Home Blog Google Market Finder krok po kroku – narzędzie, które pomaga w ekspansji i skaluje e-commerce na rynkach międzynarodowych

Google Market Finder krok po kroku – narzędzie, które pomaga w ekspansji i skaluje e-commerce na rynkach międzynarodowych

Czas czytania : 4 min
27 marca 2020

Koncern Google już jakiś czas temu udostępnił polskim użytkownikom platformę o nazwie Market Finder. To darmowe narzędzie umożliwia firmom porównywanie potencjału rynkowego różnych państw dla określonej branży i zaplanowanie skutecznej kampanii marketingowej. Kolejnym krokiem było udostępnienie bardziej zaawansowanej platformy dla topowych agencji marketingowych w Polsce. Narzędzie to pomaga branży e-commerce działać na rynkach zagranicznych i podejmować właściwe decyzje dotyczące ekspansji globalnej.

To dzięki niemu również w PromoTraffic odkrywamy rynki o największym potencjale ekspansji międzynarodowej i nadajemy im właściwe priorytety, a dziś odpowiadamy za kampanie reklamowe na ponad 40 rynkach na całym świecie. 

Według najnowszych raportów GUS eksport w 2018 roku wyniósł ponad 204 mld euro, osiągając wzrost rok do roku na poziomie 7,1%. W Unii Europejskiej eksport generuje 44,7% PKB (dla porównania do 85,1% w Belgii, 79,5% w Czechach, i 80% w Polsce). To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy chcą zdobywać nowe rynki i inwestować w ekspansję międzynarodową. 

Pozyskanie rzetelnych informacji dotyczących popytu często zabiera nie tylko czas, ale i pieniądze. Do podjęcia właściwych decyzji potrzeba najczęściej rzetelnej wiedzy – statystyk dotyczących rozmiaru danego rynku, zwyczajów kulturowych, czy też preferencji klientów lub informacji o konkurencji. Z pomocą agencjom i firmom e-commerce myślącym o rozwoju biznesu za granicą przychodzi Google, wprowadzając do Polski Google Market Finder oraz jego zaawansowaną część dostępną tylko dla TOP agencji. Wspiera on w ten sposób firmy w identyfikacji potencjalnych klientów i zwiększaniu sprzedaży eksportowej online. 

Google Market Finder pozwala określić, które rynki w ekspansji zagranicznej warto traktować priorytetowo oraz dokonać głębokiej analizy rynku za pomocą danych Google’a i jego największych partnerów. To narzędzie może dostarczyć unikalnej kombinacji danych niezbędnych do zaplanowania i wdrożenia strategii międzynarodowej również Tobie! 

Jak działa Google Market Finder? 

W pierwszym kroku, aby zidentyfikować potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż zagraniczną online, należy skupić się na wyborze głównych kategorii sklepu. Platforma Google Market Finder umożliwia porównywanie potencjału rynkowego różnych państw dla określonej branży. Zobacz, jak można ją wykorzystać w branży modowej:

Przykład wykorzystania platformy Google Market Finder w sklepie z branży modowej/fashion z kategoriami: 

●    Sukienki
●    Swetry i swetry rozpinane
●    Koszule, topy i bluzki (inne)
●    Spodnie, dżinsy
●    Spódnice.

W poszerzonej wersji dla agencji dodatkowo po dokładnym ustaleniu kategorii można przypisać im procentowy udział w ofercie sklepu i w ten sposób określić ważność danego segmentu. W naszym przypadku będą to następujące wartości: 

●    Sukienki – 60%
●    Swetry i swetry rozpinane – 20%
●    Koszule, topy i bluzki (inne) – 10% 
●    Spodnie, dżinsy – 5%
●    Spódnice – 5%.

Jak możemy zauważyć na powyższej ilustracji, Google Market Finder dostarcza informacji dotyczących wielkości populacji, używanych języków, czy też wykorzystywanej w danym państwie waluty. Z raportów odczytamy również profil ekonomiczny kraju, parytet siły nabywczej PKB na mieszkańca, roczny wzrost PKB i globalny wskaźnik konkurencyjności.

Ponadto dla każdego rekomendowanego do ekspansji rynku dostępne są dane obejmujące  logistykę, zachowania konsumenckie związane z zakupami oraz szczegółowe raporty dotyczące reklam i wyszukiwarki Google. 

Następnie w wersji zaawansowanej, biorąc pod uwagę wszystkie możliwości i ustawienia, można skupić się na wyborze czterech głównych celów dla badanych rynków: 

●    Budowania świadomości,
●    Uwzględnienia wpływu,
●    Napędzenia akcji,
●    Zwiększenia lojalności.

W wersji zaawansowanej przeznaczonej dla agencji, po dokładnym określeniu wszystkich kryteriów i ustawień, narzędzie aktualizuje dane i przedstawia kraje uszeregowane według dwóch czynników:

●    indeksu punktów danego kraju w każdej wybranej metryce w stosunku do wszystkich innych krajów objętych analizą,
●    wagi zastosowanej do każdej wybranej metryki.

Zaawansowane metryki, jakie można wyznaczyć dzięki zaawansowanej wersji Google Finder dla agencji marketingowych

●    Google Query Growth – wzrost liczby zapytań z danej kategorii w skali roku,
●    Google Query Volume – liczba zapytań w danej kategorii (czyli estymacja wielkości rynku),
●    Online Sales – wielkość sprzedaży online,
●    Disposable Income per Capita – PKB na mieszkańca, które jest miarą zamożności danego kraju,
●    Online Sale as part overall sales – która informuje nas, jaka część całkowitej sprzedaży to sprzedaż online,
●    Online Sales per Online Buyer – sprzedaż online na użytkownika,
●    Google Query Depth – konkurencyjność na danym rynku,
●    Google CPS – stawki za pojedyncze kliknięcie w reklamę w Google na danym rynku.

Lista powyższych miar i ich punktacja pozwala nam określić rynki, które powinny stanowić priorytet w ekspansji międzynarodowej online. 

Najbardziej perspektywiczny rynek w ekspansji globalnej według Google Market Finder dla agencji:

Źródło: Google Market Finder dla agencji

Google Market Finder pomaga wskazać najlepsze rynki do sprzedaży określonych produktów i usług. Lista rekomendowanych krajów tworzona jest na podstawie kluczowych wskaźników. 

Przykładowe raporty Google Market Findera dla agencji  

Przykładowy raport dla kategorii produktów z branży modowej dla rynków Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Luksemburga, Irlandii, Norwegii, Szwajcarii, Polski, Francji, Chorwacji, Czech, Węgier, Włoch, Litwy, Łotwy, Rumunii, Estonii, Słowenii, Grecji, Słowacji, Mołdawii oraz Bułgarii:

Na poniższych wykresach widać zbiór najbardziej atrakcyjnych rynków zarówno z perspektywy wzrostu, jak i szans. Wykresy prezentują korelację pomiędzy kosztami wybranej kategorii (branża modowa) vs. PKB per capita oraz zainteresowanie Internautów w danej kategorii vs. PKB per capita:

 

Internet zniósł bariery handlu i umożliwił tym samym mniejszym graczom zaistnienie na rynkach światowych. Według danych Internet World Stats z Internetu w 2020 roku ma korzystać blisko 4,5 mld osób. To całkowicie zmienia postrzeganie możliwości dotarcia do potencjalnych klientów zagranicznych. Dla konsumentów nie ma już znaczenia, gdzie znajduje się firma – liczy się wyłącznie zadowolenie z zakupionego produktu lub usługi. Najlepszym tego przykładem jest internetowy bukmacher Booking.com. Czy dla kogokolwiek ma dziś znaczenie, że to firma holenderska? 

Mimo powyżej wskazanego trendu, pierwsze kroki w ekspansji zagranicznej w e-commerce mogą być trudne. Trafny wybór nowego obszaru rozwoju wymaga dokonania oceny zapotrzebowania na produkty lub usługi w danym kraju. Właściciele sklepów internetowych przed podjęciem decyzji muszą zadać sobie szereg pytań. Czy poziom inwestycji wymagany do wejścia na nowy rynek umożliwi im osiągnięcie zwrotu?

W jaki sposób oszacować potencjalne zainteresowanie i – wreszcie – który rynek wybrać? Pomóc w tym może narzędzie Google Market Finder w wersji zaawansowanej, udostępnione przez Google dla agencji marketingowych. 

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?