wpływa na spadek potencjalnej widoczności serwisów internetowych, świadczących przestawione usługi.
Źródło: www.senuto.com
To ostatni etap, który możemy zaobserwować w przypadku branż sezonowych. Charakteryzuje się najmniejszym zainteresowaniem w ilości wyszukań fraz związanych z działalnością branży. Dla przykładu, dla branży związanej ze sprzedażą ozdób świątecznych tzw. martwym okresem jest przedział kwiecień – wrzesień.
Źródło: www.google.pl/trends/
Martwy sezon dla biznesów, na stronach których można kupić ozdoby świąteczne, znacznie wpływa na ich widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Źródło: www.senuto.com
W przypadku analizy sezonowości witryny do przydatnych narzędzi należy rodzimy program (SaaS) Senuto, umożliwiający sprawdzenie, w którym miesiącu dana witryna posiada największy potencjał ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Mówiąc inaczej: możliwe jest pozyskanie informacji na temat tego, kiedy sumaryczna wyszukiwalność słów kluczowych, na które widoczna jest dana strona, jest największa lub najmniejsza.
Innym, ogólnodostępnym narzędziem do analizy słów kluczowych jest darmowy Google Trends. Pozwala na sprawdzenie trendów wyszukiwalności danego słowa kluczowego.
Klienci prowadzący działalność sezonową zgłaszają się do firm lub osób zajmujących się SEO najczęściej na początku drugiego etapu – „zapotrzebowania”, a chcą kończyć współpracę pod koniec etapu trzeciego – „końca sezonu”, najczęściej zawiedzeni efektami. Oczekiwanie na satysfakcjonujące efekty z miesiąca na miesiąc, nie jest jednak dobrym podejściem, jeśli mówimy o budowaniu ruchu organicznego bezpiecznymi metodami.
Działania związane z SEO w branżach sezonowych powinny trwać cały rok, aby w pełni wykorzystać potencjał poszczególnych okresów oraz dostosować swoje działania do zapotrzebowań wynikających z różnorodności zapytań w danym okresie. Dlatego zabiegi SEO warto rozpocząć jak najwcześniej!
Mając odpowiednią wiedzę analityczną, orientując się jak wypadają poszczególne etapy cechujące sezonowość danej branży oraz znając rodzaj zapytań związanych z danym okresem, jesteśmy w stanie przygotować najbardziej optymalny plan działań na dany przedział czasu w oparciu o zapotrzebowanie osób, do których skierowane są dane usługi lub produkty.
W przygotowaniu odpowiedniej strategii pomoże schemat pokazujący intencje wyszukań osób zainteresowanych usługami sezonowymi.
Zapamiętaj! Swoje działania kierujemy przede wszystkim do potencjalnych klientów, użytkowników Google, dlatego musimy starannie przemyśleć wszystkie etapy strategii SEO tak, aby każdy z nich był dopasowany do użytkowników z danej grupy zainteresowań.
Analiza wzrostu sesji z organicznych wyników wyszukiwania dla branż sezonowych często jest elementem, który nie dostarcza pełnych informacji o efektach prowadzonych działań SEO. Prawidłowym sposobem mierzenia efektów takich jak: konwersje, wielkość ruchu organicznego czy zaangażowanie użytkowników na stronie, jest porównywanie aktualnego miesiąca, roku, kwartału do analogicznego, zeszłorocznego okresu. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której raportujemy klientowi duże spadki lub wzrosty z miesiąca na miesiąc (np. ruchu organicznego) bez kontekstu, że wynika to z sezonowości branży.
Oczywiście, wskaźnikiem na który nie ma wpływu sezonowość jest pozycja strony, wobec której prowadzimy działania SEO w organicznych wynikach wyszukiwania. Natomiast klient ostatecznie nie kupuje pozycji, tylko ruch organiczny, a dokładniej sprzedaż, jaka powinna być z niego generowana.
Jak widzimy, nie powinniśmy ignorować zagadnienia sezonowości w branży SEO, ponieważ ma ona istotny wpływ na efekty naszych działań. Brak uwzględniania tej kwestii prędzej czy później spowoduje konflikt pomiędzy agencją a klientem, wynikający z różnic w oczekiwaniach odnośnie do efektów. Sytuacja idealna dla obu stron będzie miała miejsce, gdy już na etapie oferty zostanie wyjaśnione klientowi, w których miesiącach dla jego branży można spodziewać się wzrostu zainteresowania, a w jakim okresie czasu może wystąpić spadek popytu na oferowane usługi lub produkty.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.