Konkurs na Facebooku wydaje się być bardzo prostym i szybko przynoszącym efekty sposobem na to, by zyskać nowych followersów dla twojej marki. W końcu na Facebooku konto ma już aż 2,2 MILIARDA ludzi na całym świecie – to znacznie większy zasięg, niż jakakolwiek telewizja, radio czy gazeta byłaby w stanie osiągnąć. Jednak jak to zwykle w takich przypadkach bywa – zorganizowanie SKUTECZNEGO (czyli realizującego nasze cele) konkursu na Facebooku wcale nie jest takie proste. Te źle przeprowadzone często mogą mieć skutek odwrotny od zamierzonego i w dłuższej perspektywie – przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego organizując konkurs na Facebooku powinniśmy mu poświęcić wystarczająco dużo czasu by mieć pewność, że środki wydane na jego promocję i nagrody nie okażą się wyrzuconymi w błoto.
To, że akurat w biurze zostało ci kilka gadżetów z którymi nie wiesz co zrobić nie jest wystarczającym powodem. Pamiętaj, że na konkursie ma zyskać nie tylko osoba, która coś w nim wygra ale i twoja marka! Często głównym celem konkursów na Facebooku jest zwiększenie zasięgu fanpage’a, zdobycie nowych polubień, reakcji i udostępnień. I to bardzo dobry cel – ale możesz wycisnąć z niego jeszcze więcej. Wykorzystaj okazję do tego, że dzięki czekającej nagrodzie użytkownicy będą bardziej chętni do wyrażania swojej opinii, aktywności na profilu i zapytaj ich o to, czego oni wobec twojej marki oczekują. Konkurs na Facebooku to świetna okazja, żeby zebrać insight konsumencki, tak cenny w obecnych czasach. Dobrym przykładem mądrze przeprowadzonego konkursu, dzięki któremu zyskują zarówno marka jak i jego uczestnicy jest ten zorganizowany przez Natura Clean – kanadyjskiego producenta produktów do sprzątania.
źródło: http://www.razorsocial.com
Nature Clean zorganizował konkurs na Facebooku oparty na ankiecie i aplikacji z loterią, do której użytkownicy mogli wejść za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego lub pulpitu. By zdobyć nagrodę uczestnicy musieli wypełnić ankietę i podać swoje dane. Ankieta i loteria skierowane były do kobiet, ale pytania dotyczyły nawyków porządkowych dotyczących ich mężczyzn, co wniosło do konkursu element humoru i dobrej zabawy. Kampania trwała łącznie 3 miesiące, w czasie których ankieta konkursowa została udostępniona prawie 700 razy. Natomiast zakładkę na Facebooku, na której odbyła się kampania, odwiedziło ponad 50.000 osób – z czego ponad 40.000 wzięło udział w ankiecie i zgłosiło się do loterii. Jak więc można zauważyć na przykładzie Nature Clean, zorganizowanie konkursu na Facebooku może być doskonałym sposobem zbierania informacji profilowych na temat twojej grupy docelowej. Zastanów się, jakie konkretnie pytania chcesz swoim obserwatorom zadać, aby móc ich “sondażować”, ale jednocześcnie postaraj się sformułować je tak, by ludzie nie czuli się zirytowani koniecznością odpowiadania na nie i co ważniejsze – by byli skłonni dzielić się nimi z przyjaciółmi.
Dopilnuj, by nagroda która trafi do zwycięzcy była spójna z wizerunkiem twojej marki. Przykładowo: jeżeli prowadzisz sklep e-commerce sprzedający kosmetyki, nagrodami w twoich konkursach powinny być róże, cienie, maskary i inne produkty do makijażu. Nie kubek, długopis czy zeszyt. Użytkownicy zebrani na twoim fanpage’u muszą być autentycznie zainteresowani produktem, który jest do wygrania, bo to do nich (lub im podobnym) chcesz trafić. W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że konkurs wygra osoba zupełnie spoza twojej grupy docelowej, która nigdy u ciebie nic nie kupi. Kiedy z drugiej strony osoba autentycznie zainteresowana twoją firmą po wygranej może stać się prawdziwym ambasadorem twojej marki, dzielącym się z innymi pozytywnymi opiniami na twój temat. Sam pewnie potrafisz odpowiedzieć sobie na pytanie, która z tych osób jest dla ciebie cenniejsza.
Jeżeli już wiesz, co poprzez swój konkurs chcesz osiągnąć i czym chcesz obdarować zwycięzców, koniecznie stwórz regulamin. Unikniesz dzięki niemu wielu problemów i nieprzyjemności, których nawet nie brałeś wcześniej pod uwagę! Zanim zaczniesz pracować nad regulaminem własnego konkursu – koniecznie przeczytaj ten utworzony przez Facebooka dotyczących konkursów ogółem. Znajdziesz w nim wiele cennych wskazówek, z których najważniejsze to:
Przykładowy regulamin konkursu na Facebooku możesz zobaczyć tutaj.
Bo wtedy twój konkurs stanie się loterią i w świetle prawa będziesz podlegał ustawie o grach hazardowych. Musisz wiedzieć, że każda akcja promocyjna w której decydującym głosem jest przypadek, regulowana jest tą ustawą. Ponadto musisz spełnić szereg formalności: złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej wnieść opłatę za udzielenie zezwolenia 10% wartości puli nagród brutto nadzór nad loterią musi sprawować osoba ze specjalnym Świadectwem Ministra Finansów Pamiętaj, że organizacja gry hazardowej bez zezwolenia to przestępstwo skarbowe. Poza tym – pozwolenie by o zwycięstwie w twoim konkursie decydował przypadek może zniechęcić wielu fanów do uczestnictwa w nim. Lepiej postawić na kreatywność i umiejętności twoich uczestników, niż szczęście, które bywa bardzo kapryśne.
W momencie gdy wszystkie kwestie formalne mamy już za sobą, możemy przystąpić do tworzenia samego posta konkursowego. W Social Media wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Co więc przyciągnie naszą uwagę do konkretnego konkursu w trakcie leniwego scrollowania naszego walla? Angażująca grafika, dopasowana idealnie do twojej grupy docelowej! Przykładem dobrej grafiki konkursowej jest ta poniżej utworzona przez sklep e-commerce Wasserman.
Dlaczego jest dobra? Wyraźnie widać na niej, że dotyczy konkursu i jego tematyki – Walentynek, na co wskazuje uśmiechnięta para i czerwone serca w ich dłoniach. Znajduje się na niej również nazwa organizatora konkursu dzięki czemu podświadomie uczestnik zapamięta markę nawet na długo po zakończeniu konkursu. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić z tekstem na twojej grafice konkursowej, bo gdy uruchomisz jej płatną promocję – zasięgi mogą drastycznie spaść. Kiedy już przykujemy uwagę naszego odbiorcy grafiką musimy zadbać o to, żeby przeczytał on zasady konkursu i przekonać go, że warto wziąć w nim udział. Napiszmy copy naszego posta konkursowego językiem korzyści przekonując go, że udział w konkursie jest warty jego czasu i starań. Lepiej przekonać naszego użytkownika, że w konkursie wygrywa wyjątkowe emocje i przeżycia, niż po prostu rzecz. W końcu “sprawcie swoim mężczyznom wyjątkowy walentynkowy prezent” brzmi znacznie lepiej niż “do wygrania specjalny gadżet samochodowy”, prawda? Po przygotowaniu i opublikowaniu postu w SM warto wykorzystać do jego promocji influencerów. Pamiętaj jednak, by odpowiednio dopasować ich do specyfiki twoich produktów, grupy docelowej do której chcesz dotrzeć i spójności waszych wizerunków. O tym jak to zrobić dobrze przeczytasz tutaj.
Istnieją osoby których głównym sposobem na życie jest wygrywanie konkursów w Social Media. Serio. Organizują się oni w grupy i wzajemnie pomagają sobie w zdobywaniu wymarzonych gadżetów. I nie ma w tym nic złego – każdy z nas lubi wygrywać, niektórzy bardziej, inni mniej. Jednak z marketingowe punktu widzenia, taki zwycięzca jest dla twojej marki bezużyteczny. Tuż po wygraniu konkursu odlajkuje on twój profil i wyruszy na polowanie kolejnej nagrody. Co możesz zrobić, by się przed nim zabezpieczyć? Zrezygnuj z konkursów typu “komentarz/zdjęcie, który/które zdobędzie najwięcej lajków wygrywa”. To właśnie w takich przypadkach jest największe zagrożenie, że konkursu nie wygra ktoś autentycznie związany z twoją marką, a przypadkowy przechodzień, który z konkursów uczynił swój sport. Na takich samych zasadach nie ma też większego sensu nagradzanie 100, 1000 czy 10000 fanów strony. Często prowadzi to do odlajkowywania profilów i ponownego lajkowania tylko po to, by zdobyć nagrodę. Facebook zapowiedział, że oficjalnie będzie walczył z organizowanymi w ten sposób konkursami – zadbaj więc o to, by twój konkurs wymagał więcej wysiłku, niż tylko kliknięcia przycisku “lubię to!”. Jak to zrobić? Jest wiele sposobów, a jednym z nich (poza wcześniej wymienionymi) jest grywalizacja! Konkursów na Facebooku jest masa, dlatego żeby się wśród nich wyróżnić, musisz szczególnie zaangażować swojego odbiorcę. Im kreatywniej, oryginalniej ale wciaż stworzony z myślą o twojej grupie docelowej konkurs tym lepiej!
Przykładem może być konkurs zorganizowany przez E-marketing PWN. Zasady konkursu doskonale komponują się z jej nagrodą i angażują odbiorców, którzy wyniosą autentyczną wartość ze zdobycia książki Tkaczyka. W przypadku takich konkursów ilość osób zaangażowanych może być nieco mniejsza jednak ich “jakość” i dopasowanie do twojej idealnej grupy docelowej powinna ci to zrekompensować!
Dobrze zorganizowany konkurs na Facebooku może dać naprawdę dużą wartość twojej marce. Zaangażować “uśpionych” od dłuższego czasu odbiorców, przyciągnąć nowych oraz przynieść zasięgi, o których nawet ci się nie śniło! Jednak pamiętaj, żeby zorganizować go z głową – konkurs to nie akcja charytatywna, jako marka też powinieneś oczekiwać od jego uczestników czegoś w zamian i nie bój się z tego korzystać. Jeżeli użyjesz powyższych wskazówek z wyczuciem, wkład finansowy włożony w zakup nagród szybko ci się zwróci. I to często – wielokrotnie. Chcesz oddać zorganizowanie swojego konkursu w ręce profesjonalistów? Nie ma sprawy – chętnie się tym zajmiemy w ramach naszej usługi obsługi Social Media! Wypełnij tylko brief i od razu się z tobą skontaktujemy.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.