Z tego artykułu dowiesz się:
– czym jest użyteczność stron internetowych? (web usability)
– dlaczego jest istotna?
– na co zwrócić uwagę, projektując strony internetowe.
Użyteczność stron internetowych to atrybut jakości, który ocenia, jak łatwe w użyciu są interfejsy użytkownika. Pojęcie web usability odnosi się również do metod poprawy łatwości użycia podczas procesu projektowania.
Według Jakoba Nielsena, użyteczność jest określana przez 5 elementów:
Jakob Nielsen jest wybitnym specjalistą w dziedzinie użyteczności stron www. Posiada aż 79 patentów w Stanach Zjednoczonych, dotyczących przede wszystkim sposobów, które mają na celu ułatwić użytkownikom korzystanie z Internetu. Dlatego warto projektować web usability zgodnie z zasadami, które zostały wyżej wymienione.
Przy projektowaniu stron www, aby dostosować stronę pod kątem użytkownika, dobrze przyjrzeć się każdemu z 5 elementów użyteczności.
W Internecie web usability to niezbędny warunek przetrwania. Jeśli strona internetowa nie jest prosta w obsłudze, użytkownicy ją opuszczają. Jeśli strona główna nie określa jasno, co oferuje dana firma i jakie możliwości strona dostarcza użytkownikom – opuszczają witrynę i szukają dalej w Google. Jeśli użytkownicy zgubią się w witrynie, nie widzą sensu w zostawianiu na niej. Jeśli informacje na stronie nie są zrozumiałe dla danej grupy docelowej lub nie odpowiadają na kluczowe pytania użytkowników – również ją opuszczają.
W Internecie dostępnych jest tak wiele witryn internetowych, że często gdy użytkownik dostrzega pierwsze problemy strony internetowej, to traci cierpliwość i wychodzi.
Web usability odgrywa dużą rolę na każdym etapie procesu projektowania. Należy pamiętać, że jeśli chcemy, aby wprowadzane zmiany były skuteczne, potrzeba wielu badań. Oto główne kroki:
Coraz częściej firmy inwestują znaczną ilość czasu i pieniędzy aby zwiększyć ruch na swoich stronach www. Dlaczego? Upewnienie się, że witryna jest zgodna z podstawowymi zasadami użyteczności, ma ogromne znaczenie dla osiągnięcia jak najlepszych wyników marketingu internetowego i usuwania błędów, które uniemożliwiają potencjalnym klientom podjęcie pożądanych działań.
Poniżej przedstawiamy kilka łatwych do wdrożenia elementów dotyczących użyteczności, które ułatwią użytkownikom korzystanie z witryny.
Nowi użytkownicy po wejściu na nową stronę internetową najpierw chcieliby wiedzieć, czy trafili w dobre miejsce 🙂 Dlatego zadaj sobie pytania:
Ważne jest, aby użytkownicy w krótkim czasie mogli znaleźć to, co jest ich celem na naszej stronie internetowej. Aby poprawić użyteczność strony internetowej sprawdź poniższe elementy ułatwiające korzystanie z serwisu:
Ważne jest, aby serwis internetowy zawierał język dostosowany do naszej grupy docelowej. Niestety zdarza się, że firmy używają trudnej, wewnętrznej terminologii firmowej w swoich witrynach internetowych. Konsekwencją jest wysoki współczynnik odrzuceń od użytkowników, którzy czują, że witryna nie spełnia ich oczekiwań.
Podczas projektowania web usability upewnij się, że stosowane przez Ciebie wyrażenia są zrozumiałe dla użytkowników i zgodne z powszechną terminologią branżową.
Jednym z podstawowych błędów przy tworzeniu serwisów internetowych, przez który spada stopień zadowolenia użytkownika, są niewłaściwie przygotowane formularze. Na przykład takie, które są zbyt obszerne i nie pokazują komunikatu o błędach – które dokładnie pole powinniśmy poprawić.
Podczas projektowania formularzy warto trzymać się kilku zasad. Odpowiedz sobie na pytania:
Podczas korzystania z serwisu, gdy prędkość ładowania strony internetowej jest zbyt słaba, większość użytkowników po prostu opuszcza stronę.
Według badania J.Nielsena z 1993r. istnieją trzy limity czasu reakcji:
Gdy dodatkowo chcemy zadbać o widoczność naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google, czas ładowania strony internetowej powinien być jak najkrótszy.
Przykłady funkcjonalności, które warto wdrożyć, aby przyspieszyć działanie stron internetowych:
Jeżeli chcesz znać wytyczne do optymalizacji prędkości dla danej witryny polecamy skorzystanie z narzędzia online https://gtmetrix.com/
Dobra użyteczność nie jest osiągana z dnia na dzień, a poświęcenia dużej ilości czasu. Wymaga dokładnego badania użytkowników nie tylko jednorazowo, ale również systematycznie, w celu udoskonalenia web usability. Dobra użyteczność stron internetowych tak naprawdę zależy od wielu czynników.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.