Home Blog Co zamiast Google Optimize? TOP3 narzędzia do testów A/B, dzięki którym poprawisz konwersję

Co zamiast Google Optimize? TOP3 narzędzia do testów A/B, dzięki którym poprawisz konwersję

Czas czytania : 4 min
28 września 2023

Na początku tego roku Google ogłosiło koniec Google Optimize. Narzędzie Google do testów A/B po 5 latach swojego działania przestanie istnieć już za chwilę…tj. 30 września.

Poruszone zagadnienia w artykule:

Czym jest, a właściwie to było Google Optimize? Narzędzie to pozwalało na zoptymalizowanie strony internetowej poprzez dostosowanie jej do preferencji użytkowników. Przeprowadzenie testów A/B różnorodnych zmian, planowanych w witrynie, jest bardzo przydatną funkcją. W swojej codziennej pracy korzystają z niej nie tylko web developerzy, ale także Specjaliści User Experience i marketingowcy z wielu dziedzin.

Koniec Google Optimize a eksport danych

Jeszcze do końca września masz czas na eksport danych z Google Optimize oraz integrację obecnie prowadzonych testów z innymi narzędziami. Po 30.09.2023 eksport danych będzie już niemożliwy. Jak wspomina Google w swoim oficjalnym komunikacie dot. Google Optimize Sunset integrację GA4 z innymi narzędziami do testów A/B umożliwi publiczne udostępnienie API:

źródło: https://support.google.com/optimize/answer/12979939

Więcej o eksporcie danych z Google Optimize przeczytasz w oficjalnej instrukcji Google: https://support.google.com/optimize/answer/10147298#how-to-do-it

3 intuicyjne narzędzia, którymi możesz zastąpić Google Optimize

Koniec Google Optimize to nie koniec Testów A/B! Na rynku wciąż pozostaje wiele narzędzi, które warto wykorzystać do testowania elementów w serwisach internetowych. Część z nich jest znacznie bardziej rozwinięta niż było Google Optimize i proponuje szereg innych rozwiązań pozwalających usprawnić UX strony (np. mapy ciepła czy nagrywanie sesji). Problemem alternatywnych narzędzi do testów może być jednak ich integracja z Google Analytics 4. Z informacji podawanych przez Google jest to jednak kwestia czasu, by takie integracje były możliwe dla większości popularnych narzędzi do testów A/B.

Do naszego TOP3 narzędzi wykorzystywanych do przeprowadzania testów A/B zaliczamy: VWO, Crazy Egg oraz Optimizely. Sprawdź, które z nich najbardziej przypadnie Ci do gustu!

1.    VWO – Visual Website Optimizer

VWO (Visual Website Optimizer) to narzędzie oferujące kompleksowe rozwiązania w zakresie Testów A/B. Dzięki VWO zaprojektujesz bardzo podstawowe testy, jak również te zaawansowane eksperymenty. Za jego pomocą możesz analizować skuteczność całych stron oraz ich poszczególnych elementów (w tym np. przycisków, grafik, tekstów itp.). By korzystać z tego narzędzia, nie potrzebujesz mieć wiedzy programistycznej. VWO jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze.

W swojej ofercie posiada możliwość skorzystania z wersji darmowej lub kilka pakietów. Najtańszy z płatnych pakietów, to koszt rzędu 308$ miesięcznie.

Warto też dodać, że VWO to jedno z narzędzi, które jako pierwsze dostały możliwość integracji z Google Analytics.

źródło: https://vwo.com/

2.    Crazy Egg

Drugie w naszym zestawieniu jest narzędzie Crazy Egg, które oferuje znacznie więcej niż tylko Testy A/B. Narzędzie to bardzo rozwinęło się w ostatnich latach i aktualnie oferuje:

Wszystkie te opcje są bardzo przydatne w pracach związanych z poprawą UX na stronie oraz zwiększeniem konwersji. W swoich działaniach UX PromoTraffic korzysta głównie z narzędzia Crazy Egg. Naszym subiektywnym zdaniem jest to jedno z najbardziej intuicyjnych narzędzi tego typu na rynku.

Każdy pakiet dostępny w Crazy Egg ma możliwość bezpłatnej wersji demo. Najtańszy płatny pakiet tzw. basic jest bardzo konkurencyjny cenowo w porównaniu do innych narzędzi. To koszt 29$/mc.

źródło: https://www.crazyegg.com/

3.    Optimizely

Optimizely również służy do analizowania oraz podnoszenia współczynnika konwersji w serwisach internetowych. Na uwagę w Optimizely zasługuje zarówno mnóstwo feature’ów dostępnych w ramach eksperymentów, jak i dodatkowe rozwiązania. Oprócz testów A/B narzędzie oferuje platformę do content marketingu i zarządzania treścią, a także rozwiązania wspierające monetyzację w e-commerce. Brzmi dobrze, prawda?

Niestety na oficjalnej stronie Optimizely próżno szukać konkretnych cen pakietów. Informacje o kosztach narzędzia dostępne są dopiero po indywidualnej wycenie.

źródło: https://www.optimizely.com/

Które narzędzie wybrać do Testów A/B?

Wciąż nie możesz zdecydować się kto będzie następcą Google Optimize w Twojej codziennej pracy? Podczas analizy weź pod uwagę nie tylko koszty narzędzia (tak, ogromną przewagą Google Optimize była jego darmowość 🙁 ), ale również to, kto oraz w jaki sposób będzie z niego korzystał. O skuteczności narzędzia świadczy przede wszystkim to, jak jesteś w stanie go użyć, aby pracowało na sukces Twojej organizacji. Dlatego:

Po pierwsze: zastanów się, jakie funkcje są Ci potrzebne teraz oraz jakie mogą okazać się niezbędne w przyszłości wraz z rozwojem Twojego serwisu. Takie działanie pozwoli ograniczyć ryzyko, że wkrótce wybrane narzędzie może okazać się niewystarczający dla Twoich potrzeb

Po drugie: sprawdź swoje zasoby – zarówno te ludzkie, jak i finansowe, które pozwolą na wykorzystanie pełnego potencjału wybranego narzędzia.

Po trzecie: zaplanuj wdrożenie narzędzia tak, aby móc korzystać z niego jak najszybciej i wybrane rozwiązanie przynosiło korzyści w jak najkrótszym czasie od przeniesienia się z Google Optimize.

Dla ułatwienia wyboru poniżej prezentujemy tabelkę ze skrótem najbardziej istotnych informacji o wybranych przez nas TOP3 narzędzi do testów A/B:

źródło: Opracowanie własne

Jak pewnie zauważyłeś  – core każdego z narzędzi jest taki sam – wsparcie w zakresie testów A/B oraz dodatkowych rozwiązań/eksperymentów (np. mapy ciepła, nagrywanie sesji czy analizy contentu) ułatwiających pracę nad podniesieniem konwersji. Czasami o niewielkich różnicach decydują jednak szczegóły.

Mam nadzieję, że koniec ery Google Optimize nie oznacza dla Ciebie także końca eksperymentowania! Jak widzisz, rynek oferuje narzędzia, które swoją technologią nie odbiegają (a wręcz dostarczają bardziej kompleksowe rozwiązania) od Google. Śmiało więc szykuj się do migracji danych i wykorzystaj ich potencjał do osiągania celów w swoim serwisie.

Źródła:

  1. https://support.google.com/optimize/answer/12979939
  2. https://support.google.com/optimize/answer/10147298#how-to-do-it
  3. https://zielinskijerzy.com/blog/30-wrzesnia-koniec-google-optimize/
  4. https://vwo.com/pricing/
  5. https://www.crazyegg.com/
  6. https://www.optimizely.com/

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 12 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.