Nie jest tajemnicą, że od konfiguracji kampanii w AdWords zależy jej sukces. Zdarza się jednak, że koncentrując swoje wysiłki na słowach kluczowych, które dodamy do kampanii… zapominamy o wykluczeniu tych, które mogą skutecznie zaburzyć nasze działania.
Za przykład może posłużyć deweloper sprzedający luksusowe apartamenty w Warszawie. Jeśli kampania zawiera słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia „apartamenty warszawa”, to warto pomyśleć o zastosowaniu konkretnych wykluczeń. Z pewnością nie chcielibyśmy pojawić się w wyszukiwarce na takie zapytania jak „tanie apartamenty warszawa” czy „wynajem apartamenty warszawa”. Uchroni nas od tego dodanie negatywnych słów takich jak „wynajem” i „tanie”, dlatego kluczowym jest skorzystanie z opcji, jakie daje nam Adwords.
Wejdź na swoją kampanię, a następnie przejdź do zakładki „Słowa kluczowe”.
Na samym dole znajdziesz opcję wykluczające słowa kluczowe.
Po kliknięciu na + rozwinie się lista, jedna dla grup reklam, a druga dla kampanii. Możesz dodać wykluczenia na tych dwóch poziomach. Skorzystaj z opcji „Dodaj” i wpisz słowa kluczowe, po wpisaniu których nie powinny wyświetlać się Twoje reklamy.
Pamiętaj o dopasowaniu wykluczających słów kluczowych.
*Źródło: blog.adstage.io/2013/09/09/how-to-use-negative-keywords-to-optimize-your-ppc-campaign/
Dopasowanie przybliżone umożliwi wyeliminowanie większości słów, jednak w przypadku takiego rozwiązania tracisz część kontroli. Rozważ różne opcje, zwracając uwagę na to, aby nie wykluczyć przypadkiem słów, które są kluczowe dla Twojej kampanii. W praktyce najlepiej stosować słowa z dopasowaniem do wyrażenia i w dopasowaniu ścisłym.
Google Adwords pomaga nam w zidentyfikowaniu słów wpisywanych przez użytkowników. Żeby je zobaczyć skorzystaj z zakładki „Wymiary” i przejdź na „Widok: Wyszukiwane hasła”. W praktyce zobaczysz jakie słowa kluczowe należy wykluczyć, a jakie zostawić lub przenieść do osobnych kampanii.
Podsumowując, można śmiało stwierdzić, że w wielu przypadkach zastosowanie wykluczających słów kluczowych będzie miało bezpośredni wpływ na sukces kampanii. Przede wszystkim uzyskamy większą kontrolę nad wydatkami i nie stracimy budżetu na słowa kluczowe, które nas nie interesują. Nieodzowną zaletą jest także wyeliminowanie zapytań, które mogłyby być szkodliwe dla wizerunku naszej działalności.
Istnieją uniwersalne listy słów kluczowych, sprawdzających się w wielu branżach. Dla sklepów internetowych mogą to być: cena, recenzja, porównanie, opinie, darmowe, konkurs. Dotyczy to większości przypadków, jednak należy pamiętać, że wszystko zależy od naszych celów.
Inspiracje możesz czerpać z obserwowania swojej branży i konkurencji. Nie bez znaczenia są też zapytania pochodzące z naturalnych wyszukiwań w Google. Pomocne będzie tutaj Google Analytics. Zwracajmy uwagę na wykluczenia, ponieważ często mogą nie tylko uratować całą kampanię, ale także znacząco podnieść jej wartość.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.