Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Jutro mija termin dodania numerów GTIN. Spiesz się!

5 min 1023
Magdalena Majewska | 13.02.2017

14 lutego mija termin dodania numerów GTIN do pliku produktowego w Google Merchant Center. Obowiązek ten dotyczy wszystkich produktów, które posiadają ten numer nadany przez właściciela marki.

Czym jest GTIN?

GTIN to inaczej Globalny Numer Jednostki Handlowej (ang. Global Trade Item Number), czyli unikalny numer dla każdego produktu z kodem kreskowym. Może on zawierać 12, 13, 14 lub 8 cyfr, w zależności od zastosowań, rodzaju towaru i rynku docelowego. Pierwsze 3 cyfry oznaczają kraj, w którym doszło do rejestracji danego produktu (dla Polski jest to 590). Ostatnia cyfra to tzw. „cyfra kontrolna”, która sprawdza poprawność numeru.

Źródło: gtin.info

Pamiętaj, że każda wariacja produktu ma inny kod GTIN. Dla przykładu:

  • Apple iPhone 7 32GB (srebrny) Smartfon - 190198067302

  •  Apple iPhone 7 32GB Black - 190198066947

Jakie produkty muszą mieć numer GTIN?

Wszystkie produkty w sklepie mające nadany numer GTIN powinny zawierać go w pliku produktowym. W praktyce jednak wygląda to trochę inaczej. Informacje o tym, które produkty muszą zostać uzupełnione o numer GTIN, znajdziesz w diagnostyce na koncie Google Merchant Center.

Przeważnie jest to dużo mniejsza liczba niż się spodziewasz. U każdego z naszych klientów jest to mniej niż 30% wszystkich produktów i tylko one nie zostaną zaakceptowane po 14 lutego. To na nich powinniśmy się skupić na samym początku.

Oznacza to, że pozostałych produktów Google nie połączył z tymi, które już ma w swojej bazie danych. Jest to dobra informacja, ponieważ nie musimy się martwić, że nasze reklamy produktowe przestaną się wyświetlać po ostatecznym terminie wprowadzenia zmian.

Jednak należy się zastanowić dlaczego tak się stało. Bardzo możliwe, że nie zostały dostarczone wszystkie informacje, które jednoznacznie wskazywałyby na konkretny produkt. W praktyce sprowadza się to do tego, że reklamy nie wyświetlają się na wszystkie możliwe zapytania, a tym samym tracimy potencjalnych klientów.

Jeśli sprzedajesz produkty własnej marki, produkty używane lub towary niestandardowe, numer GTIN nie jest wymagany i wystarczy tylko marka oraz numer mpn.

Poniżej tabela przedstawiająca wymagane unikalne identyfikatory produktów. Żarówka oznacza, że dany atrybut jest opcjonalny.

Jeżeli sprzedajesz produkty w przygotowanych przez Ciebie pakietach wystarczy, że podasz numer GTIN głównego produktu, a w atrybucie is_bundle [w_pakiecie] prześlesz zmienną “yes”. Identycznie należy postąpić w przypadku posiadania w sprzedaży produktów spersonalizowanych.

Gdzie można znaleźć numery GTIN?

Jeśli jesteś producentem i nie masz jeszcze nadanych numerów GTIN, a chcesz to zrobić, możesz skontaktować się z GS1 (http://www.gs1pl.org/). Jest to międzynarodowa organizacja, która zarządza systemem standardów i rozwiązań biznesowych w skali świata. Jeśli jednak jesteś jedynie pośrednikiem w sprzedaży informacje o numerach GTIN możesz poznać z kilku źródeł:

  • Kontaktując się bezpośrednio z producentem
  • Sprawdzając z systemie Zarządzania Łańcuchem Dostaw
  • Sprawdzając na opakowaniu produktu w miejscu kodu kreskowego

Podsumowanie

Dlaczego więc warto dodać numery GTIN? Im więcej dostarczysz informacji o danym produkcie, tym większe prawdopodobieństwo, że dane reklamy wyświetlą się odpowiednim użytkownikom na właściwe zapytania.

Sprzedawcy, którzy uzupełnili plik produktowy o numery GTIN zauważyli, że ich reklamy są 40% częściej klikane oraz 20% częściej dochodzi do konwersji.

Dzięki Globalnemu Numerowi Jednostki Handlowej Google może znaleźć produkt w swojej bazie i tym samym lepiej dopasowywać reklamy do zapytań użytkowników. Użytkownik natomiast może porównać cenę w Twoim sklepie do konkurencji, uzyskać więcej informacji oraz poznać opinie o produkcie innych użytkowników.

Zostało mało czasu na dodanie, więc spiesz się! W razie pytań, zapraszamy do kontaktu, chętnie pomożemy.  

Magdalena Majewska

PPC Team Leader

Team Leader działu PPC w PromoTraffic, gdzie prowadzi własne projekty i pomaga działowi osiągać jak najlepsze efekty. Od Erasmusa zakochana w Szwecji (co bezpośrednio przekłada się na miłość do tamtejszego jedzenia, bez którego nie wyobraża sobie świąt i uwielbienie dla skandynawskich kryminałów). Kolekcjonuje kolczyki i zegarki, a po każdym sezonie „Gry o Tron” stwierdza z pełnym przekonaniem, że „książka była lepsza”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.