Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Jak koronawirus wpłynął na ruch organiczny w poszczególnych branżach?

5 min 969
Damian Zając | 30.04.2020

Jeszcze kilka miesięcy temu nikt by nie pomyślał, że może nastąpić czas, jaki teraz mamy. Dziś obserwujemy ogromne zmiany, jakich koronawirus dokonał w gospodarce w Polsce i na świecie. A jak pandemia wpłynęła na pozycjonowane w naszym kraju witryny? Kto zyskał, a kto stracił? W tym artykule zaprezentujemy kilka interesujących przykładów.

Kto wyszedł z walki zwycięsko?

Firma zajmująca się dezynfekcją i ozonowaniem


Zwiększone zainteresowanie dezynfekcją pomieszczeń za pomocą ozonu przełożyło się na zdecydowany wzrost ruchu na stronie oferującej takie usługi

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Na powyższym wykresie wyraźnie widać, jak początek pandemii w Polsce spowodował wzrost zainteresowania takimi usługami. Nie może to dziwić. Będą one cieszyć się zdecydowanie większym zainteresowaniem jeszcze przez jakiś czas. Wiele firm przed powrotem do biur będzie chciało także w ten sposób przygotować pomieszczenia biurowe do przyjęcia pracowników.

Strona z branży medycznej

Witryna działająca w branży medycznej oferująca środki zwiększające odporność, kosmetyki i wiele innych produktów. 

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Łatwo zauważyć, że użytkownicy poszukiwali tych produktów, co przełożyło się na bardzo zadawalające przychody. Firma dostarcza środki, które potencjalni klienci w tym okresie uznali za rzeczy „pierwszej potrzeby”. Pokazuje to, że Polacy w ostatnim czasie wyjątkowo mocno skupiali się na zapewnieniu sobie większej odporności. 

Sklep z kosmetykami

Poniżej znajduje się przedstawienie wyników sklepu oferującego kosmetyki i środki pielęgnacyjne.

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Wyniki od końca marca pokazują znaczny wzrost zainteresowania użytkowników produktami na sklepie. Z powodu trudności z uzyskaniem tych samych produktów stacjonarnie zdecydowana większość klientów przeniosła się do online w celu zakupienia swoich kosmetyków. To sprawia, że obecnie wiele osób może pozostać przy formie online zakupów kosmetyków.

Branża ogrodnicza

Sklep z nawozami

Przedstawienie wyników w czasie pandemii dla sklepu oferującego nawozy i produkty do ogrodów.

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Sklep ogrodniczy

Kolejną witryną jest sklep ogrodniczy, który od końca marca zyskuje w sesjach z kanału Organic.

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Powyższe wyniki dla branży ogrodniczej jasno pokazują, jak pandemia wpłynęła pozytywnie na wyniki wielu pozycjonowanych sklepów. Przez nadmiar czasu potencjalni klienci zaczęli rozglądać się za produktami do ogrodu, chcąc zadbać o swoją przydomową przestrzeń.

Sklep ze sprzętem fitness

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Strona z branży turystycznej zanotowała spadki z powodu wstrzymanych lotów samolotowych i wycieczek. Widać doskonale jak po ogłoszeniu pandemii nastąpił zdecydowany spadek użytkowników na stronie.

Kogo czeka walka?

Sklepy oferujące prezenty na różne okazje

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Witryny oferujące prezenty na różne okazje w czasie pandemii zanotowały spadki. Nie ma się co dziwić - wszystkie spotkania urodzinowe, imieninowe i inne zostały odwołane. Pokazuje to, że aktualnie kupowanie prezentów nie należy do priorytetów użytkowników. 

Strona z branży budowlanej

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Na powyższych wynikach widać jak strona z branży budowlanej odnotowała spadki z powodu sytuacji związanej z koronawirusem. Takie spadki są spowodowane zmniejszonym zainteresowaniem budowaniem czy zakupem mieszkań.

Porównanie ruchu organicznego w okresie 09.03.2020 – 19.04.2020 z okresem 27.01.2020 – 08.03.2020

Strona z branży turystycznej zanotowała spadki co jest widoczne z powodu wstrzymanych lotów samolotowych i wycieczek. Widać doskonale jak po ogłoszeniu pandemii nastąpił zdecydowany spadek użytkowników na stronie.

W jakim kierunku rozwinie się sytuacja?

Z powodu ograniczeń nałożonych przez rząd ucierpiało wiele firm, ale wiele zyskało z zupełnie innych powodów. Wynik uzyskany w ciągu ostatnich kilku tygodni zależał przede wszystkim od rodzaju oferowanych usług. Z powodu pandemii potencjalni klienci musieli mocniej zastanawiać się nad wydatkami, ponieważ przyszłość stała się niepewna. Unikali robienia nieprzemyślanych zakupów, a  każdą złotówkę przed jej wydaniem kilkukrotnie oglądali z każdej strony.

Jeśli witryna oferowała usługi związane ze zdrowiem, kosmetykami czy sportem, odnotowywała ona wzrosty. Natomiast jeśli była to strona firmy z branży budowlanej, upominkowej lub związana z podróżami, to można zaobserwować znaczące spadki.

Obecnie gospodarka krajowa powoli zostaje „odblokowywana” i można spodziewać się stopniowej poprawy wyników. Trzeba mieć też na uwadze, że pandemia koronawirusa może w przyszłości mieć kolejne odsłony.

Sprzedaż online w obecnej sytuacji jest bardzo istotnym segmentem rynku i pokazuje, że dzięki  działaniom SEO wiele firm może przetrwać ciężkie czasy. E-commerce wciąż się rozwija, a to sprawia, że zainteresowanie zakupami online będzie jeszcze wzrastać.

Jeśli sprawdzimy zainteresowanie użytkowników hasłem „koronawirus”, zobaczymy, że choć do pewnego momentu było ono na bardzo wysokim poziomie, to obecnie widoczny jest już trend spadkowy.

Wykres z Google Trends – dane dla Polski dla ostatnich 90 dni 

 

Damian Zając

SEO Senior Specialist

w PromoTraffic na stanowisku Senior SEO Specialist. Damian, gdy akurat nie pozycjonuje żadnej strony, lubi czytać książki o polskich gangsterach i piłce nożnej. Tę drugą pasję rozwija również spędzając czas przy konsoli na graniu w Fifę. Gdy tylko dopisuje pogoda, Damian stara się nie siedzieć w domu, a wykorzystać okazję i uciec poza miasto.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.