Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

10 cech, które powinieneś mieć, żeby pracować w agencji marketingu internetowego

5 min 2054
Katarzyna Partyka | 20.06.2018

Kończysz właśnie studia i zastanawiasz się nad wyborem drogi zawodowej? Chciałbyś coś zmienić w swoim życiu i wydaje Ci się, że praca w agencji marketingu internetowego to coś dla Ciebie? Sprawdź, jakie cechy i umiejętności są niezbędne, aby dobrze odnaleźć się takim miejscu.

1. Otwartość na nowości

Czy wiesz co przedstawia poniższy screen?

 

 

http://web.archive.org/web/20080619092324/http://onet.pl

Tak w czerwcu 2008 roku (czyli zaledwie 10 lat temu!) wyglądała strona główna Onet.pl.

A pamiętasz czasy, kiedy jedyną możliwością, aby połączyć się z Internetem był piszczący modem, co kilka minut naliczający kolejny impuls? Pamiętasz muzykę nagrywaną na płyty CD, którą potem wymieniałeś się ze znajomymi? Kojarzysz jeszcze Pana Gąbkę i Naszą Klasę? To wszystko działo się nie dawniej niż 10 lat temu, a już teraz myślisz o tym jak o odległej historii. Wiesz dlaczego o tym wspominam? Najprawdopodobniej Internet za kolejne 10 lat nie będzie już istniał w formie, w której znamy go dzisiaj. Zmienią się również sposoby i możliwości docierania do klientów i promowania usług. W związku z tym, nieustannie musisz być gotowy na poznawanie nowych rozwiązań i technologii, testowanie ich, wdrażanie w życie, ocenianie i… porzucanie, ponieważ tuż za nimi pojawiają się kolejne, lepsze i nowsze możliwości.

2. Nieustanna chęć samorozwoju

Zmiany w algorytmach i sposobach działania najpopularniejszych serwisów mają miejsce nieustannie. Na przykład, jak podaje serwis Moz.com (1), Google zmienia swój algorytm wyszukiwania 500-600 razy w ciągu roku?

Jeszcze kilka miesięcy temu okno dodawania posta na Facebooku wyglądało zupełnie inaczej. Jak łatwo się domyślić, oznacza to, że to czego nauczyłeś się dwa lata temu czy rok temu… najprawdopodobniej jest już nie do końca aktualne. Zmieniają się mody i trendy, zmieniają się przyzwyczajenia konsumentów, zmieniają się interfejsy narzędzi, na których pracujemy. Jeżeli nie masz w sobie naturalnej ciekawości poznawania i wdrażania tych wszystkich nowości, będzie Ci bardzo trudno trzymać rękę na pulsie. Jeżeli nie interesują Cię najnowsze doniesienia z branży, nie śledzisz blogów i konferencji branżowych, nie aktualizujesz swojej wiedzy - po prostu przestajesz nadążać.

3. Kreatywność

Większość ludzi kojarzy kreatywność ze sztuką, taką jak np. pisanie książek, malowanie obrazów czy komponowanie. Pamiętaj jednak, że kreatywność to również - a może przede wszystkim - umiejętność dostrzegania nowych rozwiązań tam, gdzie nikt inny nie dostrzegł ich wcześniej. Szukanie nowych pomysłów na współpracę z klientem, burze mózgów związane z przygotowywaniem grafik dla klienta, niestandardowe podejście do kampanii, tworzenie unikalnych treści blogowych, przygotowywanie prezentacji sprzedażowych - to wszystko obszary, w których bez twórczego i kreatywnego podejścia do tematu nie da się osiągać satysfakcjonujących efektów.

Posty na Facebooku Ikei to świetny przykład kreatywnego podejście do tematu reklamy w tym kanale. Chcesz zwiększyć swoją kreatywność? Przeczytaj artykuł na naszym blogu "12+ NARZĘDZI, KTÓRE POMOGĄ CI BYĆ NA CO DZIEŃ KREATYWNYM".

4. Umiejętności analityczne

LinkedIn wymienia umiejętność analizowania danych jako jedną z 3 najważniejszych umiejętności dla wszystkich zawodów w ciągu ostatnich kilku lat. Z kolei z badań przeprowadzonych przez amerykański serwis Vennagage (2)  wynika, że 45% ogłoszeń marketingowych wymienia analizę danych jako wymóg, podczas gdy tylko 3% osób pracujących w marketingu traktuje to jako jedną ze swoich umiejętności.

Wydawać by się mogło, że umiejętności matematyczno-analityczne są na drugim końcu skali w stosunku do kreatywności. Chcąc jednak rozwijać się w marketingu internetowym, po prostu musisz je mieć. Świetnie jeśli stworzysz znakomitą kampanię, napiszesz fenomenalny tekst albo przygotujesz najlepsze Twoim zdaniem grafiki. Jednak co z tego, jeśli nie będziesz potrafił ocenić ich skuteczności? W jaki sposób bez umiejętności poszukiwania i analizowania danych wyciągniesz wnioski na temat tego, co przygotowałeś? W jaki sposób przekonasz swojego klienta do tego, że prowadzone przez Ciebie działania mają sens i prowadzą do sukcesu?

5. Koncentracja na celu

Skoro już o sukcesie mowa - rozpoczynając każde działanie, będziesz musiał odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wiesz, dlaczego je realizujesz? Jak wygląda cel, do którego dzięki niemu zmierzasz? Skąd wiesz czy odnosisz sukces czy nie? Jakie są kamienie milowe w zadaniach, które wykonujesz, aby wiedzieć, czy z prowadzonymi działaniami jesteś na dobrej drodze i zgodnie z harmonogramem? Czy potrafisz ciągle mieć z tyłu głowy całościowy obraz projektu nad którym pracujesz tak, aby nie stracić głównego celu z pola widzenia?

6. Zrozumienie klienta

Jak podaje raport "Customers 2020: A Progress Report" (3) pozytywne doświadczenia związane z marką w najbliższej przyszłości mają szansę stać się jej wyróżnikiem, nawet bardziej niż cena i sam produkt.

W agencji marketingu internetowego pracujemy dla klientów i z klientami. Tutaj wszystko koncentruje się na kliencie: jego potrzebach, pragnieniach i problemach. Każde działanie zaczyna się od klienta i na kliencie kończy. Dlatego tak ważne jest, abyś potrafił klienta rozumieć i myśleć tak jak on. Tylko w ten sposób będziesz potrafił tworzyć dla jego marki i jego klientów bogate, angażujące i satysfakcjonujące doświadczenia.

O tym, dlaczego obsługa klienta jest ważna m.in. w social mediach przeczytasz w artykule "KIEDY OSTATNI RAZ ZABRAŁEŚ SWOJEGO KLIENTA NA RANDKĘ?* 4 RZECZY, KTÓRE MUSISZ ZAPAMIĘTAĆ, ABY TWOJA OBSŁUGA KLIENTA W SOCIAL MEDIACH BYŁA DOBRA".

7. Umiejętności komunikacyjne

Nie da się zrozumieć klienta ani pracować w zespole bez rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych. Pamiętaj, że prawdziwa komunikacja pojawia się dopiero wtedy, kiedy nie tylko słyszysz, co ktoś mówi, ale kiedy poprawnie rozumiesz, co druga strona ma na myśli. To z kolei wiąże się z umiejętnością aktywnego słuchania, zadawania pytań, mową ciała, parafrazowaniem i koncentrowaniem się na tym, co mówi Twój współrozmówca. Brzmi banalnie? Zapewniam Cię, że to właśnie trudności komunikacyjne i brak prawdziwego zrozumienia tego, co próbuje przekazać kolega z zespołu lub klient leży u podstaw większości spięć, problemów i trudnych sytuacji.

8. Praca zespołowa

Praca w agencji marketingu internetowego jest pracą zespołową. Na sukces klienta pracują przecież wspólnie specjaliści SEO, PPC, content marketingowcy, analitycy, accounci, dział finansowy, IT, graficy… Co to oznacza? Z jednej strony, może być tak, że kogoś w zespole zwyczajnie po ludzku nie polubisz lub nie będziesz się z nim dogadywać. Z drugiej strony, będziesz mieć możliwość pracy z osobami z różnym stażem, wiedzą i doświadczeniem, dzięki czemu będziesz mógł jeszcze szybciej uczyć się i rozwijać.

9. Zarządzanie czasem

Byłoby miło, gdybyś mógł skupić się tylko na jednym projekcie, mieć na niego dowolną ilość czasu i nikt nie przerywał by Ci pracy z innymi tematami, prawda? Niestety, tak nie będzie :-) Praca w agencji to nieustanne żonglowanie pomysłami, planami, terminami, celami i priorytetami. Dlatego niezbędna jest umiejętność zarządzania czasem (nie tylko swoim, ale też kolegów z zespołu) oraz priorytetyzowania zadań, bo tylko w ten sposób będziesz w stanie efektywnie pracować.

10. Hobby i pasja

Niezależnie od bycia specjalistą w swojej dziedzinie, każdy z nas ma swoje hobby i pasje, którym oddaje się w wolnym czasie. Wiesz dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim pozwala zachować balans między pracą zawodową a życiem prywatnym. Co więcej - zdecydowanie lepiej pracuje się z ciekawymi ludźmi. Ktoś zaczytuje się w kryminałach, ktoś inny bierze udział w długodystansowych biegach, jeszcze ktoś inny warzy piwo albo pisze wiersze. Dzięki temu, tematy do rozmów nigdy się nie kończą. A praca to nie tylko miejsce, to przede wszystkim ludzie, którzy je tworzą.

Jesteśmy dumni z pasji naszej kosmicznej załogi.

Z całą pewnością niektóre z wymienionych przeze mnie cech, jak np. umiejętności analityczne czy chęć samorozwoju, były dla Ciebie oczywiste. Inne, jak kreatywność czy własna pasja, mogą się wydawać sporym zaskoczeniem. Co o nich sądzisz? Czy są jeszcze jakieś, które Twoim zdaniem są niezbędne w pracy w agencji marketingowej? Zapraszam do dyskusji, chętnie poznam również Twój punkt widzenia.  

 

(1) Żródło: https://moz.com/google-algorithm-change

(2) Żródło: https://venngage.com/

(3) Żródło: https://www.walkerinfo.com/knowledge-center/featured-research-reports/customers2020-1

Katarzyna Partyka

Customer Success

Kasia dba o pozytywne doświadczenia klientów z marką. Po pracy spędza czas ze swoim synem, dzięki czemu może bawić się klockami Lego i nikogo to nie dziwi. Gdy nie buduje konstrukcji z Lego, to czyta – szczególną przyjemność sprawia jej lektura kryminałów i thrillerów (im bardziej krwawe, tym lepiej!). Uwielbia też odwiedzać malownicze, sanatoryjne miasteczka, dlatego jeśli wycieczka to tylko do Buska lub Kudowy!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.