Kampanie produktowe są koniecznością dla każdego sklepu internetowego. To właśnie one generują największe przychody na koncie AdWords. Jest kilka powodów, dlaczego tak się dzieje. Jakich? Przekonajcie się sami, czytając nasz artykuł. Wdrożenie podanych wskazówek do codziennej pracy, sprawi, że Google Merchant Centre nie będzie miał przed Wami tajemnic!
Zacznijmy od tego, że reklamy Product Listing Ads (PLA) są bardziej widoczne dla użytkownika. Wyświetlają się u góry strony lub z boku, wraz ze zdjęciami produktów. Dzięki samej tylko reklamie odbiorca wie, czego może się spodziewać po jej kliknięciu. Jeśli nie podoba mu się cena lub sam produkt, jest duże prawdopodobieństwo, że nie przejdzie na stronę. Nasza reklama wyświetla się w otoczeniu produktów z innych stron, dlatego użytkownik jest w stanie szybko porównać, która oferta jest lepsza.
Skoro reklama typu PLA jest tak ważna dla każdego sklepu, dlaczego często pomija się ją podczas optymalizacji? Wiele osób uważa, że po jej utworzeniu nie trzeba już nic robić. Nic bardziej mylnego. To, że wyniki są dobre, nie znaczy, że nie mogę być jeszcze lepsze.
Uwaga! Duża część błędów bywa popełniana już na etapie tworzenia pliku produktowego. Sprawiają one, że reklama nie wyświetla się tak często, jakby mogła i nie odpowiada na wszystkie możliwe zapytania użytkowników. O czym w takim razie należy pamiętać tworząc plik produktowy?
Źle dobrany tytuł to jeden z najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu pliku produktowego. Sprawdź, na co powinieneś uważać.
Zadbaj o to, aby tytuł był jak najkrótszy i sugerował, czego dotyczy reklama. Limit znaków to 150, jednak tylko 70 jest wyświetlane w reklamie, dlatego tak ważna jest długość tytułu. Pamiętaj, żeby najważniejsze cechy zawsze umieszczać na samym początku.
Na wybór lodówki (podobnie jak w przypadku wielu innych sprzętów RTV/AGD) bardzo duży wpływ ma sama marka, dlatego jej nazwa powinna się znaleźć na samym początku tytułu.
Jeśli tytuł jest przepełniony informacjami takimi jak kod produktu lub techniczny żargon, może to zniechęcić potencjalnego kupca. Staraj się, aby informacje zawarte w tytule mówiły jak najwięcej o samym produkcie.
Szukając zastawu śrubokrętów użytkownik jest bardziej zainteresowany tym, z ilu elementów się on składa, niż nic niemówiącym mu kodem producenta.
Nazwy produktów mogą być znane dla Ciebie i największych fanów marki, jednak często niczego nie mówią wyszukującym. Pamiętaj, że Twoim głównym celem jest pozyskiwanie nowych klientów, a nie tych, którzy regularnie odwiedzają Twój sklep!
Sprzedając sukienki, w tytule lepiej jest umieścić krój lub materiał z jakiego jest wykonana niż jej nazwę własną. To, co w nim umieścisz, ma też wpływ na to, czy Twoja reklama się wyświetli. Jak myślisz czy czwarta sukienka pokazuje się na zapytanie “sukienka z tiulu”? Jeśli tak, to jak często?
W reklamach produktowych zdjęcie produktu jest pierwszą rzeczą, która przyciąga uwagę użytkownika. W tym przypadku działa zasada “wyróżnij się albo zgiń”. Dowiedz się, jakie błędy w tej kwestii są najczęściej popełniane.
Zdjęcia w reklamach powinny być jak najlepszej jakości. Dzięki temu znacznie zwiększy się prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w reklamę.
Produkt na zdjęciu musi być dobrze widoczny. Sprzedając buty, wybierz taką fotografię, która pokazuje jak najwięcej szczegółów danego artykułu.
Szukając konkretnego produktu, pewnie nie raz zauważyłeś, że we wszystkich reklamach jest ono takie samo. W takim przypadku można założyć, że użytkownik, który klika w reklamę najczęściej kieruje się ceną.
Zanim dodasz zdjęcia do pliku produktowego, zbadaj konkurencje. Zobacz, z jakich zdjęć korzystają Twoi rywale i wybierz inne.
Umieszczanie znaków wodnych lub nazw producenta jest zabronione przez Google. Może to grozić niezatwierdzeniem produktu lub nawet zablokowaniem całego konta.
Logo na zdjęciu niszczy także walory wizualne reklamy. Pamiętaj, że najbardziej widoczny powinien być sam produkt.
Jednym z atrybutów jakie można umieścić w pliku produktowym, a który nie jest obowiązkowy, to koszt dostawy. Dzięki niemu Twoja reklama znacznie wyróżni się na tle konkurencji. Jeśli koszt dostawy jest niski lub zerowy, zachęci to także do kliknięcia w reklamę.
W reklamach PLA może pojawiać się informacja o promocji danego produktu. Wystarczy, że użyjemy atrybutu „cena w wyprzedaży” [sale_price].
Obniżka ceny wyróżni reklamę na tle innych, skutkiem czego wzrośnie CTR oraz współczynnik konwersji.
Największą kopalnią słów kluczowych w każdym pliku produktowym są informacje zawarte w atrybucie “Opis”. Dobrze napisany sprawi, że baza zapytań na jakie wyświetla się produkt, powiększy się.
Często jest on pomijany lub bagatelizowany przy tworzeniu pliku. Ostatnie zmiany w Google, czyli dodanie zakładki “Zakupy”, sprawiły jednak, że stał się on bardzo ważny.
Nowo uruchomiona zakładka jest kolejnym krokiem do wprowadzenia Google Shopping do Polski na takim poziomie, na jakim jest w Stanach Zjednoczonych. Użytkownik, który kliknie w nią lub w napis “Kup … w Google” przeniesiony zostanie na osobną podstronę z większą ilością reklam produktowych.
Przy zapytaniach, na które Google nie ma wielu produktów do wyświetlenia, oprócz podstawowych informacji pojawia się także opis. Warto zadbać, aby nie był on taki sam dla produktów samej marki oraz by zawierał jak najwięcej słów związanych z produktem. Dzięki temu wyszukiwane słowa pogrubią się i reklama stanie się jeszcze bardziej widoczna.
W pliku produktowym może znaleźć się 35 atrybutów oraz 5 atrybutów dodatkowych, czyli tzw. etykiet niestandardowych. Każdy z nich to zwiększenie możliwości wyświetlania się reklamy oraz powiększenie bazy słów kluczowych dla danego produktu. Nowa zakładka “Zakupy” także w tym miejscu wymusza na reklamodawcy przykładanie większej uwagi do tworzenia pliku. Po przejściu na podstronę z reklamami produktowymi Google umożliwia filtrowanie reklam dzięki takim parametrom jak:
Po utworzeniu i dopracowaniu pliku produktowego, pora na zaprojektowanie struktury kampanii. Niestety, często możemy zauważyć, że dla reklam produktowych utworzona jest jedna kampania z jedną grupą reklam. Przez to reklamodawca pozostawia podział dzienny budżetu w rękach Google.
Taka struktura może zdać egzamin tylko w przypadku małych sklepów z niewielkim zróżnicowaniem towaru. Jeżeli jednak prowadzisz kampanie dla większej ilości różnorodnych produktów, rekomendujemy podział kampanii PLA zgodnie z kategoriami w sklepie. Dzięki temu będziesz miał większą kontrolę nad budżetem.
Gdy w kampanii zbierze się odpowiednia ilość danych, sprawdź, na jakie zapytania wyświetlają się reklamy. Następnie wyklucz te, które nie pasują do danego produktu. Zweryfikuj także jakie zapytania najbardziej konwertują i nie trać pieniędzy na ogólne zapytania, które nie generują efektów.
Powyższe błędy to tylko kilka najważniejszych i najczęstszych pomyłek, które popełniane są przez reklamodawców. Ich naprawa sprawi, że wzrośnie CTR, spadnie CPC, a koszt konwersji stanie się niższy.
Im dłużej czekasz na poprawę pliku produktowego, tym więcej wyświetleń oraz transakcji tracisz. Przyjrzyj się, jak Twoje reklamy wyglądają na tle konkurencji i zmień je, tak jak to robisz z reklamami tekstowymi. Nie bój się testować różnych propozycji nagłówków oraz zdjęć.
Dodanie zakładki “Zakupy” przez Google sprawia, że jest to odpowiedni czas na zmiany. Wyprzedź swoją konkurencję i maksymalnie wykorzystaj wielki potencjał Internetu!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.