Nie od dziś wiadomo, że social media to jeden z istotniejszych kanałów do komunikacji marki z fanami. Zbudowanie zaangażowanej społeczności na profilach firmowych w social mediach to klucz do sukcesu wizerunkowego, ale również sprzedażowego. Nie ma jednego złotego środka na tworzenie angażujących treści. Nasze działania musimy dopasować do grupy docelowej i do specyfiki brandu. Inaczej tworzy się treści angażujące dla marek premium, a inaczej fanów lubiących luźniejszy content, w każdym z tych przypadków kluczem do sukcesu jest poznanie grupy odbiorców i dopasowanie do nich właściwych typów postów.
W swojej pracy zaobserwowałam, że tworzenie angażujących treści na profile social media wcale nie musi być trudne i czasochłonne. Kiedyś często bardzo długo myślałam nad koncepcją i kreacją. Niestety, w większości tych przypadków okazywało się, że im bardziej skomplikowane i wymyślne rzeczy tworzyłam tym mniejszy był z tego efekt, który mogłam obserwować na przykład w postaci niskiej liczby komentarzy w postach. Pomyślałam, że być może skuteczniejsze będą proste treści, które nie będą wymagały od odbiorców wiele wysiłków. Na początku postawiłam na proste pytania otwarte dzięki którym udało mi się zbierać sporo komentarzy, a przy okazji poznawałam moją grupę odbiorców. O co pytać odbiorców w takich liniach postów? Najlepiej postawić na rzeczy związane z tematyką prowadzonego przez nas profilu. Jeśli np. odpowiadamy za komunikację na fanpage ‘u marki fashion możemy zapytać naszych użytkowników o to czy np. wolą spodnie czy spódnicę lub jaki jest kolor ich ulubionego ubrania, ile mają par butów, co noszą w torebce etc. Zazwyczaj ten typ postów wzbudza bardzo duże zaangażowanie wynika to z niskiego progu wejścia w interakcję odbiorcy z marką.
Jeśli myślę o poście na zaangażowanie, to zawsze w pierwszej kolejności przychodzi mi do głowy konkurs. Jeśli chodzi o Facebooka to spektrum możliwości mamy ogromne. Należy zwrócić tylko uwagę na właściwie skonstruowany regulamin. Ważne przy tworzeniu koncepcji jest to, żeby dopasować próg wejścia do nagrody, którą chcemy zaoferować odbiorcom. Im cenniejsza, tym zadanie powinno być trudniejsze. Niestety, może się to negatywnie przełożyć na zaangażowanie poszczególnych osób i konkurs może nie przełożyć się na wysokie zasięgi. Dlatego na początku rekomenduję zacząć od formatów postów konkursowych z niższym progiem wejścia, ale też z niższą wartością nagrody. Warto stworzyć treści, które zmotywują osoby biorące udział do dodawania komentarzy pod postami np. w postaci zdjęć, wideo lub krótkich tekstów zawierających informacje dlaczego właśnie do niego ma trafić nagroda.
Kolejnym rodzajem działania są konkursy, w których content pozyskiwany od odbiorców możemy wykorzystać w celach promocyjnych naszej marki. Przykładem takiego formatu są posty w których zachęcamy odbiorców do dzielenia się treściami (np. w postaci zdjęć), na których pojawiają się produkty marki. Warto wtedy zadać pytanie, czy możemy je wykorzystać na naszym fanpage’u, po uzyskaniu zgody dodać w copy link do produktu i voila mamy gotowego posta sprzedażowego!
Chcesz wiedzieć co podoba się Twoim odbiorcom – postaw na posta w którym na zdjęciu/grafice umieścisz popularne emotikony przy danym produkcie, dzięki temu poznasz preferencje Klientów i zdobędziesz reakcje, które przełożą się wyższe zaangażowanie. Mitem jest, że Facebook tnie zasięgi takich postów – wystarczy tutaj zastosować promocję pod aktywność.
Jednym ze skuteczniejszych sposobów na pobudzenie odbiorców fanpege’a jest wykorzystanie livev’ów. Pamiętaj tylko, by ich temat był przemyślany i właściwie dobrany do grupy fanów. Pomysłami wartymi uwagi są zdecydowanie formaty z grami i zabawami – dzięki nim użytkownicy szybko się angażują, a przy okazji możemy ich zainteresować ofertą naszego sklepu online.
Tutaj po pierwsze musimy sobie odpowiedzieć, do kogo piszemy. Jeśli naszym odbiorcom podobają się nietypowe treści, to takie musimy im dostarczać. Zawsze bardzo dobrze sprawdza się Real Time Marketing – dopasowanie copy w oparciu o najnowsze wydarzenia z którymi większość społeczeństwa jest na bieżąco to często strzał w 10-tkę. Warto pamiętać o tym, żeby wpis był połączony z działalnością firmy dla której powstaje. To bardzo istotny element układanki, bo chcemy angażować ludzi, którzy są zainteresowani naszym produktem. Jednym z najbardziej angażujących formatów są również posty pokazujące naszym odbiorcom życie firmy “od kuchni” – warto o tym pisać i wrzucać zdjęcia obrazujące to. Jeśli masz możliwość to pytaj swoich fanów o zdanie – większość osób lubi się nim dzielić.
Nie ma jednego złotego środka na budowanie zaangażowania, ale kluczem do sukcesu jest zbudowanie lub poznanie (w przypadku rozwiniętego fanpage’a) fanów i sprawdzenie na co reagują. Jedno jest pewne – bez tego nie da się osiągnąć sukcesu w social mediach, który wpływa pozytywnie nie tylko na wizerunek firmy, ale także na działania sprzedażowe!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.