Jak oceniać i optymalizować działania w Social Mediach?
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego optymalizacja działań w social media jest ważna,
- jak wygląda analiza mediów społecznościowych firmy lub marki,
- jakich narzędzi należy używać do optymalizacji pracy,
- na co zwracać uwagę w działaniach internetowych.
„Nie optymalizuj pod konwersję, tylko pod przychody”.
Neil Patel
Optymalizacja social media - bo czas to pieniądz
Rozwój mediów społecznościowych jest priorytetem dla wszystkich naszych klientów. Aby skutecznie rozwijać swoją obecność w social mediach, należy stworzyć odpowiednią strategię. Ponadto równie ważne jest poznanie swoich odbiorców oraz stałe ocenianie i optymalizowanie działań na platformach marketingowych. Skuteczny marketing w mediach społecznościowych wymaga nie tylko zwiększania liczby kliknięć, ale także utrzymywania zaangażowania użytkowników i klientów zainteresowanych publikowanymi treściami. Dobre praktyki marketingowe w rezultacie prowadzą do przychodów.
Analityka działań w mediach społecznościowych - klucz do optymalizacji
Na początku rozważań, warto zadać pytanie: "na jakich kanałach social media Twoja firma jest już aktywna?". Najbardziej znane sieci społecznościowe na świecie to Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, TikTok, Pinterest Snapchat oraz Tumblr. Obecność na tych kanałach ma kluczowe znaczenie dla reputacji, promocji i wiarygodności Twojej firmy.
Analityka mediów społecznościowych to proces monitorowania, zbierania i analizowania danych z sieci społecznościowych. Jest on używany przez marketerów do zrozumienia wydajności mediów społecznościowych, monitorowania kluczowych metryk mediów społecznościowych i tworzenia raportów dotyczących mediów społecznościowych. A poprawna ocena i analiza danych prowadzi w rezultacie do optymalizacji mediów.
Najlepsze narzędzia do analizy mediów społecznościowych
Analityka prowadzonych social mediów pomoże Ci zrozumieć, które z Twoich działań i strategii w mediach społecznościowych są skuteczne, a które nie. Pozwala to na lepsze zarządzanie i optymalizacje czasu, zasobów i budżetu.
- Google Analytics to jeden z najlepszych sposobów na poznanie grupy docelowej użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. W ramach tego narzędzia, możemy uzyskać wiedzę na temat tego:
- które kanały social media konwertują najlepiej/najczęściej,
- które platformy społecznościowe zapewniają największy ruch na stronie,
- ilu potencjalnych klientów i innych konwersji uzyskuje Twoja firma z mediów społecznościowych,
- jaki content przynosi najlepsze wyniki.
Za pomocą tych danych będziesz w stanie przeprowadzić optymalizację kampanii reklamowych oraz działań marketingowych w mediach społecznościowych. A w rezultacie optymizację budżetu marketingu. Google Analytics pomoże w zdefiniowaniu celów oraz w badaniu wyników sprzedażowych.
2. Parametry UTM + Google Analytics dadzą Ci dokładniejsze dane, w które treści i kanały social media generują ruch i konwersje. UTM'y bardzo dokładnie informują, ile osób wchodzi w interakcję z Twoimi treściami i trafia do Twojego sklepu. Możesz także określić, które wpisy przyciągają uwagę i są najbardziej „klikalne”, aby w przyszłości dostosować działania komunikacji w mediach społecznościowych.
3. Facebook Business Suite, Creator Studio and Facebook Insights, czyli narzędzia pomocnicze przy Facebook, które pozwalają mierzyć:
- zaangażowanie na profilu i posty,
- zasięg postów,
- skuteczność reklam na facebooku.
Dodatkowo dzięki Facebookowi dowiesz się więcej na temat swojej grupy docelowej odbiorców. Oraz na temat działań jakie podejmuje konkurencja. Będziesz mógł również zarządzać umiejscowieniami reklam Twojej marki lub firmy.
4. Supermetrics to jedno z najbardziej innowacyjnych narzędzi, dzięki któremu możesz zaimportować wszystkie dane z wielu źródeł danych, takich jak Google Analytics, Facebook, YouTube, Twitter, Instagram i przekształcić je w arkusze kalkulacyjne i dokumenty. Istotne wskaźniki takie jak zasięg organiczny, zasięg płatny, zasięg viralowy, zasięg całkowity, zaangażowanie użytkowników, nowe polubienia są doskonałymi wytycznymi do optymalizacji, opracowywania i wdrażania analityki internetowej, mediów społecznościowych i szeroko pojętego marketingu online.
5. Socialinsider to narzędzie, które pozwala użytkownikom, na dokonywania analizy porównawczej konkurencji i raportowania w mediach społecznościowych. Obsługuje ono wszystkie główne sieci marketingu internetowego: Facebooka, Instagrama, Twittera, Linkedina, YouTube'a i TikToka. Za pomocą Socialinsidera można przeglądać content publikowany przez konkurencję i szczegółowe informacje dotyczące dowolnego konta social media.
6. NapoleonCat to jedno z narzędzi do optymalizacji obsługi klienta i działań w mediach społecznościowych. Umożliwia agencjom, marketerom i właścicielom firm:
- zarządzanie wieloma kanałami mediów społecznościowych,
- planowanie publikacji w mediach społecznościowych,
- analizę wyników marketingowych,
- monitorowanie i porównywanie z konkurencją - współpracę w zespołach,
- automatyzację procesów raportowania z Facebookiem, Messengerem , Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube.
Media społecznościowe - kluczowe działania
Twoimi sprzymierzeńcami w budowaniu, a następnie w optymalizowaniu biznesu w social mediach są liczby i analiza tych liczb. Prawidłowe zaplanowanie działań pomoże osiągnąć rezultaty i przybliży Cię do realizacji założonych celów.
Lista #MustToDo:
- Wyznaczenie zadań i celów działalności w social mediach to jedne z pierwszych działań, jakie należy podjąć podczas opracowywania strategii,
- Podjęcie decyzji w ramach, których serwisów nastąpi dystrybucja treści (które konkretne platformy social media są najbardziej odpowiednie, jeśli chodzi o naszą branżę),
- Podjęcie działań SEO na stronie internetowej,
- Przeprowadzenie analizy użytkowników oraz grup docelowych,
- Przygotowanie komunikacji i analiza treści reklamowych,
- Konfiguracja kampanii reklam Google i na Facebooku.
„E-marketing bez analizy jest jak chodzenie w jaskini bez latarki”.
Lolson Zawadzki
Dagmara Konewecka
Social Media Executive
W pracy zajmuje się prowadzeniem social mediów. Skupia się na działaniach opartych o analitykę, nie zapominając o kreatywności, niesztampowych rozwiązaniach i biznesowym podejściu. Jej największą pasją są sneakersy, które kolekcjonuje, kultura Japonii oraz literatura.
Zobacz wszystkie artykuły tego autora