Z artykułu dowiesz się:
TikTok jako platforma z pewnością dostarcza wszystkim użytkownikom dużo rozrywki ze względu na coraz bardziej angażujące treści oraz algorytm, który cały czas jest udoskonalany i w dość ciekawy sposób dobiera treści, które wyświetla.
Platforma jest coraz bardziej popularna, odwiedza ją coraz więcej użytkowników.
Dla przykładu w 2022 roku 34% użytkowników internetu w wieku 16-64 odwiedzało TIkToka, w 2023 było to już 47,4%, a w 2024 49,6%. W 2019 TikTok nie był widoczny w tym zestawieniu.
Dodatkowo wydłuża się czas spędzany w tym medium, obecnie jest to średnio 36h 21m miesięcznie, więc wygląda na to, że użytkownicy codziennie przeglądają TikToka ok. 1h 12m, dla porównania na YouTubie spędzamy 28h miesięcznie, co daje 56m dziennie, a na Facebooku ten czas to tylko 10h 44m miesięcznie, czyli ponad 21m miesięcznie.
TikTok pod tym względem ma znaczną przewagę, zwłaszcza, że użytkownicy zwracają tam większą uwagę na treści, niż np. na YouTube, gdzie bardzo często odtwarzamy muzykę bez oglądania obrazu.
Patrząc na rok 2024 i sumarycznie spędzony czas przez użytkowników na platformach można to obliczyć w następujący sposób:
Trzeba przyznać, że to bardzo dużo czasu, który de facto zamienia się w pełnowartościowe dane o użytkownikach, napędza algorytm i daje możliwość mocniejszej analizy zachowań.
Możliwe, że niektórzy z Was pamiętają takie narzędzie od Facebooka jak Facebook Analytics, które umożliwiało wnikliwą analizę m.in. lubiane strony przez użytkowników, którzy obserwują nasz funpage. Niestety Facebook wycofał się z tego rozwiązania w połowie 2021 roku. A co z TikTokiem? Ta platforma posiada bardzo podobne narzędzie, które z pewnością posłuży nam, żeby poznać naszych użytkowników i z tego co wiadomo raczej twórcy platformy nie zamierzają go wyłączyć. Omówię podstawowe raporty, które możemy tam wygenerować.
Raport, który może wskazać nam w bardzo prosty sposób do jakich użytkowników dotarliśmy z naszą kampanią reklamową w określonym czasie.
Mamy tam standardowe rozróżnienie demograficzne, związane z urządzeniami, ale też zainteresowania czy też zachowania użytkowników.
Możemy sprawdzać te wskaźniki dla wielu metryk, takich jak: wyświetlenia, kliknięcia, ale też konwersje czy CTR.
Możemy też jeszcze głębiej sięgnąć do danych o szczegółowych zainteresowaniach użytkowników:
Raport, który pomaga nam zrozumieć jak zachowują się użytkownicy na etapie dokonywania konwersji, dodatkowo ciekawym atrybutem jest to, że możemy sprawdzić ich działania w rozbiciu na poszczególne grupy docelowe, których użyliśmy w kampanii.
TikTok ma dosyć rozbudowaną atrybucję, która opiera się o kliknięcia oraz wyświetlenia, w obu przypadkach możemy sięgnąć, aż do 90 dni po wykonanej akcji (w Mecie mamy możliwość maksymalnie 28 dni).
Możemy analizować wszelkie kombinacje związane z dniami oraz sposobami atrybucji w przejrzystej tabeli.
TikTok sugeruje, aby skupiać się na dłuższym oknie atrybucji np. po wyświetleniu, ze względu na to, że użytkownicy przychodzą na tą platformę po rozrywkę, dlatego też spędzają w niej tak dużo czasu. Stąd tak ważna jest właśnie częstotliwość wyświetlania reklam użytkownikom, aby cały czas marka tkwiła im w pamięci.
Do tego ile razy użytkownicy mieli styczność z wybranymi kampaniami również TikTok przygotował raport, wygląda bardzo podobnie do tego, który obrazuje ścieżki konwersji w Google Analytics:
Oprócz raportów związanych z konwersjami czy targetowaniem mamy możliwość też śledzenia aktywności użytkowników takich jak komentarze pod poszczególnymi kreacjami. Dzięki tym raportom możemy w łatwy sposób zbadać w jaki sposób użytkownicy komentują tiktoki, ale również to jaki wydźwięk mają poszczególne komentarze, możemy też porównać tą metrykę do podobnych firm z branży.
W tym raporcie widzimy też konkretne komentarze zamieszczone pod treściami. Trzeba jednak przyznać, że TikTok nie zawsze właściwie je oznacza. Poniżej widać komentarze o wydźwięku negatywnym (pierwszy komentarz celowo został całkowicie zamazany, gdyż był niecenzuralny i nie odnosił się do marki).
Dodatkowo możemy dowiedzieć się jakiej płci i w jakim wieku użytkownicy zamieszczali komentarze.
TikTok to przede wszystkim bardzo dużo contentu video stąd też nie mogło zabraknąć raportu, który porównuje nasze kreacje reklamowe z poszczególnymi kategoriami produktowymi.
Na potrzeby tego raportu wybrałem kategorię Decoration & Design.
Z raportu możemy dowiedzieć się czy w poszczególnych metrykach kreacja osiągnęła wyższe wyniki, niż konkurencja (Top 25%) czy gorsze wyniki (Bottom 25%). Ciężko w tym przypadku rozpatrywać wszystkie metryki jednakowo, gdyż filmy różnią się przeznaczeniem co do celu kampanii, jednak dzięki temu możemy się dowiedzieć czy nasze kreacje są po prostu skuteczne.
Ostatnim raportem z sekcji Analytics, który możemy sprawdzić jest ten związany z inspiracjami kreatywnymi. Dzięki niemu możemy na bieżąco analizować trendy i najlepiej performujące kreacje z poszczególnych kategorii.
Możemy też naturalnie oglądać wybrane video i inspirować się przy kolejnych produkcjach.
Warto, żeby nasze kreacje odpowiadały też bieżącym trendom z czym pomoże nam poniższy raport trendujących hashtagów.
Raport oczywiście jest jeszcze pogłębiony o wykresy.
Jak również możemy oglądać też najbardziej popularne tiktoki z danej kategorii:
Trzeba przyznać, że jak na w dalszym ciągu rozwijającą się platformę dysponuje ona wieloma ciekawymi rozwiązaniami, które pomogą zaplanować nasze działania marketingowe w tym obszarze. Z pewnością nie wszystkie raporty są idealne i zdarzają się tam błędy lub zawierają mało danych to jednak patrząc jak postępowa jest platforma TikTok można spodziewać się tylko lepszych rozwiązań, o których z pewnością dowiemy się już wkrótce.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail wspolpraca@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.