FreshMail.pl
    • 0
    • 10 min
    Iza Majocha
    Napisane przez
    Iza Majocha

    Konkurs na Facebooku wydaje się być bardzo prostym i szybko przynoszącym efekty sposobem na to, by zyskać nowych followersów dla twojej marki. W końcu na Facebooku konto ma już aż 2,2 MILIARDA ludzi na całym świecie – to znacznie większy zasięg, niż jakakolwiek telewizja, radio czy gazeta byłaby w stanie osiągnąć. Jednak jak to zwykle w takich przypadkach bywa – zorganizowanie SKUTECZNEGO (czyli realizującego nasze cele) konkursu na Facebooku wcale nie jest takie proste.

    Te źle przeprowadzone często mogą mieć skutek odwrotny od zamierzonego i w dłuższej perspektywie – przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego organizując konkurs na Facebooku powinniśmy mu poświęcić wystarczająco dużo czasu by mieć pewność, że środki wydane na jego promocję i nagrody nie okażą się wyrzuconymi w błoto.

    Zadaj sobie pytanie: dlaczego chcę zorganizować konkurs na Facebooku?

    To, że akurat w biurze zostało ci kilka gadżetów z którymi nie wiesz co zrobić nie jest wystarczającym powodem. Pamiętaj, że na konkursie ma zyskać nie tylko osoba, która coś w nim wygra ale i twoja marka! Często głównym celem konkursów na Facebooku jest zwiększenie zasięgu fanpage’a, zdobycie nowych polubień, reakcji i udostępnień. I to bardzo dobry cel – ale możesz wycisnąć z niego jeszcze więcej. Wykorzystaj okazję do tego, że dzięki czekającej nagrodzie użytkownicy będą bardziej chętni do wyrażania swojej opinii, aktywności na profilu i zapytaj ich o to, czego oni wobec twojej marki oczekują. Konkurs na Facebooku to świetna okazja, żeby zebrać insight konsumencki, tak cenny w obecnych czasach.

    Dobrym przykładem mądrze przeprowadzonego konkursu, dzięki któremu zyskują zarówno marka jak i jego uczestnicy jest ten zorganizowany przez Natura Clean – kanadyjskiego producenta produktów do sprzątania.

    jak zorganizować konkurs na facebooku
    źródło: http://www.razorsocial.com

    Nature Clean zorganizował konkurs na Facebooku oparty na ankiecie i aplikacji z loterią, do której użytkownicy mogli wejść za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego lub pulpitu. By zdobyć nagrodę uczestnicy musieli wypełnić ankietę i podać swoje dane. Ankieta i loteria skierowane były do kobiet, ale pytania dotyczyły nawyków porządkowych dotyczących ich mężczyzn, co wniosło do konkursu element humoru i dobrej zabawy. Kampania trwała łącznie 3 miesiące, w czasie których ankieta konkursowa została udostępniona prawie 700 razy. Natomiast zakładkę na Facebooku, na której odbyła się kampania, odwiedziło ponad 50.000 osób – z czego ponad 40.000 wzięło udział w ankiecie i zgłosiło się do loterii.

    Jak więc można zauważyć na przykładzie Nature Clean, zorganizowanie konkursu na Facebooku może być doskonałym sposobem zbierania informacji profilowych na temat twojej grupy docelowej. Zastanów się, jakie konkretnie pytania chcesz swoim obserwatorom zadać, aby móc ich „sondażować”, ale jednocześcnie postaraj się sformułować je tak, by ludzie nie czuli się zirytowani koniecznością odpowiadania na nie i co ważniejsze – by byli skłonni dzielić się nimi z przyjaciółmi.

    Nagroda ma znaczenie!

    Dopilnuj, by nagroda która trafi do zwycięzcy była spójna z wizerunkiem twojej marki. Przykładowo: jeżeli prowadzisz sklep e-commerce sprzedający kosmetyki, nagrodami w twoich konkursach powinny być róże, cienie, maskary i inne produkty do makijażu. Nie kubek, długopis czy zeszyt. Użytkownicy zebrani na twoim fanpage’u muszą być autentycznie zainteresowani produktem, który jest do wygrania, bo to do nich (lub im podobnym) chcesz trafić.

    W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że konkurs wygra osoba zupełnie spoza twojej grupy docelowej, która nigdy u ciebie nic nie kupi. Kiedy z drugiej strony osoba autentycznie zainteresowana twoją firmą po wygranej może stać się prawdziwym ambasadorem twojej marki, dzielącym się z innymi pozytywnymi opiniami na twój temat. Sam pewnie potrafisz odpowiedzieć sobie na pytanie, która z tych osób jest dla ciebie cenniejsza.

    Obowiązkowo stwórz regulamin twojego konkursu na Facebooku!

    Jeżeli już wiesz, co poprzez swój konkurs chcesz osiągnąć i czym chcesz obdarować zwycięzców, koniecznie stwórz regulamin. Unikniesz dzięki niemu wielu problemów i nieprzyjemności, których nawet nie brałeś wcześniej pod uwagę! Zanim zaczniesz pracować nad regulaminem własnego konkursu – koniecznie przeczytaj ten utworzony przez Facebooka dotyczących konkursów ogółem. Znajdziesz w nim wiele cennych wskazówek, z których najważniejsze to:

      1. KAŻDY konkurs na Facebooku powinien mieć swój własny, oficjalny regulamin – niezależnie od jego wielkości czy wartości nagród.

     

      2. W regulaminie twojego konkursu muszą być zawarte warunki uczestnictwa i wymagania wstępne – np. jeżeli jesteś marką sprzedającą produkty 18 + musisz jasno w regulaminie określić, że uczestniczyć mogą w twoim konkursie wyłącznie osoby pełnoletnie! A jeżeli konkurs ma być przeznaczony dla osób młodszych (które muszą jednak ukończyć co najmniej 13 rok życia), to zaznacz, że powinny one mieć zgodę rodziców na udział w konkursie.

     

      3. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”). – to obecnie największa bolączka konkursów organizowanych na Facebooku. Ich organizatorzy, zachęceni wizją wysokich zasięgów zapominają, że warunkiem uczestnictwa NIE MOŻE (jeżeli chcemy działać zgodnie z regulaminem) być konieczność udostępnienia danego posta czy tagowania znajomych.

     

      4. Z regulaminu naszego konkursu musi jasno wynikać, że jego sponsorem ani organizatorem nie jest Facebook, a także, że uczestnik jest zobowiązany dostarczyć organizatorowi stosowne dane. W ten sposób Facebook umywa ręce, a to my musimy zadbać o to, by poinformować naszego zwycięzcę, do czego jego dane są nam potrzebne (np. w celu wysłania nagrody uczestnikowi).

     

    Instrukcja jak stworzyć dobry regulamin konkursu na Facebooku według artykułu z bloga MOBILETRY wygląda następująco:

      1. Przedstaw się – w regulaminie konkursu na Facebooku musi być jasno napisane, kto jest jego organizatorem. Podaj pełną nazwę i dane firmy. Jeśli fundatorem nagród jest ktoś inny niż ty, podaj również dane tej osoby lub firmy.

     

      2. Poinformuj czy konkurs odbywa się wyłącznie na tablicy organizatora (czy np. poprzez aplikację) i jakie są wymagania techniczne umożliwiające wzięcie udziału w konkursie (np. posiadanie komputera, urządzenia mobilnego).

     

      3. Podaj konkretną datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu.

     

      4. Upewnij się, że w twoim regulaminie zawarta jest konieczność posiadania profilu na Facebooku z prawdziwymi danymi osobowymi. Wyłączone z udziału w konkursie powinny być również osoby z najbliższej rodziny Organizatora, współpracownicy itd.

     

      5. Poinformuj, jakie są zasady konkursu – co trzeba zrobić, aby wygrać. Opisz, o co w ogóle chodzi w konkursie, jaki jest jego cel i jakie będą kryteria wyboru zwycięzcy.

     

      6. Następnie warto od razu zaznaczyć, czego robić nie wolno i za co grozi dyskwalifikacja. Pomoże Ci to uniknąć problemów które często przy konkursach występują, takich jak poczucie niesprawiedliwości u przegranych. Dzięki regulaminowi będziesz miał w ręku narzędzie do dyskusji z nimi.

     

      7. Podaj, jak i gdzie ogłosisz, kto zdobył nagrody – czyli np. za pośrednictwem fanpage’a – na tablicy, w konkretnym dniu, o konkretnej godzinie.

     

      8. Napisz, co można wygrać w twoim konkursie – opisz nagrody możliwie najdokładniej, aby nie było wątpliwości, o jaki produkt chodzi.

     

      9. Określ, jakie są zasady nabywania nagród. W tym punkcie powinieneś zastrzec, że warunkiem uzyskania nagrody jest podanie prawidłowego adresu przez Uczestnika, który wygrał konkurs. Ponadto, warto pamiętać o dodatkowych zastrzeżeniach takich jak to, że „nie można przekazywać nagród na rzecz osób trzecich” oraz „wymienić nagrody na jej równowartość pieniężną”.

     

      10. Jako Organizator konkursu powinieneś liczyć się z możliwością reklamacji. A zatem ustal zasady – w jakiej formie ma być zgłoszona reklamacja (np. list polecony), na jaki adres, czego może dotyczyć reklamacja i jaki będzie czas jej rozpatrywania.

     

      11. Powinieneś poinformować Uczestników, gdzie będzie dostępny regulamin konkursu na Facebooku przez cały czas trwania konkursu – np. czy będzie na tablicy, czy pod podanym linkiem.

     

      12. Nie wolno zapominać o tzw. polityce prywatności przetwarzania danych osobowych. W punkcie dotyczącym tej materii powinieneś określić – kto jest administratorem danych osobowych; jakie dane i w jakim celu będą przetwarzane; czy dane będą udostępniane osobom trzecim i ewentualnie komu; jakie są zasady zmiany lub usunięcia danych z bazy; w jaki sposób dane są zabezpieczone.

     

      13. Oczywiście Organizator powinien uzyskać wyraźną zgodę na przetwarzanie danych osobowych Uczestnika konkursu. Do tego celu warto zawsze stworzyć odrębną opcję wyboru – obok znaczka akceptacji regulaminu. Dodatkowo, z prawnego punktu widzenia, organizacja konkursu na stronie internetowej Organizatora wymaga rejestracji zbiorów w systemie Generalnego Inspektoratu ds. Ochrony Danych Osobowych oraz opracowania polityki bezpieczeństwa.

     

    14. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest akceptacja jego regulaminu 

      – wyraźnie zawrzyj to w swoim regulaminie konkursu!

    Przykładowy regulamin konkursu na Facebooku możesz zobaczyć tutaj.

    Nie wyłaniaj zwycięzców swojego konkursu na Facebooku poprzez losowanie!

    Bo wtedy twój konkurs stanie się loterią i w świetle prawa będziesz podlegał ustawie o grach hazardowych. Musisz wiedzieć, że każda akcja promocyjna w której decydującym głosem jest przypadek, regulowana jest tą ustawą. Ponadto musisz spełnić szereg formalności: złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej wnieść opłatę za udzielenie zezwolenia 10% wartości puli nagród brutto nadzór nad loterią musi sprawować osoba ze specjalnym Świadectwem Ministra Finansów Pamiętaj, że organizacja gry hazardowej bez zezwolenia to przestępstwo skarbowe. Poza tym – pozwolenie by o zwycięstwie w twoim konkursie decydował przypadek może zniechęcić wielu fanów do uczestnictwa w nim. Lepiej postawić na kreatywność i umiejętności twoich uczestników, niż szczęście, które bywa bardzo kapryśne.

    Twój konkurs na Facebooku musi się wyróżniać!

    W momencie gdy wszystkie kwestie formalne mamy już za sobą, możemy przystąpić do tworzenia samego posta konkursowego. W Social Media wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Co więc przyciągnie naszą uwagę do konkretnego konkursu w trakcie leniwego scrollowania naszego walla? Angażująca grafika, dopasowana idealnie do twojej grupy docelowej! Przykładem dobrej grafiki konkursowej jest ta poniżej utworzona przez sklep e-commerce Wasserman:

    Wielkimi krokami zbliżają się Walentynki i z tej okazji mamy dla Was konkurs, drogie Panie :)👩‍❤️‍💋‍👨 Sprawcie swoim…

    Gepostet von Wasserman – Platforma multimedialnych technologii am Montag, 5. Februar 2018

    Dlaczego jest dobra? Wyraźnie widać na niej, że dotyczy konkursu i jego tematyki – Walentynek, na co wskazuje uśmiechnięta para i czerwone serca w ich dłoniach. Znajduje się na niej również nazwa organizatora konkursu dzięki czemu podświadomie uczestnik zapamięta markę nawet na długo po zakończeniu konkursu. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić z tekstem na twojej grafice konkursowej, bo gdy uruchomisz jej płatną promocję – zasięgi mogą drastycznie spaść.

    Kiedy już przykujemy uwagę naszego odbiorcy grafiką musimy zadbać o to, żeby przeczytał on zasady konkursu i przekonać go, że warto wziąć w nim udział. Napiszmy copy naszego posta konkursowego językiem korzyści przekonując go, że udział w konkursie jest warty jego czasu i starań. Lepiej przekonać naszego użytkownika, że w konkursie wygrywa wyjątkowe emocje i przeżycia, niż po prostu rzecz. W końcu “sprawcie swoim mężczyznom wyjątkowy walentynkowy prezent” brzmi znacznie lepiej niż “do wygrania specjalny gadżet samochodowy”, prawda?

    Po przygotowaniu i opublikowaniu postu w SM warto wykorzystać do jego promocji influencerów. Pamiętaj jednak, by odpowiednio dopasować ich do specyfiki twoich produktów, grupy docelowej do której chcesz dotrzeć i spójności waszych wizerunków. O tym jak to zrobić dobrze przeczytasz tutaj.

    Zabezpiecz się przed tak zwanymi “łowcami konkursów”!

    Istnieją osoby których głównym sposobem na życie jest wygrywanie konkursów w Social Media. Serio. Organizują się oni w grupy i wzajemnie pomagają sobie w zdobywaniu wymarzonych gadżetów. I nie ma w tym nic złego – każdy z nas lubi wygrywać, niektórzy bardziej, inni mniej. Jednak z marketingowe punktu widzenia, taki zwycięzca jest dla twojej marki bezużyteczny. Tuż po wygraniu konkursu odlajkuje on twój profil i wyruszy na polowanie kolejnej nagrody. Co możesz zrobić, by się przed nim zabezpieczyć?

    Zrezygnuj z konkursów typu “komentarz/zdjęcie, który/które zdobędzie najwięcej lajków wygrywa”. To właśnie w takich przypadkach jest największe zagrożenie, że konkursu nie wygra ktoś autentycznie związany z twoją marką, a przypadkowy przechodzień, który z konkursów uczynił swój sport. Na takich samych zasadach nie ma też większego sensu nagradzanie 100, 1000 czy 10000 fanów strony. Często prowadzi to do odlajkowywania profilów i ponownego lajkowania tylko po to, by zdobyć nagrodę. Facebook zapowiedział, że oficjalnie będzie walczył z organizowanymi w ten sposób konkursami – zadbaj więc o to, by twój konkurs wymagał więcej wysiłku, niż tylko kliknięcia przycisku “lubię to!”. Jak to zrobić? Jest wiele sposobów, a jednym z nich (poza wcześniej wymienionymi) jest grywalizacja!

    Konkursów na Facebooku jest masa, dlatego żeby się wśród nich wyróżnić, musisz szczególnie zaangażować swojego odbiorcę. Im kreatywniej, oryginalniej ale wciaż stworzony z myślą o twojej grupie docelowej konkurs tym lepiej! Przykładem może być konkurs zorganizowany przez E-marketing PWN:

    Kto z was nie zdobył jeszcze swojego egzemplarza książki Narratologia autorstwa Paweł Tkaczyk? Specjalnie dla Was, na…

    Gepostet von E-marketing PWN am Montag, 28. August 2017

    Zasady konkursu doskonale komponują się z jej nagrodą i angażują odbiorców, którzy wyniosą autentyczną wartość ze zdobycia książki Tkaczyka. W przypadku takich konkursów ilość osób zaangażowanych może być nieco mniejsza jednak ich “jakosć” i dopasowanie do twojej idealnej grupy docelowej powinna ci to zrekompensować!

    Podsumowanie

    Dobrze zorganizowany konkurs na Facebooku może dać naprawdę dużą wartość twojej marce. Zaangażować “uśpionych” od dłuższego czasu odbiorców, przyciągnąć nowych oraz przynieść zasięgi, o których nawet ci się nie śniło! Jednak pamiętaj, żeby zorganizować go z głową – konkurs to nie akcja charytatywna, jako marka też powinieneś oczekiwać od jego uczestników czegoś w zamian i nie bój się z tego korzystać. Jeżeli użyjesz powyższych wskazówek z wyczuciem, wkład finansowy włożony w zakup nagród szybko ci się zwróci. I to często – wielokrotnie.

    Chcesz oddać zorganizowanie swojego konkursu w ręce profesjonalistów? Nie ma sprawy – chętnie się tym zajmiemy w ramach naszej usługi obsługi Social Media! Wypełnij tylko brief i od razu się z tobą skontaktujemy.

    Iza Majocha
    Napisane przez
    Iza Majocha

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl