Home Blog Czym są przekierowania i kiedy je stosować?

Czym są przekierowania i kiedy je stosować?

Czas czytania : 4 min
05 października 2017

Każdy specjalista SEO prędzej czy później stanie przed zadaniem przeniesienia danych z jednego adresu na drugi. Niezależnie, czy przyczyną tego działania jest zmiana domeny, zmiana struktury strony czy optymalizacja ścieżki adresów URL, należy zadbać o prawidłowe poinformowanie przeglądarki i robotów, że dana strona/podstrona jest teraz dostępna pod innym adresem. Prawidłowe przekierowanie jest kluczowym elementem do utrzymania autorytetu domeny oraz pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.  

Dzisiejszy wpis skierowany jest do osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z SEO oraz tych, które chcą dowiedzieć się czegoś więcej na temat przekierowań. Jeśli więc jesteś już doświadczonym SEOwcem, ten artykuł może być dla Ciebie odświeżeniem już dawno poznanych informacji.  

Czym tak właściwie jest “przekierowanie”?

“Przekierowanie” to informacja, za pomocą której dajemy znać przeglądarce internetowej oraz robotom skanującym strony o konieczności przejścia pod inny adres www w celu dotarcia do pożądanych treści. Podzielić je można ze względu na kod wysyłany przez serwer na:

Przekierowanie 301 (Trwałe przekierowanie)

Zapis „301” czyli „moved permanently” oznacza „przeniesiony na stałe”. Jest to komenda umożliwiająca przeniesienie użytkownika oraz robotów skanujących domenę z pierwotnego adresu na nowy adres URL. Przekierowanie typu 301 jest najskuteczniejszym oraz najprzyjaźniejszym dla wyszukiwarek rozwiązaniem. 301 jest rekomendowanym rozwiązaniem przez Google w przypadku, kiedy:

a) Witryna / adres URL został przeniesiony na nową stronę i zależy Ci na płynnym przejściu użytkownika oraz robotów skanujących.

b) Użytkownicy mają możliwość przejścia na Twoją witrynę, korzystając z różnych adresów URL (np. www.twoja-domena.pl, twoja-domena.pl), warto wskazać jeden adres jako preferowany (kanoniczny). Należy pamiętać, aby w tym przypadku również poinformować roboty Google o preferowanym adresie domeny za pomocą Search Console.

c) Chcesz mieć pewność, że linki do starych (zmienianych adresów) URL są przekierowywane do właściwych stron i przekazują swoją “moc”.

Przekierowanie 302 (Tymczasowe przekierowanie)

Zapis „302” informuje o tymczasowym przeniesieniu użytkownika oraz robotów skanujących domenę ze starego adresu na nowy adres URL. Przekierowanie typu 302 zalecane jest w przypadku, gdy:

a) Witryna / adres URL muszą zostać przekierowane tymczasowo np. z powodu prac modernizacyjnych.

b) Witryna / adres URL jest testowana/y pod względem nowej funkcjonalności lub designu. Uwaga! Pamiętaj, że przekierowanie typu 302 powinno być używane, jak sama nazwa wskazuje, tymczasowo, oraz, że nie przenosi ono mocy linków ze starego adresu URL na nowy.

Jak wykonać przekierowanie?

Teraz gdy wiemy, czym jest przekierowanie oraz jakie wyróżniamy jego rodzaje, należy przyjrzeć się bliżej możliwościom ich zastosowania. Poniższe możliwości zostaną przedstawione na przykładzie przekierowań typu 301.

Przekierowanie korzystające z funkcji serwera – plik .htaccess

.Htaccess jest plikiem umieszczonym w głównym katalogu witryny, za pomocą którego jesteśmy w stanie zmienić ustawienia serwera. Plik .htaccess daje nam możliwość ustawienia przekierowań 301 takich jak:  

Uwaga! Jeżeli tworzenie plików .htaccess jest dla Ciebie skomplikowane lub ciężko Ci ją zapamiętać, w sieci znajduje się wygodny generator .htaccess. Znajdziesz go na stronie www.htaccesseditor.com

Przekierowanie za pomocą skryptów

Najlepszym rozwiązaniem przy konieczności zastosowania przekierowań jest zastosowanie pliku .htaccess lub zrobienie tego za pomocą serwera, lecz jeśli nie jesteśmy w stanie ich wykonać z bliżej nieokreślonych przyczyn, możemy wywołać przekierowania za pomoc skryptów:

Podsumowanie

Mam nadzieje, że dzisiejszy wpis przybliżył osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z działaniami SEO, jak ważne są przekierowania oraz jak je poprawnie stosować w przypadku zmiany witryny lub adresu URL. Oczywiście, przekierowania można wykorzystać również na wiele innych sposobów jak np. do link buildingu ale to zagadnienie przybliżę w następnym artykule.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.