Social media bombardują użytkowników ogromem informacji. Użytkownicy Facebooka scrollują tablicę w poszukiwaniu informacji, które go zainteresują. Przeglądając feed mają kontakt z postem średnio krócej niż 2 sekundy. Jeśli to nie brzmi jak dużo czasu, masz rację. Użytkownik w tym momencie nie szuka reklamowanego przez ciebie produktu czy usługi, w takim wypadku skorzystałby z wyszukiwarki Google. Zatem jak dotrzeć do klientów przez komunikację? Temat, na którym skupimy się w tym artykule, to jak tworzyć ciekawą kreację oraz jakich narzędzi można użyć w tym celu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Odbiorca w pierwszej kolejności zauważa obraz – grafikę, zdjęcie oraz tekst znajdujący się na nim, ewentualne nagłówek pod nim oraz w ostatniej kolejności na treść posta. Jak zatem sprawić, aby Twoja oferta wyróżniła się na tle innych?
Każda kampania na Facebooku potrzebuje kreacji, która przyciągnie wzrok odbiorców. Przekaz musi być na tyle krótki i atrakcyjny, aby widz chciał kliknąć w post i zasięgnąć więcej informacji. Musisz więc stworzyć treści, które są ciekawe i wartościowe dla odbiorców. Pomoże to zaprezentować Twój produkt lub usługę w sposób, który zostanie zapamiętany, prowadząc do większego zainteresowania ewentualnym zakupem. Aby osiągnąć skuteczność działań w social mediach należy dbać o jasny przekaz. Skoro grafika to ta część posta, którą użytkownik widzi najpierw – i zwykle to ona przyciąga uwagę do treści – powinna nawiązywać do tematyki copy. Na przykład, jeśli przygotowujesz post o jedzeniu, kreacja graficzna powinna w atrakcyjny sposób pokazywać potrawę czy przybory kuchenne.
Według badań kolorem, który najbardziej zwraca uwagę jest czerwony. Kolejne miejsca należą do innych ciepłych barw – koloru żółtego i pomarańczowego.
Jednym ze sposobów na przyciągnięcie wzorku odbiorcy do kreacji na kanałach mediów społecznościowych jest zastosowanie kontrastowych kolorów. Polega to na tym, aby kontrastować ciemny kolor z jasnym. Tak, aby treści wybiły się, były łatwe i czytelne w odbiorze. Dzięki kontrastowym kolorom ludzie są w stanie łatwo zobaczyć przekaz, co skutkuje większą interakcją w mediach społecznościowych.
Jednym z narzędzi, które wspomoże nas w doborze barw kontrastowych, ale też pasujących do siebie odcieniami, jest Adobe Color. Bazuje on na kołowym wykresie kolorów.
Wykres kołowy kolorów składa się po jednej stronie na kolory, takie jak: czerwony, pomarańczowy i żółty, a po drugiej – niebieski, fioletowy i zielony. To podstawowe narzędzie do łączenia kolorów. Koło kolorów jest tak skonstruowane, że zestawienie obojętnie których kolorów ze sobą, zazwyczaj zawsze daje dobry efekt.
Jaki kolor wybrać na grafikę? Zastanów się nie tylko, jakie zwrócą uwagę, ale też które pasują do Twojej marki i tematyki posta. Koło kolorów składa się na ciepłe i chłodne barwy. Ciepłe kolory są żywe i energetyczne, zimne natomiast dają wrażenie spokoju i ukojenia. Biały, czarny i szary są kolorami neutralnymi.
Przykładowo kolor czerwony jest intensywnym emocjonalnie kolorem. Kojarzy się z miłością, ale też ostrzeżeniem. Przez swój mocny wydźwięk często jest wykorzystywany przy różnego rodzaju okazjach, kampaniach wyprzedażowych, promocjach. Często widuje się go także w kampaniach reklamowych przy okazji Świąt czy Dnia Zakochanych.
Kolor żółty kojarzy się z radością, szczęściem i energią. Może zostać skutecznie wykorzystany w kampanii skierowanej do młodzieży lub postach, których tematyka dotyczy przyjemnego spędzania czasu.
Kolor zielony jest kolorem natury. Wywołuje uczucie bezpieczeństwa. Świetnie sprawdzi się przy produktach naturalnych, eco, podkreślając, że są przyjazne środowisku.
Kolor niebieski jest kolorem czystości, kojarzącym się z wodą. Świetnie zaprezentuje się w kampanii dotyczącej np. wody mineralnej, podkreślając jej nieskazitelność. Natomiast wpływa negatywnie na odczuwanie apetytu. Nie powinien być stosowany do komunikacji związanej z żywnością.
Kolorem, który idealnie pasuje kampanii związanej z żywnością jest natomiast kolor pomarańczowy. Świetnie stymuluje apetyt poprzez skojarzenia z kolorem owoców cytrusowych. Jest kolorem radości i ekscytacji. Szczególnie trafi do młodej grupy odbiorczej.
Czarny kolor przywodzi na myśl tajemniczość, elegancję i siłę. Dlatego szczególnie upodobały sobie ten kolor marki luksusowe
Ważnym elementem tworzenia kreacji na Facebooku czy Instagramie jest zasada “less is more”. Social media są przesycone nadmiarem informacji w większości nieinteresujących i nieprzydatnych. Mniejsza ilość elementów sprawia, że wzrok skupia się na konkretnym punkcie. Im więcej takich elementów, czy tekstów tym bardziej wzrok rozprasza się pomiędzy nimi. Jeśli ilość elementów jest zbyt duża, wywoła to chaos i negatywny odbiór.
Podobnie znacznie bardziej zauważalne jest krótkie hasło lub pojedyncze słowo niż całe rozbudowane zdanie. Ważne jest też podkreślanie treści i rozróżnianie grubością czy wielkością treści ważnych i pobocznych. Warto rozważyć zastosowanie różnych fontów i kolorów tekstu, które podkreślą komunikację i wyróżnią kreację. Takie działania pozwalają na szybkie wychwycenie głównych, najważniejszych informacji, jakie chcesz przekazać w swojej komunikacji w internecie.
Ważne jest jednak, aby nie przesadzić z ilością. Materiały reklamowe, które posiadają większą ilość wyróżników, powodują rozproszenie uwagi. Aby tego uniknąć, należy zastosować się do zasady 2-3 wyróżników.
Ramki, szczególnie w kontrastowym kolorze względem tła lub zdjęcia, potrafią przyciągać wzrok. Kiedy używasz ramki, możesz ją wykorzystać także do zwrócenia uwagi na ważną cechę fotografii. Na przykład, jeśli masz zdjęcie osoby stojącej przed białą ścianą, możesz dodać ramkę w kolorze czarnym, aby kontrastowała z tłem i pomagała zwrócić uwagę na to, co jest w ramce.
Kolejnym elementem, który może urozmaicić kreacje graficzne, jest stosowanie elementów ukośnych. Nadają one dynamizmu grafice i sprawiają, że wydaje się ona być w ruchu. Ta sama kompozycja ustawiona równo w pionie lub poziomie traci tego typu wrażenie.
Ciekawym pomysłem jest też zastosowanie różnego rodzaju strzałek, które powodują, że odbiorca nieświadomie podąża w kierunku, który wskazują.
Kolejną opcją są elementy nachodzące na siebie. Dzięki takiemu zabiegowi tworzą one całość, nie są odrębnymi obiektami. Podobnie ma się sytuacja w sytuacji tekstów. Taki, który zostanie np. centralnie umieszony na postaci, ma większe szanse zainteresować użytkownika, niż tekst znajdujący się poniżej niej.
Kreacja może nabrać nowoczesności i kreatywności poprzez zabawę tłem. Popularnym rozwiązaniem pozwalającym wyróżnić kreację na Facebooku jest tworzenie elementów wystających poza obszar ramki lub nachodzące na nią. Ciekawym motywem jest stworzenie grafiki zawierającej powielenie elementów strony. Elementy kreacji nakładają się na część przypominającą Facebook czy Instagram powodując efekt 3d, np. nachodząc dłonią postaci na komentarze.
Wzrok odbiorcy najbardziej przyciąga widok innej osoby. Wzrok mężczyzn przyciągają bardziej kobiety, natomiast kobiet – mężczyźni. W wypadku rodziców zwracają oni szczególnie uwagę na fotografie dzieci.
Nasz wzrok przyciągają ludzie podobni do nas samych, naszych znajomych czy celebryci i gwiazdy. Czyli – mamy skłonność zwracać uwagę na to, co rozpoznajemy.
Jeśli chodzi o samą postać, w pierwszej kolejności wzrok kieruje się na jej twarz, następnie kierunek w którym ta osoba patrzy lub wskazuje. Z pomocą tego typu zabiegu można wzmocnić wydźwięk komunikacji oraz położyć nacisk na konkretny element obrazu.
Wybór postaci i jej atrybutów w tego typu komunikacji może też wskazywać do jakiej grupy docelowej komunikacja jest kierowana.
Oferta narzędzi wspomagających pracę social mediowcom jest szeroka. Jeśli nie jesteś grafikiem, nie musisz znać rozbudowanych programów graficznych. Wystarczy znajomość aplikacji i stron www, które pomogą ci osiągnąć cel. Do tego typu pomocy zalicza się: Canva, Unfold, Piktochart (jeśli planujemy wykonywanie infografik), Pixlr, PicMonkey, Stencil, Snappa.
Najbardziej znanym narzędziem do tworzenia kreacji reklamowych w social media jest Canva. Z pomocą tego narzędzia będziesz w stanie stworzyć grafiki w ciągu kilku minut. Aby korzystać z Canvy, nie trzeba być ekspertem w projektowaniu graficznym. Posiada ona tysiące gotowych szablonów, bardzo łatwych do przerobienia. Duża różnorodność w stylistyce sprawia, że każdy użytkownik znajdzie coś dla siebie.
Innym narzędziem idealnym do tworzenia kreacji do postów i instastories na instagramie jest Unfold. Możesz w łatwy sposób używać projektów, filtrów, fontów i narzędzi, aby przenieść swoje treści na wyższy poziom. Unfold pozwala stworzyć piękne kolaże, video, czy edytować zdjęcia.
Warto jednak pamiętać, że social media to arena nieustannej walki marek o odbiorców. Aby prowadzić naprawdę skuteczne działania, warto powierzyć przygotowywanie kreacji graficznych profesjonalistom – korzystających z takich narzędzi jak PhotoShop czy Gimp.
Nic nie przyciąga uwagi tak jak ruch. Zwłaszcza, jeśli chodzi o social media. Dlatego też dobrze, kiedy agencja stawia na tworzenie kampanii w mediach społecznościowych opartych na animacjach i materiałach video. Również tutaj, jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z tworzeniem tego typu materiałów, nie potrzebujesz skomplikowanych rozwiązań.
Jeśli chodzi o tworzenie animacji do mediów społecznościowych świetnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z możliwości przedstawianych przed Vimeo. Pozwala tworzyć video w wysokiej jakości. Dzięki łatwej edycji i szerokiej ofercie templatek można kreować ciekawe treści reklamowe, korzystając w pakiecie ze stocka, ale też wgrywając własne elementy, tło, logo klienta. Na Vimeo można znaleźć templatki skierowane dla marek z konkretnej branży.
Motion Array jest świetnym wsparciem dla grafików tworzących video. Posiada szeroki zakres templatek, presetów z możliwością pobrania i otworzenia gotowego pliku w wielu programach m.in Adobe After Effects czy Adobe Premiere. Korzystanie z pomocy w tego typu formie pomaga nabrać nowych umiejętności. Poza tym dodatkowym atutem jest możliwość pobrania muzyki, która urozmaici nasze video.
Planując działania na portalach takich jak Facebook czy Instagram warto pamiętać, że ich użytkownicy zazwyczaj w pierwszej kolejności dostrzegają grafikę, dopiero potem tekst. Aby wyróżnić się na tle konkurencji nie wystarczy tylko sięgać po atrakcyjne zdjęcia. Wykorzystując narzędzia, wiedzę o odbiorcach, kolorach i formatach, które przyciągają spojrzenia, można uzyskać znacznie lepsze rezultaty.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.