Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Skuteczne reklamy w social mediach - jak prowadzić komunikację i budować posty w SM?

6 min 315
Wiktor Woźniak | 08.07.2021

W Internecie, branżowych pismach czy na blogach traktujących o marketingu nie brakuje poradników spod szyldu "jak prowadzić social media". Ich autorzy gęsto rzucając pustymi frazesami typu "oryginalność", "dopasowany content" czy "kosmiczne wyniki bez wielkich nakładów na reklamę" malują przed nami wręcz utopijną wizję prowadzenia komunikacji, której credo można by streścić do jednego, kultowego już cytatu: "Musisz odpowiedzieć sobie na jedno pytanie - co lubię w życiu robić? A potem zacząć to robić".

Niestety, mimo całej sympatii do filmowego bohatera, który wypowiedział te słowa, prowadzenie skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych nie jest takie proste i przyjemne, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie, kiedy prowadzony profil mocno odbiega od naszych zainteresowań, a usilne próby dotarcia do odbiorców kończą się tym, czym zazwyczaj skutkuje spotkanie przeciętnego mieszkańca Polski z obywatelem Japonii.

Nie ma jednego uniwersalnego sposobu, który zapewni nam sukces w mediach społecznościowych. Tak samo, jak nie istnieje jeden sprawdzony schemat, który zapewni nam wierne grono użytkowników, żywo reagujących na każdy nasz wpis. Istnieje jednak zbiór dobrych praktyk, które przełożone we właściwy sposób na prowadzone przez nas profile, może pomóc nam w osiągnięciu wyznaczonych celów.

W PromoTraffic pracujemy dla Klientów z wielu, często zupełnie odmiennych branż. Bazując na zaawansowanej analityce, własnej kreatywności i zebranych doświadczeniach, jesteśmy w stanie wskazać, jakie działania będą odpowiednie dla danej marki. A co za tym idzie: przełożą się na jej końcowy sukces w prowadzeniu komunikacji w mediach społecznościowych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak podnieść wskaźniki zapamiętywania reklamy w social mediach.
  • Jak budować zaangażowanie wśród odbiorców.
  • Jak w interesujący sposób przedstawiać oferowane przez markę usługi.

Media społecznościowe to ludzie - poznaj swoich odbiorców!

Jednym z najważniejszych czynników determinujących sukces w prowadzeniu komunikacji w social media jest poznanie grupy użytkowników, do których chcesz trafić. Strategia prowadzenia działań dla branży technologicznej czy IT będzie wyglądała zupełnie inaczej niż dla firm zajmujących się sprzedażą ubrań albo kosmetyków.

Przydatne w poznaniu grupy odbiorców, do których kierujemy komunikację ,są narzędzia analityczne wśród, których wymienić można m.in. NapoleonCat czy Google Analytics.

NapoleonCat

Google Analytics

Marki decydujące się na prowadzenie działań marketingowych za pośrednictwem mediów społecznościowych często mają ściśle określoną grupę fanów, którzy charakteryzują się podobnymi gustami, zainteresowaniami czy wrażliwością. O ile nawiązanie do Gwiezdnych Wojen może być odczytane jako bardzo ciekawe i subtelne mrugnięcie okiem, podczas prowadzenia kampanii dla branży IT, o tyle w przypadku promocji branży budowlanej będzie co najmniej dziwne.

Niezależnie od kanałów social mediów, z których korzystasz do prowadzenia działań marketingowych, pamiętaj, że po drugiej stronie ekranu zawsze znajduje się człowiek. Dlatego też zadbaj o naturalny, "ludzki" sposób komunikacji. Do swoich fanów staraj się mówić "na Ty" lub "per Pan/Pani". Unikaj sformułowań typu "drogi użytkowniku platformy XYZ" czy "kochana fanko kosmetyków marki ABC". Umówmy się, nie powiesz tak do nikogo w prawdziwym świecie, więc czemu miałbyś tak zwracać się do osób, które obserwują Twój profil? Naturalność i zdolność trafiania w gusta użytkowników, to podstawa skutecznej komunikacji w social mediach.

Jak prowadzić social media, które przyciągają uwagę?

Najprościej byłoby odpowiedzieć, że poprzez tworzenie ciekawych i oryginalnych treści. Jednak biorąc pod uwagę wstęp tego artykułu, wyszedłbym na strasznego hipokrytę, kończąc swój wywód na podaniu dwóch bądź co bądź, oczywistości. W związku z tym, nad tym tematem pochylę się trochę bardziej.

Najpierw należy zadać sobie pytanie, co należy rozumieć poprzez stwierdzenie "ciekawe i oryginalne treści"? Przede wszystkim chodzi tu o content, który wyróżnia się na tle innych marek, a już szczególnie konkurencji. Nie zrozum mnie źle, inspirowanie się cudzą pracą i czerpanie dobrych wzorców jest rzeczą pozytywną i wartą praktykowania, jednak jeśli chcesz osiągnąć sukces w social mediach, musisz się czymś wyróżniać. Jak? Prosty przykład: jeśli inna firma z Twojej branży reklamuje się na mediach społecznościowych poprzez publikację ładnych, tworzonych w konkretnym stylu statycznych grafik, może spróbuj przedstawić oferowane przez Ciebie produkty czy usługi w formie krótkich, jednak treściwych animacji? Zaobserwowałeś, że konkurencja tworzy angażujący, jednak mało merytoryczny content? Spróbuj podejść do tego z innej strony i stwórz komunikację z klientami opartą na łatwo przystępnej wiedzy i wymianie doświadczeń.

Przykładowy post

Pomocne w obserwowaniu działań konkurencji będą narzędzia analityczne. Tutaj warto wymienić choćby Socialinsider, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób porównamy, jak wypadają nasze social media na tle innych marek. Zobaczymy również, jakie posty najlepiej działają u nas, a jakie na innych profilach.

SociaIinsider

Jednak czy wybór odpowiednich treści to wszystko, co potrzebne jest do osiągnięcia sukcesu? Oczywiście, że nie. Równie ważne jest jego atrakcyjne przedstawienie. Nie bój się eksperymentować na prowadzonym profilu. Po pewnym czasie sam zobaczysz, które z publikowanych postów sprawdzają się najlepiej, a które działania można sobie darować. Możliwości jest naprawdę wiele! Zaczynając od linkpostów, przez naturalne zdjęcia czy specjalnie przygotowywane grafiki, na angażujących wideo kończąc.Przykład posta z naturalnymi zdjęciami

Przy sprawdzaniu najbardziej angażujących postów również z pomocą przychodzą narzędzia analityczne, jak NapoleonCat czy Supermetrics, które pokażą Ci, które z wpisów zyskały największe zasięgi (z wyszczególnieniem na zasięg organiczny, płatny i viralowy), mogą pochwalić się największą liczbą kliknięć czy zebraną ilością reakcji.

Supermetrics

Ważne jest jednak, aby publikowane przez Ciebie treści były zgodne z wcześniej założoną strategią i pomagały w osiągnięciu wyznaczonych celów. Nie można zapominać również o schludności i dbaniu o odpowiedni poziom zamieszczanych materiałów. Dzięki temu możesz mieć przeczucie graniczące z pewnością, że Twoje publikacje przyciągną wzrok użytkowników i zostaną pozytywnie zapamiętane.

W jaki sposób angażować odbiorców w mediach społecznościowych?

Prowadzenie profilu na Facebooku, Instagramie czy TikToku to nie bieg na 100 metrów. To maraton, który wymaga od nas wytrwałości, kreatywności, dużej dawki zaangażowania i szybkiego reagowania. Posty, które bawią lub wzbudzają kontrowersje w większości przypadków przełożą się na wzrost zaangażowania, liczbę komentarzy czy polubień, ale z pewnością nie pomogą w zbudowaniu wizerunku eksperta.

Jeśli chcesz dotrzeć do większej grupy odbiorców, którzy będą wyrażali zainteresowanie publikowanymi przez Ciebie wpisami, musisz tworzyć treści, które nie tylko będą angażować użytkowników, ale także będą trafiały do Twojej grupy docelowej. Jednak jak to zrobić?

Postaw na edukację

Chcesz budować wizerunek eksperta, a co za tym idzie pozyskiwać nowych klientów? Publikuj rzetelne odpowiedzi na konkretne pytania. Zyskasz tym samym wierne grono odbiorców, które aktywnie będzie włączać się w dyskusje pod zamieszczanymi postami.

Poznaj potrzeby Twoich odbiorców i dowiedz się, jakich odpowiedzi najczęściej poszukują. Nawet, jeśli spora część z nich nie skorzysta z oferowanych usług, możesz mieć pewność, że będą polecać Cię jako rzetelne i sprawdzone źródło informacji lub eksperta w swojej branży.

Przykład posta edukacyjnego

Ciekawymi przykładami tego typu działań są m.in. webinary edukacyjne, posty z serii "czy wiesz, że...?" czy wszelkiego rodzaju podsumowania, np. najlepsze kosmetyki do pielęgnacji twarzy na lato.

Prowadź działania na żywo

Transmisje live to jeden z najlepszych sposobów na podniesienie organicznych wyników prowadzonego profilu. Mało tego, możesz je wykorzystywać praktycznie w każdej branży! Od prezentacji nowej kolekcji ubrań, przez unboxing nowego produktu, przez testowanie asortymentu z oferty, na konkursach i panelach dyskusyjnych kończąc.

Przykład posta z wydarzeniem live

Transmisje na żywo dają też możliwość interakcji z fanami w czasie rzeczywistym, przez co Twoje komunikacja staje się bardziej autentyczna i przystępna dla śledzących Cię osób.

Zachęcaj do dyskusji

Nie bój się zadawać pytań i prosić Twoich odbiorców o dzielenie się opiniami. Takie działania nie tylko zacieśniają więź między markom a użytkownikami, ale również pozwalają na poznanie potrzeb potencjalnych klientów.

Tworząc tego typu treści nie zapominaj o dodaniu do postów wyraźnego komunikatu CTA, które naprowadzi użytkownika do podjęcia reakcji, której od niego oczekujesz.

Przykład angażującego posta

Wśród przykładowych wpisów, którymi zachęcisz fanów do włączenia się do dyskusji można wymienić m.in. posty w formie ankiet, w których to zapytasz użytkowników, jaki produkt preferują i dlaczego. Równie dobrym pomysłem mogą okazać się posty z głosowaniem reakcjami. Przeróżne konkursy zachęcające użytkowników do udzielania się w komentarzach, to kolejny z pomysłów wartych rozpatrzenia.

Jeśli prowadzisz bloga, pamiętaj o regularnym publikowaniu zawartych na nim treści na Twoich mediach społecznościowych. Dobry, ciekawy content jest zawsze w cenie. Nieważne czy mówimy tu o social mediach czy stronach www. Mimo upływu lat i coraz to nowszych możliwości promowania się w sieci, content is still king.

Uważaj, obserwuj, reaguj

Gdy chodzi o social media, RTM, czyli real-time marketing to jedna z najskuteczniejszych i zarazem najbardziej angażujących form komunikacji z fanami. Nawiązywanie do bieżących wydarzeń ze świata ma olbrzymi, viralowy potencjał, który odpowiednio wykorzystany przełoży się nie tylko na wizerunek Twojej marki, ale również na sprzedaż.

Przykładowy post RTM

Nie są to jednak działania proste do wykonania - nie każdy produkt lub markę będziemy w stanie podciągnąć pod dane zdarzenie bądź trend. Tutaj jednak z pomocą przychodzą nam gotowe kalendarze marketingowe. Jest to rozwiązanie, co prawda dość sztampowe, któremu daleko do oryginalności, jednak czasem wystarczy odrobinę pokombinować, spojrzeć na dane święto z trochę innej strony i nagle możemy otrzymać ciekawy, wyróżniający się na tle innych RTM.

Przykład? 19 maja to Dzień Mycia Samochodu, a Ty prowadzisz social media dla serwisu rowerowego? Co w takim razie stoi Ci na przeszkodzie, żeby z okazji Dnia Mycia Samochodu wrzucić na Facebooka krótkie wideo, na którym pokazujesz, jak... dbasz o swój rower? Nietypowe spojrzenie na RTM? Jest. Promowanie ekologicznych środków transportu i przy okazji produktów z Twojej oferty? Jest. Efekt? Co najmniej dwie pieczenie na jednym rożnie, a to tylko jedna z wielu możliwości.

Supermetrics

Nie przesadzę pisząc, że intrygujące, niesztampowe wykorzystanie RTM-ów to coś, co social media kochają najbardziej!

Które social media wybrać?

Już wiesz, jakie treści mogą przyciągnąć użytkowników na Twoje media społecznościowe. Teraz czas, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie warto prowadzić komunikację? Z jakich mediów społecznościowych korzystają Twoi odbiorcy? Czy warto prowadzić działania na każdej platformie? Po części odpowiedź na to pytanie uzyskasz, poznając swoją grupę odbiorców. Osoby interesujące się branżą ubezpieczeniową czy finansami prędzej spotkasz na LinkedInie niż na TikToku, z kolei osoby śledzące nowe trendy w modzie czy makijażu częściej korzystać będą z Instagrama, Pinteresta czy Facebooka niż z Twittera.

Najpopularniejsze media społecznościowe

Oczywiście zainteresowania odbiorców nie są jednymi czynnikiem warunkującym wybór kanału, na łamach którego będziesz prowadzić komunikację. Media społecznościowe to nie tylko platformy służące do utrzymywania kontaktu czy poznawania nowych ludzi i marek. Często to również źródło rozrywki, a nawet sposób na spędzanie wolnego czasu.

TikTok

Jeśli planujesz komunikować się ze swoimi fanami w bardziej luźny, zabawny sposób - nie wahaj się i zakładaj TikToka. Dzięki działaniom na tej platformie nie tylko osiągniesz znaczące liczby wyświetleń publikowanych materiałów. Zyskasz także nowe możliwości prostszego i szybszego montażu wideo oraz mocne zaangażowanie odbiorcy.

Instagram

A co jeśli na łamach mediów społecznościowych planujesz pokazywać ładne ujęcia oferowanych przez Ciebie produktów? Instagram i Pinterest już czekają. Zarówno jedna, jak i druga platforma to idealne kanały do poszerzania zasięgu marki, rozpowszechniania treści, a w przypadku Pinteresta - generowania ruchu dla sklepu, bloga, czy strony firmowej.

Przykładowy pin

Chcesz aby Social Media były sposobem na dotarcie marki do wąskiej, specjalistycznej grupy docelowej? W takim razie LinkedIn będzie idealnym miejscem na prowadzenie działań. Wybór zależy przede wszystkim od strategii jaką obrałeś i celów, które chciałbyś dzięki niej zrealizować.

Rzecz jasna, nic nie broni, aby korzystać z kilku kanałów jednocześnie. Należy jednak pamiętać o odmiennym contencie, który publikujemy na danych social media. Tworząc takie same treści na Facebooka, jak i na LinkedIna nie powinieneś spodziewać się dobrych efektów - prędzej kanibalizacji własnej grupy odbiorców. Lepiej dobrze prowadzić jeden kanał , niż być obecnym na każdym z nich, działając bez określonej strategii, a co za tym idzie - nie uzyskując oczekiwanych efektów.

Tytułem końca...

Jak można się było domyślić, nie ma jednego, sprawdzonego sposobu na prowadzenie mediów społecznościowych. Na końcowy sukces podejmowanych działań składa się wiele czynników, wśród których wymienić można m.in.: odpowiednie rozpoznanie grupy docelowej, tworzenie angażujących treści i sposób ich przedstawienia, jak również sprawne reagowanie na co rusz pojawiające się trendy i właściwy dobór portali społecznościowych.

Osiągnięcie odpowiednich efektów wymaga naprawdę wiele czasu, pracy i zaangażowania, jednak jak pokazuje praktyka - cierpliwość popłaca.

Wiktor Woźniak

Social Media Specialist

Zawodowo specjalista ds. mediów społecznościowych i dziennikarz sportowy. Doświadczenie zdobywał w pracy w jednym z największych polskich portali internetowych oraz krakowskiej agencji marketingowej. Prywatnie miłośnik szeroko rozumianej popkultury, fan angielskiej piłki i analogowych brzmień.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.