Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak budować bazę subskrybentów - skuteczne strategie marketing automation

5 min 173
Dariusz Wiejaczka | 03.08.2021

Jak budować bazę subskrybentów - skuteczne strategie marketing automation

Większość firm, by pozyskać subskrybentów, wykorzystuje oprogramowania marketing automation i polega na podstawowym formularzu o treści „Dołącz do grona naszych subskrybentów”. Niestety, formularze kontaktowe to narzędzia o najniższym współczynniku konwersji, średnio wynoszącym 3%. Zrób to lepiej! Istnieje wiele możliwości, dzięki którym możesz zachęcić odwiedzających Twoją stronę do konwersji na potencjalnych klientów, a każda funkcjonalność, której używasz, otwiera nowy strumień potencjalnych klientów dla Twojego sklepu. Gdy Twoi goście podadzą Ci swój adres e mail, stają się subskrybentem i możesz do nich adresować treści marketingowe. Niestety ludzie nie podają ci swoich danych kontaktowych za darmo.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie strategie wykorzystać, budując bazę dla marketing automation
  • jakie działania marketingowe sprawią, że twój e mail marketing stanie się skuteczniejszy
  • jakie rozwiązania oferują systemy do automatyzacji marketingu.

Wyjdź z ofertą!

Potencjalny lead musi poczuć, że pozostawiając Ci swoje dane, otrzyma coś w zamian. Stosując mechanizm wymiany wartości, możesz w łatwy sposób skutecznie zachęcić anonimowego klienta do subskrypcji. Budując bazę danych, wykorzystuj oprogramowania, które dają możliwość wdrożyć automatyzację marketingu, by dotrzeć do grupy docelowej.

Przy współpracy z naszymi partnerami, zawsze konsultujemy wysokość oferowanych rabatów oraz moment wyświetlania narzędzia służącego do pozyskiwania potencjalnego klienta. Rabat jest uzależniony od możliwości danego sklepu, staramy się jednak, aby zawsze był to większy rabat niż te oferowane dotychczas, gdyż musi być to odzwierciedlić silny impakt wpływający na decyzyjność zakupową klienta. Automatyzacje, które przygotowujemy dla klientów, działają na zasadzie tzw. double opt-in, co sprawia, że klient, by uzyskać gratyfikacje, musi potwierdzić swoją subskrypcję mailowo. Na tej podstawie system marketing automation wychwytuje zgodę na otrzymywanie treści marketingowych, a następnie uruchamia automatyzację, która dostarcza wiadomości e mail wraz z kuponem rabatowym i przekierowaniem strony internetowej. Dzieje się to nierzadko w towarzystwie polecanych produktów względem zainteresowań użytkownika.

Double opt-in służy też, aby zbierać wiarygodne dane o naszych klientach. Adresując do nich różne kampanie, mamy pewność, że trafiamy do osób, które rzeczywiście wyraziły na to zgodę. W przypadku single opt-in takiej pewności nie mamy. Powoduje to narażenie nas na częste skargi, prośby o wypisanie z listy mailingowej a co gorsza zaburzanie wyników, na których zależy nam najbardziej. Double opt-in to również zabezpieczenie się przed konsekwencjami prawnymi, jakie niesie za sobą spamowanie. Więcej na ten temat możemy przeczytać tutaj. Źródło eporady24.pl

Ważnym aspektem jest wybór odpowiedniego miejsca oraz momentu ich wyświetlenia. Wyskakiwanie dodatkowych okien na stronie głównej przy pierwszej wizycie użytkownika nie zawsze zakończy się sukcesem i pozostawieniem przez niego danych kontaktowych.  Pamiętaj, że klienci, którzy wchodzą na Twoją stronę, w pierwszej kolejności chcą się z nią zapoznać i sprawdzić co oferujesz.

To kiedy ma zostać wyświetlony formularz zapisu, analizujemy na podstawie zbiorczych zachowań anonimowych użytkowników w obrębie strony. Korzystamy w tym przypadku z Google Analytics, analizując zawarte w nim informacje na temat głębokości wizyt gości.

Oczywiście panują wszechobecne standardy co do momentu wyświetlania, jednak chcąc zapewnić naszym klientom obsługę o najwyższym poziomie, która również dobrze będzie konwertować, dogłębnie analizujemy kreacje pod każdym kątem. Systemy oferują też możliwość dodatkowych ustawień, takich jak czas, jaki poświęcają goście na stronie, moment opuszczania strony (np. exit pop-up) oraz stopień przewinięcia strony (np. po 60%) co może być równie kluczowe w stosunku do miejsca wyświetlanego formularza.

Systemy do automatyzacji marketingu oferują szereg świetnych rozwiązań, w których możesz zastosować powyższe techniki. Oto kilka z nich:

Pop-up / Exit pop-up:

Pop-up jest jednym z najskuteczniejszych sposobów generowania leadów w obrębie Twojego sklepu. Jest to narzędzie, które wyświetla okno z zapisem w wybranym przez Ciebie miejscu na stronie lub też bardziej precyzyjnie, po wykonaniu przez użytkownika konkretnego działania/akcji.

Przykład:

Odpowiedz na pytania klientów w swoim sklepie, oferując poradnik w formie e booka. Zastanów się, czego twoi klienci poszukują, zadaj sobie pytanie, jaka treść będzie dla nich wartościowa, a na pewno będzie to solidny powód do pozostawienia danych. Rabat na pierwsze zakupy to kolejny mocny powód, którym wpływasz na chęć pozostawienia danych. Takie działania są najbardziej efektywne i pozwalają na szybki wzrost bazy kontaktów.

Formularz zapisu:

Formularze zapisu to bardzo elastyczny sposób na generowanie leadów na dowolnej stronie Twojej witryny, dodanie formularza zachęcającego odwiedzających do zapisania się na sekwencję e maili, pobrania pliku PDF, zapisania się na webinar. Cokolwiek myślisz, że spodoba się Twoim gościom, będzie miało znaczący wpływ na konwersję.

Przykład:

Dobrą praktyką jest także wykorzystywanie formularzy, by potencjalny klient mógł zaprosić do zapisu kolejne osoby. System poleceń klienckich będzie potężnym narzędziem do pozyskiwania nowych użytkowników w krótkim czasie. Jeżeli osoba poleci nam 3 inne adresy e mail, a zaproszeni będą mogli zapisać kolejnych 9 osób, możemy spodziewać się efektu kuli śniegowej, który doskonale wzmocni bazę kontaktów.

Dobrym miejscem do umieszczenia formularza, będzie stopka naszej strony.

Chat - pomoc dla potencjalnych klientów.

Umieść formularz zapisu jako pierwszy krok do podjęcia rozmowy. Czat na żywo może zapewnić kolejną okazję do przekształcenia odwiedzających witrynę w potencjalnych klientów. Narzędzie obsługi klienta pozwala łączyć się z odwiedzającymi w odpowiednim dla nich czasie. Systemy do automatyzacji marketingu w większości automatycznie zapisują rozmowy i zachowują ich historię. Ponadto, gdy Twoi konsultanci czatu nie są online, odwiedzający mają możliwość dodania swojego imienia i nazwiska, a także co najważniejsze adresu e mail, przekształcając ich w potencjalnych klientów. Pozostawienie danych oraz przesłanie wiadomości umożliwia także odpowiadanie klientom w późniejszym terminie gdy konsultant znów jest online.

Przykład:

Wyświetlanie automatycznej wiadomości w momencie przejścia przez użytkownika do zakładki “kontakt” by szybko i sprawnie odpowiedzieć na jego pytania. To działanie mocno pro klienckie, które pozwoli na zacieśnianie relacji oraz pokaże nasze zaangażowanie w pomoc klientom.

Landing Page:

To kolejny świetny sposób na generowanie leadów, ponieważ landing page właśnie do tego służą. Takie strony tworzone są w celu skłonienia osoby do przekazania swojego imienia i nazwiska oraz adresu e mail. Oferując dostęp do “czegoś”, na przykład do pobrania e booka zwiększasz swoje szanse na pozyskanie klienta. 

Przykład:

Wykorzystaj program lojalnościowy i pokaż odwiedzającym Twój sklep,  jakie zyski przynosi bycie subskrybentem. Opisz jakie kroki należy podjąć, aby pozostać w subskrypcji, w którym momencie otrzymają gratyfikację i co czeka ich w przyszłości.

Podczas tworzenia strony docelowej równie ważne jest rozważenie tego, co docenią Twoi potencjalni klienci. Często jest to coś, co pozwoli odpowiedzieć na ich pytania lub pomoże im w rozwiązaniu ich konkretnego problemu. Korzystając z systemu, który oferuje tworzenie landing page’ów możesz tworzyć wiele stron czy kampanii dla różnych celów biznesowych, śledząc skuteczność każdej z nich.

Co później? To proste! Automatyzacja marketingu.

Kiedy ktoś faktycznie dokona konwersji na Twojej stronie docelowej, możesz zrobić kilka rzeczy za kulisami. Po pierwsze, dzięki automatyzacji dodać go do CRM lub systemu zarządzania kontaktami, aby magazynować jego dane. Po drugie, możesz uruchomić działania uzupełniające, które będą mieć wpływ na decyzyjność zakupową w Twojej stronie internetowej. Pomoże to utrzymać zaangażowanie klientów, by wrócili ponownie do Twojego sklepu.

Pamiętaj, że ilość informacji, jakie chcesz zdobyć na temat klientów, ma znaczenie. Im więcej informacji chcesz pozyskać, tym osoba po drugiej stronie mniej chętnie je pozostawi. Badania wskazują, że najskuteczniejsze są formularze pozyskujące dwa pola np. Imię oraz e mail. W procesie przygotowywania narzędzi do generowania leadów zadbaj również o mobile. Zwróć uwagę czy przygotowane przez Ciebie kreacje są responsywne i wyświetla się poprawnie zarówno w desktopie jak i w mobile. Używaj mocnej komunikacji wizualnych, ubieraj graficznie swoje kreacje tak, aby przyciągały wzrok oraz były łatwe w odbiorze.

Dariusz Wiejaczka

Senior Marketing Automation Specialist

Doświadczenie zdobywał w prowadzeniu i zarządzaniu projektami kluczowych klientów SALESmanago. Był także odpowiedzialny za szkolenie certyfikowanych specjalistów Marketing Automation. W Promotraffic obejmuje stanowisko starszego specjalisty, opracowując strategię i proces wdrażania automatyzacji marketingu dla klientów B2B oraz B2C i e-commerce.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.