Koncern Google już jakiś czas temu udostępnił polskim użytkownikom platformę o nazwie Market Finder. To darmowe narzędzie umożliwia firmom porównywanie potencjału rynkowego różnych państw dla określonej branży i zaplanowanie skutecznej kampanii marketingowej. Kolejnym krokiem było udostępnienie bardziej zaawansowanej platformy dla topowych agencji marketingowych w Polsce. Narzędzie to pomaga branży e-commerce działać na rynkach zagranicznych i podejmować właściwe decyzje dotyczące ekspansji globalnej.
To dzięki niemu również w PromoTraffic odkrywamy rynki o największym potencjale ekspansji międzynarodowej i nadajemy im właściwe priorytety, a dziś odpowiadamy za kampanie reklamowe na ponad 40 rynkach na całym świecie.
Według najnowszych raportów GUS eksport w 2018 roku wyniósł ponad 204 mld euro, osiągając wzrost rok do roku na poziomie 7,1%. W Unii Europejskiej eksport generuje 44,7% PKB (dla porównania do 85,1% w Belgii, 79,5% w Czechach, i 80% w Polsce). To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy chcą zdobywać nowe rynki i inwestować w ekspansję międzynarodową.
Pozyskanie rzetelnych informacji dotyczących popytu często zabiera nie tylko czas, ale i pieniądze. Do podjęcia właściwych decyzji potrzeba najczęściej rzetelnej wiedzy – statystyk dotyczących rozmiaru danego rynku, zwyczajów kulturowych, czy też preferencji klientów lub informacji o konkurencji. Z pomocą agencjom i firmom e-commerce myślącym o rozwoju biznesu za granicą przychodzi Google, wprowadzając do Polski Google Market Finder oraz jego zaawansowaną część dostępną tylko dla TOP agencji. Wspiera on w ten sposób firmy w identyfikacji potencjalnych klientów i zwiększaniu sprzedaży eksportowej online.
Google Market Finder pozwala określić, które rynki w ekspansji zagranicznej warto traktować priorytetowo oraz dokonać głębokiej analizy rynku za pomocą danych Google’a i jego największych partnerów. To narzędzie może dostarczyć unikalnej kombinacji danych niezbędnych do zaplanowania i wdrożenia strategii międzynarodowej również Tobie!
W pierwszym kroku, aby zidentyfikować potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż zagraniczną online, należy skupić się na wyborze głównych kategorii sklepu. Platforma Google Market Finder umożliwia porównywanie potencjału rynkowego różnych państw dla określonej branży. Zobacz, jak można ją wykorzystać w branży modowej:
Przykład wykorzystania platformy Google Market Finder w sklepie z branży modowej/fashion z kategoriami:
● Sukienki
● Swetry i swetry rozpinane
● Koszule, topy i bluzki (inne)
● Spodnie, dżinsy
● Spódnice.
W poszerzonej wersji dla agencji dodatkowo po dokładnym ustaleniu kategorii można przypisać im procentowy udział w ofercie sklepu i w ten sposób określić ważność danego segmentu. W naszym przypadku będą to następujące wartości:
● Sukienki – 60%
● Swetry i swetry rozpinane – 20%
● Koszule, topy i bluzki (inne) – 10%
● Spodnie, dżinsy – 5%
● Spódnice – 5%.
Jak możemy zauważyć na powyższej ilustracji, Google Market Finder dostarcza informacji dotyczących wielkości populacji, używanych języków, czy też wykorzystywanej w danym państwie waluty. Z raportów odczytamy również profil ekonomiczny kraju, parytet siły nabywczej PKB na mieszkańca, roczny wzrost PKB i globalny wskaźnik konkurencyjności.
Ponadto dla każdego rekomendowanego do ekspansji rynku dostępne są dane obejmujące logistykę, zachowania konsumenckie związane z zakupami oraz szczegółowe raporty dotyczące reklam i wyszukiwarki Google.
Następnie w wersji zaawansowanej, biorąc pod uwagę wszystkie możliwości i ustawienia, można skupić się na wyborze czterech głównych celów dla badanych rynków:
● Budowania świadomości,
● Uwzględnienia wpływu,
● Napędzenia akcji,
● Zwiększenia lojalności.
W wersji zaawansowanej przeznaczonej dla agencji, po dokładnym określeniu wszystkich kryteriów i ustawień, narzędzie aktualizuje dane i przedstawia kraje uszeregowane według dwóch czynników:
● indeksu punktów danego kraju w każdej wybranej metryce w stosunku do wszystkich innych krajów objętych analizą,
● wagi zastosowanej do każdej wybranej metryki.
Zaawansowane metryki, jakie można wyznaczyć dzięki zaawansowanej wersji Google Finder dla agencji marketingowych
● Google Query Growth – wzrost liczby zapytań z danej kategorii w skali roku,
● Google Query Volume – liczba zapytań w danej kategorii (czyli estymacja wielkości rynku),
● Online Sales – wielkość sprzedaży online,
● Disposable Income per Capita – PKB na mieszkańca, które jest miarą zamożności danego kraju,
● Online Sale as part overall sales – która informuje nas, jaka część całkowitej sprzedaży to sprzedaż online,
● Online Sales per Online Buyer – sprzedaż online na użytkownika,
● Google Query Depth – konkurencyjność na danym rynku,
● Google CPS – stawki za pojedyncze kliknięcie w reklamę w Google na danym rynku.
Lista powyższych miar i ich punktacja pozwala nam określić rynki, które powinny stanowić priorytet w ekspansji międzynarodowej online.
Najbardziej perspektywiczny rynek w ekspansji globalnej według Google Market Finder dla agencji:
Źródło: Google Market Finder dla agencji
Google Market Finder pomaga wskazać najlepsze rynki do sprzedaży określonych produktów i usług. Lista rekomendowanych krajów tworzona jest na podstawie kluczowych wskaźników.
Przykładowy raport dla kategorii produktów z branży modowej dla rynków Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Luksemburga, Irlandii, Norwegii, Szwajcarii, Polski, Francji, Chorwacji, Czech, Węgier, Włoch, Litwy, Łotwy, Rumunii, Estonii, Słowenii, Grecji, Słowacji, Mołdawii oraz Bułgarii:
Na poniższych wykresach widać zbiór najbardziej atrakcyjnych rynków zarówno z perspektywy wzrostu, jak i szans. Wykresy prezentują korelację pomiędzy kosztami wybranej kategorii (branża modowa) vs. PKB per capita oraz zainteresowanie Internautów w danej kategorii vs. PKB per capita:
Internet zniósł bariery handlu i umożliwił tym samym mniejszym graczom zaistnienie na rynkach światowych. Według danych Internet World Stats z Internetu w 2020 roku ma korzystać blisko 4,5 mld osób. To całkowicie zmienia postrzeganie możliwości dotarcia do potencjalnych klientów zagranicznych. Dla konsumentów nie ma już znaczenia, gdzie znajduje się firma – liczy się wyłącznie zadowolenie z zakupionego produktu lub usługi. Najlepszym tego przykładem jest internetowy bukmacher Booking.com. Czy dla kogokolwiek ma dziś znaczenie, że to firma holenderska?
Mimo powyżej wskazanego trendu, pierwsze kroki w ekspansji zagranicznej w e-commerce mogą być trudne. Trafny wybór nowego obszaru rozwoju wymaga dokonania oceny zapotrzebowania na produkty lub usługi w danym kraju. Właściciele sklepów internetowych przed podjęciem decyzji muszą zadać sobie szereg pytań. Czy poziom inwestycji wymagany do wejścia na nowy rynek umożliwi im osiągnięcie zwrotu?
W jaki sposób oszacować potencjalne zainteresowanie i – wreszcie – który rynek wybrać? Pomóc w tym może narzędzie Google Market Finder w wersji zaawansowanej, udostępnione przez Google dla agencji marketingowych.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.