Październik w marketplace – sprawdź przegląd newsów naszego Działu Marketplace
Raport kwartalny Amazon:
Sprzedaż netto w III kwartale 2023 wzrosła o 13% rok do roku, osiągając 143,1 mld USD.
Zysk netto w ujęciu rocznym wzrósł o 241%, osiągając 9,9 mld USD.
Rozwodniony zysk na akcję wzrósł o 235% do 0,94 USD.
Dochód operacyjny w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września wzrósł o 348%, wynosząc 11,2 mld USD.
Sprzedaż w segmencie Amazon Web Services wzrosła rok do roku o 12%, osiągając 23,1 mld USD.
Andy Jassy, dyrektor generalny Amazona, podkreślił mocny trzeci kwartał spółki, wskazując na wzrost przychodów i efektywność operacyjną.
Przewidywana sprzedaż netto w IV kwartale 2023 ma wynieść od 160 do 167 miliardów dolarów.
Mimo pozytywnych informacji sprzedażowych, spółka odnotowała spadek wartości akcji o 1,50%.
Miliardowa kara za emulatory AdBlue lub chip tuning – pozew przeciwko eBay
Zarzuty przeciwko eBay:
Rząd USA postawił zarzuty platformie eBay dotyczące sprzedaży urządzeń łamiących przepisy o czystości powietrza (Clean Air Act).
Urządzenia te dezaktywują ekologiczny osprzęt w silnikach diesla, unikając błędów w komputerze pokładowym.
Efekty działania urządzeń to podniesienie mocy silników oraz zwiększenie efektywności paliwowej.
Prokuratura stwierdziła, że platforma eBay zaoferowała co najmniej 343 tysiące takich urządzeń.
Mimo że urządzenia były sprzedawane przez zewnętrzne firmy, a eBay działał jako pośrednik, amerykańskie władze uważają, że działanie platformy było niezgodne z prawem.
Argument władz: samo zezwolenie na sprzedaż tego typu urządzeń jest nielegalne.
W przypadku skazania, eBay może zostać ukarany grzywną wynoszącą 1,9 miliarda dolarów (przy obecnym kursie ok. 8,022 miliarda złotych).
Podsumowanie popularności platform e-commerce w Polsce we wrześniu:
Allegro:
Liczba użytkowników: 18,5 mln
Procent internautów w Polsce, którzy skorzystali z Allegro: 62,5%
Średni czas spędzony przez użytkownika: 1 godzina, 44 minuty, 3 sekundy
TEMU:
Liczba użytkowników: 10 mln (wzrost z 6 mln w sierpniu)
Wejście na polski rynek: lipiec
Informacja dodatkowa: TEMU wyprzedziło Aliexpress o ok. 1 mln użytkowników.
Allegro zachowuje dominującą pozycję na polskim rynku e-commerce.
Nowy gracz, TEMU, rośnie w siłę, przewyższając Aliexpress pod względem liczby użytkowników. Aliexpress spadło z podium popularności, wyparte przez TEMU.
Amazon Wstrzymuje Globalną Ekspansję w 2023 roku
Amazon planował otworzyć rynki w Chile, Kolumbii, Nigerii i RPA w 2023 roku, ale nie uruchomił żadnego z tych nowych rynków.
Dokumenty Amazona z 2021 roku wskazują, że firma miała zamiar rozpocząć działalność w Kolumbii w lutym 2023 i w Chile w kwietniu 2023 w ramach projektu o kryptonimie “Project Santos”. RPA (projekt “Project Fela”) miała nastąpić w lutym 2023, a Nigeria w kwietniu 2023.
Amazon wprowadził się na dziesięć rynków i co roku uruchamiał co najmniej jeden nowy rynek przez ostatnie sześć lat. 2023 będzie pierwszym rokiem bez ekspansji od tego czasu. Ostatni nowy rynek to Belgia w październiku 2022.
Amazon planuje uruchomienie w RPA na początku 2024 roku i już rozpoczął rekrutację sprzedawców. Pozostałe kraje prawdopodobnie zostaną wstrzymane.
Według informacji z “Daily Investor”, dobrze poinformowane źródła blisko operacji Amazona w RPA potwierdziły, że firma wstrzymała ekspansję w Nigerii, ale kontynuuje uruchomienie lokalnego rynku w RPA.
Brazylia, Meksyk i Australia to najszybciej rozwijające się międzynarodowe rynki Amazona. Ruch na stronie Amazona w Brazylii potroił się w ciągu trzech lat, a w Meksyku i Australii podwoił się.
Amazon jest ostrożny w globalnej ekspansji ze względu na wysokie koszty inwestycji. Wprowadza nowe rynki z usługą “Fulfillment by Amazon” (FBA). W Europie korzysta z istniejącej infrastruktury, ale w krajach takich jak RPA czy Chile musi zaczynać od podstaw.
Dla porównania, firma Temu uruchomiła się w 48 krajach w tym roku, ponieważ nie potrzebuje lokalnej infrastruktury fizycznej.
Międzynarodowe inwestycje Amazona są długoterminowymi zakładami. Po uruchomieniu w Chile, Kolumbii, Nigerii i RPA, Amazon będzie obecny w 25 z 50 największych gospodarek świata.
Mimo to przychody Amazona z rynków międzynarodowych maleją w porównaniu z Ameryką Północną. Firma ma nadzieję powtórzyć sukcesy takie jak w Australii, gdzie w ciągu pięciu lat stała się numerem jeden na rynku.
Dlaczego Amazon nie odnosi sukcesów w Ameryce Łacińskiej: dominacja MercadoLibre
Wprowadzenie:
Mimo globalnej dominacji wielu gigantów internetowych, istnieją rynki, na których lokalne firmy utrzymują swoją przewagę.
Na przykład w Rosji czy Chinach Google nie jest liderem.
Amazon boryka się z problemami w Azji (konkurencja z Alibaba) oraz w Ameryce Łacińskiej.
Dominacja MercadoLibre:
W Ameryce Łacińskiej liderem e-commerce jest MercadoLibre.
Do pierwszego kwartału 2023 roku firma zgromadziła ponad 320 milionów zarejestrowanych użytkowników, co stanowi wzrost o 20% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Kluczem do sukcesu MercadoLibre są strategiczne kampanie marketingowe oraz adaptacja do specyfiki każdego kraju w regionie.
Historia MercadoLibre:
Założona w 1999 roku przez argentyńskich przedsiębiorców Marcosa Galperina i Hernána Kazaha.
Inspiracją był boom na rynek e-commerce w USA oraz studia Galperina na Uniwersytecie Stanforda.
Firma rozpoczęła działalność w Argentynie, skupiając się na tworzeniu bezpiecznej platformy do zakupów online.
Obecnie MercadoLibre działa w 18 krajach Ameryki Łacińskiej i oferuje wiele usług, w tym płatności online (MercadoPago) oraz logistykę.
Amazon w kontekście Ameryki Łacińskiej:
Chociaż Amazon jest stosunkowo nowy w regionie w porównaniu z MercadoLibre, jego baza użytkowników szybko rośnie.
Do pierwszego kwartału 2023 roku Amazon zgromadził 100 milionów aktywnych użytkowników w Ameryce Łacińskiej.
Porównanie Amazon i MercadoLibre pokazuje, że obie firmy są dominujące na swoich rynkach, ale strategia MercadoLibre skupiająca się na usługach finansowych okazała się kluczowa w obliczu problemów ekonomicznych w Argentynie.
Przyszłość Amazon wobec MercadoLibre:
Amazon miał wcześniejsze doświadczenia z trudnościami na lokalnych rynkach, na przykład w walce z Souk na Bliskim Wschodzie czy z Flipkart i BigBasket w Indiach.
Choć Amazon dominuje w Stanach Zjednoczonych, jego globalna obecność jest mniejsza, co pokazuje, że tylko 25% sprzedaży detalicznej firmy pochodzi spoza Ameryki Północnej. W 2008 roku wskaźnik ten był bliższy 50%.
Podsumowanie:
Mimo globalnej obecności Amazon, firma napotyka na trudności na niektórych rynkach, takich jak Ameryka Łacińska, gdzie MercadoLibre zachowuje dominującą pozycję dzięki adaptacji do lokalnych warunków i skutecznym kampaniom marketingowym.
Sprzedaż platformy PayU dla Rapyd
Transakcja:
PayU sprzedało swoją platformę do obsługi płatności internetowych Global Payments Organisation (GPO) firmie Rapyd (Firmie z siedzibą w Wielkiej Brytanii, specjalizująca się w cyfrowym przetwarzaniu płatności).
Cele przejęcia:
Rozszerzenie globalnej ekspansji Rapyd na rynki wschodzące, w tym Europa Środkowo-Wschodnia i Ameryka Łacińska.
Połączenie z PayU GPO pozwoli Rapyd na:
2.1. Transakcje w ponad 100 krajach.
2.2. Obsługę ponad 250 000 klientów handlowych globalnie.
2.3. Rozszerzenie Globalnej Sieci Płatności Rapyd do ponad 1200 metod płatności przez 18 centrów rozliczeniowych.
2.4. Działanie w 41 krajach licencjonowanych/regulowanych.
2.5. Współpraca z topowymi klientami korporacyjnymi, takimi jak Adidas, Google, i Netflix.
Komentarz Arika Shtilmana (CEO Rapyd):
Rapyd koncentruje się na globalnej ekspansji z prawie 100% rocznym wzrostem w 2023.
Rapyd dąży do bycia jednym z największych globalnych fintechów, oferując zintegrowaną platformę Fintech-as-a-Service.
Połączenie z PayU GPO pozwoli na lepsze technologie, rozszerzone licencje i szerszy zasięg rynkowy.
Komentarz Laurenta le Moala (CEO PayU):
PayU GPO było kluczowe dla sukcesu PayU.
Współpraca z Rapyd pozwoli na lepsze globalne rozwiązania płatnicze.
Potrzeby rynku:
Firmy poszukują kompleksowych rozwiązań płatniczych dla globalnego handlu.
Rapyd oferuje obsługę szerokiego zakresu przypadków użycia, zastępując wiele lokalnych dostawców płatności.
Korzyści dla Rapyd:
Wzmacnia pozycję na kluczowych rynkach, w tym eCommerce.
Ułatwia tworzenie i wdrażanie nowych aplikacji płatniczych.
Rywalizacja Erli.pl z Allegro
Sukces Erli.pl:
W ciągu 3 lat stworzono drugą co do wielkości platformę zakupową w Polsce.
Przewyższono gigantów takich jak Ebay, Amazon i Empik, jak twierdzi Adam Ciesielczyk, cytowany przez forbes.pl.
Wyzwanie dla Allegro:
Erli.pl ogłasza rywalizację z Allegro na swojej stronie internetowej.
Chce przyciągnąć sprzedawców poprzez bonusy na kampanie w Google,
tanie dostawy w InPoście czy płatności w PayU.
Inwestycje w rozwój:
Erli.pl zainwestował w kupony reklamowe Google Ads o wartości 50 mln zł dla e-sklepów.
Platforma podejmuje wiele działań wspierających sprzedawców korzystających z serwisu.
Strategia i wzrost:
Erli działa zgodnie z zasadami skierowanymi przeciwko polityce głównych graczy na polskim rynku.
Firma od momentu powstania odnotowuje stały wzrost w tempie trzycyfrowym, jak podaje forbes.pl.
Kluczowe czynniki wyboru platformy:
Dwa główne czynniki decydujące o wyborze platformy to cena i opcje dostawy.
Strategia Erli skupia się na priorytetowym traktowaniu tych obszarów, co ma swoje uzasadnienie – zaznacza Adam Ciesielczyk, cytowany przez mycompanypolska.pl.
Shoper: Analiza wyników i komentarz prezesa
Rekordowe wyniki:
Przychody wzrosły o 19% w ciągu roku.
Skorygowany zysk netto wzrósł o 48%.
Przewiduje kilkunastoprocentowy wzrost przychodów w 2024 r.
Cały rynek e-commerce ma wzrosnąć o ok. 10% w 2024 r.
Wyniki finansowe w trzecim kwartale 2023 r.:
Przychody: 37,43 mln zł (wzrost o 19%).
Zysk operacyjny: 7,48 mln zł (wzrost z 4,98 mln zł rok wcześniej).
Zysk EBITDA: 10,96 mln zł (wzrost z 7,69 mln zł rok wcześniej).
Wskaźniki działalności:
GMV sklepów: wzrost o 10% do 2 mld zł.
GMV Omnichanel: wzrost o 11% do 2,2 mld zł.
Take rate sklepów: 1,86% (wzrost o 0,13 p.p.).
Omnichannel: 1,69% (wzrost o 0,12 p.p.).
Wyniki finansowe za okres I-III kw. 2023 r.:
Skonsolidowany zysk netto: 17,14 mln zł (wzrost z 11,77 mln zł rok wcześniej).
Przychody ze sprzedaży: 108,96 mln zł (wzrost z 86,48 mln zł rok wcześniej).
Zysk EBITDA: 31,62 mln zł (wzrost z 23,41 mln zł rok wcześniej).
Komentarz Prezesa:
Firma rośnie w tempie ok. 20%, co jest bardzo szybko uwzględniając obecną sytuację makroekonomiczną.
Silny wzrost zysku EBITDA o 32%.
Główny nacisk na cztery filary: sprzedaż wielokanałowa, finanse i płatności, reklama cyfrowa i logistyka.
Migracja 3000 sklepów na platformę Shoper z modelu “private label”.
Współpraca z home.pl, największą firmą hostingową w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Szacunkowy wzrost wartości rynku e-commerce w Polsce w trzecim kwartale tego roku poniżej 10%.
Perspektywy na przyszłość:
Sytuacja stabilizuje się, firmy e-commerce coraz mocniejsze.
Spodziewana poprawa sytuacji w 2024 r. z większą ilością dostępnych pieniędzy na rynku.
Jeżeli Twoja Reklama szablonowa zawiera wyłącznie oferty z wyrobami medycznymi, kampania nie zostanie opublikowana lub zostanie wyłączona, jeśli jest już aktywna.
Jeżeli Twoja Reklama szablonowa zawiera zarówno oferty z wyrobami medycznymi, jak i z innymi produktami, kampania zostanie opublikowana, ale oferty z wyrobami medycznymi zostaną z niej wyłączone.
Co można zrobić:
Jeśli sprzedajesz wyroby medyczne i chcesz je reklamować na Allegro, potrzebujesz dostarczyć odpowiednie oświadczenie.
Po dostarczeniu takiego oświadczenia, Twoje oferty zostaną uwzględnione, kiedy reklamowanie wyrobów medycznych w ramach Reklamy szablonowej zostanie ponownie dozwolone.
Upewnij się, że dokładnie zapoznasz się ze szczegółami dotyczącymi dostarczenia oświadczenia, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych problemów w przyszłości.
Aktualizacje w zakładce Zamówienia
Dodane funkcje:
Link do informacji pozakupowych.
Link do aktualnego widoku oferty.
Filtr cechy zamówienia.
Dzięki tym dodatkom łatwiej odnajdziesz określone zamówienia i pozyskasz informacje o ofercie w chwili zakupu.
Jak korzystać:
Klikając w nazwę oferty otworzysz informacje pozakupowe w nowej karcie.
Klikając w numer oferty otworzysz aktualny widok oferty w nowej karcie.
Co znajdziesz w informacjach pozakupowych:
Datę i godzinę zakupu.
Nazwę i numer oferty.
Opis i parametry oferty.
Informacje o warunkach zwrotu, reklamacji i gwarancji.
Te informacje są takie same jak te, które kupujący widzą w zakładce Moje zakupy, w Szczegółach zakupu.
Co zobaczysz w aktualnym widoku oferty:
Jakiego produktu dotyczy zamówienie.
Czy oferta jest wciąż aktywna.
Ilość dostępnych sztuk produktu w ofercie.
Obecny deklarowany czas wysyłki.
Nowy filtr – cechy zamówienia:
Za pomocą filtra możesz przeszukiwać zamówienia według następujących kategorii:
Usługi dodatkowe
Bon
Allegro Pay
Smart!
Wiadomość do sprzedającego
Pytanie od kupującego
Kupujący prosi o fakturę VAT (FV)
Dodana notatka
Zwrot wpłaty od kupującego
Przyznano zwrot prowizji.
W filtrze wyświetlane będą tylko te kategorie, które mają zastosowanie do Twoich zamówień.
Zmiany produktowe na Allegro
Zmiany w Katalogu produktów Allegro:
Od 30 listopada, nowe oferty w kategorii “Pozostałe” muszą być połączone z Katalogiem produktów Allegro przed ich wystawieniem.
Oferty wystawione przed tą datą mogą być edytowane nawet jeśli nie są połączone z Katalogiem.
Istnieje kilka sposobów połączenia ofert z Katalogiem: przez formularz wystawiania, opcję “Połącz z produktem” oraz API Allegro.
Korzyści z połączenia ofert z Katalogiem to m.in. możliwość sprzedaży na czeskim rynku, szybsze dotarcie do klientów i mniej pytań od nich.
Wprowadzenie wariantów produktowych:
Od 6 listopada w niektórych kategoriach będą wyświetlane warianty produktowe (zamiast wariantów ofertowych), jeśli są dostępne w Katalogu.
Zmiany w parametrach ofert:
Od 16 października niektóre parametry w określonych kategoriach stały się nieobowiązkowe, podczas gdy inne są teraz wymagane.
Istnieją konkretnie instrukcje dotyczące uzupełniania parametrów oraz konsekwencje niewypełnienia wymaganych parametrów.
W niektórych kategoriach parametr EAN stał się obowiązkowy.
Zmiany w kategorii Muzyka:
Wprowadzenie nowych obowiązkowych parametrów, takich jak “Rok wydania” i “Wytwórnia”.
Promocja ofert z wyrobami medycznymi:
Możliwość zgłaszania takich ofert do kampanii promocyjnych na Allegro, pod pewnymi warunkami.
Sprzedawcy muszą przesłać oświadczenie, by móc promować wyroby medyczne.
Zasady dodawania Monet do ofert:
Możliwość dodawania Monet do ofert z wyrobami medycznymi po spełnieniu określonych warunków.
Automatyczne zakończenie niektórych ofert:
Od 2 października oferty, które nie będą połączone z odpowiednim produktem z Katalogu, zostaną automatycznie zakończone po 7 dniach.
Aktualności z zakresu wspierania sprzedaży na allegro
Tegoroczne Black Weeks na allegro.cz:
Allegro wprowadza wielkie listopadowe wyprzedaże trwające przez kilka tygodni.
Możliwość promocji ofert w ramach kampanii Black Friday także na allegro.cz.
Black Week co roku przyciąga tysiące klientów.
Zgłoszenia do kampanii na allegro.pl zaczynają się 30 października.
Od 13 listopada możliwość zgłaszania ofert także na allegro.cz.
Na allegro.cz samodzielne zgłaszanie ofert do kampanii.
W zakładce Kampanie i programy będzie widoczny rynek Czechy – allegro.cz.
Różne zasady kampanii na czeskim rynku; więcej informacji wkrótce.
Promocja: dodaj rabaty dla firm i zdobądź pakiet Wyróżnień! Edycja II:
Możliwość zdobycia 200 Wyróżnień spełniając warunki promocji.
Promocja trwa od 17 do 30 października.
Uczestniczyć mogą firmy z aktywnym kontem, płatnicy VAT z co najmniej 500 ofertami.
Aby zdobyć Wyróżnienia, należy aktywować promocję i spełnić określone warunki dotyczące ofert i rabatów.
Wyróżnienia przyznawane po weryfikacji 5 listopada.
Allegro Days – obniżki i promocje przez cały tydzień:
Trwające Allegro Days od 2 do 8 października 2023.
Allegro Days dostępne także na allegro.cz, ale z innymi zasadami.
Oferty uczestniczące w promocji będą widoczne na stronie głównej i w Strefie Okazji.
Kupujący zobaczą specjalne oznaczenie allegro days przy ofertach.
Dodatkowe pakiety Wyróżnień w zależności od obniżki ceny.
Do akcji mogą być zgłaszane oferty nowe, z opcją kup teraz, o obniżonej cenie o co najmniej 10%.
Dodatkowe opłaty związane z udziałem w promocji.
Program AlleObniżka w trakcie Allegro Days:
W trakcie Allegro Days możliwość zgłaszania ofert do programu AlleObniżka.
Allegro obniży ceny na własny koszt w zgłoszonych ofertach.
Do programu można zgłosić oferty z wybranymi produktami dostępnymi na Liście Towarów.
Zmiany w dostawach na allegro
Aktualizacja cenników dla Allegro Kurier DPD Czechy
16 października 2023 automatycznie dodana zostanie metoda “Allegro Kurier DPD Czechy pobranie” dla wybranych sprzedających.
Oferuje opcję płatności przy odbiorze.
Nadawanie przesyłek możliwe przez Wysyłam z Allegro lub integrację API z systemami jak Baselinker czy EasyUploader.
Wybór dotyczący nowej metody dostawy
Sprzedający mogą akceptować lub rezygnować z nową metodą dostawy.
Ostateczny termin wyboru to 15 października 2023.
Jeśli sprzedający nie dokona wyboru, automatycznie zostanie dodana nowa metoda od 16 października 2023.
Zmiana opłat za wybrane metody dostawy
18 października 2023 nastąpią zmiany w opłatach za dostawę przez InPost oraz Allegro One.
Zmiany dotyczą przesyłek poza Allegro Smart!.
Możliwość wcześniejszego dostosowania cenników do nowych stawek.
Przegląd nowych maksymalnych cen dostawy
Dla różnych metod dostawy przedstawiono maksymalne ceny, które będą obowiązywały od 2 października 2023.
Rozliczenie dostaw
Przesyłki InPost rozliczane będą przez Allegro Mix, zgodnie z negocjowanymi stawkami.
Dla metod Allegro One, opłaty zostaną doliczone do comiesięcznej faktury sprzedającego.
Zmiana w dostawie do Francji
Ze względu na przepisy we Francji dotyczące odpowiedzialności producenta, Allegro usuwa opcję wysyłki do tego kraju.
Proces usuwania podzielony jest na dwa etapy:
2.1. Od 3 października do 13 listopada 2023: blokada dodawania nowych metod dostawy do Francji.
2.2. Od 14 listopada do 4 grudnia 2023: stopniowe usuwanie metod dostawy do Francji.
Jeśli metoda dostawy do Francji zostanie usunięta z oferty, klienci nie będą mogli składać tam zamówień.
Usunięcie metod Allegro ORLEN Paczka:
25 października 2023 roku metody dostawy “Allegro ORLEN Paczka” i “Allegro ORLEN Paczka pobranie” (rozliczane sposobem Allegro Mix) zostaną usunięte z Allegro.
Te metody zostaną także usunięte z listy dostaw w ramach Allegro Smart.
Zmiany dotyczą zarówno płatności z góry, jak i za pobraniem.
Nowe metody dostawy:
Wprowadzono nowe metody dostawy z płatnością z góry, rozliczane sposobem Allegro Standard: “Allegro Odbiór w Punkcie ORLEN Paczka” oraz “Allegro Automat ORLEN Paczka”.
Zmiana warunków Allegro Smart:
25 października zmieniono warunki programu Allegro Smart.
Aby oferta była oznaczona jako Smart!, sprzedawcy muszą spełnić określone kryteria w zakresie dostępnych metod dostawy.
Metody dostawy do drzwi obejmują m.in. “Allegro One (Punkt, Box, Kurier)”, “Allegro Kurier DPD” i “Allegro Kurier DHL”.
Metody dostawy do punktu odbioru lub automatu paczkowego obejmują m.in. “Allegro One (Punkt, Box)”, “Allegro Paczkomaty InPost” i “Allegro Odbiór w Punkcie ORLEN Paczka”.
Narzędzia dla sprzedawców:
Wprowadzono kreator cenników Smart, który pomaga w utworzeniu cennika spełniającego warunki Allegro Smart.
Dni wolne od pracy:
1 i 11 listopada to dni ustawowo wolne od pracy w Polsce, co wpłynie na pracę firm kurierskich. W te dni nie pracują firmy:
DPD
DHL
GLS
UPS
Allegro One
InPost
Fedex
Zadbano
Poczta Polska
Rohlig SUUS
Ambro Express
No Limit.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o marketplace, śledź nasze aktualności i media społecznościowe.