Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Jak wyśledzić użytkownika błądzącego po wielu domenach?

7 min 1142
Natalia Chrobak | 10.08.2017

Czasem zdarza się, że tak jak w bajce o Alicji w Krainie Czarów użytkownicy w magiczny sposób mieszczą się w mysiej norze i przechodzą do równoległego świata. Jeśli jesteś posiadaczem więcej niż jednej domeny i nie masz skonfigurowanego śledzenia konwersji dla wielu witryn, na pewno w danych Google Analytics zauważyłeś nienaturalnie dużą liczbę sesji. Jest ona wynikiem przypisywania wielu sesji do jednego użytkownika, jeśli przechodzi on między domenami. Jak pozbyć się tych nadliczbowych sesji i właściwie przypisać konwersję do kanału? Czy takie zmiany rzeczywiście w czymś pomagają?  

Alicja w krainie Szalonego Kapelusznika

Załóżmy, że jesteś posiadaczem wielu domen, po których twoi użytkownicy są przekierowywani. Dla przykładu, twoje witryny to: szalone-kapelusze.pl, szalone-kapelusze.com, app.szalone-kapelusze.com. Co dzieje się w tym wypadku ze zliczaniem danych i do jakiego kanału przypisana zostaje konwersja? Prześledźmy to na przykładzie:

1

Źródło: Własne, 07.08.2017.

W powyższym przypadku, jeśli nie zostało uruchomione śledzenie w wielu domenach, każde przejście do nowej domeny zostanie odczytane przez Google Analytics jako wejście na stronę nowego użytkownika, który dopiero rozpoczął sesję. Bazując na powyższym przykładzie, wyglądało to w następujący sposób:

  1. Przejście z reklamy AdWords do strony szalone-kapelusze.pl → wyjście ze strony;
  2. referral ze źródła szalone-kapelusze.pl → przejście do szalone-kapelusze.com → wyjście ze strony;
  3. referral ze źródła szalone-kapelusze.com → przejście do app.szalone-kapelusze.com → konwersja.

Oznacza to, że mamy zamiast jednego użytkownika 3 różnych, a konwersja, zamiast do AdWords, zostanie przypisana do referrala. W takim przypadku niemożliwe jest efektywne mierzenie danych, śledzenie ścieżek konwersji, dostosowywanie modelu atrybucji, ani nawet wybranie skutecznego kanału promocji.

Alicjo, wróć do rzeczywistości

W celu poprawy mierzenia danych oraz przypisywania konwersji do właściwego źródła, należy wyśledzić Alicję poprzez uruchomienie śledzenia w wielu domenach. Są dwie możliwości wykonania tej czynności. Pierwszą z nich jest modyfikacja kodu śledzenia Google Analytics w każdej z domen. Kod wygląda w następujący sposób:

<script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-xxxxxxxx-x', 'auto' {'allowLinker': true}); ga('require', 'linker'); ga('linker:autoLink', ['szalone-kapelusze.com', 'app. 'szalone-kapelusze.com'] ); ga('send', 'pageview'); </script>

Drugim sposobem jest wykorzystanie Google Tag Menagera.

W przypadku wykorzystania tego narzędzia, należy utworzyć nowy tag.

2

Źródło: Własne, 07.08.2017.

Następnie należy przygotować identyfikator śledzenia i go dodać. Kolejnym krokiem jest wypisane wszystkich domen, które mają zostać połączone:

3

Źródło: Własne, 07.08.2017.

Ostatnim elementem ustawień w Google Tag Manager jest wybranie reguły, na jaką tag ma się uruchamiać. Do wyboru są dwie: wyświetlenie strony lub wyświetlenie strony – element DOM. Decyzja zależy od tego, kiedy chcesz, aby dany tag się uruchamiał oraz od tego jak działają strony. Pierwsze rozwiązanie uruchamia tag w chwili kiedy przeglądarka zaczyna analizować stronę, drugie, kiedy przeglądarka utworzy pełny element DOM. Jeśli wykorzystujesz na stronie kod JavaScript do przechwytywania wartości dynamicznych, wtedy najlepiej wybrać wyświetlenia strony – element DOM. Należy także pamiętać o ustawieniu typu reguły Gotowy model DOM. Zapewni to spójne ustawianie zmiennych.

Następnie, w celu pełnej konfiguracji, należy przejść do Google Analytic. W narzędziu tym trzeba:

  1. Dodać wszystkie witryny do Listy wykluczających się stron odsyłających – dzięki temu ustawieniu będziesz mógł mierzyć np. poruszanie się po domenach w ramach jednej sesji, pozwoli to także na całościowe śledzenie użytkowników poruszających się w ekosystemie wielu domen;
  2. ustawić filtr w widoku – umożliwia to wyświetlanie w raportach pełnych adresów URL.

4

Źródło: Własne, 07.08.2017.

5

Źródło: Własne, 07.08.2017.

Podsumowanie

Podsumowując, sama konfiguracja może być nieco skomplikowana, ale daje wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia mierzenie realnych danych oraz docieranie do najbardziej wartościowych klientów. Ponadto, bez takiej konfiguracji nie będzie wiadomo, którą z domen warto utrzymać, jak przemieszczają się między nimi użytkownicy, a co najważniejsze, nie będzie wiadomo, jak oni właściwie tam się znaleźli.

Należy pamiętać także o ustawieniu listy wykluczających się stron odsyłających. Bez tego ustawienia zmiana kodu lub dodanie tagu nie będzie działało.

Natalia Chrobak

PromoTraffic

Pełni żalu i bólu zawiadamiamy, że osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród nas, pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym i wszystko u niej dobrze. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie, ale nie uświadczycie tu „martwej ciszy”, jesteśmy pełni życia!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.